Parelli bitten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cortes_

Parelli bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 20:55

Hallo,
Ik zit een beetje te twijfelen over een bit van Parelli (http://www.parelli.com/product.faces?catId=42 , en dan bij bit C1).
Heeft iemand hier ervaring mee, en weten jullie of jullie er ook een beetje dressuur mee kan rijden?
Mijn paard is namelijk een enorme stresskip en gaat heel snel rennen, dus ik wil ook niet het aller strengste bit in zijn mond stoppen.
Ik hoop op reacties!

Gr, Darcy

Cortes_

Re: Parelli bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 18:41

NIemand ervaring? Tips? Sorry ik moet er iets meer over wete voordat ik het ga kopen.. Bloos

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:45

Kijk eerst eens verder op de site naar horsanalitiy om uit te zoeken welke je nodig zou hebben. Verder heb je veel meer aan een Parellibit als je de bijbehorende achtergrond en trainingmethode kent.
Wat voor bit heb je trouwens nu?

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 19:09

Ik heb daar al gekeken, mijn enorme stresskip heeft zker C1 nodig. Ik rij nu mer een normaal dubbelgebroken watertrense en mexicaanse neuriem. Hij komt uit spanje en is daar echt heel erg mishandeld dus met rijden zit hij veel te dribbelen en te stressen, maar hij gaat wel goed vooruit. Ik ben nooit ruw of boos met hem geweest, en ik doe gewoon heel veel met lichaamstaal en NH, dat begrijpt hij wel. Ik was als ik het zou kopen ook nog een ding met gebruiksaanwijzingen enzo erbij te kopen, iets van finesse kit. Dat ik het niet verkeerd kan doen. Maar ik rij wel gewoon dressuur dus als het nou meer een bit is voor western ect, dan wil ik het liever niet.

Bedankt voor je reactie!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:19

Basis is ook bij Parelli op de grond. Als je ergens aan het eind (en dat is Finesse) begint raak zowel jij als je paard in de war.
Verder moet het bit bij de combinatie passen, met welke insteek het gemaakt is western/dressuur/springen/mennen maakt weinig uit. Je kan met een simpel trensje ook western rijden, het gaat om hoe je je hulpen geeft, niet of je bit bij je rijstijl "hoort".
Heb zelf een paard dat enkel of dubbel gebroken maar niks vindt. Loopt er altijd mee te rommelen en is meer met bit bezig dan met mij. Heb hem nu op ongebroken bustrens lopen. Is stil in de mond en dat irriteerd hem niet, waardoor hij dat rustig in zijn mond laat liggen. Neusriem heb ik niet, geen zin in nog meer tuig poetsen en tegen open monden werken stille handen het beste. Als ik daar een fout mee maak is dat dan ook meteen zichtbaar voor mij.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 19:36

Alles vanaf de grond doet hij prima, join up, vrijspringen, hij doet alles voor je. Hij is heel erg gevoelig. Hij begint pas gestresst te raken als je er op zit. Ik heb die neusriem omdat hij heel erg spert. Hij is vroeger gereden met stang en hij heeft ook littekens van een spaanse neuriem. Ik heb wel eens zo'n spaanse stang van iemand geleend, ging wel goed maar ik vond het niet zo fijn rijden, het is echt een beetje gemeen. En tjaa, waar de ijzerhandel begint stopt het rijden, dus ik wil geen heel streng bit.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:51

Ik denk dat je dan eerst die issues moet oplossen voor je gaat rijden... Veel opstappen & afstappen, veel rust en vertrouwen geven. Dat gaat dat parelli bit niet voor jou doen... Een bit dient ter verfijning, niet als controle middel.

Zonder de hele parelli achtergrond heeft dat bit geen enkele positieve invloed... Je zal het toch echt eerst zelf moeten doen.

