Hulsebo Wb3 of Wb4? Halve 3/4 wrong of hele wrong?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dresspaard

Hulsebo Wb3 of Wb4? Halve 3/4 wrong of hele wrong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 19:01

Ik ken de verschillen tussen de Hulsebos modellen Wb3 en Wb4.
De ultimate 11 staat mij eigenlijk meer aan omdat hier het diepste punt in het midden ligt waar het ook hoort te zitten.

De Wb3 heeft het zoals Hulsebos zelf zegt meer naar voren liggen en de Wb4 meer naar achter.

Wat is jullie ervaring met deze 2 modellen. Wat geniet jullie voorkeur?
Wat lijkt jullie nou beter voor het paard en of ruiter etc. etc.

Wat heeft jullie voorkeur betreft wrong.
Een halve (3/4) of een hele?

magic_lover

Re: Hulsebo Wb3 of Wb4? Halve 3/4 wrong of hele wrong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:04

Ik heb zelf de Ultimate II

verder hebben we op stal nog een WB3 en een WB4 (dacht ik)

een met een halve wrong, en een met een hele.

mijn voorkeur gaat uit naar de halve, dan heb je imo meer contact met het paard, maar de hele zit ook niet vervelend.

persoonlijk kan ik er niet tegen als ik achterover word gegooid en dat is bij de WB4 wel het geval (hebben ook een Ultimate D gehad, daar was dat nog extremer bij en kreeg ik gewoon last van mijn rug van Nagelbijten / Gniffelen)

zelf heb ik dus het liefst dieptepunt in het midden, niet te diepe zit, maar ook niet te vlak, en niet teveel wrongen Lachen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:49

ik heb sinds vandaag een WB4 en ik moet zeggen dat ik er niets van merk dat het zwaartepunt achterin ligt.
wel kan ik er heel fijn rechtop in zitten (ik val snel voorover).

de wrong die ik heb is geloof ik een hele en dan druppelvormig. bovenbeen ligt er heel mooi tegenaan. zit erg lekker!

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:23

Ik heb een WB3 met halve wrong. Ik dat je niet veel hebt aan de mening van anderen in dit opzicht omdat het alles met je paard en je eigen bouw/houding te maken heeft welk zadel met welke wrongen het beste is voor jou.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:15

Ik heb zelf sinds half juni mijn eerste wb3 ontvangen. Omdat het zadel niet goed is geproduceerd is het weer terug gegaan naar hulsebos in augustus. eind oktober heb ik mijn ''echte nieuwe'' zadel ontvangen. Ik heb in tussentijd op een dynamic dressage gereden. Deze heeft een erg platte zit. En zat ik zelf ook erg achterover. met de wb3 hang ik ook niet meer achterover. Tevens heb ik er ook een dynamisch gevormde singel bij. Die is echt super!

Voor meer info mag je best een pbtje sturen Lachen

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:36

dresspaard schreef:
De Wb3 heeft het zoals Hulsebos zelf zegt meer naar voren liggen en de Wb4 meer naar achter.

Ik weet dat er mensen zijn bij Hulsebos, die dit beweren, maar het is echt niet waar.
Ik heb een WB3 gehad, heb nu 2 WB4 zadels en een Dynamic Dressage. Bij de WB4 ligt het diepste punt het verst naar voren. Op de WB3 zadels is het bijna onmogelijk om echt je hakken in één verticale lijn te houden met je kont en schouders. Je bekken wordt namelijk niet dusdanig gekanteld, waardoor je onderbenen verder naar voren komen te liggen. Je gaat dan sneller knijpen met je bovenbenen, waardoor veel paarden iemand die niet optimaal zit op een WB3, niet kunnen verdragen.

Ik vind persoonlijk de WB4 de fijnste zadels.

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 21:34

sjaantje schreef:
dresspaard schreef:

Ik weet dat er mensen zijn bij Hulsebos, die dit beweren, maar het is echt niet waar.
Ik heb een WB3 gehad, heb nu 2 WB4 zadels en een Dynamic Dressage. Bij de WB4 ligt het diepste punt het verst naar voren. Op de WB3 zadels is het bijna onmogelijk om echt je hakken in één verticale lijn te houden met je kont en schouders. Je bekken wordt namelijk niet dusdanig gekanteld, waardoor je onderbenen verder naar voren komen te liggen. Je gaat dan sneller knijpen met je bovenbenen, waardoor veel paarden iemand die niet optimaal zit op een WB3, niet kunnen verdragen.

