Hogere schoft, uitgesneden kamer.. help!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ezmee

Hogere schoft, uitgesneden kamer.. help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 22:42

Sinds een week heb ik nu een prachtig paard maar ik mis het zadel nog.
Ze heeft een vrij hoge schoft.

Heb vandaag een Daaleman laten passen maar helas zat die 3 vingers verwijderd van de schoft.
Nou heeft Daaleman mega dunne vullining vergelijking met maar eens te noemen Hulsebos.
Kan het evt. daarliggen dat hij wat meer over de schoft valt?
Het is vakmanschap dus moet aan te passen zijn..?!?

Ik weet dat en nog een paar merken zijn met uitgesneden kamers.
Ainsley en Passier.

Zijn er misschien nog meer merken of mensen met ervaring: paard hoge schoft, welk zadel gebruik jij ?

Ik wil niet gelijk aan een nieuw zadel beginnen gezien de spieropbouw.
Paard heeft vroeger met een Ideal gelopen wat niet haar zadel was. Daar lagen dekje, gelpad en bontonderlegger onder.
Ik heb naar de rug gekeken en het stik er van de witte haartjes en witte haar plekken. Dit komt gewoon door een slecht passend zadel Verdrietig wat ze heeft opgehad.

Wie kan mij helpen...

smurf1988

Re: Hogere schoft, uitgesneden kamer.. help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:53

Als ik jouw verhaal zo haar heeft ze waarschijnlijk atrofie aan de rug. (weet het natuurlijk niet zeker, daarvoor zou ik even een foto moeten zien). Atrofie is dat een zadel qua kamer te klein is (wordt onderanderen veroorzaakt door bontjes en dikke dekjes) en zorgt er voor dat het spierweefsel afneemt op de plek waar het zadel licht, daardoor lijkt het dat een paard een hoge schoft heeft, maar in werkelijkheid is gewoon het spierweefsel er omheen weggevallen.

Ik heb zelf ook een paard met atrofie en ik ben heel tevreden over kieffer zadels Ja Ainsly lag niet goed op mijn paard (maar goed dat zegt weinig, per paard verschillend natuurlijk). Heb je je paard al laten checken door een fysio? Met de juiste training kan atrofie weer goed worden, en dat is opzich wel prettig omdat de pasvorm qua zadels dan een stuk makkelijker is.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:16

Als je paard verminderde spieren heeft, dan zou ik eerst aan de spieropbouw gaan werken. Zo gaat de schoft ook wat beter gevuld raken en vallen de zadels niet meer zo snel op de schoft.
Voor mijn paard met hoge schoft rijd ik met een Daaleman Lachen Schumacher, Wow en Barnsby passen ook. Met Kieffer, Wintec, Passier en Prestige heb ik juist minder goede ervaringen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:20

KN of Kieffer hebben ook teruggesneden kamers

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 23:28

Precious20 schreef:
Als je paard verminderde spieren heeft, dan zou ik eerst aan de spieropbouw gaan werken. Zo gaat de schoft ook wat beter gevuld raken en vallen de zadels niet meer zo snel op de schoft.
Voor mijn paard met hoge schoft rijd ik met een Daaleman Lachen Schumacher, Wow en Barnsby passen ook. Met Kieffer, Wintec, Passier en Prestige heb ik juist minder goede ervaringen.

Maar dan moet ik wel een zadel hebben om te trainen want aan de hand komt er bij mij niks van. Lachen

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:30

Mijn paard (kwpn) had een hoge schoft. Daar heb ik een kieffer op gehad wat goed lag, en ook een stubben, dat lag ook goed (als reserve zadel). Met kieffer heb ik hele goede ervaringen, past meestal op de meeste paarden en is goed aan te passen of op te vullen naar het paard. En gewoon goede kwaliteit.
Voor mijn paard had ik een anky zadel aan laten meten, deze lag bij haar goed. Met een smalle boom. Maar als ik dit zadel op onze arabier leg met ook redelijk wat schoft dan ligt dat weer voor geen meter, terwijl dat met de kieffer of stubben veel beter was. De anky zadels zijn ook wel beetje voor de kwpn types gemaakt natuurlijk. Dat zadel ziet er ook niet uit op een arabier Haha! Misschien was het een trend in die tijd maar ik heb een anky gekocht omdat het goed lag en het ook nog eens lekker zit Knipoog het had bij mij net zo goed een ander merk kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door sarosxx op 20-11-08 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:34

mijn paard heeft een hele hoge schoft (vast de hogste van bokt) en nee geen atrofie. vreemd dat dat meteen geroepen wordt..... ik heb en kieffer munchen.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:39

Hmm atrofie, er wordt vaak snel geroepen van je paard heeft misschien wel dit of dat. Kijk maar eens als je op een stal komt, ze praten je paard het ergste aan Haha!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:39

Voor de mijne met hoge schoft heb ik nu een compleet op maat gemaakt daaleman zadel. hiervoor had ik een kieffer aachen met een terug gesneden kamer.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:40

daarom ben ik blij dat ik niet op een stal sta maar mn paardje lekker aan huis heb. moet er niet aan denken.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 23:41

Oke dus mijn conclusie tot nu toe van jullie is Kieffer.
Ik ben totaal gewen Kieffer mens Bloos

Welke modellen hebben jullie.
Want Genf, Wien, Lustiano, Lech of Ulla Salzgeber zijn voor mij geen optie.

