Welk bit kopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Welk bit kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 15:07

Heé bokkers! Lachen
Ik heb een vraagje; mijn av merrie rijd prima in de bak op een enkelgebroken watertrens. Alleen zodra we naar buiten gaan kan ze vreselijk heet worden en is ze bijna niet meer te houden. Het bitje wat ik nu heb is wat te groot dus moet ik een nieuwe aanschaffen. Ik houd echt niet van vreselijk scherpe bitten maar omdat ze buiten bijna niet te houden is, zit ik er wel over na te denken. Misschien een dunner bit? Ik heb geen zin om telkens bitten te wisselen. Wat denken jullie?
Liefs

RivaldoX

Re: Welk bit kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:29

misschien een pessoa ?
alleen daar mag je niet dressuurwestrijden mee rijden..maar bij veel helpt het

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:33

Een pelham en dan 2 teugels?
Dan heb je een redelijk normaal bit en dan de 2e teugel als ''noodrem''.

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:36

moonfish13 schreef:

Een gebroken pelham is door het scharen echt een vervelend bit! Als je een pelham neemt kun je het beste een ongebroken nemen (ik heb hetzelfde probleem als jij, en ook dat bit Knipoog ), zeker met zo'n gevoelig mondje als de meeste arabieren hebben!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:44

Ik bedoel ook ongebroken ja. Ja

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 15:48

xSharonax schreef:
moonfish13 schreef:

Een gebroken pelham is door het scharen echt een vervelend bit! Als je een pelham neemt kun je het beste een ongebroken nemen (ik heb hetzelfde probleem als jij, en ook dat bit Knipoog ), zeker met zo'n gevoelig mondje als de meeste arabieren hebben!

Oke, en welke bedoel jij dan van deze 2?
http://i35.tinypic.com/2ajsyo9.jpg
http://i35.tinypic.com/2hds0t5.png
En zou je die ook kunnen gebruiken met riempje die alle 2 de bitringen verbind en aan dat riempje hangt 1 teugel? Ik heb namelijk nog nooit met 2 teugels gereden en heb dat ook wel eens gezien.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:53

Ja, zo een. Ja (zeker de bovenste)
Alleen niet op 1 teugel.
Een pelham is niet scherp als je je teugel aan de grootste ring doet.
Maar zodra je op 1 teugel gaat op Met zo'n riempje heb je dus altijd dat hefboomeffect, terwijl je dat met 2 teugels kan gebruiken wanneer jij dat wil.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 15:58

Oke. Ik heb alleen echt nog nooit met 2 teugels gereden. Dus ik ben dan wel fout dat ik perongeluk allebei ga trekken. Welk ander bit dat met 1 teugel te rijden is zou dan ook geschikt zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:00

Jemig, wát een adviezen, Pessoabitten en pelhams!
Probeer eens een dubbelgebroken bit. Een paard wat met enkelgebroken bit wordt gereden gaat er, door de punt die in het gehemelte wordt getrokken, eerder vandoor....

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 16:17

suleilitha schreef:
Probeer eens een dubbelgebroken bit. Een paard wat met enkelgebroken bit wordt gereden gaat er, door de punt die in het gehemelte wordt getrokken, eerder vandoor....

Ze gaat er niet ''vandoor'' ze word gewoon ongelooflijk heet en wil alleen maar lopen.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 16:17

suleilitha schreef:

Ze gaat er niet ''vandoor'' ze word gewoon ongelooflijk heet en wil alleen maar lopen.
Ik heb wel eens ergens gezien dat een dubbelgebroken bit juist zachter is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:20

Ja, en doordat het zachter is zijn de meeste paarden stukken beter te hanteren dan op een enkelgebroken bit. Verder wordt een heet paard niet minder heet door het veranderen van het bit.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 16:33

suleilitha schreef:
Ja, en doordat het zachter is zijn de meeste paarden stukken beter te hanteren dan op een enkelgebroken bit. Verder wordt een heet paard niet minder heet door het veranderen van het bit.

Nee maar je hebt wel wat meer te vertellen. Ik wacht nog even af.
Zijn er mensen met precies hetzelfde probleem en hoe hebben jullie dat opgelost?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:36

Ik ben er zelf wel voorstander van om er een simpel stangetje in te hangen. Dan heb je net iets meer te zeggen zonder dat het scherp inwerkt. Zeker als je het alleen met buitenrijden wil gebruiken.

