Barefoot : doen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Barefoot : doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 13:51

Ik twijfel erover om een barefoot aan te schaffen. Ik rijd momenteel met een (2de hands) westernzadel van het merk White Star. Het lijkt goed te passen, mijn paard loopt er helemaal niet slecht mee, maar of het dus echt 100% past … dat weet ik niet. Het probleem is een beetje dat mijn paard nogal eens in de breedte durft jojoën. Ze komt bij in gewicht, verliest dit weer, … Nu hebben enkele zadelmakers mij al verteld dat daar waar een zadel ligt niets veranderd bij afname of toename van gewicht maar ik vind toch dat mijn zadel (vooral vooraan) te hard spant rond haar schouderspieren/vet als ze weer eens op haar dikst is. Dit weekend kon ik even een barefoot zadel uitproberen (heb er een klein halfuurtje mee gereden) en we geraakten er goed mee uit de voeten. Geen noemenswaardige problemen mee gehad ofzo, paardje deed ook normaal. Ik wil er wel eerst eens wat meer mee gereden hebben vooraleer ik het zou aanschaffen.
Qua drukverdeling e.d. denk ik niet dat ik me echt zorgen hoef te maken want ik rijd helemaal niet zoveel, meestal maar een keertje (soms 2) per week, af en toe wel eens een rit van zo’n 3uur. Pure recreatie.

Wie is er hier zeeeer tevreden of net zeeeer ontevreden over zijn/haar barefoot zadel? En waarom? Wat zijn de ervaringen?

Alle meningen zijn welkom!

groetjes Knipoog

Silence

Re: Barefoot : doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:52

Ik lees even mee, loop tegen dezelfde twijfel aan Knipoog

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:54

Ik zit er ook over te denken..
Via www.boomloosrijden.nl kun je trouwens een week een testzadel uitproberen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:02

Ik ben zeer tevreden met mijn Barefoot (Cheyenne).

Vorig jaar heb ik hem aangeschaft omdat ik bij mijn boomzadel (dressuur) constant twijfels had. Pony is nogal een jojo, ze krijgt elk jaar een veulen dus dat lichaam verandert constant en het zadel lag tijdens haar dikkere periodes gewoon niet lekker. Met de Barefoot zat het meteen goed, pony liep er lekker mee, geen geschuif en drukplekken meer.

Inmiddels rijd ik op mijn paard ook met dit zadel. In eerste instantie wilde ik haar met boomzadel (western) rijden, maar ik bleek zelf niet goed te zitten op dat zadel en kreeg er rugklachten van.
Ik was wat huiverig om over te stappen op boomloos met haar omdat ik haar veel vaker en intensiever rijd dan de pony. De drukverdeling was mijn grootste zorg. Inmiddels ben ik overtuigd. Knipoog
Mijn paard loopt ook heel lekker 'los' met het zadel, ik zit er goed op en kan dus beter rijden en hulpen doorgeven.Er is geen sprake van drukplekken of andere ongemakken.

Voor mij dus voorlopig niets anders dan mijn Barefoot.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:05

Arabesk schreef:
wij hebben een tiendaagse trektocht mét bagage op een barefoot western model gereden, 150 km. Géén drukplekken of witte haren. Alleen een klein singelplekje, maar dat lag niet aan het zadel.

Op een boomloos zadel zitten wij altijd door. Lichtrijden is geen goed idee, vanwege de puntbelasting ter hoogte van de beugelophanging. Doorzitten is sowieso beter voor een paard, omdat lichtrijden asymmetrisch is en het paard piekbelasting bezorgt.

Bij (ruiter)overgewicht is een boomloos geen goed idee, maar ik denk dat als je veel te zwaar bent, je sowieso beter kunt gaan mennen tot je zelf bent afgevallen. Sigaar

Overigens rijden we óók met wintecs, het fijne daarvan is dat je de boommaat kunt aanpassen aan de breedte van het paard. In de winter zijn ze vaak toch wat anders van vorm dan 's zomers.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:08

Ik heb een barefoot Arizona, ben er echt heel blij mee! echt een super zadel..

