ja je hebt het hier duidelijk te maken met iemand die haar eerste paard gekocht heeft.
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

1Sigrid1 schreef:Bij sommige ruitersportzaken enz. hebben ze daar veel verstand van en kunnen ze precies uit zoeken welk zadel en hoofdstel je paardje past, dus als het mogelijk is kan je je paard misschien een keer meenemen naar zo'n zaak. Dan weet je zeker dat het goed zit.
edit: typfout.
EnVogue schreef:ja maar hem vervoeren vind ik ook zo omslachtig. Is het zo dat als bijvoorbeeld een Full halster past dat je dan alles in Full maten kunt kopen?

1Sigrid1 schreef:EnVogue schreef:ja maar hem vervoeren vind ik ook zo omslachtig. Is het zo dat als bijvoorbeeld een Full halster past dat je dan alles in Full maten kunt kopen?
Ja als je geen zaak daarvoor in de buurt hebt is het inderdaad nogal lastig.
Dan ga ik met fjord_brucht mee, zadelmaker laten komen
Meestal is het volgens mij wel zo dat een paard met Full halsters ook Full hoofdstellen past, maar zeker weten doe ik het niet dus dat is denk ik gewoon een kwestie van uitproberen.

Evaaxspe schreef:Voor een hoofdstel kan je ook altijd het hoofd van je paard meten.
Je kunt voorbeeld het stuk meten van de mondhoek en dan over de oren naar de andere mondhoek.
neem je meetlint mee naar de winkel en vergelijk.
Klinkt misschien stom maar het helpt

fjord_brucht schreef:voor de hoofdstellen zou ik er gewoon twee meenemen cob en full kijken welke past en dan die andere weer terug brengen.
Voor het zadel zou ik toch echt de zadelmaker laten komen die weet het beste hoe het past.voor een leek is dat moeilijk te zien.
succes
Evaaxspe schreef:Voor een hoofdstel kan je ook altijd het hoofd van je paard meten.
Je kunt voorbeeld het stuk meten van de mondhoek en dan over de oren naar de andere mondhoek.
neem je meetlint mee naar de winkel en vergelijk.
Klinkt misschien stom maar het helpt
EnVogue schreef:fjord_brucht schreef:voor de hoofdstellen zou ik er gewoon twee meenemen cob en full kijken welke past en dan die andere weer terug brengen.
Voor het zadel zou ik toch echt de zadelmaker laten komen die weet het beste hoe het past.voor een leek is dat moeilijk te zien.
succes
ik ben niet echt een leek hoor. Maar heb nooit dat soort dingen moeten doen. Ik heb in de tijd enkel moeten zadelen en rijden. Als je voor het eerst een eigen paard hebt zie je ineens de gaten van uw kennis. Maar als er een zadel opligt zal ik wel zien of het al dan niet past. Maar ik zou het liefst een tweedehands zadel kopen.
Ik studeer namelijk nog en doe een weekend job om mijn paard te betalen. Mijn budget is beperkt.

Anoniem schreef:zien of een zadel past is moeilijker dan het lijkt ! en als jij altijd alleen maar heb moeten opzadelen en rijden kun je dat écht niet zien. Dus laat een zadelmaker komen die hebben vaak ook 2e handszadels liggen. dan weet je zeker dat het zadel goed ligt ! want met een slecht passend zadel rijden zorgt dat je een paar maanden later toren hogen DA kosten heb !
EnVogue schreef:Anoniem schreef:zien of een zadel past is moeilijker dan het lijkt ! en als jij altijd alleen maar heb moeten opzadelen en rijden kun je dat écht niet zien. Dus laat een zadelmaker komen die hebben vaak ook 2e handszadels liggen. dan weet je zeker dat het zadel goed ligt ! want met een slecht passend zadel rijden zorgt dat je een paar maanden later toren hogen DA kosten heb !
Nee een slecht passend zadel kan inderdaad veel schade aanrichten. Maar zoals ik al eerder zei op die springstal waar ik gereden heb, reed elk paard met practisch hetzelfde zadel (het zadel hoorde bij een ruiter eigenlijk) met enkel een gel kussen eronder of een wolletje en altijd zo een banjo. Dat waren zeer waardevolle paarden en die werden supergoed verzorgd. Dus in principe als ik mij deze dingen aanschaf en probeer een zo mooi mogelijk passend zadel te vinden dan kan het toch geen kwaad...ofwel...
maar inderdaad iemand laten kijken die er het meeste verstand van heeft is het beste.
Laat voor het zadel alsjeblieft een zadelmaker komen! Echt waar die zijn er ook met tweedehands, best betaalbare zadels. Enig budget moet je er toch wel voor hebben, de 50-100 euro zadeltjes die ik tegenkomt zijn meestal niet de tweedehands dure merken die vaak op veel paarden passen

EnVogue schreef:Anoniem schreef:zien of een zadel past is moeilijker dan het lijkt ! en als jij altijd alleen maar heb moeten opzadelen en rijden kun je dat écht niet zien. Dus laat een zadelmaker komen die hebben vaak ook 2e handszadels liggen. dan weet je zeker dat het zadel goed ligt ! want met een slecht passend zadel rijden zorgt dat je een paar maanden later toren hogen DA kosten heb !
Nee een slecht passend zadel kan inderdaad veel schade aanrichten. Maar zoals ik al eerder zei op die springstal waar ik gereden heb, reed elk paard met practisch hetzelfde zadel (het zadel hoorde bij een ruiter eigenlijk) met enkel een gel kussen eronder of een wolletje en altijd zo een banjo. Dat waren zeer waardevolle paarden en die werden supergoed verzorgd. Dus in principe als ik mij deze dingen aanschaf en probeer een zo mooi mogelijk passend zadel te vinden dan kan het toch geen kwaad...ofwel...
maar inderdaad iemand laten kijken die er het meeste verstand van heeft is het beste.