Zadel wipt aan de achterkant

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Zadel wipt aan de achterkant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 14:48

Mijn zadel wipt aan de achterkant. (staat al te koop)
Maar nu is mijn vraag, is hij voor dan te smal of juist te wijd?
Ik heb een brede boom.

Sandka

Re: Zadel wipt aan de achterkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:55

het zadel is dan te wijd. Het zadel valt dan als het waren over de schoft/schouder heen waardoor hij aan de achterkant omhoog komt.
Als het zadel te smal is komt deze aan de voorkant omhoog en ligt het dieptepunt dus op de achterkant.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 15:00

Oke bedankt, ik kan dus beter gaan kijken voor een medium boom Lachen

Sandka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:05

Je kan ook je zadelmaker naar je huidige zadel laten kijken. Hij/zij kan je dan precies vertellen hoeveel kleiner het zadel moet zijn.
Er zijn nl. ook zadels met specifiekere boommaten (bijv. 32 of 33 i.p.v. medium). Wie weet kan je het zadel wel inruilen en met bijbetaling een goed passend zadel kopen of kijken naar een tweedehands in de goede maat.
Succes!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 15:07

Sandka schreef:
Je kan ook je zadelmaker naar je huidige zadel laten kijken. Hij/zij kan je dan precies vertellen hoeveel kleiner het zadel moet zijn.
Er zijn nl. ook zadels met specifiekere boommaten (bijv. 32 of 33 i.p.v. medium). Wie weet kan je het zadel wel inruilen en met bijbetaling een goed passend zadel kopen of kijken naar een tweedehands in de goede maat.
Succes!

Heel erg bedankt voor de tip! Ik heb liever ook een tweedehands, het paard is nog jong en verandert zoveel door training en gewichtsverandering.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:45

te wijd. Ja.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:58

Niet om tegendraads te doen maarreuh als je zadel aan de achterkant opwipt, wil dat nog niet altijd zeggen dat de boom te wijd. H et kan ook zijn dat de boommaat goed is maar dat de boom zelf de rug niet goed volgt en daardoor speling krijgt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:01

Het kan ook zijn dat je het zadel moet laten opvullen toch?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:02

Een medium is twee maten smaller dan een wijd, dus niet te snel concluderen Tong uitsteken Je hebt ook mediumwijd Knipoog

Klapperen kan een hele hoop betekenen, dat de boom te wijd is, de kussens niet goed, de boom niet goed, kan heel veel redenen hebben!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:04

Idd kan heel veel redenen hebben. Ik zou, voor je um direct te koop zet, eerst na laten kijken door een zadelmaker Ja

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 17:32

Het was een nieuw zadel, dus opgevult hoeft ie niet. Maar ik ben zowiezo op zoek naar een ander zadel omdat ik er zelf ook niet lekker in zit en mijn oude zadel past goed op haar. Die gebruik ik nu.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:01

DjunDjun schreef:
Het was een nieuw zadel, dus opgevult hoeft ie niet. Maar ik ben zowiezo op zoek naar een ander zadel omdat ik er zelf ook niet lekker in zit en mijn oude zadel past goed op haar. Die gebruik ik nu.

Die stelling gaat niet altijd op! Ik heb net een nieuw zadel, en die is al 2x bijgevuld omdat hij toch wat teveel inzakte, na een paar keer rijden/gebruiken. Bij nieuwe zadels wil dat nog wel eens gebeuren.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 23:26

anne_bento schreef:
DjunDjun schreef:

Die stelling gaat niet altijd op! Ik heb net een nieuw zadel, en die is al 2x bijgevuld omdat hij toch wat teveel inzakte, na een paar keer rijden/gebruiken. Bij nieuwe zadels wil dat nog wel eens gebeuren.

Oke dus dat kan dus wel, ik heb per pb een advies van iemand gekregen om zelf te voelen hoe het zadel zit. Of het echt te wijd is of niet. Volgende week zal ik mijn instructrice wel even vragen en tot die tijd rijd ik met mijn oude zadel die wel goed ligt.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:36

Precious20 schreef:
Niet om tegendraads te doen maarreuh als je zadel aan de achterkant opwipt, wil dat nog niet altijd zeggen dat de boom te wijd. H et kan ook zijn dat de boommaat goed is maar dat de boom zelf de rug niet goed volgt en daardoor speling krijgt.

sluit me hierbij aan, te wijd is niet alleen door te brede boom. uit ervaring kan ik zeggen dat ok de vorm van de boom heel erg belangrijk is. opvullen zal hierbij niet helpen, immers de basis past al niet.

als je er iemand naar laat kiken vraag dan iemad die er ook echt verstand van heeft. wil niemand afkraken maar instructeurs valen meestal niet in die categorie. aangezien je niet alleenmoet kijken naar de maat maar ook naar de vorm van de boom enzo

jwbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:03

een erkende zadelmaker naar je zadel laten kijken
het kan namelijk door verschillende oorzaken komen

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:00

Hmm..gaat dat ook op voor westernzadels?
De mijne (niet meer in gebruik, staat te koop) lijkt
te smal van voren, maar wipt wel vanachter omhoog...

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:12

idd liever een zadelmaker er naar laten kijken, dan je instructrice..!!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 16:23

Mijn instructrice heeft er in ieder geval altijd heel wat meer verstand van dan mij. Ja

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:03

Ik zie dat haar paard nog maar 3 is, vraag me af of het dan verstandig is om een nieuw zadel aan te schaffen. Heb het ook gedaan bij mijn paard. En mijn paard is inmiddels 4 en een hoop zadels verder..