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:10

Ik heb een kieffer aachen en een barefoot cheyenne ( heb nu even geen paard meer)
Maar die zadels wisselde ik altijd af.
Ik moest in het begin erg wennen aan boomloos rijden, maar ik voelde mijn paard wel beter aan en je leert veel meer over je eigen balans/evenwicht
Ik had een haflinger, en er dus wel een anti glijpad onder

Het is een heerlijk zadel om recreatief mee te rijden
Voor de dressuur vond ik het niet zo denderend
In 2006 heb ik mijn rug gebroken op stal en sindsdien vind ik een boomloos zadel een stuk minder lekker zitten
Ik denk dat het vele voelen dan juist in je nadeel is

Ik zou zeggen: vraag eens een testzadel aan
Dat mag je een week vrijblijvend gebruiken * betaald alleen verzendkosten naar de volgende gebruiker*

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:13

Silence schreef:
Ik lees even mee, loop tegen dezelfde twijfel aan Knipoog

Je hebt toch pas een ander zadel, éindelijk -na 100 zadelmakers Vork - een die past?
Ik kan je even niet volgen hoor, eerst geen dressuur nu wel weer dressuur?
Wat zijn nu de plannen?
-niet banketstaaf bedoeld hoor, ik vind je een prachtpony hebben! Kwijl -
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 08-12-08 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:15

Tsja, ik ben dus weer van het boomloze af gestapt, omdat ik er uiteindelijk zelf niet goed op zat en op die manier mijn paard hinderde.
Voor een paard wat zo schommelt in het gewicht zoals dat van de TS zou het best een goede optie kunnen zijn, als je er zelf ook goed mee uit de voeten kunt Ja

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:15

Arabesk schreef:
Bij (ruiter)overgewicht is een boomloos geen goed idee, maar ik denk dat als je veel te zwaar bent, je sowieso beter kunt gaan mennen tot je zelf bent afgevallen. Sigaar

Sorry maar dit stuit me behoorlijk tegen de borst Boos! waar slaat dat nou weer op.

Ik heb overgewicht en rijd mn fjord met barefoot. Ik rijd misschien 1 tot 2 soms 3 keer in de week en dan weer weken niet. Ik vind het echt een supergeweldig zadel. Ik voel uitstekend zn bewegingen en voel vantevoren al of hij eventueel wil wegspringen en of hij zn kont er lekker onder zet. Ik kan er uren mee rijden. Het is lekker licht om te sjouwen en de zit is gewoon fantastisch.

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:18

ik heb er ook zo mijn bedenkingen over gehad
na dat mijn paard voor een paar maanden op rust de wei op is gegaan maar het zadel is dus niet geschikt vor paarden met een lang gelijnde rug en een flink uitstekende schoft zoals tuigers
na info van iemand die hem maar al te graag wilde verkopen
ze gaf ook les aan mijn nicht maar na een telefoontje naar de fabrikant werd al snel duidelijk dat deze zadels geschikt zijn voor de wat rondere paarden dit is mij verteld kun je zelf natuurlijk ook gewoon doen effe bellen naar de fabrikant

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:23

o en dan nog efe wat over het gewicht boomloosrijden tot een bepaald gewicht op de goedkopere zadel ben je wat aan de zwaare kant dan moet je voor een duurdere verzie gaan ook dit kun je navragen bij de fabrikant

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:45

IndianLady schreef:
Arabesk schreef:

Sorry maar dit stuit me behoorlijk tegen de borst Boos! waar slaat dat nou weer op.

Ik heb overgewicht en rijd mn fjord met barefoot. Ik rijd misschien 1 tot 2 soms 3 keer in de week en dan weer weken niet. Ik vind het echt een supergeweldig zadel. Ik voel uitstekend zn bewegingen en voel vantevoren al of hij eventueel wil wegspringen en of hij zn kont er lekker onder zet. Ik kan er uren mee rijden. Het is lekker licht om te sjouwen en de zit is gewoon fantastisch.