Ben je zelf met grondwerk ook bezig met parelli? Ik zou je eerst daar eens in verdiepen, en zo naar finesse toewerken.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 20:13

Ik doe weleens grondwerk. Nou ja, ik wandel veel, veel los logeren, losgooien in de bak en een beetje spelen (niet opjagen ofzo) Ik heb hem al bijn aeen jaar dus hij vertrouwt mij nu. Op en afstappen doet hij ook gewoon goed, maar hij begint echt te stressen als je je been aanlegt, te veel vraagt, gaat trekken aan de teugels, ect. Ik heb mezelf dit enorm afgeleerd dus ik heb een hele bijzondere rijstijl gekregen Tong uitsteken. Ik probeer wel met zo min mogelijk stres gewoon meer normala te gaan rijden, soms gaat hij al wat aan de teugel en loopt minder vaak als een giraf zegmaar, met hele lange teugels gewoon op mijn zit. Dan gaat de stres er weer wat uit. Toen ik hem net had heb ik 2 maanden aleen maar grondwerk gedaan om wat vertrouwen op te bouwen, dat er nu is. Alleen met rijden kan hij soms door het lint gaan, maar als je hem dan op een volte zet krijg je hem zonder te trekken weer terug. Zouden jullie mij dit bit aanraden?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:17

Maar dat wat jij noemt is toch niet echt grondwerk, dat is toch gewoon meer vanaf de grond dingen met je paard doen zeg maar of zie ik dat verkeerd?

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 20:39

Ja , kan wel kloppen Bloos Maar ik kan hem echt alles vanaf de grond laten doen. Hij is helemaal niet dominant en doet er alles voor om mij 'blij' te krijgen. Als hij iets fout doet doet hij ook heel erg zijn best om het goed te maken. Ik gebruik geen zweep, ect, hij volgt me als hij los is of hij maakt rondjes om me heen. We noemen hem zeg maar een hondje, omdat hij zo lief is maar als je erop gaat zitten het gewoon niet zo snapt. Hij is ook heel Spaans ingereden, met die echte dribbel, geen benen gebruiken, druk op de neus ect. Daardoor heeft hij er geloof ik een slecht gevoel bij, maar sinds ik hem heb is er niks mis mee gegaan. Maarja, hij wordt nogsteeds omschreven als gek, niemand durft erop, en ik krijg heel vaak het advies hem te verkopen... En als dat bit hem ook maar een klein beetje zou helpen, zou dat echt geweldig zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:57

Parelli werk op de grond is voorbereiding op het rijden, het is zowel om je paard rustig te krijgen, zodat hij gaat opletten/nadenken/meedenken en om de vertaalslag te kunnen maken tussen been, zit, teugelhulpen en de lichaamssignalen die je hem tijdens het grondwerk hebt aangeleerd.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:14

Ik denk dat je gewoon door zou moeten gaan met je dubbelgebroken watertrensje of misschien met een hele vriendelijke hand over stappen naar een ongebroken watertrens.
Ik heb zelf een paard waarbij iedereen zei je verongelukt nog eens met dat paard. Ik kon niet opstappen, hij draaide door keihard achteruit lopen. Als ik erop zat en heel iets me gewicht verplaatste ging hij rennen en een ophouding met me hand was ook geen optie ging hij nog veel harder van rennen.
Ik ben iets korter als een jaar bezig geweest met heel veel hulp en rust om enigszin normaal te rijden. Ik heb heel veel tijd gewoon in het bos gereden, daar was hij rustiger en gefixeerd op alles om hem heen. Daardoor lette hij meer op de rest en was minder gestresst als ik iets deed. Werkte bij mijn pony ook heel goed, die trainde in ook regelmatig in het bos. Toen heb ik heb mee gehad naar knhs kamp in ermelo, waar ik mijn probleem heb voorgelegt en daarmee aan het werk ben gegaan. Heel de week relaxt aan het werk geweest, alles om hem heen was mooi dus ik kon er aardig mee aan het werk, zelfs de crosstrainingen gingen super. Dan was het paard helemaal in zijn element. Tot de laatste dag de springles waar hij helemaal doordraaide en ik moest er maar een passoa bit inhangen of de les uit. Ik ben de les uitgegaan en goede hulp gezocht bij een spring instructeur welke met veel rust heeft bewerkstelligt dat ik nu rustig een parcour kan rijden. Het gaat erom welke tijd jij je paard gunt. Ik ben denk ik wel 3 jaar bezig geweest om het paard te laten functioneren als een normaal paard, maar heb er nu een paard aan waarmee ik kan lezen en schrijven, we zijn een team. En ieder ander welke dit paard niet de kans en tijd had gegunt was ermee verongelukt of het paard was terug verdwenen in de handel.
Een gestresst paard rustig krijgen met een bit zou theoretisch mooi zijn maar het probleem het stressen krijg je er echt niet mee uit.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 18:56

