Zijn presentatie begon met anatomie van paard en ruiter. Vervolgens kwam er een theoretisch stuk over zadels en bomen. Eigenlijk wat we allemaal weten: een boom die niet goed past is funest voor je paard. En een niet goed passende boom kan je nooit goed krijgen met lapmiddelen zoals correctorpads en andere lapmiddelen.
Nou heeft hij een systeem waarbij de boom deels flexibel is, en het stuk bij de schoft aanpasbaar is, zonder het zadel uit elkaar te hoeven halen. Het stuk bij de schoft is van metaal. Met een soort druk/perslucht-apparaat kan hij dit gedeelte nauwer of wijder maken, het is echt slechts een kwestie van seconden !!! In combinatie met de luchtkussens is het zadel vlot aan te passen aan de veranderende bespiering van je paard. Op zich natuurlijk heel erg mooi, want dan hoef je niet steeds een nieuw zadel te kopen. En zonder veel extra kosten kan je wel regelmatig je zadel aan laten passen op de nieuwe bespiering, waardoor je paard zich nog beter kan ontwikkelen. Tot dusver kan ik meekomen.

5 paarden die ik onder een DK zadel heb zien lopen liepen er beter onder dan onder hun eigen zadel, en 1 liep er voor mijn gevoel minder onder, maar ik ben geen expert
Alle 6 de ruiters zaten beter op het DK zadel !!!(DK zadel kwam er eerst op, en toen het paard goed warmgereden was, werd het eigen zadel op de rug gelegd. Het vergelijk was dus eigenlijk zelfs in het nadeel van het DK zadel, omdat dit tijdens de warmrijd-fase was)
Maar als we even een stapje terug doen naar de bomen in onze zadels, dan moet ik toegeven dat ik momenteel even helemaal lost ben.

DK heeft een speciaal soort boom ontwikkeld: deels flexibel, maar bij de schoft is hij van metaal. Nu hebben de meeste bomen metaal erin, en flexibele bomen zijn er ook. Het verschil met andere bomen is vooral de lengte van de "takken" bij de schoft. Conventionele bomen rusten bij de schoft op de M.Trapezius. DK bomen zijn echter zo lang, dat ze op de M.Triceps rusten. Voordeel volgens DK is dat de boom op een groter draagvlak ligt, EN dat de boom in de vezelrichting van de M.Triceps rust. Korte takken rusten op de M.Trapezus, en de drukrichting is dwars op de spierbundels. (Sorry voor mijn knullige uitleg). Resultaat van korte takken is dat door de grote druk op de Trapezius, de spiermassa afneemt bij training. En dat je dus ingevallen stukken naast de schoft krijgt.
Heel kort door de bocht, zou eenieder die de spiermassa van zijn paard wil verbeteren, dus vooral geen conventionele boom met korte takken op zijn paard moeten leggen.
Redenering lijkt logisch, maar dat zou betekenen dat zowat alle hedendaagse zadels verkeerde bomen hebben (met te korte "takken" bij de schoft, dus teveel druk op de M.Trapezius, en ook het punt waar M.Trapezius, Latissimus en Triceps bij elkaar komen).
Waar zitten de zadelexperts en ervaringsdeskundigen hier op bokt? Deel jullie mening!
Ik ben benieuwd naar de verschillende meningen & ervaringen.
Wel graag onderbouwd!
En houd de discussie svp hoffelijk
) opnieuw het wiel uitgevonden