Kentaur zadels (iemand ervaring?)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Iriis_

Kentaur zadels (iemand ervaring?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 19:43

Hallo!

Mijn moeder en ik zijn al een tijdje opzoek naar een dressuur zadel voor ons paard.
Nu is er een man langs gekomen om allerlij zadels te komen passen. Voor mijn moeder en mij
sprongen er 2 zadel tussen uit die wij het lekkerst vonden zitten, en die goed lag op ons paard (want
dat is ook nog lastig.)

Maar we hadden dus eerst een prestige zadel op proef, maar die lag uiteindelijk toch niet lekker op zijn rug.
En daardoor zat hij ook niet lekker.

Nu hebben we een Kentaur zadel op proef. En we vinden hem beide erg fijn zitten, en hij ligt ook nog eens
goed op zijn rug!
Maar bij ons is het merk Kentaur niet echt bekend, maar een meisje bij ons op stal zei dat het goedkope zadels zijn.

Maar nu vroeg ik me dus af of het zadel wel van een beetje kwaliteit is? Want mijn moeder wilde maandag aanzingelen, maar toen trok ze zo de zingel stoot eraf! nu kan dat ook zijn gekomen omdat de
verkoper van het zadel, die ook zadel maker is, de singelstoten ander heeft gemaakt (zodat het zadel
beter zou blijven liggen)..

Maar ik vroeg mij dus af of iemand die op bokt ervaring heeft met dit merk zadel, en of het zadel bevalt?

Groetjes Iris

moniquebosch

Re: Kentaur zadels (iemand ervaring?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:46

ik heb een kentaur dressuur zadel en vindt het een super zadel.
hij ligt super op mijn paard en ik vindt hem ook lekker zitten.

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 21:02

Oke! dat klinkt goed Lachen

Weet jij nog ong hoe veel je voor jou zadel betaald hebt?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:04

zoek even met de zoekmachine... meerdere topics over geweest.

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:21

ik heb hem een jaar of 4 en heb er toen nog geen 900 euro voor betaald.

popez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 00:06

Heb zelf geen Kentaur zadel maar weet wel iemand die er een heeft/had. Zadel altijd netjes onderhouden maar na nog geen half jaar zaten de gebruikssporen er al flink op en zag het er als een vrij oud zadel uit. Zadelmaker zei ook dat je voor een "goedkoop" zadel niet veel meer kon verwachten. Maar dat is alleen van horen zeggen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 00:51

Ik rij sinds een jaar met een Kentaur zadel. Dit is volgens mij het meest kwalitatieve zadel onder de goedkope zadels (<1000 euro). Ik ben er zeer tevreden over hoewel ik in mn omgeving mensen negatief over dit merk hoor praten omdat deze zo goedkoop is. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ze al aardig in prijs zijn gaan stijgen, in een jaar tijd is het zadel van 750 euro naar 900 euro gegaan. Het zadel sluit bij mijn paard goed aan en zelf zit ik er ook heerlijk in vanwege de diepe, zachte zit. Hoewel het intensieve gebruik van dit zadel (dagelijks) blijft het leer mooi en soepel, behoud de zwarte kleur en de stiksels blijven ook intact. Daarnaast blijven de singelstoten ook netjes en het zadel lijkt weinig te vervormen. Ik heb het zadel na een jaar tijd in ieder geval nog niet te hoeven laten opvullen. Enige minpuntje aan het zadel is dat de clips die de beugelriemen vasthouden vrij snel los schieten als het paard bijvoorbeeld steigert. Maar dit is de ervaring van een stalgenootje, zelf heb ik dit nog nooit gehad.
Overgens heb ik nog een mooi Kentaur, bijna nieuw, te koop ivm verkoop paard. Deze is 3 maanden (niet intensief) gebruikt. Inclusief opvulbeurt. Boommaat 2, 17,5" vraagprijs 750 euro.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 01:02

Ik heb ook een Kentaur zadel op mijn paard liggen en heb mijn vorige rijpaard ook altijd met Kentaur gereden. Ik vind het geweldige zadels! Ik gebruik het zadel dagelijks en soms voor twee paarden en met een klein beetje onderhoud blijft het zadel echt super mooi! Er is amper slijtage, ligt perfect op mijn paard en ik heb er nog nooit wat aan hoeven te laten doen. Ik ben in ieder geval een tevreden klant Ja .

