Springschoenen tegen ijzers aftrappen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

EllenRose

Springschoenen tegen ijzers aftrappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 14:53

Hoi hoi,
zoals de titel al vermeldt ben ik opzoek naar springschoenen tegen het aftrappen van ijzers.
Paardlief had dr ijzers er binnen 3 dagen alweer afgetrapt Vork
Nou heb ik nu van die simpele rubbere norton springschoenen.
Maar ik hou niet zo van dat rubber dus ik ben opzoek naar andere.
Nou zit ik eraan te denken eskadron springschoenen te kopen van kunstleder met neopreen gevoerd, en dan een maat groter dan normaal, zodat ze goed over de achterkant van de ijzers komen.
Iemand verder nog ideeen over springschoenen tegen ijzers aftrappen?

Ik hoor het graag Lachen

stef_sweety

Re: Springschoenen tegen ijzers aftrappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:59

Wij doen het ook, tegen aftrappen van de ijzers, gebruiken wij neopreen, die je kan verstellen omdat je 2 klittebandjes hebt en overal kan vast maken, dus ook niet met de maat zit

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:48

als je ijzers afgetrapt worden dan is de pasvorm niet goed genoeg voor jouw paard en de soort sport die je ermee verricht.
springschoenen zijn ter bescherming van de ballen van de hoef, en anders nergens geschikt voor.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 20:10

@Wiesje, bedoel dat de ijzers niet goed zijn?
Volgens mij zijn dr ijzers gewoon goed, alleen is ze vrij lenig, waardoor ze heel snel dr ijzers eraf slaat.
Aangezien dat niet handig is en ik niks ken dat speciaal tegen t aftrappen van ijzers is gebruik ik dus springschoenen, ookal zijn ze daar niet voor gemaakt Knipoog

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:12

Mijn verzorgpaard heeft ze er ook afgetrapt regelmatig. De ijzers heeft nu (als ik het nog goed weet) de achterijzers iets naar achter gelegd en aan de voorkant wat korter gemaakt waardoor het minder is geworden (excuses als ik het niet goed uit leg, ik weet niet precies namelijk).

Daarnaast is mij een rijtecnhische tip gegeven om de achterhand tijdens het rijden meer te laten zakken waardoor de voorhand wat hoger komt.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:15

Volgens mij gebeurd het meer als ze los zijn. Ik gebruik de springschoenen van Kalvekade in maat XL om de ijzers er zomers onder te houden. De ijzers liggen echt heel goed, maar paardlief is ook zo lenig en lomp om ze er af te trappen.

De smid gaat komende keer dat hij ijzers heeft (nu even niet in het winterseizoen) poloijzers proberen.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:18

een andere hoefsmid nemen, ik wou het ook niet geloven, maar heb het zelf ervaren!

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:18

Ik gebruik ook de Eskadron springschoen en dan een maatje groter,werkt perfekt.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:25

criollolover schreef:
een andere hoefsmid nemen, ik wou het ook niet geloven, maar heb het zelf ervaren!

Dit hoeft niet altijd aan de smid te liggen,kan wel is ook mijn ervaring

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 12:26

@Sambo, ja dat heb ik gister ook maar gedaan Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:29

Ik heb het een poosje geprobeert maar mijn paard kreeg van welk soort dan ook schuurplekken. Dat is het me niet waard eigenlijk.

Als drie dagen oude ijzers er onder weg worden getrapt is dat echt niet goed.
Mijn paard is wat dat betreft ook erg lenig maar een goede smid zou in heel veel gevallen moeten kunnen verkomen dat ze er zo snel weer afgaan.

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:31

Bij helpt het wel Ja

Bas moet ze daarom ook om..

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:51

Als je paard ze gewoon tijdens de arbeid aftrapt, is er echt iets niet in orde met je beslag. Overigens moet je er dan ook gewoon scherper aan rijden, want kennelijk is het voorbeen van je paard dan dus niet vlot genoeg.

Als je paard de ijzers eraf loopt tijdens het buitenspelen ofzo, ligt dat anders, maar uit ervaring kan ik zeggen: dan helpen springschoenen ook niet perse. Ik heb echt superfijne (cross)springschoenen, maar mijn paardje heeft er onlangs toch een ijzer afgelopen toen ze aan het spelen was.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:13

FloortjeM schreef:
Als je paard de ijzers eraf loopt tijdens het buitenspelen ofzo, ligt dat anders, maar uit ervaring kan ik zeggen: dan helpen springschoenen ook niet perse. Ik heb echt superfijne (cross)springschoenen, maar mijn paardje heeft er onlangs toch een ijzer afgelopen toen ze aan het spelen was.

Die van mij heeft ze sinds de springschoenen ook nog een keer afgetrapt.
Heb toen de XL van Eskadron aangedaan.
Voorheen was het elke drie weken wel een keer raak.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:03

Ik heb vorige week beschermers gezien van veredus, speciaal tegen het aantikken tegen de hoefbal en evt. ijzers. Ze waren wel heel erg duur, maar het schijnen echt heel goed beschermers te zijn. Ik kan nog een plaatje vinden op internet. Ik denk dat je op zoek moet gaan naar een dealer van Veredus producten.
Gewone springschoenen zullen in principe niet helpen want deze zijn ter bescherming van de kroonrand en stukje hoefbal en niet tegen het aftrappen van de ijzers.

Maar waarschijnlijk ligt er een probleem in het bewegingsmechanisme/rijden van je paard. Vraag eens een hoefsmid om advies en je trainer. Je ziet dit nog wel eens bij jonge en slappe paarden, dan is het een kwestie van training.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 16:16

Ik heb nu springschoenen van Eskadron, maat L.
Met het rijden zal ze er vats niet aftikken, maar het is meer voor uitspattingen, dat ze ergens van schrikt of iets dergelijks en voor het loslaten Knipoog

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:19

wij hebben rubberen springschoentjes vanaf 100 gram t/m 180 gram oplopent, ligt eraan hoe snel het paard ze eraf trapt en zich zelf raakt..

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:28

Ik gebruik altijd neopreen springschoenen van BR
Afbeelding
Ben er erg over te spreken, laten ook geen wondjes oid achter
Zit achter een klein bolletje, zodat de springschoen altijd op de plek blijft zitten.
Sinds ik deze gebruik, heeft mijn paard geen ijzer meer afgeslagen.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:33

Nou, dit heeft echt niet altijd te maken met de hoefsmid of slecht passende ijzers! Mijn paard flikte het ook altijd om ze er onderuit te trappen en vraag me niet hoe ze dat steeds voor elkaar krijgt. Sindsdien krijgt ze springschoenen om in de wei en tijdens het rijden en nu zijn we van 1x per maand aftrappen terug gegaan naar hooguit 2x per jaar Vork . Ik gebruik wel rubber springschoenen, omdat ze gemakkelijk af te spoelen zijn aangezien het hier nog blubberig is in de winter.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:38

Mijn paard had ook al vaker zijn ijzer er onderuit getrapt in de wei, toen ben ik toch aan de springschoenen gegaan en ben er erg tevreden over. Heb af en toen een gescheurde springschoen wat aangeeft dat hij wel degelijk gebruikt wordt Knipoog en wel nog gewoon het ijzer eronder, dat was vroeger wel anders. Ik heb gewone rubberen met klitteband.