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:44

ik zou eens een dubbelgebroken bit proberen, die is eigenlijk juist zachter, maar mijn paard geageerde er heel goed op! ik zou alleen wel eentje met een plat middenstukje nemen, met die ronde werd mijn paard helemaal druk enzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:44

Stangetje? Wat voor stangetje?

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:52

Ik rijd mijn paard in de bak altijd met een dikke bustrens maar zodra we het bos in gaan dan wordt hij heet en wil alleen maar galoperen.
En voornamelijk op de hei(open veld) dan is hij bijna niet tehouden en pakt het bit vast en dan moet je behoorlijk veel ophoudingen geven om hem bij me te houden.
Nu rijd ik hem met een passoa bit (met 1 ring onder het bitring) en dit gaat prima,1 ophouding en hij laat het bit los en hij loopt ook niet meer onder me vandaan.Ik vind dit veel meer ontspannend rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:02

Als je paard het bit vastpakt is dit een teken dat je hem iets aanbiedt om vast te pakken Knipoog

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:23

ja klopt het is natuurlijk een wissel werking van paard gaat te hard dus ik wil remmen (lees;pakt de teugels wat korter) en paard pakt het bit vast en gaat nog iets harder en ik neem de teugels nog korter enz enz.
Op een gegeven moment ging mijn paard al gelijk het bit vast pakken zodra we gingen galoperen.Dus werd het steeds meer ruk en trek werk en dat vond ik geen goede manier.
Nu wil hij nog wel eens de benen nemen maar doordat ik maar 1 ophouding hoeft te geven met zo'n passoa bit krijgen we niet meer dat verhaaltje wat we eerst hadden.
Waarschijnlijk kan ik al zonder passoa ook het bos en de hei op hoor.Het zal ook wel psychologisch zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:26

Jij wilt remmen dus pak je de teugels korter???????
Geen wonder dat je paard steeds harder gaat vliegen. Er is maar één remedie en dat is wel aanleuning houden maar zwaarder gaan zitten. Zoals jij bezig bent, maak je van je paard een regelrechte puller en die zijn levensgevaarlijk.
Teugels en een bit zijn geen rem.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:30

ik sluit me aan bij suleilitha Ja

ga anders eerst vaker wandelen met je paard aan de hand. Vaak zijn ze opgefokt buiten, omdat ze niet zo vaak buiten rijden. Dan is álles spannend en een reden om te gaan rennen. Hoe vaker je buiten komt, hoe sneller de lol er van af is Knipoog

Overweeg ook eens bitloos. Meerdere mensen hier op bokt reden met scherpere bitten buiten en bleven hete paarden houden, maar hebben nu rustige paarden onder een (vriendelijke) bitloze optoming. Kijk eens op http://www.bitloos.nl en http://www.bitloospaardrijden.info

Oefen ook de one rein stop, die je kunt gebruiken in noodgevallen.

http://www.youtube.com/watch?v=d0VIFkiyK-U

Hoe je de ORS kunt installeren bij je paard kun je nalezen op http://www.paardnatuurlijk.nl de site ligt nu even plat dus ik kan je niet de directe link geven, want die weet ik niet uit mijn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:34

Pffffffffft, zucht, les nemen wil ook nog wel eens helpen in dit soort gevallen.... en of je nu met of zonder bit rijdt, in geen geval mag een optoming een rem zijn voor een paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:35

inderdaad op deze manier kun je zelfs nog niet remmen met een kettingzaag in zijn mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:37

Ik heb zelf zo'n race-case gehad, en echt, het enige wat hielp was van het bit afblijven want zodra je het haar had ontfutseld werd het een spelletje voor haar om het zo snel mogelijk weer in eigen kaakjes te klemmen. Ik ontdekte al heel snel dat er, zodra ik meer ruimte bood, niks voor haar viel te trekken en te pakken, dat was punt één en punt twee, als je zwaarder en meer naar achteren gaat zitten heb je zelfs een notoire wegvlieger binnen 20 meter terug.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:38

ik weet niet of ie genoemd is..
danger bit

is een dubbel gebroken bit, watertrens meen ik, als het paard erg sterk wordt of kaken op elkaar zetn wordt het een ongebroken trens!

Helpt bij vele paarden die zo op buitenrit zijn!