Mylerbit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkeee_

Mylerbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 18:18

Hallo,

Ik verzorg 2 jaar een pony die redelijk moeilijk is met rijden, de laatste tijd begint ze een beetje stug te worden met rijden en geeft ze niet zo makkelijk meer na. Ze wordt nu gereden met een dubbelgebroken bitje, ik geloof de Goldbrass van HH.
Zou een Myler level 1 bitje misschien een optie zijn om op over te stappen? Ze heeft een vrij klein mondje, dus een dik bit is denk ik zowiezo niet zo fijn.

GWENNx

Re: Mylerbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:51

Als ze vroeger wel goed liep op de dubbelgebroken trens, heb je volgens mij te hard getrokken en haar mondje een beetje 'verwoest' een nieuw nog sterker bit zal tijdelijk werken maar niet lang. Ik zou eerder opteren voor goede les

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 11:34

Ik rij haar zelf bijna niet meer met bit, heb van mezelf geen harde hand vandaar dat het me niet lukt om haar nageeflijk te rijden. Eigenaresse heeft ook geen harde hand, maar wel iets harder als hoe ik haar rij (:
En als het goed is krijg ik binnenkort les (:

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:16

Ik zou eerst maar proberen met goed les om het probleem te verbeteren of op te lossen. Wat doe je als een mylerbitje niet meer werkt? Nog iets scherpers erin hangen? Je lost het probleem niet op door een scherper bit erin te hangen.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 01:25

Ik weet überhaupt niet of het bit wel scherper is??
Daarom wil ik liever reacties over het bit ipv les..

Had namelijk wel een aantal reacties gelezen van hoe een mylerbit beviel maar weet de precieze werking ervan niet, alleen dat ik verschillende goede reacties over het bit heb gehoord (o.a. dat mylerbitten over het algemeen heel zacht in de mond zijn).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 08:54

ja ik kan je alleen als tip geven dat als het dubbelgebroken bit niet meer werkt,een 'scherper' bit op den duur ook niet meer gaat werken,zoek eens uit waarom ze stug word op het bit waar ze eerst wel goed op reageerde.

over het myler bit,ik heb hem zelf voor mijn fjord,en over het algemeen reageert ze daar prima op,je kan aan beide kanten hulpen geven omdat beide kanten apart kunnen bewegen,en het bit kan niet dubbel klappen net als een enkelgebroken bit zegmaar

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 09:06

Veel paarden lopen goed op een Myler, maar ook niet allemaal. Er zijn wel winkels waar je ze kan "lenen" om te zien of het wat is. Je moet een paard wel een flink aantal keren op een nieuw bit rijden om erachter te komen of je er echt wat aan hebt en ik weet niet of zo'n "leenperiode" lang genoeg is.
Maar als de pony altijd goed op het trensje gelopen heeft zou ik zeker eerst eens gaan kijken hoe er mee gereden is; de "wat hardere" hand van de eigenaresse kan er goed voor zorgen dat het dier op het bit is afgestompt en dat zal dan met ieder bit opnieuw gebeuren na verloop van tijd.
Van bit wisselen heeft dus zelden zin, les nemen en anders met het bit omgaan wel. Dat laatste heb je ook de lange duur meer aan, zowel voor jou als de eigenaresse.

Overigens is een Myler level 1 niet scherper dan een "gewone" dubbelgbroken trens, maar heeft juist een betere en daardoor mildere inwerking. Dat komt o.a. door de betere vorm t.o.v. de paardenmond en de mogelijkheid om het bit aan beide kanten onafhankelijk van elkaar te laten bewegen, daarbij heeft het een stabielere ligging dan een gewone gebroken trens en geeft dus duidelijkere hulpen zodat een paard minder snel in verwarring komt door het gewiebel in de mond.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 09:14

ElCid schreef:
Veel paarden lopen goed op een Myler, maar ook niet allemaal. Er zijn wel winkels waar je ze kan "lenen" om te zien of het wat is. Je moet een paard wel een flink aantal keren op een nieuw bit rijden om erachter te komen of je er echt wat aan hebt en ik weet niet of zo'n "leenperiode" lang genoeg is.
Maar als de pony altijd goed op het trensje gelopen heeft zou ik zeker eerst eens gaan kijken hoe er mee gereden is; de "wat hardere" hand van de eigenaresse kan er goed voor zorgen dat het dier op het bit is afgestompt en dat zal dan met ieder bit opnieuw gebeuren na verloop van tijd.
Van bit wisselen heeft dus zelden zin, les nemen en anders met het bit omgaan wel. Dat laatste heb je ook de lange duur meer aan, zowel voor jou als de eigenaresse.

Overigens is een Myler level 1 niet scherper dan een "gewone" dubbelgbroken trens, maar heeft juist een betere en daardoor mildere inwerking. Dat komt o.a. door de betere vorm t.o.v. de paardenmond en de mogelijkheid om het bit aan beide kanten onafhankelijk van elkaar te laten bewegen, daarbij heeft het een stabielere ligging dan een gewone gebroken trens en geeft dus duidelijkere hulpen zodat een paard minder snel in verwarring komt door het gewiebel in de mond
.

Halleluja! Ik wou het net gaan zeggen Knipoog

Ik rijd op een stal en rij daar ongeveer 10 paarden per dag, omdat het een handelsstal is komen er steeds verschillende paarden. Sommige zijn fijn gereden en anderen echt dramatisch. Ik heb geen zin om mega spierpijn in mn armen te krijgen of om zoveel spanning op te bouwen dat ik op mn andere paarden ook niet fijn meer rij. Dan doe ik er graag een Myler bit level 1 in, is het rustiger voor het paard en rustiger voor mij.

Feit is natuurlijk wel dat je er goed mee moet kunnen rijden anders maak je het paard nóg stugger. Een collega van mij nam laatst een paard van mij mee op concours en had dus ook het Myler bit gebruikt, beest is al een week niet te rijden, ook niet op de Myler -_-'

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 20:42

Bedankt voor de tips! (:

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:23

Er zijn veel verschillende mondstukken van Myler, je kunt je het beste laten informeren bij een van de dealers van de Myler bitten. Die hebben meestal wel een 'man met verstand van..' in dienst die je een bit kan aanbevelen die bij jouw paard past.
Zelf heb ik een level 2, is bijna dezelfde als de simpelste level 1, maar dan met een lichte tongboog. Mijn merrie doet het hier prima op.
Degenen die zeggen dat Mylers scherper zijn, hebben geen verstand van Myler Knipoog
Omdat ze dunner zijn LIJKEN ze misschien scherper, maar omdat ze anatomisch gevormd zijn zijn ze dat dus NIET Knipoog
Feit blijft natuurlijk nog wel dat een bit zo scherp is als de hand van de ruiter Knipoog

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 09:33

Okej bedankt! (:
Zal binnenkort eens naar de ruitershop gaan!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:13

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:29

Nienkeee_ schreef:
Ik rij haar zelf bijna niet meer met bit...

Probleem opgelost dus Lachen

Voor nageeflijk rijden heb je geen bit nodig, wel les Knipoog

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 15:28

Maar vind het belangrijk dat áls ze met bit loopt wel lekker loopt op een bepaald bitje en dat doet ze nu niet bepaald (: