Boomloos en overgewicht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ukoldaatje

Boomloos en overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 11:47

Hoi allemaal,

Na uren gesurft te hebben ben ik eigenlijk nog helemaal niets wijzer...(ook de zoekfuncties gebruikt overigens...)

Ik ben toe aan een nieuw zadel voor mij en mijn ronde (op het moment zelfs vette fjord).
Mijn veelzijdigheidszadel is na dik 10 jaar versleten, zitten al nieuwe stoten op enzo, maar
het is nu echt op.
Mijn westernzadel is nu (ze is na een paar maanden vakantie door mijn behandelingen in het zhuis harstikke
dik geworden van het goeie leventje op de wei) te krap van voren, zadel klappert en ik vind het te zwaar om
mee te sjouwen.
Westernzadel zit heerlijk, maar ik ben maar klein en kan bijna niet de baas over dat inmens zware ding. Zonde
want het is nog in goede staat..(gaat de verkoop in)..

Nu mijn dilema.

Ik rij eigenlijk alleen buiten, en ik wil graag endurance ritten gaan rijden met mijn meiske.

Welk zadel is dan geschikt voor haar en mij.

Het leek me voor mijn fjord wel heel prettig om een boomloos zadel op te krijgen, ook omdat ze nog al eens
schommelt qua gewicht, en omdat ze echt een harstikke ronde en platte schoft heeft passen zadels met bomen
hartstikke moeilijk. Ze hoeft dan maar even stil te staan, of lekker goed gewerkt te hebben en het zadel past al niet
meer optimaal.

Ik heb overgewicht!! Punt klaar..

Ben 160cm en weeg zo 80kg. Nou heb ik gelezen dat als je als ruiter overgewicht hebt, een boomlooszadel
funest is voor het paard?

Wie kan me vertellen wat nou precies de waarheid is? Ik hoor alleen maar tegenstrijdige verhalen.

Ik wil het beste voor mijn paard, als het waar is, ga ik op zoek naar een goed passend boomzadel!

Alvast bedankt,

Jol1

Re: Boomloos en overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:56

Ik zou in jouw geval niet zo snel voor boomloos kiezen. Zeker als je enduranceritten wilt gaan rijden, dan zul je merken dat een boomloos zadel niet echt ideaal is. De meeste ruiters die met boomloos aan endurance beginnen, stappen bij een hogere klasse toch over op een boomzadel en dat is niet voor niets. Dus afgezien van je eventuele overgewicht zou ik sowieso in jouw geval niet voor een boomloos zadel kiezen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:06

er zijn standaards voor het gewicht bij boomloos,maar het gaat erom hoe zwaar de ruiter zelf is,voor iemand van 1m80 is het geen overgewicht,maar ook die is dan niet geschikt voor boomloos.

ik zou zelf wel kiezen voor een goedpassend boomzadel omdat die je gewicht beter verdeeld

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 18:41

Klinkt inderdaad logisch.

Ik wil gewoon het beste voor mijn paard, en ik dacht dat
boomloos een goede oplossing zou zijn..
Maar idd ik schommel enorm met mijn gewicht, nu ben ik
echt op mijn top overigens (80kg bij 160cm, en wel bij dieetiste, komt door mijn hormooninjecties de afgelopen 2 jaar), maar ik weeg het wel!!

Ik rij altijd langere ritten, dus dan is een zadel met een boom toch beter.

bedankt voor de reacties.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:20

ik volg dit even

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:53

De nieuwe barefoots hebben een vps-systeem, dat verdeelt de druk een stuk beter dan de oude modellen boomloze zadels, maar hoe het precies zit zou je eens moeten navragen.

