1ste keer myler bit, ervaringen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ellen_n

1ste keer myler bit, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 21:59

Ik heb vandaag voor het eerst een myler bit geprobeerd. Er waren me een paar dingen opgevallen en ik zou graag jullie ervaringen horen. Eerst wat achtergrond info Knipoog . Het gaat om een 9 jarige haflinger ruin, hij kan zeer sterk en drammerig zijn. Hij werd eerst gereden met een enkelgebroken (robart) pessoa op de eerste ring. Dit ging best goed, hij reageert namelijk erg goed op de hefboomwerking van dit bit. Toch wilde hij nog al eens door je hand heen gaan, met halthouden vooral. Dan liep hij gewoon stug door, ook op je zit reageert hij dan gewoon niet. De laatste tijd had ik het idee dat het bit hem ook zeer deed (in zijn gehemelte). Ik heb een gewone enkelgebroken bustrens geprobeert, dat was een lachertje voor hem, hij reageerde nergens meer op. Een dubbelgebroken watertrens ging iets beter (lees: hij was stuurbaar) maar hij viel weg over zijn schouden, nam het bit niet echt goed aan en ging ook met dit bit tegen je hand in.

Ik heb nu dus een myler bit om te proberen. Om precies te zijn de mb 32 met gewone busring. Hij stond eerst 10 minuten te kauwen (doet hij nooit) van wat heb ik nu toch weer in mijn mond, hij was heel ontspannen! Met rijden reageerde hij goed maar was wel enorm aan het kwijlen, het druipte gewoon op de grond, dit heeft hij normaal nooit, herkent iemand dit? Hij bleef wat drammerig, toch een paar stapjes erbij zetten als hij eigenlijk al stil moest staan, maar ging niet met zijn hoofd omhoog en mond open als ik halt wilde houden. Ik vraag me ook af of de maat goed is. Hij heeft aan beide kanten ongeveer een 0,5 cm over, zijn lippen vallen net over/ op die streepjes. Moet een myler bit helemaal aansluiten, ik zou denken dat als ik een maat kleiner neem het bit gaat knellen bij zijn wangen. Ik zit ook te denken aan een bit met sleuven, omdat hij zo goed reageerd op die hefboomwerking. (ik rij toch geen wedstrijden) en dat het bit nog beter 'werkt'. Hoe denken jullie hierover? Hoe lang duurde het bij jullie ongeveer dat je kunt zeggen: ja...dit is het juiste bit voor ons?

Een heel verhaal en een hoop vragen maar ik wil graag een juiste keuze maken. Alvast bedankt.

pirouetje

Re: 1ste keer myler bit, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:43

Hoi, je moet toch wel een paar x rijden met het mylerbitje voor je een beslissing neemt. De ontspanning en het 'kwijlen' is een heel goed teken. Wat de maat betreft, die is volgens mij goed, het mag inderdaad niet gaan knellen. Ik zou kiezen voor de sleuven, dan heb je altijd de optie om ze te gebruiken met het hefboomeffect. Ik vind het persoonlijk heel fijne bitjes, vooral die roesten, de paarden vinden dit blijkbaar lekker. Maar zoals ik al zei, nooit op 1 keer afgaan, een paar keer mee rijden.
Hopelijk heb ik je een beetje op weg geholpen.

ellen_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 12:47

bedankt voor je antwoord, ik kan het bit een weekje uitproberen dus ik zal er zeker nog een paar keer mee rijden. Je zegt dat kwijlen een goed teken is, is het niet zo dat hij het misschien gewoon niet goed weg kan slikken. Terwijl dat met dit bit juist wel zou moeten kunnen (zeggen ze)

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:01

Ik bedoel met 'kwijlen' eigenlijk schuimen, maar ja ik kom uit Belgie, dus bedoelen we misschien niet hetzelfde.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:09

Eerst en vooral: drammen en over buitenschouder wegvallen is puur een rijtechnisch probleem Knipoog Dat los je niet op met bitten, maar door je rijden Knipoog. Hefboomwerking en daarop beter reageren..nogal wiedis, ooit eens gevoeld hoe scherp dat inkomt?

