Maten maten...aah

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

EnVogue

Maten maten...aah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 19:47

Ik heb een vraag over de maten van zadels en kopstukken. Mijn paard is 1m57. Hij heeft geen echt groot hoofd maar ook niet om te zeggen klein. Ik vind die Full hoofdstellen er altijd zo groot uitzien.... en de cob zo klein. En hoe weet ik hoe groot zijn zadel moet zijn. wat moet ik meten en waar.....

ja je hebt het hier duidelijk te maken met iemand die haar eerste paard gekocht heeft. Haha!

Anoniem

Re: Maten maten...aah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:53

was het misschien niet handiger om al deze info op te zoeken voordat je een paard kocht?

1Sigrid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:55

Bij sommige ruitersportzaken enz. hebben ze daar veel verstand van en kunnen ze precies uit zoeken welk zadel en hoofdstel je paardje past, dus als het mogelijk is kan je je paard misschien een keer meenemen naar zo'n zaak. Dan weet je zeker dat het goed zit. Pling

edit: typfout.

EnVogue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 19:57

1Sigrid1 schreef:
Bij sommige ruitersportzaken enz. hebben ze daar veel verstand van en kunnen ze precies uit zoeken welk zadel en hoofdstel je paardje past, dus als het mogelijk is kan je je paard misschien een keer meenemen naar zo'n zaak. Dan weet je zeker dat het goed zit. Pling

edit: typfout.

ja maar hem vervoeren vind ik ook zo omslachtig. Is het zo dat als bijvoorbeeld een Full halster past dat je dan alles in Full maten kunt kopen?

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:57

voor de hoofdstellen zou ik er gewoon twee meenemen cob en full kijken welke past en dan die andere weer terug brengen.

Voor het zadel zou ik toch echt de zadelmaker laten komen die weet het beste hoe het past.voor een leek is dat moeilijk te zien.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:59

nou een zadel moet je iemand voor laten komen . en hoofdstel ik heb full liggen en cob (mijn paard is net zo groot als de joue) gewoon even passen en anders terug brengen als het niet past !

1Sigrid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:02

EnVogue schreef:
ja maar hem vervoeren vind ik ook zo omslachtig. Is het zo dat als bijvoorbeeld een Full halster past dat je dan alles in Full maten kunt kopen?

Ja als je geen zaak daarvoor in de buurt hebt is het inderdaad nogal lastig.
Dan ga ik met fjord_brucht mee, zadelmaker laten komen Clown
Meestal is het volgens mij wel zo dat een paard met Full halsters ook Full hoofdstellen past, maar zeker weten doe ik het niet dus dat is denk ik gewoon een kwestie van uitproberen.

EnVogue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 20:03

1Sigrid1 schreef:
EnVogue schreef:

Ja als je geen zaak daarvoor in de buurt hebt is het inderdaad nogal lastig.
Dan ga ik met fjord_brucht mee, zadelmaker laten komen Clown
Meestal is het volgens mij wel zo dat een paard met Full halsters ook Full hoofdstellen past, maar zeker weten doe ik het niet dus dat is denk ik gewoon een kwestie van uitproberen.

wel zoals ik al zei als ik het gewoon mag terug brengen maak ik me er eigenlijk niet zo druk in. Was al bang een heel arsenaal kopstukken te hebben die niet passen.

Evaaxspe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:06

Voor een hoofdstel kan je ook altijd het hoofd van je paard meten.
Je kunt voorbeeld het stuk meten van de mondhoek en dan over de oren naar de andere mondhoek.
neem je meetlint mee naar de winkel en vergelijk.
Klinkt misschien stom maar het helpt

EnVogue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 20:20

Evaaxspe schreef:
Je kunt voorbeeld het stuk meten van de mondhoek en dan over de oren naar de andere mondhoek.

goed idee Lachen

EnVogue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 20:24

fjord_brucht schreef:
voor de hoofdstellen zou ik er gewoon twee meenemen cob en full kijken welke past en dan die andere weer terug brengen.

Voor het zadel zou ik toch echt de zadelmaker laten komen die weet het beste hoe het past.voor een leek is dat moeilijk te zien.

succes

ik ben niet echt een leek hoor. Maar heb nooit dat soort dingen moeten doen. Ik heb in de tijd enkel moeten zadelen en rijden. Als je voor het eerst een eigen paard hebt zie je ineens de gaten van uw kennis. Maar als er een zadel opligt zal ik wel zien of het al dan niet past. Maar ik zou het liefst een tweedehands zadel kopen.

Ik studeer namelijk nog en doe een weekend job om mijn paard te betalen. Mijn budget is beperkt.
Laatst bijgewerkt door EnVogue op 25-11-08 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

in_ge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:24

Evaaxspe schreef:

inderdaad, zo deden wij dat ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:00

EnVogue schreef:
fjord_brucht schreef:

succes

ik ben niet echt een leek hoor. Maar heb nooit dat soort dingen moeten doen. Ik heb in de tijd enkel moeten zadelen en rijden. Als je voor het eerst een eigen paard hebt zie je ineens de gaten van uw kennis. Maar als er een zadel opligt zal ik wel zien of het al dan niet past. Maar ik zou het liefst een tweedehands zadel kopen.

Ik studeer namelijk nog en doe een weekend job om mijn paard te betalen. Mijn budget is beperkt.

zien of een zadel past is moeilijker dan het lijkt ! en als jij altijd alleen maar heb moeten opzadelen en rijden kun je dat écht niet zien. Dus laat een zadelmaker komen die hebben vaak ook 2e handszadels liggen. dan weet je zeker dat het zadel goed ligt ! want met een slecht passend zadel rijden zorgt dat je een paar maanden later toren hogen DA kosten heb !

EnVogue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 11:22

Anoniem schreef:
zien of een zadel past is moeilijker dan het lijkt ! en als jij altijd alleen maar heb moeten opzadelen en rijden kun je dat écht niet zien. Dus laat een zadelmaker komen die hebben vaak ook 2e handszadels liggen. dan weet je zeker dat het zadel goed ligt ! want met een slecht passend zadel rijden zorgt dat je een paar maanden later toren hogen DA kosten heb !

Nee een slecht passend zadel kan inderdaad veel schade aanrichten. Maar zoals ik al eerder zei op die springstal waar ik gereden heb, reed elk paard met practisch hetzelfde zadel (het zadel hoorde bij een ruiter eigenlijk) met enkel een gel kussen eronder of een wolletje en altijd zo een banjo. Dat waren zeer waardevolle paarden en die werden supergoed verzorgd. Dus in principe als ik mij deze dingen aanschaf en probeer een zo mooi mogelijk passend zadel te vinden dan kan het toch geen kwaad...ofwel...

maar inderdaad iemand laten kijken die er het meeste verstand van heeft is het beste.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:52

EnVogue schreef:
Anoniem schreef:

Nee een slecht passend zadel kan inderdaad veel schade aanrichten. Maar zoals ik al eerder zei op die springstal waar ik gereden heb, reed elk paard met practisch hetzelfde zadel (het zadel hoorde bij een ruiter eigenlijk) met enkel een gel kussen eronder of een wolletje en altijd zo een banjo. Dat waren zeer waardevolle paarden en die werden supergoed verzorgd. Dus in principe als ik mij deze dingen aanschaf en probeer een zo mooi mogelijk passend zadel te vinden dan kan het toch geen kwaad...ofwel...

maar inderdaad iemand laten kijken die er het meeste verstand van heeft is het beste.

Ja, maar jij hebt 1 paard en geen meerdere paarden, die weer snel verkocht wordt. Dus ik zou ook een zadelmaker laten komen. Nooit teveel knoeien met dingen onder het zadel. Ik snap dat dat op een handels stal niet kan, maar als je 1 paard hebt, kan je beter in 1 keer goed doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:26

Gewoon een hoofdstel uitzoeken in de ruitersportzaak en vragen of je mag passen, meestal mag dat wel hoor!

en voor een zadel zou ik ook even een zadelmaker laten komen...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:35

Mijn paardJE, ze is nog maar 1.57 (2,5 jaar oud) heeft gewoon een full hoofdstel hoor..paar gaatjes erbij en dan past ie prima! En voor je zadel moet je je zadelmaker laten komen! Een niet passend zadel kan veel ellende veroorzaken!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:57

Het ligt ook een beetje aan het merk of het hoofdstel full of cob moet zijn. Mijn paard is 1.58 en heeft zowel een cob als een full hoofdstel gehad. Gewoon maar opmeten thuis zoals hierboven al gezegd is, of een kopen en vragen of je hem om mag ruilen voor de andere maat.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:18

Bij de meeste zaken mag je ruilen en bij de meeste webshops mag je het ook retouneren als het niet past. Tenminste, wij doen dat wel altijd en de webshops die ik ken, doen het eigenlijk ook altijd.

Inseperable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:35

Ik had hetzelfde probleem. Ik heb het hoofdstel dat ik erbij kreeg eens grondig onderzocht en kon uiteindelijk een kleine inscriptie ontdekken: FULL. Dit was wel een Kieffer hoofdstel..

Het zadel heb ik geen idee, maar mocht ik ooit een nieuwe kopen neem ik gewoon dat zadel mee naar de zadelmaker.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:38

Hoofdstel een Cob maatje zal vast voldoende zijn, anders voor de zekerheid een full meenemen. Voor een tweedehands zadeltje, neem iemand mee die er verstand van heeft, laat die jouw paard zijn rug bekijken en wat zadels bekijken. Neem de garantie dat je het zadel mag passen en dat je anders je geld terug krijgt of een ander zadel mag passen

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:45

Hoofdstel vermoed ik een cob, maar gewoon even vragen of je mag ruilen Lachen Laat voor het zadel alsjeblieft een zadelmaker komen! Echt waar die zijn er ook met tweedehands, best betaalbare zadels. Enig budget moet je er toch wel voor hebben, de 50-100 euro zadeltjes die ik tegenkomt zijn meestal niet de tweedehands dure merken die vaak op veel paarden passen Knipoog

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:48

zadelmakers hebben vaak ook tweedehandszadels! en vaak ook begrip voor beperkt budget, dus ik zou toch even informeren!
Mijn paard is ongeveer even groot en ik heb een cob-hoofdstel! maar een full-halster! Hij heeft wel zeer dikke wangetjes! Dus ik denk dat je zoiets gewoon moet passen en terug brengen!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:02

EnVogue schreef:
Anoniem schreef:

Zoek je dan ook een springzadel? Springzadels hebben nl een andere type boom (veel vlakker) dan dressuurzadels en zijn over het algemeen close contact zadels.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:08

Waar heb je je paard gestald? Kun je daar niet een hoofdstel van iemand proberen voor de juiste maat?
Anders idd gewoon vragen bij de ruitersportzaak of je mag ruilen als het niet past. Ik heb nog nooit ergens gekocht waar dat een probleem was.

Qua zadel zou ik je echt aanraden om een goede zadelmaker te laten komen. Je kunt hier op bokt genoeg topics vinden over de ellende die slecht of niet passende zadels kunnen veroorzaken...