[WN] Welk hoofdstel bij bosal? En hoe werkt dit bit in?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BloodElf

Welk hoofdstel bij bosal? En hoe werkt dit bit in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 09:40

Binnenkort ga ik eigenaar worden van een bosalset! Go jij! Go jij! Nu las ik ergens dat je daar een hoofdstel bij moet hebben waar een keelriem aan zit, dus niet een one ear, omdat de bosal dan beter in evenwicht hangt. Klopt dit? Kon het maar op 1 site terug vinden.

En nog een vraag hoe werkt dit bit in? Afbeelding
Kun je die vergelijken met de werking van een dubbelgebroken trens of is het heel anders?

MarcR

Re: Welk hoofdstel bij bosal? En hoe werkt dit bit in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:44

Hoe het juist zit weet ik niet maar een trainer die er regelmatig met werkt heeft me eens een een beetje uitleg gegeven en het werkt anders dan een bit. Het is erg belangrijk dat de bosal juist van maat is, geplaatst is op de neus en gebruikt word anders kan het erg pijnlijk zijn voor het paard.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:24

Als dat het enige is wat je er van weet, zou ik het niet gebruiken!
Het rijden met en gebruik van de bosal is een heel ander 'kunstje' dan met een trensje rijden.
Als je met een bosal wil gaan rijden kan ik je toch aanraden hier veel hulp bij te zoeken van iemand die er echt mee kan rijden.
En niet iemand die wel es zo'n ding in z'n handen heeft gehad!
Niet elke bosal past en ,is van de juiste dikte, materiaal etc.
Ik kan nog wel een uurtje doorgaan.......
Ik heb nog wel een paar boeken en een rijtje dvd's om te bestuderen.
Leuke thuisstudie van een half jaar minimaal, dan kun je es een poging gaan wagen. Duivel

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:35

Ik sluit me aan bij Sonita, een bosal werkt heel anders dan een bit, en je kunt er dus niet op een 'bit-manier' mee rijden.
Ik heb er zowel met een one-ear als een 'gewoon' hoofdstel mee gereden, maar heb hem nou weer aan mijn gewone hoofdstel hangen, aangezien elke keer als Jessie haar hoofd schudde het hoofdstel eraf vloog Huilen van het lachen

Ik zou me dus nog wat meer verdiepen in het hoe en wat van een bosal Lachen

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 22:45

I know , I know Knipoog ben nu dus op het moment alles aan het uitzoeken hoe het werkt, maar zoals ik zei las ik op maar 1 site dat over die keelriem, maar ik zag ook foto's waarbij ze een one ear gebruikten dus vandaar dat ik het me afvroeg. Snap ook heel goed dat het heel anders werkt. Ja We rijden al jaren onze buitenritjes op touwhalster en probeer dat ook wel een beetje op die manier te doen als je het daarmee een beetje kunt vergelijken.

Las in het boek go west over 'tokkelen', maar het is volgens mij erg moeilijk om uit te leggen. Vandaar dat ik iemand wil vragen voor een aantal privélessen thuis want ik wil niet half bezig zijn!

@ Sonita welke boeken en dvd's heb je het over? Lijkt me zeer interessant! Ik pb je even.

Verder nog iemand antwoord op mijn 2e vraag? Is de Billy Allen gewoon een dubbelgebroken bit, kan hij ook afzonderlijk van elkaar bewegen?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:53

Billy Allen bit is niet gebroken. Het draait op de scharnierpunten. Ik zou het zeker niet vergelijken met een dubbelgebroken trens. Eerder met het mondstuk van een lowport grazer, al is dat ook nog helemaal anders. Bosal werkt ook nog heel anders in dan touwhalster.
edit : even op jouw andere vraag antwoorden : je kunt een bosal zelfs gebruiken met één riem. (alleen de kopriem). Gaat wel met een one-ear, geen enkel probleem.

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 23:02

Ok dank je! Maar is het dan een zacht bit of werkt t vrij streng in?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:10

het bit op het plaatje ken ik niet, daar ga ik me niet over uitspreken.
ik heb mijn bosal aan 1 enkele riem hangen en dat gaat prima.

en wat dit betreft:
sonita schreef:
Het rijden met en gebruik van de bosal is een heel ander 'kunstje' dan met een trensje rijden.
Als je met een bosal wil gaan rijden kan ik je toch aanraden hier veel hulp bij te zoeken van iemand die er echt mee kan rijden.

euh ... ik heb hem eraan gehangen en ben beginnen rijden Bloos
mijn knollie reageert er geweldig op, terwijl hij bij een enkelgebroken trensje geen benul leek te hebben van wat nou precies de bedoeling was.
(bij de vorige eigenaars werd hij met een stang gereden, maar ik wou liever een vriendelijker optoming)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:55

je hebt er hoofdstellen voor; bosal-hangers worden ze genoemd. ik heb er 1 van BILLY COOK...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:08

Xenobyte schreef:
Ok dank je! Maar is het dan een zacht bit of werkt t vrij streng in?

Werkt vrij zacht in. Ligt rustiger in de mond dan een dubbel gebroken trens. Zit ook geen schaarwerking in, zoals bij een snaffle.
edit : ik bedoel uiteraard het notenkrakers - effect Lachen