Fijn dat je nu een Myler bitje hebt ingedaan Ja. Overigens is het helemaal niet raar dat je paardje met halthouden nu zijn kop niet omhoog steekt met zijn mond open...... dat is imo een teken dat je veesteveel met de hand rijd en dat het oude bit je paard niks meer of minder dan pijn bezorgde Lachen

Je vragen, ik zou er een week mee rijden en dan je beslissing maken. Nogmaals, je moet je rijden veranderen ipv met andere bitten gaan kloten Knipoog. Neemt niet weg dat sommige paarden beter reageren op bepaalde bitten.

Kan je niet in je les met het bit rijden en dan overleggen met je instructrice? Die kan veel zien vanaf de grond Ja

Overmatig kwijlen lijkt me ook niet helemaal juist. Schuim rond de mond is geen probleem. Is het misschien zo dat omdat je het neit gewend ben dat je paardje kwijlt dat het nu extreem opvalt en extreem veel lijkt? Hangt je hoofstel wel verder goed in elkaar? Bakstukken enzo?

ellen_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 19:17

zap schreef:
Eerst en vooral: drammen en over buitenschouder wegvallen is puur een rijtechnisch probleem Knipoog Dat los je niet op met bitten, maar door je rijden Knipoog. Hefboomwerking en daarop beter reageren..nogal wiedis, ooit eens gevoeld hoe scherp dat inkomt?

Fijn dat je nu een Myler bitje hebt ingedaan Ja. Overigens is het helemaal niet raar dat je paardje met halthouden nu zijn kop niet omhoog steekt met zijn mond open...... dat is imo een teken dat je veesteveel met de hand rijd en dat het oude bit je paard niks meer of minder dan pijn bezorgde Lachen

Je vragen, ik zou er een week mee rijden en dan je beslissing maken. Nogmaals, je moet je rijden veranderen ipv met andere bitten gaan stinkmodder Knipoog. Neemt niet weg dat sommige paarden beter reageren op bepaalde bitten.

Kan je niet in je les met het bit rijden en dan overleggen met je instructrice? Die kan veel zien vanaf de grond Ja

Overmatig kwijlen lijkt me ook niet helemaal juist. Schuim rond de mond is geen probleem. Is het misschien zo dat omdat je het neit gewend ben dat je paardje kwijlt dat het nu extreem opvalt en extreem veel lijkt? Hangt je hoofstel wel verder goed in elkaar? Bakstukken enzo?

Je hebt gelijk dat veel problemen rijtechnisch op te lossen is, als je ons een half jaar geleden gezien zou hebben en nu, ken je ons niet meer terug Knipoog Stenli heeft voor ik hem ging rijden een jaar stilgestaan en we moesten bijna van voor af aan beginnen. Hij kon niet inbuigen, is zelfs over de kop gegaan in galop omdat meneer zo op zijn voorhand liep enz. Maar dat drammen is echt typisch stenli, het is een haflinger met een heel apart karakter. Ik geef toe dat ik geen rijwonder ben, en vooral in het begin te strenge hand had, we hebben goed les en gaan erg goed vooruit! Haha!

Het pessoa bit werkte voor hem toen gewoon het beste, maar nu dus niet meer vind ik. In het begin ging hij ook niet tegen mijn hand in dat was van de laatste tijd. wbt het kwijlen...ik zal er nog eens goed op letten, maar ik had eecht ht idee dat het kwijl was en geen schuim. Mijn hoofdstel is in orde, maar ik zal mijn instructrice er nog eens naar laten kijken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:47

Ik heb met mijn oudere merrie de overstap naar western gemaakt en gebruik hierbij ook een myler bit. Dit nadat ik een tijd hetzelfde bit heb mogen gebruiken om te kijken hoe ze hierop liep. Mijn ervaringen zijn hier erg goed mee maar je moet er wel een aantal keren mee rijden voordat je kunt zeggen of je paard er goed op loopt of niet.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 01:42

