Dekensingel om dekje (rijden zonder zadel)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Dekensingel om dekje (rijden zonder zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 13:03

Zijn er mensen die, als ze zonder zadel rijden,
er gewoon een dekje op leggen en dan een dekensingel er omheen doen?
Zo ja, blijft het dekje dan goed liggen? Of moet je daar echt een longeersingel
voor hebben?

Tanja

Re: Dekensingel om dekje (rijden zonder zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:50

Toen ik in mijn jonge jaren zonder zadel wilde rijden deed ik dat nog wel eens maar een dekensingel heb je werkelijk niets aan, dat heeft niets te houden, dat gaat alle kanten op. Een longeersingel kan natuurlijk alweer een stuk strakker maar ik vond dat nooit prettig zitten omdat ik met mijn benen tegen dat dikkere stuk aan kwam en dat deed pijn.
Nu doe ik het veel simpeler, ik heb jaren gewoon zonder zadel gereden Clown dus helemaal niets en tegenwoordig rij ik dus zonder iets óf met een barebackpad óf met een boomlooszadel. Maar zonder zadel is bij mij helemaal zonder iets want alles wat ik er tussen stop schuift toch alleen maar en zonder is zonder vind ik Clown

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 13:59

Haha okee Tong uitsteken
Nouja ik heb op het moment dus niks om op te rijden, dus het leek me wel prettig voor mn paard om iets zachts tussen mijn kont en haar rug te hebben Lachen
Ik ga trouwens waarschijnlijk ook een boomloos zadel kopen, maar ik wilde dus tot die tijd een oplossing hebben.
Een barebackpad is een beetje een dure oplossing, dus ik dacht zelf dan maar aan een longeersingel en een pad ofzo.. Maar dat is dus niet fijn? Lastig Clown

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:05

Waarvoor wil je het gebruiken dan, zodat je paard minder voelt dat jij op zijn rug zit of om je broek schoon te houden? Ik deed het voor het laatste, niet dat dat enig nut had hoor Tong uitsteken Maar qua zachtheid kan je er overigens tussen leggen wat je wilt, dat gaat ook niets uithalen, paard voelt jou er dwars doorheen, je zitbeenknobbels blijven gewoon heel gemeen in zijn rug prikken hoor, alleen een zadel kan dat tegen houden, een dun dekje doet daar helemaal niets tegen (zelfs een barebackpad kan dat niet)

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:08

Voordat ik een barebackpad had reed ik heel vaak met een dekje met daarop een longeersingel. Ja het zit niet zo lekker maar is best wel te doen; heb er ook mee in het bos gereden. Het hangt er ook wel vanaf wat voor longeersingel je gebruikt.

ceso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:09

ik heb ook weleens met een dekje en dekensingel gereden, alleen het dekje verschoof evenveel als zonder dekensingel dus het lijkt me niet zo'n goede oplossing.

M_anoonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:03

Ik deed ook gewoon een shabrakje met een longeersingel er omheen. Ik heb er nooit last van gehad.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:06

Ik heb ook vaak genoeg met een dekje en dekensingel gereden, ging prima als je zelf maar een beetje evenwicht hebt en daardoor niet teveel schuift. Voordeel is dat je je knieen gewoon kwijt kunt zonder dat die singel er voor zit Tong uitsteken

FabrieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:44

Ik rij wel vaker met een dekje, die ik met een dekensingel vast maak. Je moet alleen niet te veel schuiven, en even op een stoeltje gaan staan op op je pony/paard te komen. Anders gaat hij helemaal scheef liggen.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:06

ik reed voor mijn bbp ook met een dekje en dekensingel ging prima maar zonder iets is toch wel het lekkerste

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:12

op een BBP kan je alleen absoluut geen beugels bevestigen!! verder vind ik het ideale dingen!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:14

ik deed het ook wel eens met een dekje , maar dat aws dat niet alle haren in mijn broek gingen zitten hahah ik vond het best prima liggen . maar dan alleen stappen , ik zit niet zo goed zonder zadel hahaha ik lig er dan snel af, maar ik vind het el suer knap van mensen die het heel goed kunnen! Knipoog

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:17

Ja, doe ik heel vaak Haha!
Gaat prima Ja Heb totaal geen last van schuivende dekjes, gewoon stil zitten
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 09-12-08 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:17

Als ik zonder zadel ga rijden doe ik ook vaak een dekje en dekensingel.

