Gebroken boom, kan het gemaakt worden ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Flynn

Gebroken boom, kan het gemaakt worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 13:20

Ik heb een JC zadel met n gebroken boom.
zou je dat kunnen laten maken ? en ik t dan wel goed ?

RoosvanBlue

Re: Gebroken boom, kan het gemaakt worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:34

Ik denk dat het inzetten van een nieuwe boom aardig duur is. Als het al mogelijk is. Dan kan je denk ik beter een nieuw zadel kopen. Afhankelijk van die prijs natuurlijk.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:35

het kan wel bij een aantal merken maar het is niet aan te raden, weggooien en een ander kopen

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:33

In de meeste gevallen ben je al z'n €100,- (echt minimaal) kwijt. Dat is meestal het zadel niet meer waard wanneer de boom breekt.

Is het zadel echter nog niet zo oud, dan kun je evt. terug gaan naar de ruitersportzaak misschien is dan het zadel niet in orde

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:42

Het is wel mogelijk ja. Wel kostbaar

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:06

Ik zit met hetzelfde probleem als jou dus ik volg dit ffe.....Mijn Kn zadel heeft een gebroken boom Huilen Hij kraakte al toen ik hem kocht(2ehands) en mijn paard sloeg er de laatste tijd zo naar. Hij was vrolijk als ik kwam maar zodra het zadel in zicht kwam was zijn humeur als stront. Logisch dus. Ik gebruik hem zoieso niet meer nu. Wel zonde want het zadel zelf ziet er nog zo mooi uit Huilen

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:09

Ik zou gewoon een nieuw zadel kopen. Is naar mijn idee altijd beter dan er een nieuwe boom inzetten, je weet nooit of er verder in het zadel aan de binnenkant iets is veranderd doorde boom.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:17

Ik heb dit probleem ook gehad (een scheur in de boom, welke op den duur groter zou worden) en mij is verteld dat voor de reparatiekosten net zo goed een nieuw zadel kon kopen. Ging om een Wintec500. Kost dus wel een paar honderd euries, blijkbaar.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:23

heb het ook gehad met een kn, hij was gevallen en toen is mijn paard erop gaan staan Nagelbijten / Gniffelen knapt tie niet van op kan ik zeggen Nagelbijten / Gniffelen heb het nagevraagt en ze raden het heel erg af.. ik heb een ander gekocht 2de hands

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:39

Wintec geeft wel een levenslange garantie op de boom. Ik heb het voorgehad,ben een tijd mijn zadel kwijtgeweest, en heb gratis en voor niks alles gerepareerd gekregen.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 19:41

ja maar ik heb geen wintec, t is een JC .. en hij ziet er nog als nieuw uit, vandaar dat ik t eigenlijk zonde vind om m weg te gooien ... mrja als t gerepareerd is en t nog niet goed is is t ook niet echt bevordelijk vr de rug ..

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:42

Volgens mij kan een gebroken boom soms wel gerepareerd worden, maar of het verstandig is? Het blijft een zwakke plek en wellicht wegen de kosten van reparatie ook niet meer op tegen de waarde van het zadel.
Persoonlijk zou ik een gebroken boom niet laten repareren. Ik weet niet hoe oud je zadel is? Ivm garantie bedoel ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:44

Mijn zadel heeft de boom op het zitvlak gebroken is ook niet meer te maken...

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 19:45

geen idee heb t 2e hands overgekocht .. kan wel ff mailen, heb m nog maar net, is kapot gegaan door verzenden, en was verzekerd dus krijg t waarsch wel terug... mrja ik vind t zon mooi zadeltje

ja daar is mijne ook gebroken daar onder t zitvlak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:47

Dan moet alles dr uit als die er aan zou beginnen zou dat heeel kostbaar zijn Ja

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:11

Thorrie schreef:
Wintec geeft wel een levenslange garantie op de boom. Ik heb het voorgehad,ben een tijd mijn zadel kwijtgeweest, en heb gratis en voor niks alles gerepareerd gekregen.

