Kleine wondjes door hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Inseperable

Kleine wondjes door hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 16:35

Hallo!

Voor mijn NRPS merrie Farine heb ik een Kieffer hoofdstel. Nu heb ik haar pas 3 weekjes, maar ik was er al snel achter dat ze wondjes had onder haar (aansnoer) neusriem en de sperriem. Deze wonden zijn best groot, maar al dichtgegroeid. Er zit dus nu een grote grijze korst onder de neus- en sperriem, maar omdat ik haar nog maar net heb wil ik liever niet zonder rijden. De sperriem is er inmiddels al af.

Ik vind het best raar, want Kieffer is niet het goedkoopste merk hoofdstel en ik ga er dus vanuit dat het een goede kwaliteit is.

Kan dit kwaad?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Kleine wondjes door hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:40

Korstjes van je tuig is natuurlijk nooit goed. De vraag is natuurlijk wat het veroorzaakt heeft. Heeft ze er misschien toch net wat zand ofzo in haar vacht gehad wat is gaan schuren? of heb je de riempjes te los of te strak gehad? Past het hoofdstel misschien niet mooi? Zit er toch een scherp randje of naadje aan het hoofdstel?
Oftewel, je moet uitzoeken waardoor de wondjes ontstaan zijn. Pas dan kan je zeggen of het aan Kieffer ligt of niet.

In elk geval zou ik niet met dit hoofdstel rijden tot ook de korsten volledig weg zijn of het hoofdstel dusdanig afstellen dat de riempjes niet over de korsten lopen. Riempjes over korstjes schuren namelijk, en de huid onder de korstjes is natuurlijk nog wel erg dun, dus voordat je het door hebt, heb je de boel dan weer open liggen.

Succes.

Inseperable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 16:44

Lalidan schreef:
Korstjes van je tuig is natuurlijk nooit goed. De vraag is natuurlijk wat het veroorzaakt heeft. Heeft ze er misschien toch net wat zand ofzo in haar vacht gehad wat is gaan schuren? of heb je de riempjes te los of te strak gehad? Past het hoofdstel misschien niet mooi? Zit er toch een scherp randje of naadje aan het hoofdstel?
Oftewel, je moet uitzoeken waardoor de wondjes ontstaan zijn. Pas dan kan je zeggen of het aan Kieffer ligt of niet.

In elk geval zou ik niet met dit hoofdstel rijden tot ook de korsten volledig weg zijn of het hoofdstel dusdanig afstellen dat de riempjes niet over de korsten lopen. Riempjes over korstjes schuren namelijk, en de huid onder de korstjes is natuurlijk nog wel erg dun, dus voordat je het door hebt, heb je de boel dan weer open liggen.

Succes.

Bedankt! Ik ga de neusriem er waarschijnlijk toch maar afhalen.

Kan het misschien ook iets anders zijn als een korst? Het is namelijk grijs, vrij groot, en hobbelig. Dat grote en hobbelige heeft een mens natuurlijk ook, maar dat grijze? Het is echt licht grijs.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:45

Het kan natuurlijk ook altijd iets van schimmel ofzo zijn..... maar dan moet je bij je DA zijn:Y) Knipoog

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:12

Mijn paard heeft hier ook snel last van. Ook bij zijn Schumacher hoofdstel,, dus prijs zegt niet altijd alles Haha! .
Het kan zijn dat dit hoofdstel net over een zwak plekje huid komt. Je zou het kunnen oplossen door een echt schapenbontje eronder te doen. Dit doe ik ook altijd en zo voorkom je dat het kapot gaat.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:16

Jah een schapenbontje erom heen doen en natuurlijk alles even heel goed nakijken! De mijne had het van het halster Knipoog Heeft nu een schapenbontje erom en alles wat zo weer genezen Haha!

Inseperable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 21:20

Dat gaat een probleem worden, want het zit ónder de kin en het is een aansnoerneusriem. Die gaat dus niet dicht met een bontje eromheen..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:26

Anders eronder.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:29

Hoii,
je kunt ook van die bontjes krijgen speciaal voor een aansnoerneusriem onder de kin , zodat het zachter is ,
die zijn geloof ik maar 10 euro , kan je ook zo op marktplaats vinden!

groetjes

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:06

Misschien te los? Mercury kreeg wondjes van haar neusriem omdat hij te los zat.

Inseperable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 20:34

xMERCURY schreef:

Nope, dat is het niet. Hij zit gewoon goed op maat.

Royco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:30

mischien een bondje onder je hoofstel?

Wilren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:42

Mijn paard heeft dit ook gehad, wij dachten zelf dat het van het halster kwam. Dus in de wei geen halster meer omgedaan (alleen voor het naar de wei brengen) Het halster zit bij haar vrij strak omdat ze anders d'r eigen halster afdoet.
Het gekke was dat het niet direct onder de neusriem zat. (maar ging vaak tijdens het rijden wel open)
Het groeide snel dicht maar het was ook weer gauw beschadigd.

Wij hebben een hooiruif in de stal hangen, zegt mn vader volgens mij komt het daarvan. Ze eet het hooi namelijk van boven af en daar zitten scherpe punten. Nu heeft mijn vader daar een soort slang over de scherpe punten gedaan en wond is helemaal genezen Haha! .

Wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen, komt het echt van de neusriem?

Succes d'r mee!

Puck2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:07

Het kan ook zijn dat je paard gewoon een heel gevoelig huidje heeft, dus toch maar een bontje eronder

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:11

Mijn paard kan kale plekken krijgen van sommige merken zadelzeep en ledervet. Misschien is dat ook nog een puntje om aan te denken. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn paard met haar gevoelige huidje wel prima tegen een Kieffer hoofdstel kon (Kieffer Köln).

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:14

ik heb ook een bondje alleen dan voor onder de ketting van mijn stang en trens maar dat bondje kun je ook onder je ansnoer neusriem doen. je hebt ze ook van anky en zit een dikke gel laag in voel heel lekker die zijn geloof ik tussen de 10 en 12 euro

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:29

BinkyMonster schreef:
Dat gaat een probleem worden, want het zit ónder de kin en het is een aansnoerneusriem. Die gaat dus niet dicht met een bontje eromheen..

Vrijwel alle bontjes hebben tegenwoordig een klittenband sluiting. Je kan dan het bontje eronder doen en "open laten". Neusriem dicht doen en dan het klittenband eroverheen sluiten Haha! .

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:07

BinkyMonster schreef:
xMERCURY schreef:

Nope, dat is het niet. Hij zit gewoon goed op maat.

Babyolie dan.

FabrieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:50

Misschien kun je er een bontje onder doen?

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:35

Ik heb dit een tijdje geleden ook gehad, en toen heb ik een poosje met een neusbontje gereden, wel 1 van echt schapenwol.
Binnen een paar dagen waren de korsten weg Lachen