Meestal ga ik nu op blote rug, dat is toch handiger met het erop springen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 17:19

Tanja, ik dacht zelf gewoon een dekje + bontje en dan een singel er omheen.
Toch even wat zachter dan met niks er tussen Ja

Bedankt allemaal voor de reacties Haha!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:17

werkt prima! Zelf bij mijn KWPN in draf, beest geeft behoorlijk op met name de eerste pas dus ben je even beetje balans kwijt Nagelbijten / Gniffelen Maar ondanks dat, nix verschoven hoor! Mischien singel gewoon wat strakker aan trekken?

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:22

ik heb een dekje en dan een voltigesingel. dit omdat mijn fries hoog opgooit en ik dan net iets meer houvast heb. enigste probleem is dat ik dan op een tafel moet staan mocht ik er op willen komen.. hij is ietsjes aan de grote kant (1.73) waar ik niet zo op kan springen Dromen

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:11

Ik wil ook advies inwinnen Haha!
Ik vond het op mijn pony altijd heerlijk om zonder zadel te rijde, geeft zo'n lekker vrij gevoel Ja
Nu mis ik dat best wel en zou ik weer meer zonder zadel willen gaan rijden.
Dit heb ik een paar keer geprobeerd op mijn huidige paard, dat zit dus voor geen meter. Mevrouw heeft zo'n lekkere schoft + rug dat ik dus niet kan zitten. Paard wil ook niet lopen als ik er zonder zadel op zit, dan reageert ze heel boos en gaat elke keer stil staan...
Zou een BBP dan iets voor mij en mijn paard zijn. Voel ik die puntrug dan minder zodat ik beter kan zitten en zou mijn paard dan ook willen lopen? Ik hoop dat iemand mij advies kan geven Lachen En ik vermoed dat ik door zo'n puntrug al wel snel aan een wat duurdere raak wil je comfortabel zitten, of zie ik dit verkeerd Tong uitsteken

Elisa

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:46

heb je geen dik dekje? Probeer je die toch, of dat wel wil. Zo'n eurostar bijv.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 21:49

Goldie: ik denk dat je dan inderdaad op een BBP uitkomt.
Of, als je graag vaak met een vrij gevoel wil rijden, misschien een boomloos zadel? Alleen wel duur voor soms Clown

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:51

Ik heb alleen zo'n leatherfeel pad, maar dan zit ik nog niet lekker Niet zacht genoeg Tong uitsteken
Zal wel vreemd zijn weer zonder zadel in het begin, ik heb een apart paard met een puntrug en hobbelgangen *LOL*
@Sodeletuut: weet jij of er veel verschil zit tussen de goedkope/dure pads. Ik denk dat de ligging +dikte wel beter is bij een wat duurdere, of is dit onzin Tong uitsteken

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:52

Ik ree toen ik tijdelijk geen zadel had met een westernpad met dekensingel. Westernpad is flink dik en stevig, dus geeft wat steun en is voor je paard prettiger.

De singel had ik er alleen om voor het opstappen, anders kwam ik niet recht bovenop de pad uit Clown heb ook een tijd zonder singel gereden, ging ook prima. Moet er dan wel bijvermelden dat ik een paard heb, waarmee zulke geintjes eigelijk niet echt mogelijk zijn. Ik ree alleen met de pad als ik buiten ging rijden, niet echt ver het bos in en alleen stappen en heeeeel rustig draven. Meer is iets te link. Kan dus niet garanderen dat het blijft liggen in galop Haha!
Dekensingel geeft niet veel steun trouwens, maar ik vond het dus wel handig dat je bij opstappen niet zo loopt te klooien. Mijne staat niet zo graag stil, dus makkelijker als dat wat sneller kan en dan helpt het wel als de pad blijft liggen Haha!

westernpad is trouwens vergelijkbaar kwa dikte met een bbp, zal dus ook ong. hetzelfde zitten.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 21:53

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:55

Sodeletuut schreef:
Zijn er mensen die, als ze zonder zadel rijden,
er gewoon een dekje op leggen en dan een dekensingel er omheen doen?
Zo ja, blijft het dekje dan goed liggen? Of moet je daar echt een longeersingel
voor hebben?

hihi jij opent topics en ik plak er foto's in Tong uitsteken

tadaaaa:
Afbeelding

blijft hartstikke goed liggen hoor!
zoals je ziet heb ik de dekensingel door de lusjhes an het schabrakje en de dingetjes die je normaal aan het zadel vastmaakt heb ik gewoon er omeen vastgeknoopt.
alleen met opstappen even krukje gebruiken zodat het niet scheef zakt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 21:56

Haha Ellen inderdaad ROFL
Dat ziet er goed uit! Ja