Albion, Anky en Frank Baines dressuurzadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dresspaard

Albion, Anky en Frank Baines dressuurzadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 00:02

Ik heb een vraagje over Albion, Anky en Frank Baines dressuurzadels.

Met welke merken kan je de leerkwaliteit vergelijken?
Met welke merken kan je de 'pasvorm' vergelijken?
Met welke merken kan je de duurzaamheid vergelijken?

Wie rijdt er mee? (zijn er bijvoorbeeld prof ruiters die er ook mee rijden? van Frank baines weet ik toevallig dat ze er op stal Van Silfhout mee rijden)

Hoe bevalt het zadel?
Is het z'n prijs waard?
Waarom koos je voor dit merk?

Is Albion vergelijkbaar met Lemetex?

Graag zou ik antwoorden op bovenstaande vragen willen hebben over de merken ALBION, ANKY en FRANK BAINES.

[Ik wens geen reacties met; kies een goede zadelmaker, probeer gewoon diverse zadels uit, voor iedereen is een ander zadel geschikt en meer van dat soort reacties. Ik vraag dit puur uit nieuwsgierigheid!]

bromfietsJarig

Re: Albion, Anky en Frank Baines dressuurzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 00:10

Ik kan niet al je vragen beantwoorden, maar wel een ervaring delen Haha!

Ik heb een Anky zadel, zit heerlijk, vooral als je wat langere benen hebt. Ik kon hem tweedehands kopen, nieuw vind ik ze hun geld niet waard.

Ik vind het leer persoonlijk te zacht, er zat een nerfstructuur op de zweetbladen voor extra grip en dat slijt er erg snel vanaf terwijl mijn zadel net twee jaar oud is en niet intensief gebruikt wordt. Ook zijn er al nieuwe singelstoten aangezet omdat ook daar te zacht leer voor wordt gebruikt.

Over de boom: Ik heb al meerdere ervaringen gelezen over Anky's waarvan de boom uit het niets breekt en ik merk aan mijn eigen zadel dat er idd veel vering in de boom zit waardoor de kans op breken groter wordt.

Met de andere 2 merken heb ik geen ervaring. Hoop dat je er wat aan hebt Haha!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 09:01

Wij hebben sinds ruim 2,5 jaar een Albion, absoluut niet te vergelijken met Lemetex (hebben we ook al eens zadels van gehad). De Albion is een superfijn zadel, topkwaliteit. Sterk maar soepel leder. Nu na 2,5 jaar intensief gebruik, ziet ie er nog uit als nieuw. Lemetex is op zich wel goed, maar ik denk meer productie gericht, dus zeg maar sneller werk waardoor het kan gebeuren dat er iets slordig gedaan wordt (net als Kieffer).
Onze Albion was destijds 1775,00 (de K2). Een klasgenootje van mijn dochter (opleiding paardenhouderij MBO) heeft dito Albion en is er ook helemaal weg van.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 09:08

Ik heb nu iets langer dan een jaar een Frank Baines, ik heb nog nooit zo'n fijn zadel gehad. Echt super zachte zit en mooi zadel. Blijft ook heel erg mooi!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 09:32

Ik heb er niet heel veel ervaring mee, maar een paar jaar geleden stond frank baines met een stand bij jumping a'dam. En ik vond hem goddelijk zitten. Zeer mooi leer.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:49

ik heb een anky zadel. nu ongeveer een half jaar

pasvorm is echt super. ook zit ik er heerlijk in!

het leer is inderdaad wat zachter, maar bij mij zitten er nog geen enkele slijtage plek op.

de boom bleek bij mij wél gebroken te zijn! Anky heeft dit goed opgelost en het zadel is weer perfect

hoewel ik dat wel erg slecht vind van zo'n duur zadel.

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 00:39

_Lott schreef:
ik heb een anky zadel. nu ongeveer een half jaar

pasvorm is echt super. ook zit ik er heerlijk in!

het leer is inderdaad wat zachter, maar bij mij zitten er nog geen enkele slijtage plek op.

de boom bleek bij mij wél gebroken te zijn! Anky heeft dit goed opgelost en het zadel is weer perfect

hoewel ik dat wel erg slecht vind van zo'n duur zadel.

