Thorowgood zadels-zijn ze op te vullen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Thorowgood zadels-zijn ze op te vullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 00:30

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar daar werd ik niet veel wijzer uit. Daarom mijn vraag: kan je een thorowgoodzadel nu wel of niet opvullen zoals je bij een normaal zadel doet?

Ik heb net de thorowgood griffin haflinger gekocht, met de mogelijkheid hem terug te brengen als hij niet past. Ik heb ook een wintec xxl zadel te leen om te passen, waarvan ik zelf dacht dat de kussens te plat waren. Cair kun je niet opvullen, maar ik ging er vanuit dat dat bij thorowgood wel mogelijk was. Wie weet of dit kan? En in welke mate?

haffiem

Re: Thorowgood zadels-zijn ze op te vullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 06:52

Een thorowgood zadel is gewoon op te vullen. Ik heb dit afgelopen zomer nog laten doen. Gewoon naar een goede zadelmaker gaan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:14

wintec is wel op te vullen
gewoon de cair eruit laten trekken en door wol laten vervangen

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 12:16

Maar dat kan toch niet iedere zadelmaker? En wordt dat net zo mooi als bij een normaal zadel? Ik ben bang dat ik straks mijn zadel vernachel Tong uitsteken En sowieso kunnen de kussens dan niet veel dikker gemaakt worden toch?

Haffiem: weet je ook hoeveel ze opgevuld kunnen worden? Ik las ergens anders dat het nl maar een heel klein beetje kon Verward

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:22

Wij hebben onlangs ook een thorrowgood aan laten meten bij ons trekpaard en ik heb gevraagd of deze gewoon opgevuld kan worden net als ieder ander zadel. En dat is het geval, ze raden ook om het 1 a 2 keer per jaar te doen. Er zit in die wij krijgen een combinatie van wol en een synthetische "wol". Het kan dus gerust.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:46

Haffiem: weet je ook hoeveel ze opgevuld kunnen worden? Ik las ergens anders dat het nl maar een heel klein beetje kon Verward[/quote]

Mijn zadel hoefde alleen bij de boom opgevuld te worden, dit was niet veel. Maar ik denk dat dit zadel net als een lederen zadel opgevuld kan worden.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 09:57

Ok dat klinkt iig goed. Iemand anders in een ander topic zei trouwens dit:

joelledsr schreef:
Ik heb er jaen veel plezier mee en van gehad, Zit heerlijk. Helaas past het nu niet meer op mijn paard en is aanpassen van het zadel wel moeilijker.
Je kan met opvullen wel iets doen maar niet zo veel.
Dus zorg dat het zadel echt goed past en dat je paard al behoorlijk volgroeid anders kun je het over 1 a 2 jaar weer verkopen

maar dat klopt dus niet?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 12:00

Het kan wel opgevuld worden, maar in veel mindere mate als een lederen zadel. Leer 'werkt' nog lange tijd na en vormt zich naar de paardenrug, plastic heeft die eigenschap niet. Bovendien zit er geen enkele rek in het plastic, dus vandaar dat het opvullen altijd beperkt blijft!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 01:08

Grobegni schreef:
Het kan wel opgevuld worden, maar in veel mindere mate als een lederen zadel. Leer 'werkt' nog lange tijd na en vormt zich naar de paardenrug, plastic heeft die eigenschap niet. Bovendien zit er geen enkele rek in het plastic, dus vandaar dat het opvullen altijd beperkt blijft!

Dank je voor je uitleg.
Ben vandaag bij de zadelmaker geweest, en het wordt nu toch de wintec XXL. De thorowgood lag gewoon niet mooi. De wintec XXL kan je zoals ik het begrijp wel opvullen, maar dan moet je de cair er uit halen en vervangen door wol. Maar dan kan het dus nog steeds maar beperkt opgevuld worden.
Maar goed, dat hoeft ook niet voorlopig want het zadel lag nu goed Knipoog

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 07:25

Je heb thorowgood zadels met een kunstleren onderkant en met een stoffen onderkant. De stoffen onderkant vullen de zadelmakers gewoon op. Ook zijn er zadelmakers die de kunstleren onderkant losmaken om op te vullen net zoals bij de wintec, maar het is een onhandig werk, en dat doen ze dus liever niet. De cair uit een wintec halen is ook een precies werkje en vaak blijft er nog wat zitten en krijg je bobbels in de kussens. Als je dat laat doen zorg dan in ieder geval voor een "echte" zadelmaker.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 07:34

Hinke schreef:
Grobegni schreef:

Dank je voor je uitleg.
Ben vandaag bij de zadelmaker geweest, en het wordt nu toch de wintec XXL. De thorowgood lag gewoon niet mooi. De wintec XXL kan je zoals ik het begrijp wel opvullen, maar dan moet je de cair er uit halen en vervangen door wol. Maar dan kan het dus nog steeds maar beperkt opgevuld worden.
Maar goed, dat hoeft ook niet voorlopig want het zadel lag nu goed Knipoog

Dat is een voor en nadeel van thorowgood. Als je het zadel op je paardje past lijkt het erg hoog erboven te liggen. Ga je ermee rijden zakt het zadel en past het zich heel snel aan. Maar het zakt echt een aantal cm.
Het wintec zadel blijft liggen en zakt niet, dus als die al hoog op je paardje ligt blijft het daar ook liggen.
Heb beide gehad voor mijn haflinger en de wintec met de paarse boom was echt te smal, de thorowgood x-wijd kwam een heel eind in de buurt maar ook die was het nog net niet. Daarbij was de wintec te lang voor mijn haflinger. De thorowgood is een stuk korter.