zadel voor het zadelmak maken.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

superrizzo

zadel voor het zadelmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 10:10

hoi allemaal ik zit al een aantal weken met DE vraag in mijn hoofd

wat voor een zadel gebruik ik bij het zadelmak maken.
en dan bedoel ik het niet in de zin van dressuur/veelzijdigheid.

ik kan niet echt een zadel aan laten meten want ik moet er natuurlijk ook mee kunnen rijden om te zien of het zadel perfect ligt.
ook neem ik aan dat je niet een zadel aan laat meten voor een 3.5 jarige fjord die nog barstens veel groeit alleen voor het zadelmak maken.

(er wordt een zadel helemaal op maat gemaakt zodra we echt kunnen rijden)

kopen jullie dan een goedkoop 2e handsje om mee te beginnen ?
mijn vraag is dan alleen voor het zadelmak maken moet het toch ook al goed op de rug liggen.

help help help

deedee19

Re: zadel voor het zadelmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:00

Tuurlijk moet het ook voor het zadelmak maken goed liggen. Je zou om te kunnen beginnen bv met een zadel met verwisselbare boom kunnen beginnen. Daar valt nog wel wat aan te verstellen naarmate de bespiering veranderd. Ze zijn ook niet duur in aanschaf. Boomloos zou eventueel ook kunnen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:04

Ik ben zelf tevreden over de Wintec (mits het goed past), die heeft een verstelbare boom waardoor hij met het paard mee kan groeien. Daarna kun je altijd nog een ander zadel aanschaffen.

En een tweedehands Wintec 500 heb je voor 200/250Euro.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:07

Ik heb vd week mijn zadel op mijn 2.5 jarige gelegd en zoals al wel verwacht past deze niet! als ze straks 3 is laat ik de zadelmaker komen zodat ie op maat gemaakt kan worden! Of ik gebruik tijdelijk een ander zadel van hem! Juist met zadelmak maken moet het zadel goed liggen..het zou jammer zijn als ze het zadel gaan asocieeren met pijn!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:08

Citaat:
mijn vraag is dan alleen voor het zadelmak maken moet het toch ook al goed op de rug liggen.

Juist hééél belangrijk,ja!Als je jonge paard direct last heeft van zijn eerste zadel,kan je veel problemen verwachten in de toekomst!
(Jeanine was me al voor Knipoog )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:09

Een boomloos zadel is ideaal om te beginnen Lachen Vormt helemaal naar het paard, en het is ook niet gigantisch duur. Het zal niet snel ergens te krap zitten, dus de spieren hebben de ruimte om te groeien Lachen

En een ander voordeel; je hoeft niet van tevoren een zadelmaker te laten komen om te passen Haha!
Een paard dat nog niet zadelmak is zal misschien best wel even schrikken als er een vreemde man aankomt met zo'n eng ding dat op de rug moet passen (en misschien ook nog verkeerd ligt)

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 22:38

ik bedoel dus : kan ik een zadel laten passen zonder dat ik moet rijden.
kan ik hem aan laten passen als ik straks ga rijden ?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:40

superrizzo schreef:

Een goede zadelmaker kan wel enigsinds zien of het zadel redelijk ligt zonder dat jij er op zit! Waarsch. zal die na die tijd nog wel een keer aangepast moeten worden

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:28

ik heb zelf een kadet zadel liggen, heb dit al enkele jaren.
dit zadel heeft een mediumboom. op de meeste paarden past dit goed. en gebruik ik dit om in te rijden.
indien dit niet past heb ik nog een dressuurzadel met een smalle boom. indien geen van beide past dan zonder zadel.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:38

superrizzo schreef:

Ik heb voor mijn niet ingereden 3 jarige een zadel laten maken. Dit type blijft aanpasbaar. Ik heb er niet op proef gereden. Dat heb ik op mijn beleerde paard gedaan om zo de zitting en de wrongen uit te zoeken. Verder is het zadel op de 3 jarige afgepast zonder er mee gereden te hebben.