Goh, is Anky tegenwoordig zadelmaker?? Clown
Ik heb van diverse dealers gehoord dat de prijs/kwaliteitverhouding ook niet klopt.
De prijs valt in de A klasse en is ongeveer gelijk aan de KN symphonie bijvoorbeeld, maar de kwaliteit is eerder gelijk aan diverse B merken.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 08:12

Ik heb een Albion besteld, als alles meezit komt hij deze week binnen! Ik heb het model SLK in het chocobruin. De lederkwaliteit is te vergelijken met passier, schumacher, vooral de duurdere merken. Mijn type kost dan ook tussen de 2200-2500 nieuw (ligt een beetje aan de winkel). Het type heeft een diepe zit en stevige kniewrongen, maar absoluut geen gedwongen zit. Onze OS man, Hans-Peter Minderhout rijd met Albion (op nadine) en sinds kort rijd Edward Gal er ook een van zijn paarden mee (niet dat zadel met die gekke wrongen). Ik heb eerder een Albion gehad, een aantal jaar geleden. Ik heb deze toen verkocht omdat ik over ging op een bruin zadel. Achteraf best spijt van gehad, want het is zo'n fijn zadel! Persoonlijk vind ik Albion absoluut niet te vergelijken met Anky kwalitatief en qua pasvorm.
De Albion is helemaal aanpasbaar, je kunt kiezen uit heel veel kamerbreedtes, maar ook hoge kamer/lage kamer, en je kunt kiezen uit zitbreedtes en uit verschillende kussens.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:42

Ik heb ook een albion. Weet zo uit mijn hoofd niet meer het type, maar het is een goddelijk zadel. Mijn zadel zat ook in de prijsklasse wel Ymke noemde.

Frank Baines ken ik niet dus daar kan ik niet veel over zeggen. Ik weet wel dat je de Albion niet kunt vergelijken met de Anky. Inderdaad hoorde ik ook van mijn zadelmaker dat het Anky zadel, meer de naam dan dat het een kwalitatief goed zadel is. Dus zeer zeker niet te vergelijken met Albion.

Albion is helaas niet zo heel bekend in Nederland. Het zadel komt van oorsprong uit GB en in Nederland zijn er maar een paar winkels die het verkopen. Aldus ik hoorde van mijn zadelmaker.

Als ik mocht kiezen en heb het geld dan liet ik de Anky lekker in de winkel en kocht ik een Albion! Ondanks dat ik nu meer spring met mijn paard, is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn dressuurzadel te verkopen.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:53

Ik heb ook een Albion. Heb de SLK Ultima.
Zat alleen in de prijsklassen nog boven die van Ymke Clown
Toch vind ik echt dat het zijn prijs echt waard is. Na 3 jaar wil ik echt nog steeds geen ander zadel!

Ik vind het echt een geweldig zadel. Kan echt niet anders zeggen. Goede kwaliteit, ik kan ze alleen niet vergelijken met Anky of Frank Baines, want heb hier geen ervaring mee.

Ik heb mijn dressuurzadel nu bijna 3 jaar, en hij ziet er echt nog als nieuw uit. Nee voor mij echt geen ander merk... Lachen

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:23

De Ultima is qua model precies hetzelfde als de SLK, het enige verschil is dat de Ultima van dikker leder is gemaakt en daar betaal je dus ook meer voor Haha!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:28

Ik ben dom geweest want heb naar de verkeerde prijsklasse gekeken Bloos
Mijne ligt ook in dezelfde prijsklasse als die van jou, ik keek naar de prijs van Aslo Clown

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:41

Martine__ schreef:
Ik ben dom geweest want heb naar de verkeerde prijsklasse gekeken Bloos
Mijne ligt ook in dezelfde prijsklasse als die van jou, ik keek naar de prijs van Aslo Clown

Nee hoor, als het goed is is die Ultima wel degelijk duurder,. Kijk op deze site http://www.heuvelhoeve.nl/ , staat de gewone SLK voor 2250,- en de Ultima voor 2895,- .

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:48

Klopt ik zie het Ja

Jij had het model SLK. Die is toch wel zeker heel verschillend dan de Ultima, of zitten er op de SLK ook dikke wrongen voor?
Ik heb bij het passen geloof ik tussen deze 2 moeten kiezen..

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:01

Ik krijg idd de SLK, en die is précies hetzelfde qua model als de Ultima. Het enige wat anders is, is omdat de ultima zulk dik leder heeft, dat de zweetbladen van de ultima voorgevormd zijn naar de kniewrongen. Bij de SLK is het zweetblad gewoon recht.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:33

Wij hebben toen bewust voor de K2 gekozen, vond mijn dochter het fijnst vanwege de ongedwongen zit (normale kniewrong en wat vlakkere zit, wat gladder leer). Ik vond het niet erg, want 1775,00 vond ik al duur zat Knipoog

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:36

Dat is idd persoonlijk, want de K2 is een heeeel ander model dan de SLK of ultima Haha!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:31

ik heb een anky zadel is nu een jaar oud geen sluit plekken en heerlijk zadel ging er automatisch veel beter door zitten en zelfs n rug klacht dsie ik snel hadf met rijden is bijna niets meer van te merken
ben heel tervreden met het zadel, binnen kort wordt ie weer nagekeken