welk bitlooshoofdstel voor dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

welk bitlooshoofdstel voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 10:52

Hallo,
Allereerst in het kort de voorgeschiedenis:
Paard (zelf gefokt) is sinds 3 1/2 jaar onder het zadel. Instructeur laten inrijden (belabbert gedaan) vanaf het allereerste begin geen stuur en controle op het paard. Zelf bang geworden terwijl ik toch al heel lang paardrijd en dit niet mij eerste paard is.
Verkeerd advies van instructeur (slof). Paard vastgereden, onhandelbaar etc. etc.. Gestopt met deze instructeur (is notabene een Z jury). Boos! Stoom uit je oren
Paard weg voor correctie naar nieuwe instructeur (ikzelf bijna verongelukt tijdens een van de lessen). Paard teruggekomen is redelijk te rijden maar blijft moeilijk in hoofd/aanleuning en blijft ook regelmatig in verzet. Deze instructeur (springruiter) zegt paard is moeilijk en zal moeilijk blijven (en zal dus nooit wat worden). Hamer In tussentijd diverse blessures gehad (paard en ikzelf)
Uiteindelijk toch maar naar mezelf geluisterd (ben nu instructeurloos).
Ondanks diverse malen aan beide instructeurs gevraagd of het zadel goed lag. Ook diverse malen het ruiterhuis laten komen. Zeggen allemaal dat het niet aan het zadel ligt maar aan het paard. Dus niet. Uiteindelijk een MSFC laten komen. Zadel ligt dus helemaal niet goed. Knijpt op de rug. Goed nieuw zadel onderweg (volledig op maatgemaakt).
Nu dus het volgende het BITprobleem. Allerlei metalensoorten ingehad tot ongebroken met rubberbandage. Paard blijft moeilijk in de aanleuning. Hangerig op het bit niet stil met het hoofd en stug en moeilijk te sturen en regelmatig onder mij uit lopen.
Toch dus maar weer aan het uitproberen gegaan. Heb een aantal bitten meegekregen waaronder een leren en kunststof bit.
Het eerste was niets maar het tweede bit (zie foto) een totaal ander paard. licht in de aanleuning en stil met het hoofd en rustig te rijden.
Afbeelding

Volgens de informatie is dit een bit voor een paard met een gevoelige mond. Ik hoop dus dat dit ook zo is. Ben na al dat fijne advies van iedereen dus een beetje achterdochtig geworden zoals jullie zullen begrijpen.

Conclusie: Mijn paard is dus uiterste gevoelig zowel in de mond als rug.

Overweeg dus nu om ook bitloos te gaan uitproberen. Ben alleen wel huiverig om de controle te verliezen.

Welk bitloos hoofdstel is geschikt om dressuur mee te rijden en is dus geschikt voor een gevoelig paard zonder dat ik het gevoel krijg de controle te verliezen?? Waar kan ik in midden brabant (waalwijk-tilburg) kopen.
Alvast bedankt voor jullie reacties ook namens mijn door iedereen totaal verkeerd begrepen paard. Bloos

Ruth_

Re: welk bitlooshoofdstel voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:47

Volgens meeste mensen is een kruislingse keelriem het best geschikt voor dressuur. Maar het is natuurlijk heel moeilijk om bitloos te gaan verzamelen. En tot nu toe is het nog 'ongepast' om bitloos op een officieel dressuurwedstrijdje te verschijnen.

Je hebt allerlei kruislingse hoofdstellen, de ene wat beter als de ander. Je moet hem zelf goed uitkiezen en testen want sommige lopen vast na wat druk, en heb je helemaal niks meer te zeggen.
Wij hebben nou een bruine leren voor een onwijs sterke ijslander die altijd dwars door zelfs een pelham ging en hij reageert hier super op! De release (loslaten van de keelriemen na het druk geven) is heel goed. Wij hebben een Norton Lachen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:53

ik zou voor een voestmodel (=kruislinks bij de kin) gaan, je hebt ze van boithane, wit onderlegt (zie mijn profiel, foto bitloos met Max). Als je die in een wit onderlegt bithoofdstel doet ziet het er erg netjes uit! (neusriem haal je dan wel uit het hoofdstel en doe de neusriem in de bithangers).
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 07-12-08 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:55

Ik ga mee met cinstrie, het kruislingse systeem is volgens mij het handigst als je dressuur wilt blijven rijden. Je hebt er verschillende uitvoeringen van. Die van norton is bijvoorbeeld rond de 50 euro, ik heb er zelf 1 van Emiel Voest, die is wat luxer en heeft een dikkere neusriem en heel soepel leer, die is volgens mij rond de 95.
Succes ermee!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:57

Het voestmodel is er ook van ruitersportshop, hele zachte dikke neusriem, en daar maar 50 euro... Ik vind voor mijn studentenportomonee een echte voest te duur. De biothane die ik voor max had was wat dunner, had dus een scherpere inwerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:00

Zéker bij een onzeker geworden paard zou ik gaan voor een zo duidelijk mogelijk hoofdstel, en dat is mijns inziens nog altijd de sidepull. Superduidelijk voor paard en ruiter en in elke western!paardenwinkel te koop. Maar inmiddels ook door veel dressuurruiters 'ontdekt' volgens mij, dus misschien inmiddels ook wel in de 'gewone' ruitershops te vinden.

