Wel of niet een mexicaanse neusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

x_Hester

Wel of niet een mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 18:56

Hallo,

Ik vind mexicaanse hoofdstellen erg mooi, en omdat ik vaak spring met mijn paard (dat erg opgewonden raakt als hij een keer over een hindernis springt), denk ik erover na om een mexicaanse neusriem te kopen voor het springen. Niet zozeer omdat ze zo snel is, want ze is makkelijk in te houden, maar omdat ik het mooi vind. Maar nu is mijn vraag: Is het sneu om een mexicaanse neusriem te gaan gebruiken, alleen omdat ik het mooi vind? Mijn paard is namelijk heel licht in de mond. Verpest ik daar niks mee? Heeft het risico's?

Ik hoop wat van jullie te horen!

x

Snoevie

Re: Wel of niet een mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:22

een mexicaanse neusriem werkt wel scherper in als je paard de mond eens wil openen,ik zou het dus niet alleen maar nemen vanwege de mooi.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:44

Op zich werkt een mexicaanse neusriem wel scherper in. Maar elk "hulpmiddel" is zo scherp als de hand die het vast houdt...
Maar om het nu alleen voor het mooie te gebruiken? Zou ik persoonlijk niet doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:58

Zolang jij niet grof in de hand ben en de neusriem niet strak doet (dit laatste is zeer belangrijk, wat veel mensen bij een gewone neusriem normaal vinden, is te strak) dan geeft het niks, wel raad ik je aan er ééntje te nemen met ringen naar de bakstukken en dan hoog genoeg bevestigen, die zonder ringen moet te dicht tegen de kaak aan, die met ringen moet je opletten dat ze niet tegen de jukbeenderen gaan.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:06

Ik zou het zeker niet alleen voor het mooie doen, omdat die inderdaad scherper inwerkt. Je kunt vast ook ergens mooie neusriemen vinden toch?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:09

Een mexicaanse neusriem werkt helemaal niet scherper in, maar anders in. Pas als je gaat snoeren is hij scherper. Een neusriem hoort niet in te werken, anders doet de ruiter! iets fout. Als een neusriem niet inwerkt maakt het niet uit hoe scherp hij is.

Een mexicaanse neusriem werkt trouwens echt niet tot nauwelijks scherper, het heeft inderdaad een kleiner oppervlak, maar vaak weer met bont onderlegt. Maar het grootste voordeel is, ten opzichte van een hoge/gecombineerde, dat hij niet op de kaken drukt, dat maakt hem veel zachter.

x_Hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 21:31

Oke, bedankt, maar ik ben iemand die het beste voor zijn paard wil zeg maar, ik heb mijn neusriem nu ook helemaal niet strak, en rijdt altijd met een wat lossere teugel zeg maar. Dus dan zou het wel kunnen opzich begrijp ik nu toch?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:05

tja hij 'werkt' pas op het moment dat je paard zijn mond opent,maar ik neem aan dat je een neusriem in het algemeen niet voor niets hebt,dus dan kan je eigenlijk net zo goed zonder rijden.
hij werkt anders in en ik zou het evengoed niet alleen doen omdat je het alleen maar mooi vind.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:26

Wij rijden sinds afgelopen weekend ook met een mexicaanse neusriem, en ik merk geen verschil voor de merrie, dat ze protesteerd of zich anders gedraagt.

Dus ik denk dat je zelf in de hand hebt hoe hij werkt.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:37

Het is per paard natuurlijk ook verschillend. Het ene paard is er gevoeliger op dan het andere paard. Ik heb ook mexicaanse neusriem gehad. Bij mijn vorige paard kon ik er goed mee rijden. Maar dit paard, kan niet goed tegen de scherpe druk op haar neus.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:01

De neusriem werkt niet sterker in dan een engels gecombineerde, maar een mexicaan geeft de trens meer vrijheid zodat deze 'scherper' aankomt.

x_Hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:57

Maar ik heb laatst voor het eerst buitengereden met haar (ik heb haar nog maar een paar weekjes) en ze was wel heel druk en niet goed in te houden, dus zou het dan juist wel of niet geschikt zijn als ze wel licht in de mond is? Ik rijdt met een dubbelgebroken bit...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:31

tja ik heb toch wel de ervaring dat mijn pony heftiger reageert op een mexicaan.

ts,als je het zo graag wilt,dan moet je het zelf weten.
eerst zei je toch dat het vooral voor de mooi was?

x_Hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 07:00

Snoevie schreef:
tja ik heb toch wel de ervaring dat mijn pony heftiger reageert op een mexicaan.

ts,als je het zo graag wilt,dan moet je het zelf weten.
eerst zei je toch dat het vooral voor de mooi was?

Jawel, maar als het nou ook nog beter voor haar is dan doe ik het, als ik weet dat het slecht voor d'r is dan ben ik meteen alweer van het idee af. Tong uitsteken
Ik wil gewoon het beste voor haar, en als een mexicaanse neusriem dat 'tegenhoudt' om het zo maar te zeggen, doe ik het niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:32

nouja tegenhoudt Tong uitsteken
klinkt wel erg streng.

alleen als er geen specifieke en echte reden voor is,zou ik t niet doen.
anders overleg je eens met degene die je les geeft?

Margot__X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:25

Ik heb bij mijn pony's en paarden alleen om als het nodig is! anders niet want een mexicaanse neusriem is wel scherper!! dan een engelse

x_Hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 21:12

Snoevie schreef:
nouja tegenhoudt Tong uitsteken
klinkt wel erg streng.

alleen als er geen specifieke en echte reden voor is,zou ik t niet doen.
anders overleg je eens met degene die je les geeft?

Da's wel een goed idee ja! Ik krijg donderdag mijn eerste les van een hele goede man, misschien kent iemand hem, Jan van der Wal ? Vast niet. Maar eerst had ik les van een ander maar die is nu in nieuw zeeland, en diegene die mij daarvoor les gaf daar zit ik niet meer Tong uitsteken Dus moet dan nog ff wachten op donderdag, maar daar had ik nog niet aan gedacht XD Dom!

xx

Evaaxspe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:14

De neusgaten blijven opener.
en dat is natuurlijk een pluspunt ! Lachen

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:35

Zo te lezen is de neusriem op sommige punten scherper, en op sommige punten zachter....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:09

zo ervaar ik het wel.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:58

Je moet doenn wat jezelf het beste lijkt *denk ik maar zo.

Ik zou hem zelf persoonlijk niet gebruiken, voor de mooi of wat dan ook. Alleen als je voor 100% zeker weet dat hij echt gaat werken.