Kneveltrens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

FonsR1150GS

Kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 15:53

Hallo
Mijn verzorgpaard is pas 5 jaar oud en soms nog al eigenwijs wil soms niet die kant op die ik wil. Hij heeft nu een bustrens in zijn mond. En dat wil nog wel eens door zijn mond schuiven. Zou een kneveltrens dan niet beter zijn?
Groeten Fons

Anoeska

Re: Kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:55

Nee, het zou beter zijn als je je handen stiller zou houden. Dan zou het bit ook niet door z'n mond schuiven. Dus meer op been en zit rijden, en minder met je handen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:58

Dat ligt inderdaad niet aan het bit, maar voornamelijk aan jezelf.
Ga meer met je benen aan de gang, en niet te snel naar een ander bit grijpen Lachen

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 16:02

Anoeska schreef:
Nee, het zou beter zijn als je je handen stiller zou houden. Dan zou het bit ook niet door z'n mond schuiven. Dus meer op been en zit rijden, en minder met je handen.

Bedankt voor je reactie. Ja, dat is wel makkelijk gezegd. Maar het is toch zo als je b.v.b. naar rechts wil dat je rechter hand naar buiten brengt en rechter teugel van de hals af. Dus dan heb ik mijn handen niet stil. En Willem probeert dan nog met alle macht naar links te gaan.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:04

Dan nog zou je niet harder aan de binnenteugel moeten gaan trekken, maar begrenzen met buitenbeen en buitenteugel. De buitenhand blijft tegen de hals en begrenst zo dat het paard niet naar links of rechtdoor kan, ook het buitenbeen geeft aan dat het paard naar rechts moet. Waarschijnlijk werk je te veel met je handen en te weining met been en zit.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:06

Als het bit doot de mond schuift dan moet je je buiten teugel meer erbij nemen, dan kan het bit er ook niet doorschuiven Lachen
1 van je teugels is dan te los, en je benen erbij Lachen
Makkelijk gezegd i know;)
Maar je kunt wel eens proberen met kneveltrens, om te kijken hoe dat gaat maar hij moet ook te rijden zijn zonder, dat moet je niet vergeten.

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 16:07

Anoeska schreef:
Dan nog zou je niet harder aan de binnenteugel moeten gaan trekken, maar begrenzen met buitenbeen en buitenteugel. De buitenhand blijft tegen de hals en begrenst zo dat het paard niet naar links of rechtdoor kan, ook het buitenbeen geeft aan dat het paard naar rechts moet. Waarschijnlijk werk je te veel met je handen en te weining met been en zit.

Bedankt Anoeska ik zal het gaan proberen en er meer op te letten.

Groeten Fons

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:08

Tja, we kunnen vanaf hier niet zien hoe 'ernstig' het allemaal is.
Wat ik wel weet is dat als jij met een bustrensje rijdt, het niet echt uitmaakt of je er een kneveltrens indoet of (het bit smaller maakt) er bitringen aan doen.
Als je voor een kneveltrens gaat: je moet dezelfde maat gebruiken als bij de stang (dus gewoon de mond maar), anders heeft het geen effect.
succes..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:20

Bitringen om je bit wil ook al een stuk helpen Lachen

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:22

Of je dan een kneveltrens neemt of bitringen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:23

Silenkai schreef:
Of je dan een kneveltrens neemt of bitringen

Dat zei je al ja.

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 16:26

Ik ben mij wel bewust dat ik niet genoeg met mijn benen rij. Maar er komt ook nog bij Willem is een tuigpaard dus niet zo gewend aan beenhulpen

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:30

Mystica schreef:
Dat zei je al ja.

Oeps, ik bedoelde ipv Knipoog

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:31

O wacht, dat bedoelde ik ook niet Knipoog ik bedoel dus eigenlijk:

Of je nou bitringen aan je bit doet (waardoor de kans groot is dat hij smaller wordt) of een kneveltrens erin hangt.
Het bit wordt er heus niet scherper van oid..

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:32

idd wat mijn hierboven al gezegt word meer met been en zit rijden,
maar eerlijk is eerlijk, dat doe je niet even van de 1 op andere dag, heb zelf ook tijden zo gereden, en heeft erg lang geduurd voor ik echt fijn doorhad hoe het moest zonder teveel hand.
je rijstijl verander je niet even snel, dat is gewenning geworden, en afleren is moeilijker dan aanleren Knipoog

maargoed, kneveltrens kan je daar wellicht ook een stukje bij helpen, die liggen stiller in de mond door de lange 'stengels' aan de zijkant, en je kan ze idd niet door de mond heen trekken.
veel springruiters rijden er ook mee en ook met wat heftige paarden of paarden die net ohz zijn.
gewoon even uitproberen kijken wat het best bij jullie past Knipoog

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:35

magic_lover schreef:
maar eerlijk is eerlijk, dat doe je niet even van de 1 op andere dag, heb zelf ook tijden zo gereden, en heeft erg lang geduurd voor ik echt fijn doorhad hoe het moest zonder teveel hand.
je rijstijl verander je niet even snel, dat is gewenning geworden, en afleren is moeilijker dan aanleren Knipoog

maargoed, kneveltrens kan je daar wellicht ook een stukje bij helpen, die liggen stiller in de mond door de lange 'stengels' aan de zijkant, en je kan ze idd niet door de mond heen trekken.
veel springruiters rijden er ook mee en ook met wat heftige paarden of paarden die net ohz zijn.