Bij een boomloos zadel zit je inderdaad vast aan een maximaal gewicht, maar dat is ook bij boomzadels zo. Meestal rekent men maximaal 15% van het gewicht van het paard. Dus op een paard van 600 kilo mag maximaal 90 kilo liggen. Heb je dan een zwaar westernzadel, dan kun je er nog eens 20 kilo af trekken, houdt je 70 kilo over voor de ruiter.. Toch zijn er veel paarden die het vrij makkelijk kunnen hebben voor niet te zware tochten. Dus die cijfertjes zeggen ook niet alles.
Voordeel van een boomloos zadel is dat je (te dikke) fjord ook over een half jaar nog goed onder zijn zadel past Knipoog En het zit gewoon erg lekker op trektocht. Ik zou gewoon eens navragen hoe het zit met dat vps systeem, hoe de ervaringen zijn van mensen die al zo'n nieuw zadel hebben, en dan eens zelf testen als het je wat lijkt Lachen

Denk eraan: een passend boomloos zadel is altijd beter dan een boomzadel dat niet 100% past Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 06:46

die 15% rekent men voor de slanker gebouwde dieren,voor zware rassen kan het oplopen naar 18%

al is dat per paard ook nog weer anders.

boomloos zit idd heerlijk,maar indien mogelijk zou ik voor een goedpassend boomzadel gaan.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 07:24

Heb zelf een haflinger die rond, breed en erg stevig is. Het gewicht is geen maand hetzelfde. Van boomloos naar een boomzadel, maar uiteindelijk weer terug naar een semi boomlooszadel.
Weet niet hoe groot je budget is, anders zou je eens kunnen kijken bij de trekker pro endurance.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 09:15

MysticTinker schreef:
De nieuwe barefoots hebben een vps-systeem, dat verdeelt de druk een stuk beter dan de oude modellen boomloze zadels, maar hoe het precies zit zou je eens moeten navragen.

Bij een boomloos zadel zit je inderdaad vast aan een maximaal gewicht, maar dat is ook bij boomzadels zo. Meestal rekent men maximaal 15% van het gewicht van het paard. Dus op een paard van 600 kilo mag maximaal 90 kilo liggen. Heb je dan een zwaar westernzadel, dan kun je er nog eens 20 kilo af trekken, houdt je 70 kilo over voor de ruiter.. Toch zijn er veel paarden die het vrij makkelijk kunnen hebben voor niet te zware tochten. Dus die cijfertjes zeggen ook niet alles.
Voordeel van een boomloos zadel is dat je (te dikke) fjord ook over een half jaar nog goed onder zijn zadel past Knipoog En het zit gewoon erg lekker op trektocht. Ik zou gewoon eens navragen hoe het zit met dat vps systeem, hoe de ervaringen zijn van mensen die al zo'n nieuw zadel hebben, en dan eens zelf testen als het je wat lijkt Lachen

Denk eraan: een passend boomloos zadel is altijd beter dan een boomzadel dat niet 100% past Knipoog

Aha... het kwartje gaat nu vallen, het heeft meer te maken met die percentages gewicht van paard en ruiter..

Dat heb je als je al jaren niet na hoeft te denken over zadels als degene die je gebruikt goed is, nu ik een nieuwe wil, komen al die vragen omhoog.

Ik kreeg een pm van iemand die barefoots verkoopt, ik ga daar eens een afspraak maken en mezelf verdiepen in dat nieuwe systeem van de boomloze zadels.

Mijn fjord is zo rond en ikke nu ook even (tijdelijk mag ik hopen...hormooninjecties en alle toestanden hebben me echt opgeblazen)...zoals hierboven al werd gezegd, mijn fjord veranderd kwa bouw ook elke maand wel.

Net als iedereen wil ik gwoon het beste voor mijn fjord (zie dikkerdje dap in mijn profiel..uk en ik)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:34

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:38

Met 80 kilo zou ik een goed passend boomzadel met een zo groot mogelijk dragend oppervlak zoeken, en een zo laag mogelijk eigen gewicht.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 13:25

Ja die tabellen ken ik idd!
Die tabel is dus voor boomloos denk ik?
Jammer dat ze niet van de kleinere koudbloeden tabellen hebben.

Mijn uk is rond de 140cm. Ik ben 160cm.

Het zadel wat ik nu heb, wat ik dus eigenlijk weg wil doen omdat het echt versleten is, het leer overal, is een JC.
Goedpassend, breedvlak, 18 inc.

