Wat te doen met zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Wat te doen met zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 09:31

Hallo bokkers,

Ik zit met het volgende en vroeg me af of jullie mij kunnen helpen.

Enkele maanden geleden heb ik na een zoektocht van 2,5 jaar eindelijk een passend zadel gevonden voor mijn paardje.
Daar was ik natuurlijk hartstikke blij mee, had me al geld genoeg gekost.

Alleen nu dus het volgende. Ikzelf kan niet fijn rijden op het zadel.
De zit is super, maar de zweetbladen zijn het probleem.
Die zijn echt ontzettend lang en ik heb maar hele korte beentje.
Met als gevolg dat de onderkant van het zweetblad, ter hoogte van mijn enkels zit.
Dat ziet er niet zo mooi uit en het zit ook niet lekker.
Hierdoor kan ik mijn benen niet geheel netjes aansluiten en zijn beenhulpen ook wat moeilijker te geven.

Wat zouden jullie doen?
Toch verder kijken, of het ´probleem´ voor lief nemen en het houden.
Ik ben hier verder nog niet echt mee bezig, maar ik vroeg het me wel af.

Alvast bedankt.

pantuf

Re: Wat te doen met zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 09:34

Ik zou denk toch verder gaan zoeken, het moet voor jou toch ook comfortabel zijn? Denk dat als je er nu al last van heb je je er toch aan gaat storen

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 09:34

verder kijken kan natuurlijk nooit geen kwaad.. Hebben ze het zadel wat je nu hebt niet met korte zweetbladen?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 09:37

Als ik verder kijk betekend het natuurlijk niet meteen dat ik dit zadel kwijt ben, dus kwaad kan het inderdaad niet.

Vrees alleen niet zo snel iets te kunnen vinden.

Zover ik weet is het zadel er niet met kortere zweetbladen, hoor daar meer mensen over namelijk.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 09:40

Zou een goede zadelmaker de zweetbladen niet in kunnen korten?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 09:41

Dat heb ik inderdaad nagevraagd, maar dat gaan me een paar 100 euro kosten.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 09:52

Ik vraag me af of dat in verhouding met weer een ander zadel kopen wel zo duur is?
Een WOW zadel lijkt me helemaal geweldig (is wel duur), maar die kan je dan ook zo samenstellen dat je echt dat hebt wat je wil, ook voor je paardje.
Wat zou de inruilwaarde zijn van het zadel wat je nu hebt en wat heb je verder te besteden?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 09:53

Ik weet niet wat de inruilwaarde is, zo ver ben ik nog niet met uitzoeken.

Ik heb wel een zadel op het oog en weet wel, dat als die zou passen, ik zeker daarmee goedkoper uit zou zijn dan met de zweetbladen aan laten passen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:09

Hmm.. Als het qua pasvorm, kwaliteit enzo goed is waarom dan niet? Ik zou wel je zadelmaker bellen als ik jou was, dan weet je zeker dat het goed past.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 10:10

Ja, ik laat er uiteraard sowieso naar kijken.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:14

Misschien kun je beter een goede zadelmaker bellen en er een aan laten meten. Dan ben je in een keer klaar en waarschijnlijk goedkoper uit dan elke keer een ander zadel uitproberen. Het is wel een rib uit je lijf, maar dan weet je in ieder geval zeker dat het goed zit.
Ik ga er volgende maand een aan laten meten. Hij word niet alleen aangepast aan mijn pony, maar ook aan mij. Hij gaat meer kosten dan de pony me heeft gekost (twee keer zoveel eigenlijk...) maar dan weet ik in ieder gavel zeker dat ik er de rest van haar leven mee vooruit kan. Het grootste probleem bij haar is dat ze zo breed is. Aangezien ik hierna waarschijnlijk weer een haf of een tinker wil, kan het zadel dan gewoon weer aan mijn volgende paard worden aangepast.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 10:15

Ja, dat zou wel ideaal zijn.
Weet alleen niet of dat financieel wel wil lukken.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:18

Petra_O schreef:
Misschien kun je beter een goede zadelmaker bellen en er een aan laten meten. Dan ben je in een keer klaar en waarschijnlijk goedkoper uit dan elke keer een ander zadel uitproberen. Het is wel een rib uit je lijf, maar dan weet je in ieder geval zeker dat het goed zit.
Ik ga er volgende maand een aan laten meten. Hij word niet alleen aangepast aan mijn pony, maar ook aan mij. Hij gaat meer kosten dan de pony me heeft gekost (twee keer zoveel eigenlijk...) maar dan weet ik in ieder gavel zeker dat ik er de rest van haar leven mee vooruit kan. Het grootste probleem bij haar is dat ze zo breed is. Aangezien ik hierna waarschijnlijk weer een haf of een tinker wil, kan het zadel dan gewoon weer aan mijn volgende paard worden aangepast.