Ik vind persoonlijk de WB4 de fijnste zadels.

Vreemd dat de medewerkers van Hulsebos aan de telefoon, en Hulsebos het zelf op de site aangeeft dat de Wb4 het diepste punt juist verder naar achteren heeft liggen ten opzichte van de Wb3!!

Volgens mij heeft het ook wel te maken met hoe je beugelriemhaak hangt. Heb je het diepste punt naar achteren liggen en je beugelriemhaak zit ver naar voren dan zit je inderdaad snel in stoelzit.
Ligt het diepste punt verder naar voren en je beugelriem haak hangt op dezelfde plaats, maar dus beter ten opzichte van het diepste punt dan is dat lijkt mij heel logisch dat de verhouding beter klopt en je dus een betere verticale lijn kan trekken van schouder, heup, hak.

Volgens mij, (dit hebben ook meerdere zadelmakers tegen mij gezegd) is het voor paard en ruiter (mits het zadel bij het paard en bij de ruiter past) het 'beste/fijnste' dat het diepste punt in het 'midden' ligt en de beugelriemhaak ten opzichte van het diepste punt in verhouding ligt.

(hoewel ik me nu wel afvraag, als het diepste punt in het midden ligt, krijg je volgens mij ook een meer gedwongen zit. Dit hoeft niet nadelig te zijn mits het zadel je nog ruimte geeft om vrij te kunnen bewegen.)

Ik weet niet of het klopt wat ik hierboven zeg, en ik wil hier ook geen discussie starten maar hier dacht ik aan!
Laatst bijgewerkt door dresspaard op 26-11-08 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:36

het is ook vreemd dat dat op de site staat, maar ik kan uit ervaring zeggen dat het andersom is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:37

Ik ben het niet met je eens Sjaantje. Ik had voor mijn vorige paard een WB-4. Op Winston reed ik daar niet fijn mee, Winston beweegt heel ruim en ik kon met lichtrijden zijn bewegingen niet goed volgen omdat dat zadel zo'n diepe zit heeft. Ik heb nu een Dynamic-3 en nu zit ik veel fijner.

Voor de TS: wat je kiest hangt af van je paard en van jezelf. Wat ik fijn en prettig vind, dat vind jij misschien helemaal niet fijn.

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 15:37

KarinvdM schreef:
Ik ben het niet met je eens Sjaantje. Ik had voor mijn vorige paard een WB-4. Op Winston reed ik daar niet fijn mee, Winston beweegt heel ruim en ik kon met lichtrijden zijn bewegingen niet goed volgen omdat dat zadel zo'n diepe zit heeft. Ik heb nu een Dynamic-3 en nu zit ik veel fijner.

Voor de TS: wat je kiest hangt af van je paard en van jezelf. Wat ik fijn en prettig vind, dat vind jij misschien helemaal niet fijn.

Ps. Ik heb dit topic niet gestart omdat ik zelf een Hulsebos wil.
Ik heb zelf een Passier Grand Gilbert extra en een KN Symphonie dressuurzadel.

Ik ben gewoon benieuwd waar het meerendeel mee rijdt, en of dat eigen keus is of dat het zo uitkwam vanwege 2e handse aankoop ofzo.

Vandaar. Gewoon nieuwsgierigheid naar de Hulsebos modellen die hier op bokt het meest gebruikt worden!
Misschien had ik mijn begint post wat duidelijker moeten maken.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:03

KarinvdM schreef:

euh, ik zeg hier toch helemaal niks over?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:08

Jij zegt toch dat de WB-4 het dieptepunt niet achterin heeft? Ik kwam juist in de WB-4 niet fijn mee omdat hij zo diep zit en het dieptepunt achterin heeft.

anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:21

Sjaantje = Daar ben ik het dus ook helemaal mee eens Met passen zei ik ook tegen Hulsebos dat het juist andersom is.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:50

LiSSy schreef:
ik heb sinds vandaag een WB4 en ik moet zeggen dat ik er niets van merk dat het zwaartepunt achterin ligt.
wel kan ik er heel fijn rechtop in zitten (ik val snel voorover).

de wrong die ik heb is geloof ik een hele en dan druppelvormig. bovenbeen ligt er heel mooi tegenaan. zit erg lekker!

