Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

ElCid schreef:Veel paarden lopen goed op een Myler, maar ook niet allemaal. Er zijn wel winkels waar je ze kan "lenen" om te zien of het wat is. Je moet een paard wel een flink aantal keren op een nieuw bit rijden om erachter te komen of je er echt wat aan hebt en ik weet niet of zo'n "leenperiode" lang genoeg is.
Maar als de pony altijd goed op het trensje gelopen heeft zou ik zeker eerst eens gaan kijken hoe er mee gereden is; de "wat hardere" hand van de eigenaresse kan er goed voor zorgen dat het dier op het bit is afgestompt en dat zal dan met ieder bit opnieuw gebeuren na verloop van tijd.
Van bit wisselen heeft dus zelden zin, les nemen en anders met het bit omgaan wel. Dat laatste heb je ook de lange duur meer aan, zowel voor jou als de eigenaresse.
Overigens is een Myler level 1 niet scherper dan een "gewone" dubbelgbroken trens, maar heeft juist een betere en daardoor mildere inwerking. Dat komt o.a. door de betere vorm t.o.v. de paardenmond en de mogelijkheid om het bit aan beide kanten onafhankelijk van elkaar te laten bewegen, daarbij heeft het een stabielere ligging dan een gewone gebroken trens en geeft dus duidelijkere hulpen zodat een paard minder snel in verwarring komt door het gewiebel in de mond.

Nienkeee_ schreef:Ik rij haar zelf bijna niet meer met bit...