Dat ga je niet menen??? Laat ik het bonnetje nou eens weggegooi hebben... Bloos Boos!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:35

Flynn schreef:
geen idee heb t 2e hands overgekocht .. kan wel ff mailen, heb m nog maar net, is kapot gegaan door verzenden, en was verzekerd dus krijg t waarsch wel terug... mrja ik vind t zon mooi zadeltje
ja daar is mijne ook gebroken daar onder t zitvlak

Een boom die breekt door het verzenden?

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:05

Ik heb mijn boom van mijn stubben laten maken, kostte 35 euro bij een kennis van ons, hij doet dit al jaren en doet vrijwel alle merken. Spijtig genoeg zit hij in Belgie....

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 15:30

ja waarsch is er niet echt zuinig mee geweest, alle hoeken van de doos zijn ook kapot..

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:18

Een zadelboom is een bestaande constructie die normaal gesproken met veel zorg gemaakt is
(uitzonderingen daargelaten (zadelmarkt bijvoorbeeld)) Als die constructie kapot is, kan hij
nooit zo gerepareerd worden dat hij weer in dezelfde staat terug komt. Dus nee, als een boom
ergens kapot is, is hij kapot. Je kunt wel de boom laten vervangen, maar dat kost vaak in
verhouding tot de zadels zelf te veel. Verkijk je er niet op, de boom is het belangrijkste onder-
deel van het zadel, die moet gewoon goed zijn (anders kan je paard er ongelofelijk veel last
van krijgen helaas...)

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:21

Ik zou me laten adviseren door een goede zadelmaker of dit nog te doen is.
Bij twijfel niet doen, want je paard heeft maar één rug

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:10

Waarom is iedereen zo negatief over het laten repareren van de boom. Ik heb een aantal jaar geleden mijn Ruitergilde zadel naar de zadelmaker gebracht, die merkte op dat de boom gebroken was. Vervolgens zadel 1 week kwijt geweest, is helemaal gemaakt en heeft me 40 euro gekost. Had eerst gebeld naar andere zadelmakers, en daar zou het allemaal rond de 600 euro kosten en zou ik het zadel echt 2 weken of langer kwijt zijn. Hier 40 euro en 1 week kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:11

Maar waar was je zadel gebroken ?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:12

Of het te repareren is (voor bijv. tijdelijk of recreatief gebruik of zadelmak maken) hangt o.a. af van het materiaal waarvan de boom gemaakt is. Ainsley's bijvoorbeeld hebben een stalen boom waar nog wel eens iets aan gelast kan worden, maar veel andere merken hebben een houten of een kunststof boom. Daar valt doorgaans niets aan te doen; een nieuwe zetten is het geld meestal niet waard.

Zonde dat ze het zadel niet goed verpakt hebben tijdens de verzending. Ik verzend zelf ook nogal eens tweedehands zadels en zorg er altijd voor dat de doos sterk is en alle hoeken en gaten goed opgevuld of beschermd zijn.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:46

Amanda_T schreef:
Waarom is iedereen zo negatief over het laten repareren van de boom. Ik heb een aantal jaar geleden mijn Ruitergilde zadel naar de zadelmaker gebracht, die merkte op dat de boom gebroken was. Vervolgens zadel 1 week kwijt geweest, is helemaal gemaakt en heeft me 40 euro gekost. Had eerst gebeld naar andere zadelmakers, en daar zou het allemaal rond de 600 euro kosten en zou ik het zadel echt 2 weken of langer kwijt zijn. Hier 40 euro en 1 week kwijt.

En ik snap op mijn beurt niet dat mensen zo licht kunnen denken over zoiets belangrijks als een zadel met een goede
boom Verward Een zadel met een boom waar iets mis mee is, richt zo veel schade aan aan je paard (!!!)