Bit een hele of halve cm groter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wildflower

Bit een hele of halve cm groter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 08:15

Ik heb sinds een paar weken een paard en had in eerste instantie een 13,5 cm bit in zijn mond liggen.
Dit bit zit naar mijn idee aan beide kanten wel erg dicht tegen zijn lippen aan.

Hier een foto van recht voor hem genomen. Hij kijkt er wel wat zielig bij... Ach gut
Afbeelding

Ik denk dat ik in ieder geval een wat groter bit moet alleen moet dat een 14 of 14,5 cm zijn?

Helaas is die bitmaat erg schaars bij mij op stal en is passen dus niet direct mogelijk.

Daarbij wil ik ook graag een dubbel gebroken bit van aurigan tweedehands via MP kopen dus dan heb ik wel de juiste bitmaat nodig.

Ik hoop dat jullie tips hebben.

superwoman

Re: Bit een hele of halve cm groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:22

Het bit moet als deze in de mond ligt aan beide kanten een vinger-dikte uitsteken. Op deze foto is dat echt niet te zien en zelfs met een betere foto blijft het "gok-werk"
Als deze wel redelijk past zou ik wsl gaan voor een halve maat meer. Is hij écht te klein dan wordt het lastiger Bloos

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 08:28

het bit heeft nu praktisch geen ruimte over aan de zijkanten. Het zit ook niet super strak maar sluit wel echt aan.

ik zal kijken of ik nog een foto heb en tsjaa het blijft gokken maar dat is het toch wel.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 08:28

Misschien is hier op te zien hoe het bit in de mond ligt?

Afbeelding

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 08:36

en nog twee pogingen om een zo duidelijk mogelijk beeld te geven. Hoop dat jullie er wat aan hebben. Ik zal het vanavond ook aan mijn instructrice vragen.

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:43

Lijkt me inderdaad wat krap(vanaf de tweede foto gezien, als hij aan de andere kant net zo ligt). Een bustrens mag wel zo liggen, maar een watertrens mag niet tegen de mondhoeken aan liggen want dan kunnen er velletjes tussen komen. Veel mensen gebruiken daarom bitschijven bij een watertrens, en dan heb je sowieso een maat groter nodig. Als je geen bitschijven wil gebruiken zou ik hem zeker een halve cm groter nemen, een hele is misschien weer wat veel, dan gaat ie schuiven..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:48

vanavond even je instructrice vragen lijk me het verstandigste!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:49

Als ik het goed zie, is het een watertrens? Van een watertrens heb ik altijd een cm grotere bitmaat dan van een bustrens.
Op die tweede foto te zien, lijkt hij inderdaad wat krap. Echt goed te zien is het niet vanaf een foto, maar het lijkt erop dat je een watertrens wel een cm groter mag gebruiken.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 10:11

Bedankt voor de reactie's. Ik hoor 1x halve groter en 1x hele groter.
Ik zal het vanavond ook nog navragen maar ik twijfel dus tussen die twee keuze maten.

Want als ik hem een hele cm groter doe wat is dan het risico van het schuiven?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:19

Mijn hengstje (1.66-3.5 jaar) had ook een klein bitje, een bustrensje, toen een een halve maat groter watertrensje, maar die was al te groot. We doen soms alleen nog longeren en ik vond 'm echt te ruim.
Nu heeft die ook en klein bekkie, maar toch.
Ik zou zelf dus niet gelijk meer een veel groter bit pakken.

Het beste is nog altijd even verder kijken naar iemand met een groter bit om te passen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:22

vanaf een foto kun je niet zien of het bit past!!!

het paard kan het bit namelijk zelf zo in de mond houden dat het iets naar binnen zit.
je moet voor je paard gaan staan,dan pak je het bit aan 2 kanten beet en houd je het recht in de mond.
als het dan dus een halve centimeter uitsteekt aan beide kanten dan zit het goed.

bij enkel gebroken bitten houden veel paarden het zo in de mond dat het middenstukje wat naar achter ligt.
dat voelt fijner voor ze en zo lijkt het vaak alsof het bit aan de kleine kant is.
zelf even beetpakken dus en dan weet je het Haha!

FabrieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:40

Ik zou eerst een halve cm groter doen.Lachen

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:18

Maar dan zou je met een onderlegtrens gaan rijden als je een halve maat doet ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:19

Geeft dat? Een onderlegtrens is een gewoon bit dat vaak alleen minder dik is (toch niet extreem dun) en kleinere ringen heeft (maar ook dat lang niet altijd). Het hoeft trouwens niet eens, hele maten zijn er ook in niet-onderlegvariant.