Vraag over pasvorm zadel (Merano)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

car0linee

Vraag over pasvorm zadel (Merano)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 16:56

De laatste tijd erger ik me steeds meer aan mezelf en mijn houding.
Ik merk dat ik in dit zadel (merano) helemaal niet stevig zit.
Heb dit zadel overgenomen van mijn vorige instructrise (ze reed hier al haar friese paarden mee).
Heb in het begin er prima mee gereden.
(Zat wel wat voorover, maar dacht dat dat kwam door de overgang van arabier naar fries paard.)
Nu begin ik me de laatste tijd steeds meer te ergeren aan mijn houding.
Mijn paard is behoorlijk voorwaarts en ik kan gewoon niet goed zitten op dit zadel.
Ik ga voor mijn gevoel alle kanten op en mijn benen ook.
Nu heb ik sinds gisteren onwijs last van mijn nek en rug (heb gister nog gereden).
Voor mijn gevoel ligt dit zadel dus voor geen meter. (paard heeft zowiezo al een wat holle rug/hoge schoft).

Zouden jullie me kunnen vertellen of dit zadel goed ligt (rij al met zo'n verhogings matje) en wat voor zadel ik eventueel anders aan zou kunnen schaffen?

(ben zelf al wat op zoek naar een kieffer omdat ik hoorde dat die boom makkelijk is aan te passen)

Hier nog twee foto's van het zadel op mijn paard (paard is op de eerste foto dikker, is wat oudere foto)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QT3EILBD.jpg

Afbeelding

En nog een foto van het paard zonder zadel
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-08 22:21, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie + Titel verduidelijkt.

Snoevie

Re: vraag over zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:04

ander zadel zoeken is wel aan te raden,Merano staat niet bekend vanwege de goede kwaliteit.......

Kieffer is een goede keus,maar moet ook passen op je paard.
laat eens een zadelmaker langskomen om te passen.
wie weet kom je wel op een ander merk uit(en het hangt ook van je budget af.)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:07

Als ik zo zie lijkt het goed (recht vanaf de zijkant in ieder geval) te liggen maar zo veel verstand heb ik niet van zadels

Moet eerlijk zeggen dat ik juist heel erg prettig rijd op een merano zadel en juist steviger zit dan op mijn BR Bloos

Kun je niet vragen of de zadelmaker eens langs komt met wat zadels en dan eens wat anders probeert?
Misschien is dit zadel gewoon niet geschikt, dat is heel goed mogelijk
Niet geschoten is altijd mis Lachen

En als je 'moet' rijden met een bontje is dat eigenlijk al een teken om de zadelmaker eens te bellen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:09

Ik zou inderdaad voor een ander zadel gaan, helaas ben je ook in de zadelmarkt grap gestapt. Kieffers, KN, JC en Stubben zijn heel fijn, maar dat zijn ook wel erg prijzige zadels, en gezien je keuze voor deze misschien wat buiten je budget, anders een torrowgood of wintec? die zijn, zeker tweedehands, goed betaalbaar.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:10

Merano staat inderdaad bekend om zijn niet mooi passendheid zowel voor paard als ruiter.
Misschien moet je eens denken aan een zadel met meer kniewong en een wat hogere lepel voor jezelf. Je paard heeft een wat holle rug, dus is het verstandig om een goede zadelmaker/passer te laen oordelen of je zadel wel goed ligt op je paard. Ik hou persoonlijk van een zadel met veel kniewrong zoals de topdressage van prestige of een hulsebos....maar het is vaak een kwestie van uitproberen, ieder zijn voorkeur is anders.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:11

het zadel licht niet goed hoor, hij ligt te hoog bij de schoft, kantelt iets naar achteren (zie beugelriemen). en de aanzet van de beugelriemen zit te ver naar voren (is fout in het zadel)

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 17:15

Bedankt voor de reacties!
Ik ben zowiezo al wat aan het rond kijken voor een tweedehands zadel maar dan moet het nog wel passend zijn te krijgen op mijn paard.
Bij de ruitersportzaak werd er gezegt dat de boom van kieffer makkelijk aan te passen is.

Het zadel is trouwens verder wel prima (geen scheve boom oid).
Ik kan er gewoon niet goed in zitten en krijg nu heel erg last van mijn rug en nek.
Dat is niet lekker ontspannen rijden en voor mijn paard ook niet fijn.

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:16

Ik zit juist heel lekker op mijn Merano zadel, aan hij ziet er nog heel goed uit. Het zadel lijkt niet helemaal lekker te liggen.

