Ainsley zadel geschikt voor hoge schoft?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

angela123

Ainsley zadel geschikt voor hoge schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 08:48

Ik sta op het punt om een Ainsley dressuur zadel te kopen met verwisselbare boom.
Wat ik nog even wil weten of deze zadels geschikt zijn voor paarden met een hoge en lange schoft.
Er komt een zadelpasser bij, maar wil toch nog even de ervaring van mensen die dit zadel hebben of juist niet, en gebruiken bij paarden met hoge en lange schoft.

willeke_x

Re: Ainsley zadel geschikt voor hoge schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:26

Ik heb een ainsley gehad (nog een ouder type, dus zonder verwisselbare boom). Ik heb altijd gereden met warmbloedjes en daar paste dat zadel vrij goed op. Het heeft ook eens gelegen op een warmbloedje met een rug die wat ingezakt was, daar lag het zadel eerlijk gezegd niet zo heel goed op. Vermits de schoft daar ook echt enorm hoog was.

Waar je ook moet op letten is de schouderbladen. Bij mijn paard zijn die vrij breed en daar knelde de ainsley op. Dat is zo juist aan het uiteinde van die boom. Ik weet nu niet hoe het zit met een verwisselbare of verstelbare boom. Maar daar zou'k toch wel goed op letten, dat het zadel daar niet te smal is.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 12:25

Ik ga vanmiddag gewoon eens kijken, het zadel is te koop bij mr. ed, en als het niet past mag het gewoon terug.
Wal alleen benieuwd of er mensen waren die ervaring hadden met dit zadel op een paast met hoge schoft.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:32

Gezien de terug gesneden voorkamer zouden ze op paardjes met een hoge schoft veelal moeten passen, maar de voorkamer is (vind ik) wel smal, dus je moet wel kijken ofdat de zijkant van de schoft ook voldoende ruimte heeft. Heeft het zadel een verwisselbare boom of dat wellepsysteem (verstelbare boom), dit laatste mechanisme is nl. nogal kwetsbaar.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 12:47

Het is een zadel met verstelbare boom, en heb er voor gekozen om dit zadel bij mr ed te kopen en hoop eigenlijk dat hun het zadel nakijken voor het in de verkoop gaat.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 04:40

Ik heb mijn ainsley weggedaan omdat mijn paard een erg hoge steile schoft heeft...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:29

Mijn paard heeft een hoge en hele lange schoft. En ik kan je verzekeren dat Ainsleys daar niet geschikt voor zijn. Ik had er ook een met vertelbare boom. En die heb ik weg kunnen doen toen ik dit paard kocht. Ingeruild voor een Kieffer vzh toendertijd.
Ook op mijn volbloedje met een hele gewone schoft kon ik het zadel niet passend krijgen.

Ik heb nu voor een ander paard weer een Ainsley terug, maar dan wel met vaste boom. Verstelbaar is vaak niet passend te krijgen op een paard.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:06

mijn paars heeft een hoge lange schoft,op haar lag juist de ainsley weer het beste.
ik heb de integra [niet verstelbaar]

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:08

mijn peerd heeft ook hoge schoft. Mij werd Ainsly geadviseert,maar helaas was dit zadel te lang van achteren voor mn paard..heb nu een kn symfonie

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:10

Mijn pony heeft een hoge schoft en ingezakte rug.
Ik heb ook een ainsley ( met verstelbare boom) en dit zadel ligt vrij goed op mijn oudje, recent nog nagekeken door een zadelmaker.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:51

Mijn paard heeft geen hele hoge schoft, maar ook niet een normale schoft. Ik heb er een Ainsley Lincoln op liggen, deze ligt goed, maar ook daar zit geen verstelbare boom in....

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:55

ik heb ook een Ainsley, maar mijn paard kreeg er drukplekken van, ben er niet echt tevreden over...heb nu een KN Symfonie

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:39

sympie schreef:
ik heb ook een Ainsley, maar mijn paard kreeg er drukplekken van, ben er niet echt tevreden over...heb nu een KN Symfonie

even een kleine reactie, dat ligt niet aan de kwaliteit van het zadel, maar aan het feit dat dat zadel domweg niet paste op jou paard... dus om te zeggen dat je er niet tevreden over bent vind ik een beetje verkeerd gekozen.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 21:20

Hoi,

bedankt voor alle reacties, ik heb het zadel niet gekocht het zag er niet meer zo al te best uit, en na het lezen van deze reacties en op advies van zadelmaker ga ik verder zoeken.
Het is erg lastig moet ik zeggen, het zadel wat ik koop gaat zeker nagekeken worden door een zadelmaker, maar heb helaas niet genoeg budget om een zadelmaker te laten komen om diverse zadels te passen en te meten.
Iemand nog sugesties voor betaalbare (2dehands) zadels die ik kan proberen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:10

Ik denk dat het voor ons heel lastig is om te zeggen. Het ene paard is het andere niet.
Ik heb zelf een KN Allegro op het paard met de hele hoge schoft. Maar dat hoeft niet te betekenen dat die fijn op jouw paard zal liggen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:32

willeke_nijs schreef:
even een kleine reactie, dat ligt niet aan de kwaliteit van het zadel, maar aan het feit dat dat zadel domweg niet paste op jou paard... dus om te zeggen dat je er niet tevreden over bent vind ik een beetje verkeerd gekozen.

heb hem destijds speciaal op zijn rug laten maken,...dus denk niet dat dat het was, kleine reactie terug... Knipoog

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:17

Mijn ervaring met Ainsley dressuurzadels is dat ze erg fijn zijn voor paarden met een hoge schoft. Maar zoals al gezegd wordt: het ene paard is het andere niet. Knipoog