Overigens ben ik het totaal niet eens met Cinstrie dat een paard bitloos heel moeilijk te verzamelen is. Daar heb ik echt nog nooit last van gehad.

(wat ik wel jammer vind is dat je iedereen die een poging gedaan heeft je te helpen zo afkamt in je bericht... Ik vind dat altijd 'niet zo sterk' zeg maar...)

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:00

Voest heeft twee verschillende modellen
één waarbij er alleen gekruist word onder de kin, vergelijkbaar met die van de ruitersportshop
en één model die ook kruislings onder de kin doorgaat.
Ik heb ze beide uitgeprobeerd, en allebei vind ik ze erg fijn

jorreknorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:04

wat dacht je van een kaptoom?!
ik rijdt er nu al een tijd mee, en het bevalt érg goed,
mijn paard loopt er een stuk beter mee!
veel succes met het vinden van een fijn hoofdstel!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:52

je hebt van Kieffer nu ook een sidepull Haha! maar als je voor een sidepull zou gaan zou ik toch voor een zweedse gaan, zonder bijtende rawhide ring (met rawhide ring kan je niet met constant contact rijden, dus echt voor western gamaakt.)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:30

De Nortom heb ik ook te koop staan, zie onderschrift. Dan kan je betaalbaar een kruislinkssysteem proberen.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:38

Je bent tevreden met het bit van de foto, en nu wil je bitloos?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:38

Sonja schreef:
Zéker bij een onzeker geworden paard zou ik gaan voor een zo duidelijk mogelijk hoofdstel.

Hier ga ik helemaal in mee.

Ik ben totaal niet enthousiast over hoofdstellen met het kruislings systeem. Ik heb er meerdere geprobeerd en van allen vond ik dat de release niet goed (genoeg) was en er onduidelijkheid ontstond.

Een sidepull is erg duidelijk. Zelf rijd ik sinds een paar maanden ook dressuurmatig met een glucksrad (die is overigens ook in te stellen als soort sidepull, zonder hefboomwerking). Daar ben ik heel enthousiast over. Je kan zelf bepalen of je wel of geen hefboomwerking wilt, en hoe sterk, daarnaast is het gewoon erg duidelijk.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 14:18

wat ik zelf heb gedaan met die norton is ringetjes van leer aan de riemen gamaakt die verzwaard waren met een dun plaktje lood, niet alleen kon zo het hoofdstel niet te stak komen te zitten, de loodstukjes zorgden door de zwaartekracht voor een snelle ongestoorde release.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:20

Ben het volledig met RedPassion eens. Glücksrad is ook een aanrader. Hefboomeffect kun je bewaren voor als je eens nét dat beetje extra nodig hebt.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:14

KiekKiek schreef:
Je bent tevreden met het bit van de foto, en nu wil je bitloos?

Ja op zich ben ik tevreden na tweemaal rijden, maar wil toch bitloos erbij gaan gebruiken omdat ze zo gevoelig is. Ik wil graag dat zij nu rijden als iets leuks kan gaan zien. En als dit nu zo kan zijn dat ze met bitloos rijden nog beter kan/wil gaan lopen dan wil ik dit zeker gaan uittesten. Het kunststof bit geeft nu al een groot verschil maar wie weet zonder bit misschien nog meer.

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:27

Ik rijd mijn paard regelmatig met een hackemore. zij heeft ook gevoelige mond. Thuis train ik daar veel mee. Leer er zelf heel goed van los laten en handen mega stil houden. Lessen doe ik dan met een dun dubbel gebroken bit. dit neemt de minste ruimte in in haar mond. die is gewoon vrij klein. Denk ook dat dat het probleem is. Week voor wedstrijd train ik weer met bit en dat gaat heel goed. We zijn L2. Verzamelen gaat ook goed. en met buiten rijden ook zonder bit. En heb ook het gevoel dat ze bij me blijft en niet gaat rennen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:30

Hackemore rijdt ook wel fijn, maar voor een wat onzeker geworden paard vind ik het minder geschikt, stomweg omdat het minder zijwaartse werking heeft, en dus minder duidelijk/logisch is voor het paard.
Bv in een wending naar rechts vraag je stelling naar rechts. Met bv een sidepull vraag je dan echt duidelijk het hoofd in een rustige beweging naar rechts. Paard kan dan letterlijk heel makkelijk achter z'n neusje aan lopen.
Maar met een hackemore werk je eerder de neus iets terug richting eigen binnenschouder, dan in een zuivere beweging die voorwaarts/zijwaarts blijft.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:24

[NA] --> [HAR]