Heel erg bedankt!
Ik had ook niet echt van ene bit verwacht dat het in 1 keer een normaal rustig paard zou zijn, maar alle beetjes helpen. Ik herken mijn paard er ook in (in het begin dan) Bosritten gaan bij mij alleen niet helemaal zonder stress, ook niet in een groep.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 07:49

Een ongebroken trens klinkt eerder als een geweldig bit voor je. Supervriendelijk en ontzettend rustig in de mond, zover ik jouw uitleg lees heeft je paard hier behoefte aan. Omdat je toch voornamelijk op je zit moet werken zal je ook geen last hebben van de iets verminderde links/rechts inwerking. Dat lijkt me een beter bit dan dat parellibit, dit is toch een vrij scherp bit. (neusband, kinketting, hefboomwerking). Moet op zich met jouw handen ook geen probleem zijn, maar als je zegt dat hij gevoelig is voor druk op de neus twijfel ik toch.
Een andere optie dat lijkt op het parellibit is voor een thiedemanbit/kimblewickbit, zonodig met sleuven. Dit bit heeft alles behalve het neusbandje. Wel het liefst kijken voor een ongebroken, anders dubbelgebroken, je werkt toch met lichte hefboomwerking.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:54

Is een erg commercieel bit. Want wat is nu de meerwaarde van een parellibit? Niets in mijn ogen. Myler heeft al iets soortgelijks, en bovendien vind ik die bitten van Parelli niet echt vriendelijk.
Werkt overal in, mond, neus, en is dus scherp.

Als je hiermee moet rijden, dan moet je eerst rijtechnisch de boel verbeteren. Want zo'n bit heb je in principe nooit nodig.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 19:31

Heel erg bedankt!
Hij is in spanje ook gereden met heel veel druk op de neus (vandaar die littekens) en daarom vind ik die mexicaan ook heel fijn rijden.
Wat is dan eigenlijk het voordeel van een ongebroken watertrens?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:09

't is ook niet voor niets dat je pas vanaf level 3 gaat rijden met een bit...
Maar als je de parelli basis niet mee hebt, heeft zo'n bit ook geen zin! In de verkeerde handen en op de verkeerde manier gebruiken kan een héél verkeerde inwerking hebben en dat is niet de bedoeling van die bitten...

Myler heeft idd ook zulke bitten... ze zijn ism myler gemaakt Knipoog

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:46

Stuurt meer op de tong dan op de lagen, ligt heel stil in de mond en werkt hierdoor zeer zacht in. Veel paarden vinden het prettig.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:57

Ik denk dat jij heel goed bezig bent... de richting opgeslagen van Parelli.. MAAR... Je maakt 1 grote fout; en dat is bij het einde beginnen!
Ik denk serieus dat het Parelli programma jouw paardje heel erg kan helpen, het werkt op basis van vertrouwen, leiderschap en communicatie.
Doorloop eerst level 1 en level 2, en ga dan pas nadenken over dit bit, want meid... dit is echt een vertrouwens issue.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:08

Puchje schreef:
Ik denk dat jij heel goed bezig bent... de richting opgeslagen van Parelli.. MAAR... Je maakt 1 grote fout; en dat is bij het einde beginnen!
Ik denk serieus dat het Parelli programma jouw paardje heel erg kan helpen, het werkt op basis van vertrouwen, leiderschap en communicatie.
Doorloop eerst level 1 en level 2, en ga dan pas nadenken over dit bit, want meid... dit is echt een vertrouwens issue.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Je moet eerst je paard kunnen rijden op een touwhalster met één teugel voordat je aan bitten beginnen gaat.

Ik heb wel een Parelli bit; de C3. Mijn paard is een LBE-LBI en we werken nu aan ons level 3. Ik kan hem rijden op de hackamore en zelfs met een neckrein. De reden waarom ik zo'n bit inhang en geen gewone trens is omdat mijn paard de tongvrijheid geweldig vindt. Op de verschillende trensen die we hebben geprobeerd liep hij altijd met de rem erop. Sinds ik met de C3 rij, is de rem eraf en voelt hij zich niet meer zo opgesloten. Ik ben dus zeer tevreden over het bit, maar ik denk dat je in jou geval eerst met de basis aan de gang moet.