HELP zie door de bomen het bos niet meer! WINTEC

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

HELP zie door de bomen het bos niet meer! WINTEC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 14:07

Heb verschillende verkoop sites afgestruint, en bokt ook een beetje uitgeplozen, ben me alvast aan het orrienteren, maar weet niet wat er het beste bij ons past ...
Het zit zo, ik heb een E pony die nog niet is uitgegroeit, deze wil ik spelenderwijs van de zomer af en toe eens een zadeltje opleggen. (pony hoeft niet aan het werk, word niet gelongeerd, staat lekker het hele jaar op het land, word niet afgebeult Clown krijgt dus alleen af en toe een zadeltje op, gelieve hier geen comentaar op).

Vandaar dat wintec me geschikt leek, vanwege de verwisselbare bomen, want als hij over een tijd ingereden word, dan vervormt hij natuurlijk ook nog.
En ik wil het zadel dus blijven gebruiken over een paar jaar ook, als we met hem kunnen rijden. Ik zelf wil denk ik recreatief gaan rijden, dan is het de bedoeling dat iemand anders hem dressuurmatig, of springgericht gaat rijden.

Nou komt het zadel te liggen in een schuur, waar het in de winter erg koud en ook vochtig is. Nu las ik op bokt een stukje dat het cair systeem niet zo goed tegen kou kan, dus dat valt al af.

Wat voor zadel is dan geschikt? je hebt goedkope varianten, maar ook allerij andere zadels van wintec....
Wat raden jullie aan? Wat heb je zelf, waarom? En bevalt het?

s6801881

Re: HELP zie door de bomen het bos niet meer! WINTEC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:11

Je kan ook bij oa divoza en zadelmarkt (jaja zadelmarkt! dat ik dat eens aanraden zal Vork ) Wintecs zonder cair krijgen. Ik heb op Max een wintec gehad en ik ben fan! Je zou ook een thorowgood kunnen overwegen. Of boomloos: Startrekk heeft een heel mooi boomloos dressuurzadel, maar die is wel heel prijzig. De BF zadels zijn ook wel fijn.

persoonlijk denk ik dat Wintec zonder cair het beste bij je eisen past. Een Wintec 500 VZH dan (die had ik ook).

Succes met kiezen!
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 09-12-08 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:12

Wintec 500 Knipoog

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:14

ik ben ook begonnen met een wintec. een wintec 500 ideaal! gewoon 2e hands kopen!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:15

inderdaad wintec 500, zonder cair Knipoog ze zijn nieuw voor onder de 400 te koop, mooie prijs, nette kwaliteit!

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:37

Ik heb een wintec isabell werth zonder cair te koop.. Pling

Misschien is dat wat voor je..

Voordeel hiervan is:

Makkelijk aan te passen (DMV wolvulling MITS nodig)
Makkelijk aan te passen(DMV kopijzer verwisselen)

Suede is zo weer schoon en als nieuw met de stofzuiger OF borstel..

De zit is heerlijk zacht en diep (zeker NIET gedwongen)

Kan ook de wrongen verwisselen voor kleine OF grote..

Wintec Pro dressuur zit harder Vork

De 2000 en de 500?? vind ik persoonlijk bagger ( knoer harde zitting) Ach gut

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 14:57

En waarom de 500? Haha! Dat is geloof ik de goedkoopste versie toch?

Als ik dit zo lees, is een wintec niet heel onderhoudsvriendelijk, ik dacht alleen af en toe even een doekje erover en klaar!
http://www.decathlon.nl/NL/wintec-500-47729643/

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:55

500 is inderdaad de goedkoopste, ik heb hem gehad en vond hem prima, ik heb er uren mee gereden en niets mis mee! In heb ook met een 2000 gereden, die is ook prima, de isabell heb ik wel gezien gevoeld, geroken Tong uitsteken maar nog nooit in gezeten.

Mijn billetjes zijn al tevreden met een 500/2000

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:10

wintef is neit altijd ideaal! niet elk paard past het...!!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 17:35

MLoeser schreef:
500 is inderdaad de goedkoopste, ik heb hem gehad en vond hem prima, ik heb er uren mee gereden en niets mis mee! In heb ook met een 2000 gereden, die is ook prima, de isabell heb ik wel gezien gevoeld, geroken Tong uitsteken maar nog nooit in gezeten.

maar de 500 voldoet dus ook? Dat is kwalitatief goed? Is het een zadel waar ik bij wijze van spreken over 10 jaar nog mee rijd?

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:38

qt_shetties schreef:
En waarom de 500? Haha! Dat is geloof ik de goedkoopste versie toch?

Als ik dit zo lees, is een wintec niet heel onderhoudsvriendelijk, ik dacht alleen af en toe even een doekje erover en klaar!
http://www.decathlon.nl/NL/wintec-500-47729643/

mijne gaan af en toe even onder de douche!
Soms es een borsteltje erover en n natte doek, zijn ze weer als nieuw! Clown

Heb overigens mn zadels alledrie met cair, en hangen in mn kast in de schuur, nooit geen probleem mee!!! Bloos

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:45

De 250 is de goedkoopste. Decathlon is ietwat overdreven met de verzorging. Het is allemaal kunststof dus leervet heeft geen nut.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:49

qt_shetties schreef:
MLoeser schreef:

maar de 500 voldoet dus ook? Dat is kwalitatief goed? Is het een zadel waar ik bij wijze van spreken over 10 jaar nog mee rijd?