Het is voor het paard nog prima in orde (met mij in het zadel), pas nog nagekeken
en weer opgevult, alleen het vrouwtje wil weer eens wat nieuws, wat moois!

Afbeelding

Dit ben ik nu, met mijn 80kg, het westernzadel staat in de verkoop, is ook te zwaar plus mijn gewicht.
Het heeft wel een ontzettend breed zitvlak, dus gewicht word wel super goed verdeeld.
Maar denk dat het zadel zelf ook wel 10 kg weegt.

Edit:wat verduidelijkt.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:21

Het is niet alleen het gewicht wat in jouw geval belangrijk is, maar ook wat je met het zadel gaat doen. Voor enduranceritten is boomloos toch echt minder geschikt, want ik neem aan dat je niet altijd klasse I blijft rijden. Vraag het maar na bij enduranceruiters als je daarover zou twijfelen. De meeste boomloze zadels veroorzaken bij langere ritten toch drukplekken. Op het speciale enduranceforum kun je daar meer informatie over vinden.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:39

misschien niet een hele belangerijke toevoeging aan het topic, maar waarom vermeld je er zo nadrukkelijk bij wat je weegt!?

Als iemand van 190 met 80 kg erop zit zal je er niemand over horen maar omdat het bij jou het gewicht verdeeld is over wat minder lengte mogen mensen er wel iets over zeggen!? JE beestje is echt wel sterk genoeg hoor, daarbij is het belangrijker dat je goed mee komt met de beweging dan wat je gewicht is!

ontopic heb ik eigelijk geen zinnige bijdragen, sorry Knipoog haha

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:54

Dat idee heb ik nu net niet in dit topic Romyv.
Ik vind het geweldig van de TS dat ze net niet de naduk op het hoe en waarom van haar gewicht legt, maar gewoon een oplossing wil voor de situatie zoals die nu is, 80 kg....goed zadel gezocht, tips aub => prima toch?!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:04

vind ik ook!
er is toch niemand die de TS veroordeeld vanwege haar gewicht?

maar het is wel moeilijk,het hangt er idd vanaf wat je met je zadel gaat doen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:58

nee hier niet, hier juist niet.. maar merk het wel op veel andere topics hier op bokt.. Dat vind ik jammer, heb k echt een hekel aan! Dat bedoelde ik meer Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:08

ukoldaatje schreef:
...westernzadel..Het heeft wel een ontzettend breed zitvlak, dus gewicht word wel super goed verdeeld.

Het brede zitvlak heeft niets te maken met de drukverdeling op het paard. Dat doen de bars (boom) IN het zadel.
Als je western zadel maar 10 kilo weegt dan is het een goedkoop zadel van mindere kwaliteit. Een degelijk westernzadel weegt minstens 13-15 kilo en dan heb je nog die modellen met een kunststof boom. Heb je een goede houten boom dan zit je maar zo op de 17-20 kilo.

Als je toch de site van Buitenzinnig aan het doorlezen bent lees dan ook dat lange stuk over gewichtverdeling en boomloos eens door.
Paarden kunnen veel meer hebben als men denkt, het gaat er om hóe je rijdt niet zozeer hoe zwaar je bent.

Ik hoor veel mensen roepen dat veel endurance-ruiters zijn teruggekomen van boomloos rijden. Dan vraag ik me altijd af met welk merk die dan gereden hebben. Want zowel de Bob Marshall als de FreeForm worden nog steeds door langeafstandruiters gebruikt in Italie en Amerika.
Ook binnen boomloos is er veel kwaliteitsverschil en moet je niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Kwaliteit heeft zijn prijs !!

Boomloos is niet per definitie geschikt voor elk paard en elke ruiter, maar -het is al eerder gezegd- liever een makkelijk passend boomloos zadel als een slecht passend boomzadel.

Als je trektochten/lange afstandritten in gedachten hebt kijk dan eens naar zadels als de LVR ([EA-TK-AP] Diverse zadels weinig gebruikt Western - Endurance - Engels) en de StarTrek. Dit zijn hele stevige boomloze zadels met kussens in verschillende diktes. Als je western wilt zou ik de Bob Marshall aanbevelen.