Allereerst in het kort de voorgeschiedenis:
Paard (zelf gefokt) is sinds 3 1/2 jaar onder het zadel. Instructeur laten inrijden (belabbert gedaan) vanaf het allereerste begin geen stuur en controle op het paard. Zelf bang geworden terwijl ik toch al heel lang paardrijd en dit niet mij eerste paard is.
Verkeerd advies van instructeur (slof). Paard vastgereden, onhandelbaar etc. etc.. Gestopt met deze instructeur (is notabene een Z jury).
Paard weg voor correctie naar nieuwe instructeur (ikzelf bijna verongelukt tijdens een van de lessen). Paard teruggekomen is redelijk te rijden maar blijft moeilijk in hoofd/aanleuning en blijft ook regelmatig in verzet. Deze instructeur (springruiter) zegt paard is moeilijk en zal moeilijk blijven (en zal dus nooit wat worden).
In tussentijd diverse blessures gehad (paard en ikzelf)Uiteindelijk toch maar naar mezelf geluisterd (ben nu instructeurloos).
Ondanks diverse malen aan beide instructeurs gevraagd of het zadel goed lag. Ook diverse malen het ruiterhuis laten komen. Zeggen allemaal dat het niet aan het zadel ligt maar aan het paard. Dus niet. Uiteindelijk een MSFC laten komen. Zadel ligt dus helemaal niet goed. Knijpt op de rug. Goed nieuw zadel onderweg (volledig op maatgemaakt).
Nu dus het volgende het BITprobleem. Allerlei metalensoorten ingehad tot ongebroken met rubberbandage. Paard blijft moeilijk in de aanleuning. Hangerig op het bit niet stil met het hoofd en stug en moeilijk te sturen en regelmatig onder mij uit lopen.
Toch dus maar weer aan het uitproberen gegaan. Heb een aantal bitten meegekregen waaronder een leren en kunststof bit.
Het eerste was niets maar het tweede bit (zie foto) een totaal ander paard. licht in de aanleuning en stil met het hoofd en rustig te rijden.

Volgens de informatie is dit een bit voor een paard met een gevoelige mond. Ik hoop dus dat dit ook zo is. Ben na al dat fijne advies van iedereen dus een beetje achterdochtig geworden zoals jullie zullen begrijpen.
Conclusie: Mijn paard is dus uiterste gevoelig zowel in de mond als rug.
Overweeg dus nu om ook bitloos te gaan uitproberen. Ben alleen wel huiverig om de controle te verliezen.
Welk bitloos hoofdstel is geschikt om dressuur mee te rijden en is dus geschikt voor een gevoelig paard zonder dat ik het gevoel krijg de controle te verliezen?? Waar kan ik in midden brabant (waalwijk-tilburg) kopen.
Alvast bedankt voor jullie reacties ook namens mijn door iedereen totaal verkeerd begrepen paard.
maar als je voor een sidepull zou gaan zou ik toch voor een zweedse gaan, zonder bijtende rawhide ring (met rawhide ring kan je niet met constant contact rijden, dus echt voor western gamaakt.)