Doordat het zwaarte punt achterin zit, zit jij nu recht. Of zie ik dat verkeerd..?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:15

KarinvdM schreef:
Jij zegt toch dat de WB-4 het dieptepunt niet achterin heeft? Ik kwam juist in de WB-4 niet fijn mee omdat hij zo diep zit en het dieptepunt achterin heeft.

De zit kan inderdaad diep zijn, maar het zwaartepunt ligt gewoon niet achterin bij mijn zadels. Anders zou ik nooit zo kunnen zitten als ik nu zit. Bovendien heet Sjaak's WB4 helemaal niet zo'n diepe zit.

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:54

Ik heb ze beide gehad moet wel zeggen dat ik meer gedwongen word rechter te zitten in mijn wb4 die ik dus nu heb. Maar het verschil is minimaal hoor! Ik heb een hele wrong, en ik denk dat die keuze voor iedereen anders is heb je korte beentje of lange dat maakt het al weer een verschil waar je keuze op zou vallen. Ik heb hem wel in kalfsleer dat maakt het wel iets prettiger zitten. Heb vooral daar de keuze voor gemaakt omdat ik hem weinig gebruik zou ik meerdere paarden per dag rijden zou ik toch voor wat sterker leer kiezen.

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 01:00

cocktail schreef:
Ik heb ze beide gehad moet wel zeggen dat ik meer gedwongen word rechter te zitten in mijn wb4 die ik dus nu heb. Maar het verschil is minimaal hoor! Ik heb een hele wrong, en ik denk dat die keuze voor iedereen anders is heb je korte beentje of lange dat maakt het al weer een verschil waar je keuze op zou vallen. Ik heb hem wel in kalfsleer dat maakt het wel iets prettiger zitten. Heb vooral daar de keuze voor gemaakt omdat ik hem weinig gebruik zou ik meerdere paarden per dag rijden zou ik toch voor wat sterker leer kiezen.

Mag ik vragen waarom jij met een bontje tussen je zadel en dekje rijdt terwijl je zadel door Hulsebos is gemaakt?
Ik neem aan dat als je een zadel laat aanmeten dat het dan goed ligt zonder bontje, dikker dekje of andere 'hulpmiddelen'. Nou zie ik om mee heen veel zadels die door Hulsebos 'gemaakt' zijn en volgens Hulsebos perfect passend zijn, omdat de door hen zijn aangemeten op het paard, maar die passen toch bij nader inzien absoluut niet op het paard waar het voor aangemeten is! Is dat bij jouw zadel soms ook het geval?

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:48

dresspaard schreef:
cocktail schreef:

Mag ik vragen waarom jij met een bontje tussen je zadel en dekje rijdt terwijl je zadel door Hulsebos is gemaakt?
Ik neem aan dat als je een zadel laat aanmeten dat het dan goed ligt zonder bontje, dikker dekje of andere 'hulpmiddelen'. Nou zie ik om mee heen veel zadels die door Hulsebos 'gemaakt' zijn en volgens Hulsebos perfect passend zijn, omdat de door hen zijn aangemeten op het paard, maar die passen toch bij nader inzien absoluut niet op het paard waar het voor aangemeten is! Is dat bij jouw zadel soms ook het geval?

Natuurlijk mag je dat vragen, het bontje wat ik gebruik is nauwelijks gevuld met bont ter hoogte van de rug. Echter alleen de voorrand en achterrand dit is voornamelijk voor het oog vind dat zelf gewoon mooi staan maar heeft dus weinig functie. Mijn zadel is nog niet zou oud en past prima wel heb ik nog recht op een gratis controle beurt. Dan betaal je geloof ik alleen reiskosten en word het zadel te plekke nog 1 keer nagekeken en zo noddig nog aangepast.