Amen Schijnheilig

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:40

magic_lover schreef:

Hehe, ben het hier mee eens... Knipoog
Meteen dat gezeur over die benen en over handen stilhouden.. dat is algemeen bekend, maar dit lukt idd niet meteen.
Bovendien is een kneveltrens niet gemeen, destemeer vriendelijk door de stabiele ligging in de mond, dus uitproberen kan altijd.
De mijne loopt er ook wel eens op buiten, door de stabiele ligging en dit samen met een 'vaste' constante hand is er betere communicatie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:30

Ik zie ook geen problemen in het gebruik van een kneveltrens/D-trens/bitringen. Als het paard nog niet zo ervaren is, snapt hij been en zit ook niet gelijk en bovendien kan een paard er ook wel eens simpelweg sch**t aanhebben Knipoog Het kneveltrensje helpt de ruiter mooi aangeven wat de bedoeling is, is heel erg duidelijk voor een paard. Van daaruit kan Fons ook verder met been en zit rijden, het een sluit het ander natuurlijk niet uit.
Kanttekening die ik wil plaatsen is dat sommige paarden wel wondjes kunnen krijgen langs de snoet dus dat moet je wel even in de gaten houden.

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 17:53

Afbeelding

Ik heb er maar een foto bij gezet, hier wou hij ook weer niet echt luisteren.
Allemaal bedankt voor de antwoorden.

Groeten Fons

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:03

Het woord keneveltrens doet velen waarschijnlijk denken dat het een scherp bit is (knevel) Ik vind het echter een super fijn bit. Ik rijd mijn 18 jarige ermee en ben zeer tevreden. Heb dan ook een wat luxe uitvoering (K&K dubbelgebroken met bol tussenstukje) Zou niet weten waarom TS het niet kan proberen.

Wat ik van de foto zie, ziet er jong uit. Misschien dat je ook eens kunt kijken om er een martingaal aan te hangen. Op die manier kan het dier zijn hoofd niet zo hoog brengen en komen je hulpen wat beter door. Een knevelstrens kun je heel goed proberen, het zorgt voor een stille ligging en helpt wat bij het sturen. Verder stug volhouden en heel veel succes!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:12

Jeetje die lijkt sprekend op mijn merrie! Zowel qua uiterlijk als qua gedrag overigens. Ik had er in het begin ook veel moeite mee haar goed te rijden. Als je te veel met je handen doet eindigt dat steevast met een paard zoals op jouw foto, kop omhoog, lekker het bit ontloppen en rug wegdrukken. Probeer de teugels lang te laten. Eigenlijk langer dan natuurlijk voelt, maar nèt niet zo lang dat ze door hangen. Aangeven dat je wilt afwenden doe je door alleen je hand dicht te knijpen en deze desnoods iets op te tillen en naar buiten te brengen, maar nooit te veel. Less is more en vergeet zoals hierboven gezegd is ook niet te begrenzen met je buitenhand. Als je paard meer aanwijzing nodig heeft om te wenden moet je dat met je zit en beenhulpen opvangen. Op die manier voorkom je ook dat hij knikt in de hals in plaats van netjes buigt. succes!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:18

Ik rijd mijn paard ook regelmatig met een kneveltrens en hij reageert daar prima op. Ik zou het gewoon uitproberen Fons, en op het moment dat je paard beter gaat reageren op je hulpen kun jij ze ook steeds rustiger gaan geven Lachen

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 09:21

egnie en Babje
dankjewel voor jullie antwoorden.
En Babje Willem is een ruin, mooi dat hij zo lijkt op jou paard.
Ik heb mij altijd al afgevraagd wat voor ras Willem is, zou het Gelders zijn?

Groeten Fons

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:25

Mijn merrie is tuigpaard. Er zit wel wat gelders bloed in haar. Heb je van je ruin geen papieren dan? Of weet je zijn exacte geboortenaam en -datum? Daar kom je soms ook al een heel eind mee.

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 09:45

Babje_84 schreef:
Mijn merrie is tuigpaard. Er zit wel wat gelders bloed in haar. Heb je van je ruin geen papieren dan? Of weet je zijn exacte geboortenaam en -datum? Daar kom je soms ook al een heel eind mee.

Willem is niet van mij, hij is van een boer die hem soms voor de koets spant. En ik heb Willem van af maart onder het zadel gebracht. En ik mag er op rijden zo veel als ik wil. Komt nu wel op de weekeinde neer want ik moet in de bossen rijden. Op het weiland heeft de boer liever niet natuurlijk en er is ook geen verlichting.
Dus Willem is ook een tuiger, en hard draven dat hij kan. Hij houd met gemak andere paarden die in galop zijn, in draf bij.
In galop doet hij alleen maar kei hard.
Groeten Fons