Mijn merano zadel is trouwens niet van de zadelmarkt, de vorige eigenaar heeft hem na laten kijken. en de boom enz was allemaal recht. Het is kwaliteitief idd niet het beste zadel, maar hij zit wel heerlijk, Knipoog

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 17:17

MLoeser schreef:
het zadel licht niet goed hoor, hij ligt te hoog bij de schoft, kantelt iets naar achteren (zie beugelriemen). en de aanzet van de beugelriemen zit te ver naar voren (is fout in het zadel)

Maar betekend dat dan dat de boom dan te smal voor haar is?
Want dit is een behoorlijk brede boom en mijn paard is juist goed aan het afvallen.
Rijd nu dus ook met zo'n zwart verdikkings matje eronder, die zit ook van voor tot achter, en rijd hier zelf ook niet fijn mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:03

Merano heb ik ook gehad, was een fijn zadel maargoed na een tijdje drukte die me helemaal scheef naar zadelmaker ermee >>> boom gebroken op het zitvlak Verward nooit gevallen oid dus merano nooit weer als die boom zomaar breekt Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb nu een pfiff dat vind ik hele fijne zadels Ja

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 19:29

Yvank_ schreef:
Merano heb ik ook gehad, was een fijn zadel maargoed na een tijdje drukte die me helemaal scheef naar zadelmaker ermee >>> boom gebroken op het zitvlak Verward nooit gevallen oid dus merano nooit weer als die boom zomaar breekt Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb nu een pfiff dat vind ik hele fijne zadels Ja

Vreemd zeg!
Ik heb verder geen problemen met dit zadel en hij blijft er ook mooi uitzien (met al die verhalen die ik hoor).
Paard loopt er verder ook goed en ontspannen bij, nu heb ik er alleen last van.
Vind het behoorlijk vervelend! Ben dus al druk aan het zoeken, zal ook eens naar pfiff kijken! bedankt!

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:42

Dat probleem had ik met mijn vorige zadel.
Heb nu een Global Granat dressuur zadel en die zit super heerlijk diepe zit en veel kniesteun
ik zit veel beter door dit zadel

dat merano zadel lijkt niet helemaal goed te liggen hij ligt te hoog

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:58

omdat het zadel niet goed ligt kun je niet in balans op je paard blijven zitten. Had dit probleem ook. Heb nu een totaal ander zadel en ik zit nu doodstil op mijn paard. Lijkt me verstandig een goed (niet commerciele) zadelmaker of anders een MSFC te laten komen. Een goed zadel wat goed op je paard ligt en waarop jij in balans kunt zitten is heel erg belangrijk bij een paard met veel actie in zijn achterbeen (heb een tuiger en een halve tuiger). Heeft deze Fries ook veel actie achter? dan moet het zoeken in een zadel met weinig lepel achter en meer close contact. Je blijft hierdoor dichter bij je paard en kun je jezelf ook beter in balans houden.

Zie foto
Afbeelding

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 17:33

Schangah schreef:
omdat het zadel niet goed ligt kun je niet in balans op je paard blijven zitten. Had dit probleem ook. Heb nu een totaal ander zadel en ik zit nu doodstil op mijn paard. Lijkt me verstandig een goed (niet commerciele) zadelmaker of anders een MSFC te laten komen. Een goed zadel wat goed op je paard ligt en waarop jij in balans kunt zitten is heel erg belangrijk bij een paard met veel actie in zijn achterbeen (heb een tuiger en een halve tuiger). Heeft deze Fries ook veel actie achter? dan moet het zoeken in een zadel met weinig lepel achter en meer close contact. Je blijft hierdoor dichter bij je paard en kun je jezelf ook beter in balans houden.

Zie foto
http://www.jeremyrudgesaddlery.co.uk/im ... essage.jpg

Mijn paard is heel erg voorwaarts en heeft wel veel actie achter.
Ik raak daardoor helemaal uit balans.
Zodra mijn paard een wat rustiger tempo aanneemt kan ik ook veel beter blijven zitten.
Maar dan draven we ook bijna op een slakkengang en dat terwijl ze zo mooi lopen kan.
Wat voor zadel heb jij dan nu op je paard liggen?
Ik ben nu eigenlijk op zoek naar een goed tweedehands zadel, wil wel rond de 800 euro besteden (maar dan moet het ook goed zijn).

In ieder geval bedankt voor deze informatie!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-08 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: SVP geen foto's quoten.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 17:37

Heb trouwens nog wat duidelijkere foto's gemaakt zonder bontje en zonder deken op haar kont.

Afbeelding

Afbeelding

De ene keer is haar rug ook holler dan de andere keer.
Als ze ontspannen naar beneden loopt, is haar rug veel rechter.
op deze foto valt het holle ook wel wat mee

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MOBTT7ZF.jpg
Reden: Max 2 foto's ter illustratie.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:25

car0linee schreef:
Schangah schreef:

Zie foto
http://www.jeremyrudgesaddlery.co.uk/im ... essage.jpg

Mijn paard is heel erg voorwaarts en heeft wel veel actie achter.
Ik raak daardoor helemaal uit balans.
Zodra mijn paard een wat rustiger tempo aanneemt kan ik ook veel beter blijven zitten.
Maar dan draven we ook bijna op een slakkengang en dat terwijl ze zo mooi lopen kan.
Wat voor zadel heb jij dan nu op je paard liggen?
Ik ben nu eigenlijk op zoek naar een goed tweedehands zadel, wil wel rond de 800 euro besteden (maar dan moet het ook goed zijn).

In ieder geval bedankt voor deze informatie!

Een jeremy Rudge, maar er zijn ook genoeg andere engelse merken die meer close contact zadels in hun collectie hebben, het is wel even zoeken omdat het nu eenmaal de mode is om dressuurzadels te hebben met veel wrong, diepe zit en veel lepel. Albion, barnsby etc. Volgens mij heeft bates ook dit type zadel , zie er bij ons op stal iemand mee rondrijden op een fries.
Reden: SVP geen foto's quoten.