Welk zadel? Voor jong paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Welk zadel? Voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 19:17

Ik ben rustig een beetje aan het rondneuzen voor een zadel voor mijn jonge paard. In de lente wil ik beginnen met het zadelmak maken. Maar dan de vraag, welk?

Ik zoek zelf een zadeltje dat toch redelijk ok is, maar niet al te duur. Zodat ie er lekker gek mee kan doen. toch wil ik er wel een tijdje mee kunnen rijden, dus moet wel wat kwaliteit hebben. Ook moet het zadel geschikt zijn voor een opgroeiend paard, die dus snel van bouw kan veranderen.

Het is dus de bedoeling dat ie in de lente/zomer '09 zadelmak is en iets is doorgereden (zodat rem, gas, sturen, enz. erop zit). Daarna de hele winter weer het land op en begin 2010 echt aan de slag. Ik hoop een zadel te vinden die ik ook eventueel zou kunnen gebruiken in 2010. Zodra ik aan wedstrijden ga denken wil ik een dure kopen Lachen.

Dus alles op een rijtje:

- niet al te duur
- wel wat kwaliteit
- goed bruikbaar zijn voor opgroeiend paard & dus goed aan te passen zijn
- moet langer mee kunnen gaan, zodat ik em zowel in 2009 als in 2010 zou kunnen gebruiken. Zodra ik wedstrijden wil gaan rijden in de toekomst komt er een nieuw duurder en kwalitatiever zadel.

Kom maar op met de zadeltips Haha!
Laatst bijgewerkt door Cardy op 05-12-08 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

lovey_ou

Re: Welk zadel? Voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:19

Misschien kan je kijken op marktplaats voor een 2de hans zadel? Of hier op bokt?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 19:22

Bedankt! Ik weet gelukkig waar ik moet zoeken, alleen weet niet waar ik naar moet kijken. Dus welke merken een beetje bij mijn eisen passen enzo.

Boomloos vind ik helemaal niks (is gewoon iets persoonlijks), maar toch bedankt voor de tips!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:24

Wintec, als ik het zo lees;
ze zijn niet duur,
hebben een goede kwaliteit
en je kan de boom veranderen, zlef of je kan het laten doen.

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:25

Ik meld me ook even ik ben ook op zoek en weet niet wat het beste is Lachen

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 19:55

Ja ik zat zelf ook aan wintec te denken.. Maar dan alsnog denk van hoe en wat..
Aangezien paard geen zadel gewend is en ik dus niet precies weet wat bij hem gaat passen.

Hij past wel een medium boom van KN (zadel van me merrie) maar leek iets krapjes. Hij is 1.70m en me merrie is 1.49m haha.

Daarnaast totaal geen ervaring met wintec

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:58

Ik dacht ook gelijk aan wintec ja Ja
Makkelijk in onderhoud
Niet duur
en de boom kan verwisseld worden

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:05

Ik zoek ook een zadel voor mijn jonge paard want het oude past niet. Verdrietig
Wat ik me van de wintecs kan herinneren, dan hoef ik er geen. Vooral omdat ze zo stroef zijn (waren??). Ik rijd ook niet graag met een leren zitvlak, vind ik ook te stroef.
Maar wat dan??

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:12

Aline4 schreef:
Ik zoek ook een zadel voor mijn jonge paard want het oude past niet. Verdrietig
Wat ik me van de wintecs kan herinneren, dan hoef ik er geen. Vooral omdat ze zo stroef zijn (waren??). Ik rijd ook niet graag met een leren zitvlak, vind ik ook te stroef.
Maar wat dan??

zoiezo vind ik ze niet stroef!

ikzelf heb de wintec 500; mooi zadel, zit lekker, ligt goed.heeft alleen een stoffen beenstuk, verder gewoon kunststof zitvlak.
ze zijn lekker licht, niet duur en makkelijk in onderhoud Knipoog

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:18

Ik heb voor mijn fjord een wintec dressuur geloof 500 of 600 maar die zijn echt onwijs hard. Ik zat te denken aan mij vriendin's zadel een thorowood ofzo iets.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:21

ik wilde je net boomloos aanraden omdat dat gewoon erg makkelijk meevormt met de rug, en omdat je toch geen wedstrijden wil rijden, is dat ook geen probleem.
Waarom wil je geen boomloos eigenlijk?

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:22

Die thorowood zijn vrij zacht (lijkt op wintec alleen zachter) Ik zou niet boomloos willen rijden niks voor mij ik wil wedstrijden rijden enzo.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 23:25

Sodeletuut schreef:
ik wilde je net boomloos aanraden omdat dat gewoon erg makkelijk meevormt met de rug, en omdat je toch geen wedstrijden wil rijden, is dat ook geen probleem.
Waarom wil je geen boomloos eigenlijk?

Lijkt mij helemaal niks dus vandaar... En ook ik wil in de toekomst wedstrijden rijden, maar nu nog niet omdat ie nog moet ingereden worden en dergelijke Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:29

Ja maar ik bedoel voor het inrijden boomloos en daarna een boomzadel, want je wilde toch daarna een boomzadel kopen?
Maargoed, als het je niks lijkt, hoef ik er ook niet meer over te vertellen.

