Basisregels om te kijken of een zadel past

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Basisregels om te kijken of een zadel past

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 17:35

Opvallend dat ik hierover nog geen topic is zover ik weet. Maar het lijkt me handig om hier de basis regels neer te zetten hoe je een beetje kunt zien of een zadel past of niet, gelieve met duidelijke foto's over het het wel en hoe het niet moet. (Misschien ook mooi als basis voor een wiki artikel?)

Ik weet er zelf bar weinig van, maar hier een regel die ik wel weet (helaas zonder foto):

- De ruggengraat moet altijd vrij liggen. Dit kun je zien doordat je van de ene kant van het zadel naar het andere kant door kan kijken of doordat je gemakkelijk een zweepje onder het zadel door kunt schuiven.

Jester_

Re: Basisregels om te kijken of een zadel past

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:00

De boom moet niet te smal of te breed zijn.

- Hij moet er zeg maar niet óp liggen, dan is ie te smal. En ook niet erover, dan is ie te breed. Er moet ongeveer een platte hand rechtopstaand tussenpassen

- Je moet vanaf achter naar voren kunnen kijken, en andersom.

- Hij moet niet wiebelen.

Mar het beste is natuurlijk gewoon even de zadelmaker bellen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:02

Ik weet maar een basisregel, die helaas door veel mensen vergeten word Scheve mond

- LAAT EEN GOED ZADELMAKER DE BESLISSEN OF DE PASVORM GOED IS Knipoog

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 18:06

Haha ja dat sowieso, maar het is toch ook wel handig om als niet-zadelpasser een globaal idee te hebben of een zadel past of niet. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:07

Na het doe het zelf bekappen, doe het zelf veeartsen volgt nu ook het doe het zelf zadelpassen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:13

Toch vind ik wel dat 't niet verkeerd is als mensen kunnen zien dat hun zadel niet meer zo goed ligt als 't altijd heeft gelegen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:13

Het is wel handig om er iets van af te weten vind ik.

Stel, je hebt een zadel. Je belt meteen de zadelmaker om te kijken of ie past. En hij past niet, dan heeft je dat toch geld gekost.

Als je zelf nou een beetje weet hoe een zadel moet liggen, en je zelf al kan zien dat ie helemaal verkeerd ligt, hoef je de zadelmaker niet te bellen vind ik.

Als je denkt dat ie goed ligt, dan zal ik de zadelmaker pas bellen!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:15

- Als de achterkant opwipt, hoeft het niet zo te zijn dat je boom de breed is, maar kan het ook zijn dat hij moet worden opgevuld..

Toch? Clown

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:16

[***] schreef:
Na het doe het zelf bekappen, doe het zelf veeartsen volgt nu ook het doe het zelf zadelpassen.

Nou jij kan snauwen zeg

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:20

Ik laat een zadel passen door een zadelmaker en daarna controleer ik na elke rit de rug. Zie ik ook maar enige verandering en dan met name de zweetplek dan bel ik direct de zadelmaker.

Ik ga niet meer zelfs zadels lopen passen, daar heb ik al genoeg ellende van ondervonden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:29

Voor je een zadel gaat kopen , als je dit via MP oid doet, zou je bij je zadelmaker informatie moeten inwinnen over welke zadels goed bij jouw paard zouden passen.

Ook met vragen over de boommaat moet je bij je zadelmaker zijn.

Het kopen van een zadel via MP oid is altijd een gok, je kunt nooit weten of het goed past / goed ligt.

Mijn advies is altijd dat je afspreekt het zadel terug te mogen brengen, en meteen de eerste dag met paard en zadel naar zadelmaker te gaan, zodat je het , als het niet past, netjes de dag erna weer terug kunt brengen bij de verkoper.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:31

Sodeletuut schreef:
- Als de achterkant opwipt, hoeft het niet zo te zijn dat je boom de breed is, maar kan het ook zijn dat hij moet worden opgevuld..

Toch? Clown

Yep of het kan ook betekenen dat de vorm van de boom de rug niet mooi volgt....

Die basisregeltjes voor zadels passen zijn allemaal leuk en wel en ik ben er dan ook een groot voorstander van dat iedereen eens regelmatig met een kritisch oog naar hun zadel kijkt!
Máár... hou goed in je achterhoofd dat er vaak genoeg uitzonderingen op de regeltjes zijn en dat het aangewezen is om een zadelmaker te laten komen! Ja

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:33

crossmonster schreef:
Ik weet maar een basisregel, die helaas door veel mensen vergeten word Scheve mond

- LAAT EEN GOED ZADELMAKER DE BESLISSEN OF DE PASVORM GOED IS Knipoog

Nadeel is dat je tegenwoordig ook zo moeilijk nog kan zeggen of een zadelmaker ook daadwerkelijk goed is Verdrietig

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:36

Ik heb gelukkig een goede, en ik weet er nog wel een paar meer.
Van te voren gewoon even goed rondvragen over de kwaliteiten van de zadelmaker.

Zo ben ik geen fan van de meeste zadelmakers die bij een winkelketen horen, zadelmakers die voor zichzelf werken, heb ik wel goede ervaringen mee, vaak omdat ze minder commercieel zijn, ruitersportzaken willen me te graag zadels verkopen heb ik soms het idee.

Terwijl een goed zadelmaker eerder zal kijken of je oude zadel aanpasbaar is Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:49

nog eentje dan:
vanaf een foto kun je nooit zien of een zadel goed ligt.
( dit zet ik er bij omdat hier zo ontzettend veel foto's komen met de vraag of het past)

je moet aan de onderkant van het zadel met je vingers voelen of er overal wel gelijke druk is...zo niet dan past je zadel dus ook niet.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:51

Ik weet niet of ie al genoemd is... maar voor ik hem vergeet:
- na het rijden controleren of alle haren nog mooi in de haargroeirichting liggen. Zijn er enkele haren (plekje van 1 cm bij 1 cm is al groot genoeg!) in verkeerde richting, dan ligt op deze plek het zadel niet correct.