Ik heb, door de jaren heen, heel wat bitten geprobeerd bij mijn paard. Hij was altijd gereden met een dubbelgebroken watertrens, maar daar vond ik hem heel hangerig op. Op een gegeven moment heb ik een myler bit geprobeerd. Ik heb meteen de tandarts laten komen, hij kwam gewoon omhoog als ik een ophouding maakte. Nadat de tandarts was geweest bleef hij flippen op een ophouding. Ik heb het bit teruggebracht, en rijd nu al jaren met een ongebroken bustrens. En daar loopt hij prima op. Een mylerbit is dus niks voor mijn paard.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:03

Ik rij mijn paard met een ongebroken watertrens met Latex bandage erom, ze schuimt en knabbelt voordurend op het bit. (Nee Latex geeft geen brandblaren etc. etc. zwart rubber is stroef, latex wordt soepel in de mond).
Mijn paard gaat hangen op een enkel -en dubbelgebroken bit. Een ongebroken bit werkt niet op de lagen en prikt niet in het gehemelte en is ook rustiger in de mond. Sturen is wat moeilijker, dus moet je meer je zit gebruiken.

ellen_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 14:09

Schangah schreef:
Ik rij mijn paard met een ongebroken watertrens met Latex bandage erom, ze schuimt en knabbelt voordurend op het bit. (Nee Latex geeft geen brandblaren etc. etc. zwart rubber is stroef, latex wordt soepel in de mond).
Mijn paard gaat hangen op een enkel -en dubbelgebroken bit. Een ongebroken bit werkt niet op de lagen en prikt niet in het gehemelte en is ook rustiger in de mond. Sturen is wat moeilijker, dus moet je meer je zit gebruiken.

ik heb ook met een ongebroken watertrens in mijn handen gestaan. Het zag er alleen zo onvriendelijk uit, Bloos Haha! Is het nodig dat je iets om het bit heen doet, of kan het ook gewoon zo?

Paar keer met de myler gereden, het kwijl is bij nadere inspectie toch gewoon schuim Clown , Hij maakt zich alleen toch wel erg sterk met dit bit, is in de bak niet zo'n probleem maar in het bos toch niet fijn. Wat een gedoe zeg...het juist bit zoeken Knipoog

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:18

Ik heb verschillende paarden met een Myler gereden (half jaar).
Ooit zijn we eens naar een paardenbeurs geweest waar een Myler stand stond, die meneer van Myler deed voorkomen dat wij dierenbeulen waren als we GEEN Myler in het paardenbekkie deden. Het gevolg was alles op een Myler rijden. De paarden hebben nog nooit zo *&^&%^%$ gelopen als op die pokke bitten.
Nu loopt alles weer op dubbelgebroken bit en we gaan lekker.
Ik snap dat het ene paard niet het andere is, maar onze paarden vinden het geen prettig bit. Heb er nog een in de aanbieding bedenk ik me net.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:49

ellen_n schreef:
Schangah schreef:

ik heb ook met een ongebroken watertrens in mijn handen gestaan. Het zag er alleen zo onvriendelijk uit, Bloos Haha! Is het nodig dat je iets om het bit heen doet, of kan het ook gewoon zo?

Paar keer met de myler gereden, het kwijl is bij nadere inspectie toch gewoon schuim Clown , Hij maakt zich alleen toch wel erg sterk met dit bit, is in de bak niet zo'n probleem maar in het bos toch niet fijn. Wat een gedoe zeg...het juist bit zoeken Knipoog

een ongebroken trens is juist vriendelijker en kan gewoon zonder latex gebruikt worden. Mijn paard reageert gewoon beter wanneer ze niet direct ijzer in haar mond heeft.
En het is tevens een heel stuk vriendelijker voor je portemonee. Mijn bit kost iets van 15 euro!

