hoe zadelbontje bevestigen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

robin_hood

hoe zadelbontje bevestigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 22:45

Ik heb een zadelbontje gekregen met bevestigingslussen zoals bij een schabrak. Wat is beter: het zadelbontje op de rug van het paard leggen en dan het schabrak erover óf het schabrak op de rug van het paard en dan het zadelbontje er over?
Moet het zadelbontje persé met lussen vastgemaakt worden? Ik vind het lastig om allebei de lussen vast te maken, dus van het bontje + van het schabrak. Hoe doen jullie dat?
Laatst bijgewerkt door robin_hood op 07-12-08 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

GuusHinnik

Re: hoe zadelbontje bevestigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:47

Ik heb eerst het dekje dan het bontje en dan het zadel
Dan kun je makkelijk de lussen van het dekje en het bontje vast maken.
Ik heb wel alles vast anders ben ik bang dat het gaat schuiven

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 22:59

Maar bij mij zitten de lussen zo'n beetje op dezelfde hoogte. Ze liggen dan op elkaar op dezelfde plek als ik ze wil vastmaken Boos!

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:11

er zit toch klitteband aan, ik heb mn bontje als bovenste.. die gaat er toch bijna nooit af.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 07:08

het bontje heeft weinig zin als je het op het dekje legt,en het dekje op het bontje leggen is erg onhandig.
ik zou,als je dan echt je bontje nodig hebt,alleen met het bontje rijden en dan dus die lussen aan je singelstoten bevestigen.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 07:12

Waarom heeft dat weinig zin? Het verdeelt de druk toch ook wel als je het op het schabrak legt?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 07:17

het maakt zowieso je zadel krapper,en de werking van het bont schijnt het beste te zijn als het direct op de rug ligt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 08:16

Inderdaad Snoevie.
Wat ik doe met de lussen is dat ik het bontje aan het dekje vastmaak en het dekje aan het zadel. Anders vind ik het ook teveel gedoe. (elke keer eronder uit halen)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:44

Ik vind het altijd zo vaag dat een bontje beter werkt als hij gelijk op de rug ligt, in principe komt het op hetzelfde neer als er een dekje tussen zit. Haar en bont, en haar en stof maakt in mijn ogen niet veel verschil.. Niet aanvallend bedoeld hoor, maar misschien kan iemand me uitleggen waarom direct op de rug dan beter is? Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:49

Omdat (echt) bont het zweet meteen afvoert van de huid. Het houdt de huid dus droog en ademt. Een dekje sluit meteen veel meer af waardoor het gaat broeien.
Het enige effect van het bontje is dan nog dat het ietwat de druk verdeelt. maar dat heeft alleen maar zin als bijv. de vulling van je zadel hobbelig is of als je zadel net iets te ruim valt. En in dat geval kan je beter je zadel opnieuw laten vullen c.q. aanpassen dan een bontje gebruiken.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:59

maar als je het bontje direct op de rug legt is hij direct vies en wordt hij hard, bijna niet meer goed te krijgen. Vandaar dat ik er toch een dun dekje onder doe.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:03

je moet een bontje dan ook goed onderhouden
met een dekje eronder heeft hij heel weinig nut

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:04

ik heb ook eerst een dekje en daarop mijn bontje en ik heb mijn bontje vast gemaakt aan m`n zadel en m`n dekje heb ik los eronder liggen ik heb de lusjes van mijn dekje eraf geknipt en dat blijft goed liggen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:10

Heel simpel: lusjes van zowel bontje als dekje afknippen, heb je nergens last meer van.
Als je zadel goed past,heb je sowieso geen verschuivingen (en heb je helemaal geen bontje nodig...), maar wil je dan tóch daarmee rijden, verschuift het niet.

Simone_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:57

Eerst het dekje dan het bontje erover.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:00

Die lussen van het bontje kun je als je die hebt aan die ringen die voor aan het zadel zitten doen Lachen doe ze daar altijd door heen, weet niet of het veel zin heeft maar het schuift niet Knipoog

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:54

Ik ga nu een antwoord typen wat ik al minstens 1000 x op bokt heb gezet... De zoekfunctie is soms handig! Knipoog

Simone_ schreef:
Eerst het dekje dan het bontje erover.

Ja, als je een bontje voor de sier gebruikt, kan je dat zo doen ja. Maar houd dan aub goed in je achterhoofd dat je de ligging van je zadel compleet verprutst. Wil toch een bontje voor de sier en niet gelijk de pasvorm van je zadel naar de knoppen helpen, koop dan een dekje waar er van die bontstukjes op genaaid zijn. Het geeft hetzelfde effect maar het is niet schadelijk.

Wil je je bontje fatsoenlijk gebruiken dan leg je hem op de blote rug (en event. daarop het dekje). Een bontje heeft vocht- en drukregulierende eigenschappen maar het kan deze alleen uitvoeren wanneer het rechtstreeks contact maakt met de paardenrug!
Dus als je het bontje tussen dekje en zadel propt, dan gaat deze werking verloren en doe je niets meer dan je zadel smaller maken, mét alle gevolgen vandien...

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:30

eerst het dekje en dan het bontje er over, ik vind het ook irritant, maar ik doe eerst dat lusje van het bontje, en dan die van het dekje er overheen.. Tong uitsteken

xxdaphneexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:41

ik snap het wel i kzit er ook altijd mee
ik heb ze zowelvhet dekje als het bobdje met klitte band
veel fijner vast te make

FabrieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:49

Eerst het dekje, dan het bontje en dan het zadel.
Als het echt niet wil, doe ik meestal het bontje vast aan het dekje, en het dekje vast aan het zadel.

Indilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:26

Ik heb alleen men bontje vast aan het zadel en de lusjes van het dekje gebruik ik niet, als je de singel door de lussen van het dekje haalt gaat het ook niet schuiven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:05

nogmaals,een bontje heeft geen zin als er een dekje onder zit.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:33

Snoevie, geef het maar op! Sommige mensen wíllen gewoon niet luisteren... Scheve mond

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:40

ja je hebt gelijk.........oke het staat ook wel mooi,en als het voor een tijdelijke aanpassing is,is het ook niet erg maar dat is bij de meesten hier gewoon niet zo

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:10

Sommigen denken gewoon dat bont ook wel werkt met een dekje ertussen.

Mensen jullie kunnen het vergelijken met inlegzooltjes ofzo. Die plak je ook niet onder de schoen, maar stop je erin.

Het is en blijft een rage... Ik ben blij dat ik een goed passend zadel heb. Ik heb wel een bontje. Echter deze gebruik ik bijvoorbeeld tijden een cross. En dan gaat hij DIRECT op de rug. Inderdaad hij wordt vies, maar daar hebben we een wasmachine voor.

Ach laat iedereen maar doen wat hun goed lijkt. Ik blijf echter ook bij MIJN standpunt dat een bontje DIRECT op de rug hoort te liggen.