[WN] zadeldilemma

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kijenta

zadeldilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 22:46

Na twijfels over de pasvorm van mijn zadel bleek het te groot te zijn in plaats van te klein. Dus dat betekent dat ik al aan mijn 3de zadel toe ben op 2,5 jaar...
Welke zadelpasser werkt met kale bomen? Ik woon in België en hier zijn enkel mensen die fabriekszadels passen, ik ben er al uit dat dat niet de manier is om zeker te zijn van een goed passend zadel (passen kale boom is best), maar mijn paard is nu 5,5 en wat mager door ziekte dus op dit moment een zadel laten maken op maat is ook geen optie, denk ik.
Wie weet wat de beste aanpak is? Boomloos dan maar? Of verandert de bouw niet zozeer meer? Of toch investeren in een duur zadel dat volgend jaar niet meer past? Iedereen spreekt over een tweedehands zadel maar hoe weet ik of 't past?

A0000

Re: zadeldilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:24

Spieren kweken door longeren en evt rijden zonder zadel, met boomloos zadel of een tijdelijk boomzadel (wat wel past!!). Pas als hij spieren heeft zou ik een goede zadelmaker (ik ben fan van Daaleman) laten komen om een zadel aan te meten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:41

ER zijn ook zadelpassers die tweedehands aanbieden. Dus dan weet je zeker dt het past voor en redelijke prijs. Maar boomloos is natuurlijk ook een goede optie, is een stuk flexibeler dus past veel sneller. Of heb je een rden om liever niet boomloos te gaan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:33

@kijenta : als je paard nu aan de magere kant is wegens ziekte zou ik nu geen nieuw zadel aan laten meten. Dat gaat gegarandeerd problemen geven in de toekomst.
Voor tijdelijk kun je een build-up proberen met mooie gladde overgangen van dun naar dik. Niet de soort die alleen maar een dik extra stuk op de schouders heeft zitten.

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:30

Het blijft moeilijk. Ik heb nu een 7 jarige quarter, waarvoor ik wel een nieuw zadel heb gekocht. Helaas bleek ook hij nog te groeien en is het zadel nu te klein. Het blijft altijd passen en meten en ook een westernzadel hoeft geen leven mee te gaan.

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 10:00

Net daarom wil ik nu nog geen zadel laten aanmeten. Voor de zadelpasser is het een momentopname, maar ik weet zeker dat mijn paard nu een pak schraler is dan hij zou moeten zijn. En een zadel 'op de groei' is ook niet meteen een goed idee. Een optie was inderdaad voor mijn paard om een boomloos zadel te gebruiken maar ik heb nu een testzadel en daar zit ik zelf niet super op...
Ik heb 2 keer een zadel gehad dat volgens 'kenners' paste en dat bleek niet zo te zijn, het was 2 keer te groot (omgekeerd zou ik nog kunnen aannemen dat mijn paard eruit gegroeid is). En een derde keer een fout zadel aanmeten is er echt over. Daarom denk ik nu toch aan een Barefoot met nieuwe drukverdelingssysteem, ook al zit het voor mij niet super.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:03

wat je ook kan doen voorlopig is
een wintec zadel kopen.. hier zitten verstelbare bomen in..
dus kan je hem aanpassen aan hoe je paard groeit..
dit is ook handig met een jong paard.
deze zadels kosten ook niet veel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:04

@kijenta : er is meer op boomloos gebied als alleen de BareFoot.
@DinaxUllie : een WESTERN wintec heeft geen losse bomen Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:47

Bij een boomloos zadel is het juist belangrijk dat jij wel goed zit. Als jij niet goed zit, geef je dat 1 op 1 door aan je paard. Ik zat bijvoorbeeld scheef op mijn barefoot, daarom ging mijn paard ook scheef lopen. Er zit immers geen boom tussen die dit soort dingen op kan vangen.
En idd, er is meer dan alleen barefoot. Je kunt ook kijken naar een bob marshall, een star trek western etc.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:49

@ Dubbeldun wist ik niet mijn fout Haha!