Ik heb zelf niet lang genoeg een paard gehad om je die garantie te geven. Een vriendin heeft hem wel, nu zo'n 3 jaar (500 VZH) en die ziet er nog super uit, en ze doet nooit wat aan het zadel qua onderhoud! De "suede" inzet op isabell en 2000 slijten wel sneller

Wintec is wel goed aan te passen mhv wol, daarom is CAIR ook niet handig.

Wintecs hoef je niet te verzorgen, ik denk dat die site dat als standaard bericht erin heeft staan. je hoeft er niets aan te doen, ja behalve de douche voor de wedstrijd Knipoog

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:50

Mizora schreef:
De 250 is de goedkoopste. Decathlon is ietwat overdreven met de verzorging. Het is allemaal kunststof dus leervet heeft geen nut.

Ja klopt, dat is de goedkoopste, maar dat vind ik niet echt een aanrader, nou misschien als 15" ponyzadeltje Knipoog

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:51

Als de wintec past heb je er een prima zadel aan, maar het past dus niet altijd kwa lengte of gewoon de vorm. Men denkt vaak dat het kopijzer alles maar doet passen maar er komt helaas meer bij kijken om een goed passend zadel te krijgen.
succes met je keuze.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:52

Ik zat al te denken: leervet met een kunstof zadel? Clown
Helemaal niet nodig, ik doe er niks aan behalve af en toe de stofzuiger o.i.d.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:54

jomaro schreef:
Als de wintec past heb je er een prima zadel aan, maar het past dus niet altijd kwa lengte of gewoon de vorm. Men denkt vaak dat het kopijzer alles maar doet passen maar er komt helaas meer bij kijken om een goed passend zadel te krijgen.
succes met je keuze.

Inderdaad, dat kan je ook zien aan de collectie van thorowgood, die houden rekening met de schoft, de ruglengte (waar de lendenen beginnen mag geen zadeldruk) en de vorm van de rug. Als je een wintec heel breed afstelt (het extra wide idee) verdelen de kussen te weinig.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:58

Zou nu gewoon een goedkoop zadeltje kopen om er alleen maar op te leggen. Als je straks toe ben aan een zadel om te rijden dan nog eens te kijken voor een goeie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:59

Als het alleen is voor wennen aan iets op de rug en gevoel van een singel ben je makkelijker af met een longeersingel en een dikke, wat stijve (voelt meer als zadel omdat het minder meegeeft) western pad. Past altijd en als het op de grond valt of pony gaat erop staan is er niks aan de hand. Door de ringen kan je er ook dingen aanhangen om de pony te wennen aan beweging tegen de flanken mocht je dat willen.

Bij een zadel is de pasvorm een stuk moeilijker en zeker een pony in de groei veranderd nog erg veel. Met flink meer spieren kan de rugvorm zo veranderen dat ook een wintec niet aan te passen is door een andere boom. Dan is een singel + pad goedkoper en ook veel langer te gebruiken.

VIRII_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:04

voordeel van een wintec zonder cair is dat het altijd uit te vullen is voor een paar tientjes, door een zadel maker

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 19:05

tamary schreef:
Als het alleen is voor wennen aan iets op de rug en gevoel van een singel ben je makkelijker af met een longeersingel en een dikke, wat stijve (voelt meer als zadel omdat het minder meegeeft) western pad. Past altijd en als het op de grond valt of pony gaat erop staan is er niks aan de hand. Door de ringen kan je er ook dingen aanhangen om de pony te wennen aan beweging tegen de flanken mocht je dat willen.

Bij een zadel is de pasvorm een stuk moeilijker en zeker een pony in de groei veranderd nog erg veel. Met flink meer spieren kan de rugvorm zo veranderen dat ook een wintec niet aan te passen is door een andere boom. Dan is een singel + pad goedkoper en ook veel langer te gebruiken.

sja daarom zat ik ook te denken aan een wintecje, omdat hij toch nog groeit in hoogte, breedte en bespiering....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:16

En een leuk boomloos zadel?
Desnoods een niet te duur 2e handsje, als het toch niet is om in te rijden hoeft het ook geen A merk te zijn denk ik. (zadelmarkt uitgesloten!)
Boomloos past al redelijk snel en als het past past het zich aan aan je pony.
Tegen de tijd dat je dan gaat inrijden een zadel laten passen o.i.d.

EDIT: ik zag net op mp een kunststof boomloos zadel, nieuw voor 200 euro, dat lijkt mij prima geschikt hier voor als het alleen maar voor het wennen aan een zadel is.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:53

moonfish13 schreef:
En een leuk boomloos zadel?
Desnoods een niet te duur 2e handsje, als het toch niet is om in te rijden hoeft het ook geen A merk te zijn denk ik. (zadelmarkt uitgesloten!)
Boomloos past al redelijk snel en als het past past het zich aan aan je pony.
Tegen de tijd dat je dan gaat inrijden een zadel laten passen o.i.d.

EDIT: ik zag net op mp een kunststof boomloos zadel, nieuw voor 200 euro, dat lijkt mij prima geschikt hier voor als het alleen maar voor het wennen aan een zadel is.

Mijn bijna nieuwe thorowgood mag je ook overnemen hoor voor 200 euro Knipoog Maar ja of het past?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:10

Laat dat nou net het probleem zijn. Clown
Daarom zeg ik toch boomloos?
Dat past redelijk snel en past zich aan aan de pony als die veranderd.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:59

Wil je nou serieus een zadel kopen voor de jaarling die in je profiel staat?