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 08:36

popez schreef:
Heb zelf geen Kentaur zadel maar weet wel iemand die er een heeft/had. Zadel altijd netjes onderhouden maar na nog geen half jaar zaten de gebruikssporen er al flink op en zag het er als een vrij oud zadel uit. Zadelmaker zei ook dat je voor een "goedkoop" zadel niet veel meer kon verwachten. Maar dat is alleen van horen zeggen.

Dan vraag ik me af wat ze ermee gedaan heeft, de Kentaurs die ik ken bleven zelfs na jaren nog mooi.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 08:39

Kentaurs zijn van erg zacht leer, dit kan op den duur vervorming en wat lelijke plekken veroorzaken.
Mijn zadelmaker is er wat minder over te spreken, maar voor minimaal gebruik ( een paard, recreatief) is het voor het geld een prima zadel.
Maar houd er gewoon rekening mee dat het een B merk is. Verwacht geen Amerk kwaliteit.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 09:00

Ik heb een leren singel van Kentaur, dat is een geweldige singel! Blijft super goed, ik heb 'm nu 5jaar?
Verder heb ik leren chaps van Kentaur, die zitten ook geweldig.
Ik ken wel ruiters met een kentaur dressuurzadels en springzadels, daar hoor ik ook tevreden verhalen over.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 09:51

ik heb een kentaur penelopa. ben er super tevreden mee. het zadel is van goede kwaliteit voor deze prijs. ik heb er toen 710 euro voor betaald inclusief stijgbeugels en beugelriemen, maar ik had wel een inruil zadel. zonder dat is hij ongeveer 800 euro.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 09:55

ik heb een eric thomassen, een zadel wat met dit zadel te vergelijken valt, het is indd een relatief goedkoop zadel(tot hoeverre je van goedkoop mag spreken) maar ik denk dat de prijs kwaliteit verhouding super is! mijn ervaring met kentaur is dat het fijne zadels zijn die lekker zitten en vaak ook goed liggen!!

M_anoonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:21

ik wil ook misschien een kentaur zadel kopen, maar ik hoor dat het goede zadels zijn voor wat minder geld

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:23

Ik heb nu een paar maanden de penelopa, vind het echt een fijn zadel. Meer kan ik er nu nog niet over zeggen omdat ik hem nog maar kort heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:24

Ik ben nu aan mijn 2e kentaur bezig, en ik vind het topzadels! Het 1e was mijn droomzadel, nog steeds spijt als haren op mijn hoofd dat ik die niet heb laten maken in het bruin!

Nu een andere, maar die gaat de verkoop in omdat ie niet past!

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:34

Ik heb ook al 4 jaar een Kentaur zadel, gebruik 'm dagelijks. Ben er erg blij mee, iedereen die erop gaat zitten is er ook weg van. Zadel is na 4 jaar nog super, niets stuk, nooit problemen mee gehad en dan onderhoud ik 'm niet eens hoe dat zou moeten.

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 17:07

Heel erg bedankt voor alle reactie's!

@ noviceh, mijn moeder en ik hebben nu een kentaur op proef, en hiervan weten we zeker dat hij goed ligt. Dus dan kopen we liever deze ipv. een 2de hands Lachen Maar bedankt voor het aanbod!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:11

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:29

ZE vallen nogal smal. Een fit3 zou boommaat wijd moeten zijn, maar valt eerder normaal.
Als je daar maar rekening mee houdt.
De Electra zit fijn, de rest niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 04:08

De 3 valt hier echt niet normaal hoor Nagelbijten / Gniffelen

Heb nu van de kentaur dus de 3, en van hulsebosch de medium en zit wel degelijk een (vrij groot) verschil tussen!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:08

germie schreef:
ZE vallen nogal smal. Een fit3 zou boommaat wijd moeten zijn, maar valt eerder normaal.
Als je daar maar rekening mee houdt.
De Electra zit fijn, de rest niet.

Ik vind de penelopa ook prima zitten.

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:46

ik heb ook een Ketaur, de Penelopa
zit super Haha!

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:52

Ik heb een close-contact springzadel van Kentaur (Olympic). Ik ben er echt supertevreden mee! Ik heb hem al een aantal jaar en hij ziet er nog goed uit. Natuurlijk niet meer als nieuw, maar dat kan je ook niet verwachten.
Wat ik vooral zo prettig vind is dat het een lekker zacht zadel is. Niet zo'n plank Knipoog

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:55

Ik heb zelf een Kentaur en heb paarden gereden met een Kentaur. Ik vind ze erg fijn zitten en van goede kwaliteit.

De mijne is overgens te koop. Zie onderschrift.