Skippiedip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:58

Ik rij sinds kort met een Myler (western) en mijn paardje reageert er echt 100x beter op dan op een enkel gebroken bitje. Hij had echt angst om dat bitje aan te nemen en wist niet hoe gauw hij het er weer uit moest krijgen. Tijdens het rijden zijn mond openen en hoofd schreef houden.
Nu met die Myler.. neemt ie heel rustig het bit in zijn mond en kan ik het hoofdstel ook weer heel normaal afdoen, zonder dat ie het bit er uitgooid en hij het zelf tegen zijn tanden aan slaat.
Ook met rijden is hij rustig in z'n mond en hij schuimt goed.
Het is trouwens een level 1 met western D's. Dat steekt ook een beetje buiten zijn mond uit, maar dat mag, mede door het model van het bit blijft het goed zitten. Omdat
een westernhoofdstel (in principe) geen neusriem heeft zou je met een normaal bit met een kinriempje moeten rijden maar dat is bij de Myler niet nodig/af te raden omdat je dan de werking van het bit in de weg zit.

Ook ik mocht het bit eerst proberen, maar merkte na 2 keer rijden al zoveel verschil dat ik niet heb getwijfeld en het heb gehouden.
Kortom, ik ben er erg tevreden over.

Succes met je beslissing, is een dure... Geld, geld!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 00:27

Mijn eerste ervaring met een Myler was ook geen goede. Het was er 1 van een stalgenootje, met D-ringen, wel met een rolletje in het midden, en onafhankelijke beweging, maar geen tongboogje. Mijn merrie ging er erg op hangen, ik vond het maar niks.
Nu heb ik me toch verder verdiept in de Myler, en heb me gewoon laten voorlichten. Je hebt zoveel verschillende mondstukken, die ik had geprobeerd was dus gewoon NIET de goede voor mijn merrie!
Nu heb ik een met een kleine tongboog (MB04) en mijn merrie doet het er super op! Het grootste verschil merk ik op buitenrit, waar ze normaal altijd erg drammerig werd op de terugweg, is ze nu wel fris en voorwaarts, maar dat drammerige is eraf. Haha!
Ik ben dus erg van mening veranderd, en al zal ik nooit zeggen dat mensen die GEEN myler hebben hun paarden mishandelen, vind ik wel dat ik een heel vriendelijk bitje heb voor mijn paardje, vergeleken bij de meeste bitten die ik bij mij op stal voorbij zie komen.
Sommige mensen vragen aan mij waarom ik met zo'n 'scherp' bit rij.... Verdrietig Dan zeg ik maar dat het beter gevormd is naar de vorm van de mond van mijn paard, en daarom dus juist ZACHTER. kijken ze me vreemd aan en denken 'yeah, right' Haha!
Succes ermee hoor, als dit het juiste bit is voor JOUW paard, lekker houden. Bij twijfel info vragen aan de dealer waar je het bit vandaan hebt, misschien past een ander mondstuk beter! Haha!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 11:04

Ik heb zelf een myler level 1 watertrens. Mijn vorige verzorgpaard liep er heel erg goed mee. Zij had heel weinig ruimte in haar mond en accepteerde dit bit veel beter dan andere bitten. Het bit is jammer genoeg te groot voor het paard wat ik nu rijd. Ik vind het zelf erg fijne bitten.

ellen_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 21:05

bedankt voor al jullie reacties. Ik heb vandaag het myler bit terug gebracht naar de winkel. Hij liep er wel redelijk op maar het voelde toch niet helemaal lekker. Misschien is een ander mondstuk een optie, jammer genoeg hebben ze in de winkel niet alle soorten op voorraad. Voordat ik een andere myler zou proberen wilde ik toch eerst een ongebroken watertrens proberen. Vandaag mee gereden en ik was best positief! Een rustig koppie, een mooi schuimmondje, goed stuurbaar. Alleen nog steeds af en toe wat doordrammen, stilstaan?...prima, maar dan wel stiekem nog een paar pasjes meer zetten Clown Hij heeft wel een slechte week achter de rug (lees: strontvervelend op zijn stenli's) dus ja....Dat doorlopen is ook goed rijtechnisch op te lossen. Hij kan het namelijk wel hoor Haha!. Weten we waar we aan kunnen werken....