Juist ja...JIJ vindt het zadel supergeweldig...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:46

En wat wil je daarmee zeggen?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:13

Ik denk dat je dat wel begrijpt? Maar ik zal het even uitleggen als je het erg moeilijk vindt. Wat jij vindt van het zadel zegt niets over wat jouw paard ervan vindt, laat staan zijn rug. Nu zijn fjorden stevig en kunnen veel hebben, maar ik denk dat het op lange termijn absoluut niet goed kan zijn. Maar zo denk ik over alle ruiters met (veel) overgewicht op alle zadels en paarden. Ik ben zelf 10 kilo afgevallen en blijf bewust onder een bepaald gewicht zodat ik kan paardrijden zonder me druk te hoeven maken over mijn massa op de rug van het paard. Ik begrijp dat niet iedereen dat even makkelijk kan, maar voor de meeste mensen zou het wel mogelijk zijn om wat af te vallen, en die doen het gewoon niet...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:21

Ik vind het onnodig om voor de zoveelste keer een achterlijke discussie op gang te brengen over overgewicht van de ruiter als het topic over ervaringen van een Barefoot gaat.
Ik rijd bewust niet vaak en mijn verdere motivaties of de-motivaties om dik of dun te zijn zijn helemaal niet aan de orde.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:26

IndianLady schreef:
Arabesk schreef:

Als je het onnodig vindt om een discussie aan te wakkeren, dan kun je beter dit soort opmerkingen niet plaatsen. Want dan krijg je dit soort antwoorden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:28

Ik gaf alleen een reactie op haar stukje, daarna ga ik toch over op mijn barefoot. Jij geeft hier alleen commentaar op mijn overgewicht.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:35

Ik ben een kleine 75 kilo heb een kwpn tuigpaard en rij met een BF Arizona, dus het wil wel met een tuiger die een goede schoft heeft. Ik ben ook niet de lichste maar denk dat het dus wel prima wil.. (zeker op een fjord compact sterk paardje)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:40

ik ben heel tevreden met mijn barefoot cheyenne drytex. ik gebruik die vooral voor buitenritjes... als ik wil dressuren dan heb ik daar mn oude dressuurzadel nog voor. ik wissel dus af.

over overgewicht wil ik het verder niet hebben... Knipoog
maar ze hebben sinds kort wel een nieuw vps systeem dat het gewicht beter zou verdelen.
ik vind het in ieder geval heel fijn zitten, en mijn paardje loopt er lekker ontspannen onder.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:47

ik heb een ainsley (goed aangemeten door zadelmaker) en een barefoot cheyenne. Met de barefoot rij ik buiten, met de ainsley dressuur (les).
Beide zadels hebben grote voordelen. voor het dressuurrijden blijf ik de ainsley pakken, ik kan dan veel beter zitten en inwerken. De barefoot is echt voor de ontspanning. Beide zadels dragen wat mij betreft bij, ik zou ze beide niet willen missen. Als ik echt moet kiezen kies ik voor de barefoot.
De arizona zit nog lekkerder, maar die was te lang voor mijn ijslander.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:59

IndianLady schreef:
Ik gaf alleen een reactie op haar stukje, daarna ga ik toch over op mijn barefoot. Jij geeft hier alleen commentaar op mijn overgewicht.

Niet op JOUW overgewicht, absoluut niet. Meer op overgewicht en paardrijden in het algemeen Knipoog

Ik vind bijvoorbeeld bij een barefoot arizona mét VPS systeem 75 kilo nog goed kunnen. Mits het paard dat gewicht in verhouding zou kunnen dragen natuurlijk. Voordeel is dat boomloze zadels weinig wegen, dus dat kan je weer van het geheel afhalen. De drukverdeling is met het VPS systeem en een goede pad optimaal.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:01

Ook ik ben tot nu toe tevreden over de barefoot Nevada. Ik gebruik hem om die van mij in te rijden, en straks lekker recreatief mee aan de slag te gaan Lachen

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:05

even een stipje, ook hier iemand die twijfelt.
ik ga iig een testzadel aanvragen om het boomloos rijden eens te ervaren.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:27

ik (weeg 70 kilo en) rijd op een oude barefoot cheyenne met mijn ijslander, fjord en arabier. Het bevalt in alle gevallen prima, voor zowel het wat serieuzere werk als voor de (lange) ritten. Mijn paarden zijn er een stuk makkelijker mee gaan lopen dan met een boomzadel en de arabier (die eerst geen zadel kon luchten of zien) droeg hem gelijk de eerste keer zonder problemen.

Met mijn ijslander heb ik een trektocht van een week en gemiddeld 40km. per dag gedaan met bepakking op m'n barefootje, geen problemen ondervonden Knipoog