Toen ik mn paard ging inrijden, heb ik een zadeltje van mn instructeur overgekocht, een lemetex. Prima zadeltje, won de schoonheidsprijs niet, maar hij was wel helemaal goed en paste ook.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:36

Wat ook goed zou gaan is een ainsley zadel. De kwaliteit is goed genoeg en je kunt de boom breder of smaller maken dmv een sleuteltje. En een paard wat een half jaar onder het zadel heeft, heeft al weer een heel andere bespiering dan een jong paard. Daar moet je ook rekening mee houden.

Wij hebben op stal een oud zadel hangen dat we voor de hele jonge paarden gebruiken. Als het na een tijdje goed gaat en ze niet meer van die fratsen uithalen gooien we het betere zadel erop. Hier hebben we nog nooit een probleem mee gehad.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 00:01

Ik heb mijn paard ingereden met een Kieffer Lech met flair. Die kussen kan je dus oppompen en aanpassen aan de veranderingen. Natuurlijk moet de basis wel passen, maar je kan er veel kanten mee op. Het staat nu te koop want hij is inmiddels 6 en is te breed geworden boven de schouders. Maar ik vond dat dus een prima oplossing. Zat zelf erg stevig door de dikke kniewrongen. En het rijden op lucht vond ik erg prettig.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 12:16

Ik heb misschien een leuk wintec zadeltje gevonden, zou het raar zijn als ik die nu al koop?
Heb namelijk nu het geld liggen ervoor.

Het zadel is 17,5inch en heeft nu een medium boom erin zitten.
kan er alles bij krijgen.
Ook ziet het er als nieuw uit.

Vind het alleen beetje "eng" om zomaar een zadel via internet te kopen. Is wel via bokt (wat voor mijn gevoel betrouwbaarder is dan marktplaats), maar dan toch.

Zouden er mensen zijn die even naar de foto's willen kijken en zeggen wat ze ervan vinden?
Foto's stuur ik dan via PB.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 12:55

heb ik toen ook gedaan hoor. Mijn paardje was toen pas een jaar..... was dus een gok, maar ik had het voor de eerste jaren toch goed ingeschat! Ook via internet, eerst even heen en weer gemaild, veel foto's gevraagd en toen de knoop doorgehakt. Prima ervaring dus van deze kant.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 12:59

je kan eens kijken voor een boomloos zadel misschien? dat is een erg licht zadel, en het past bijna op elk paard. het is niet al te duur en gewoon goede kwaliteit

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:06

ik zou kiezen voor een wintec dressuur zadel met verwisselbare boom zijn makkelijk in onderhoud niet zwaar en zitten wel degelijk ook heb je ze met en zonder suede als je een leer zadel gewend bent en koopt nu een wintec 500 zonder suede heb je toch het idee van een leer zadel.

de mijne is nu 3,5 jaar als ze wat uitgegroeid is komt er een mooi leren zadel voorlopig dus nog ff de wintec 500

succes !!!!

groetjes steffie

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:09

En EN gaat niet Lachen

ik zou voor het zadelmak maken een goedkoop 6de hands zadel gebruiken.......... zolang je er niet opzit hoeft het niet eens te passen

en als je erop gaat een zadel wat dan goed past............ met wat mazzel kan je het zadel tot aan zn dood gebruiken........ met wat pech moet je een nieuwe kopen....

zo werkt het Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:26

Wat Kiwiko zegt, lijkt me ook wel een goed idee.

Velen zeggen meteen 'Wintec!'. Maar kijk ook daar aub mee uit. Ik heb mijn jong paard gereden met een wintec. De boommaat was prima, maar dat veranderde het hele zadel niet. Het is niet dat als er een juiste boom (kopijzer eigenlijk) insteekt, dat het zadel daardoor past. Dat heb ik toen geleerd. Mijn paard kreeg drukkingen van dat zadel en toen toch een nieuw zadel gekocht. Dus wintec is niet heilig Knipoog

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:11

KiWiKo schreef:
zolang je er niet opzit hoeft het niet eens te passen

Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Paard moet toch wennen aan een vastzittend iets op z'n rug en om z'n buik, en als dat knelt of klemt dan is dat niet fijn voor je paard. Als je schoenen niet fijn zitten zeg je toch ook niet: ja, maar ik loop er niet mee, ik zit er alleen mee. Als ze knellen, dan wil je ervan af. Als je de tijd neemt voor het zadelmak maken en ruitermak maken, dan kan je dat zelfs met een zadel van goud doen bij wijze van spreken, dan gaat het echt niet stuk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:47

zolang je er niet op gaat zitten knelt of klemt het nergens Lachen

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 15:34

Een Wintec met verwisselbare boom is ideaal om mee in te rijden, maar hij moet natuurlijk wel passen. Je kunt dus niet zomaar een Wintec kopen, zonder hem eerst op je paard te leggen. Daarnaast zijn er bij de Wintec verschillende type zadels die allemaal weer anders vallen. Zelf heb ik een dressuur pro die goed past, maar een Isabella Werth met dezelfde boommaat ligt voor geen meter.
Boomloos vind ik helemaal niets om mee in te rijden. Alleen al om het feit dat je er veel minder stevig op zit en dat is bij een groen paard niet bepaald prettig. En voordat alle boomloosfans nu over mij heenvallen met het verhaal over het belang van een "onafhankelijke zit": bij een jong paard is het gewoon belangrijk dat je goed en stevig kunt blijven zitten, omdat een groen paard nog wel eens een bokje geeft of aan de kletter gaat.