. Het gaat om een 9 jarige haflinger ruin, hij kan zeer sterk en drammerig zijn. Hij werd eerst gereden met een enkelgebroken (robart) pessoa op de eerste ring. Dit ging best goed, hij reageert namelijk erg goed op de hefboomwerking van dit bit. Toch wilde hij nog al eens door je hand heen gaan, met halthouden vooral. Dan liep hij gewoon stug door, ook op je zit reageert hij dan gewoon niet. De laatste tijd had ik het idee dat het bit hem ook zeer deed (in zijn gehemelte). Ik heb een gewone enkelgebroken bustrens geprobeert, dat was een lachertje voor hem, hij reageerde nergens meer op. Een dubbelgebroken watertrens ging iets beter (lees: hij was stuurbaar) maar hij viel weg over zijn schouden, nam het bit niet echt goed aan en ging ook met dit bit tegen je hand in. Ik heb nu dus een myler bit om te proberen. Om precies te zijn de mb 32 met gewone busring. Hij stond eerst 10 minuten te kauwen (doet hij nooit) van wat heb ik nu toch weer in mijn mond, hij was heel ontspannen! Met rijden reageerde hij goed maar was wel enorm aan het kwijlen, het druipte gewoon op de grond, dit heeft hij normaal nooit, herkent iemand dit? Hij bleef wat drammerig, toch een paar stapjes erbij zetten als hij eigenlijk al stil moest staan, maar ging niet met zijn hoofd omhoog en mond open als ik halt wilde houden. Ik vraag me ook af of de maat goed is. Hij heeft aan beide kanten ongeveer een 0,5 cm over, zijn lippen vallen net over/ op die streepjes. Moet een myler bit helemaal aansluiten, ik zou denken dat als ik een maat kleiner neem het bit gaat knellen bij zijn wangen. Ik zit ook te denken aan een bit met sleuven, omdat hij zo goed reageerd op die hefboomwerking. (ik rij toch geen wedstrijden) en dat het bit nog beter 'werkt'. Hoe denken jullie hierover? Hoe lang duurde het bij jullie ongeveer dat je kunt zeggen: ja...dit is het juiste bit voor ons?
Een heel verhaal en een hoop vragen maar ik wil graag een juiste keuze maken. Alvast bedankt.
. Overigens is het helemaal niet raar dat je paardje met halthouden nu zijn kop niet omhoog steekt met zijn mond open...... dat is imo een teken dat je veesteveel met de hand rijd en dat het oude bit je paard niks meer of minder dan pijn bezorgde 

, Hij maakt zich alleen toch wel erg sterk met dit bit, is in de bak niet zo'n probleem maar in het bos toch niet fijn. Wat een gedoe zeg...het juist bit zoeken
Dan zeg ik maar dat het beter gevormd is naar de vorm van de mond van mijn paard, en daarom dus juist ZACHTER. kijken ze me vreemd aan en denken 'yeah, right'