Dat is niet helemaal waar wat je hierboven zegt... Ookal laat je een zadel op maat maken, kun je over een (paar) jaar best weer een ander zadel nodig hebben door verandering in bespiering, groei etc. Er is geen gewoon zadel wat op alle tinkers en haflingers passend kan worden gemaakt. er zijn zo veel breedtes, verschillende ruggen etc dat dat gewoon niet kan met een gewoon engels boomzadel.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:22

Ik krijg een zadel met een andere vorm boom die makkelijker op brede paarden past. De boom is volgens mijn zadelmaker makkelijker te verbreden en versmallen. En die vijftienjarige muts van mij veranderd niet heel veel meer hoor. Uiteraard zal hij nog regelmatig nagekeken en aangepast moeten worden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:25

Waarom zou het inkorten van de zweetbladen zoveel (honderden euros) moeten kosten? Ik zou de vraag of de bladen ingekort kunnen worden en hoeveel dat zou kosten ook aan meerdere zadelmakers voorleggen - wie weet valt het mee.
Het belangrijkste is dat een zadel goed past op het paard, als jij er dan ook nog lekker op zit is dat mooi meegenomen. Het lijkt me de moeite waard om daarom 's wat meer 'offertes' te vragen bij vertrouwde zadelmakers.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 10:27

Ja, daar ben ik inderdaad ook mee bezig.

Het maakt het zo duur, dat het hele zadel aangepast moet worden.
Dat deel onder de zweetbladen is namelijk ook zo lang, dus ook dat moet aangepast.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:29

Petra_O schreef:
Ik krijg een zadel met een andere vorm boom die makkelijker op brede paarden past. De boom is volgens mijn zadelmaker makkelijker te verbreden en versmallen. En die vijftienjarige muts van mij veranderd niet heel veel meer hoor. Uiteraard zal hij nog regelmatig nagekeken en aangepast moeten worden.

Ben best benieuwd naar hoe dit dan verder zit, heb je een merk of site voor me, en de naam van je zadelmaker?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:30

Ik denk ook dat inkorten de beste optie is, en een paar honderd euro dat is gewoon veel te veel.
Vraag eens rond, ik weet zeker dat er wel een goede zadelmaker is die het voor minder doet Knipoog

Waar zitten je singelstoten aan vast? niet aan het onderste zweetblad Knipoog
Het leer kan gewoon op de goede maar gesneden worden en het bovenste blad waarschijnlijk ook.
Het grootste punt is meestal de wrongen maar heel veel werk is dat ook niet.

Laat je niet voor de gek houden!!

edit:
Afbeelding
als het dit zadel is kan hij heel gemakkelijk korter gemaakt worden Ja
het is allemaal enkel leer wat gewoon gesneden kan worden en de wrong loopt niet zo ver door naar beneden.
Of het er erg mooi uit komt te zien, tja dat is de vraag Knipoog

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:38

laura1986 schreef:
Petra_O schreef:

Ben best benieuwd naar hoe dit dan verder zit, heb je een merk of site voor me, en de naam van je zadelmaker?

je hebt pm!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 11:52

Nee, dat zadel is het niet Knipoog

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:55

Silence schreef:
Nee, dat zadel is het niet Knipoog

Heb je er een foto van?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 11:56

Zal ik eens maken.
Met mij erop?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:59

misschien 2, een met en een zonder jou?

ik denk ook dat inkorten niet al te duur hoeft te zijn. Alleen als de zweetbladen volledig vervangen worden, zal het duurder zijn. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen overigens, want de wrong kan je niet inkorten en als je alleen het zweetblad korter maakt, is de verhouding natuurlijk wel een beetje weg.

Ik denk dat het dus ook ervan afhangt; wil je alleen korter en neem je de rare verhouding voor lief, dan moet het voor een relatief klein bedrag kunnen. Wil je een keurig nieuw zweetblad, dan ziet het er top uit maar dat kost wel wat, natuurlijk!
Laatst bijgewerkt door beantsje op 07-12-08 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 12:00

Ga ik zo snel mogelijk regelen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:13

beantsje schreef:
misschien 2, een met en een zonder jou?

ik denk ook dat inkorten niet al te duur hoeft te zijn. Alleen als de zweetbladen volledig vervangen worden, zal het duurder zijn. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen overigens, want de wrong kan je niet inkorten en als je alleen het zweetblad korter maakt, is de verhouding natuurlijk wel een beetje weg.

Ik denk dat het dus ook ervan afhangt; wil je alleen korter en neem je de rare verhouding voor lief, dan moet het voor een relatief klein bedrag kunnen. Wil je een keurig nieuw zweetblad, dan ziet het er top uit maar dat kost wel wat, natuurlijk!

Je kan een wrong wel inkorten Knipoog vaak loopt hij niet door naar ondere en dat is dan een voordeel bij het inkorten.

@Silence zou je ook een foto kunnen maken van het onderste zweetblad?