Wel zie ik Inzell of Athen Olympic, Malmo wel zitten.

Over dat Atrofie ga ik niet vanuit. Ik kan wel even googlen en desnoods een Fysio in de hand nemen.
Gelukkig sta ik thuis aan huis met m'n eigen paarden. Heerlijk rustig. Tong uitsteken

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:42

ik heb een kieffer munchen

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:52

Haha! Ik sta ook heerlijk thuis, vaak goed bedoeld die conclusies maar jah een mening vraag ik liever aan de dierenarts of deskundige als een van de paarden iets mankeert Haha!

We hebben zelf een kieffer Ulla Salzgeber voor onze arabier. Ik moest er in begin wel aan wennen maar nu vind ik hem eigenlijk wel lekker zitten Knipoog

Vroeger had ik een kieffer lech dressuur, zat eigenlijk ook wel lekker. Deze had ik zelfs al voor ik mijn paard had en ermee op verschillende paarden gereden. Volgens mij is dit zadel bijna gelijk aan een Wien.

Een Inzell heb ik zelf niet gehad maar wel paar keer op mogen rijden, hier zat ik eigenlijk wel meteen goed in. Ik vind hem ook wel apart om te zien. Tweedehands moeilijk aan te komen volgens mij.

Maar het is heel persoonlijk. In mijn anky zit ik erg lekker maar er zijn ook mensen die dat niet fijn vinden. Het is ook maar net wat je wil, diepe zit, diepe gedwongen zit of gewoon lekker vrij.

Maar aangezien je het nog hebt over groeien, lijkt me een kieffer niet verkeerd. Deze is eventueel makkelijk op maat te maken. Met Ainsley heb ik geen ervaring en kan ik niet over oordelen. Ik heb wel op kn en passier gereden maar is weer een wat hogere prijsklasse als de kieffer maar tweedehands ook wel aan te komen.

Misschien verstandig om een zadelmaker te laten kijken, misschien kom je wel op een heel ander merk uit Knipoog ieder paard is anders. Een schoft telt niet alleen, het is ook nog de lengte van de rug en ook de ruiter etc. etc. Ik ging toen ook voor een passier maar het is een anky geworden die had ik anders nooit uitgezocht Haha!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:59

Ik heb op die van 'mij' ook een Kieffer Ulla Salzgeber Rusty liggen. En die ligt super. En het zadel zit ook erg lekker. In m'n profiel heb ik em bij de laatste rijfoto's erop liggen (paard is Exile). En daar zie je ook de rug van dat paard.
Omdat dat paard atrofie heeft en een erg strakke rug, heb ik er een Korrector onder liggen.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:03

Vonnie84 schreef:
Ik heb op die van 'mij' ook een Kieffer Ulla Salzgeber Rusty liggen. En die ligt super. En het zadel zit ook erg lekker. In m'n profiel heb ik em bij de laatste rijfoto's erop liggen (paard is Exile). En daar zie je ook de rug van dat paard.
Omdat dat paard atrofie heeft en een erg strakke rug, heb ik er een Korrector onder liggen.

Als je er eenmaal je draai in hebt gevonden zit het als een stoel, ik moest erg wennen maar vind hem nu ook wel erg fijn.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 08:30

sarosxx schreef:
Hmm atrofie, er wordt vaak snel geroepen van je paard heeft misschien wel dit of dat. Kijk maar eens als je op een stal komt, ze praten je paard het ergste aan Haha!

De reden dat ik aan atrofie moest denken was omdat de TS aangaf dat het paard eerst een zadel op gehad heeft wat haar niet helemaal lekker lag en wat ze probeerde te corrigeren met bondjes etc. In vele gevallen kan dit atrofie veroorzaken, en het is ook zo dat paarden met van zichzelf een hoge schoft, een verhoogde kans op artrofie hebben. Maar goed ik heb er ook bij gezegd dat ik dat niet met zekerheid kan zeggen omdat ik daarvoor eerst een foto van de rug moet zien.

Ik vind kieffer zadels trouwens heerlijk, heb er zelfs endurance wedstrijden mee gereden. Ik heb een kieffer Aachen, Europe en een Wien eropgehad, vond het stuk voor stuk fijne zadels. Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:03

KN is ook een optie, heeft een ver teruggesneden kamer.
Maar eerlijk gezegd zou ik niet vanaf Bokt een merk gaan kiezen maar een goede zadelmaker laten komen met een heel bus vol zadels.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 10:44

Dat is leuk want ik wil geen nieuw zadel. Dus ook geen bus vol zadels.
Ze gaat de komende tijd flink in spieren groeien en kan ik kosten gaan maken wat betreft de vulling of boom.

Ik heb het geld er nu niet voor. Wel voor een goed 2e hands zadel
Ik weet dat het na 2 maanden of 3 weken toch niet meer past en dat ik zonde van m'n geld.
Volgend jaar als de ergste spieropbouw is geweest dan kan ik een nieuwe laten aameten maar voorlopig denk ik daar nog echt niet aan Bloos

Ik zoek nu gewoon een goed 2e hands zadel waar een zadelmaker even naar kijkt.
Ik hoop trouwens de de zaak bij ons 5KM verder nog een 2e hands zadel heeft liggen.

Ik heb al veel zadels onder me gehad.
(Pagony, Wintec, Thorowgood, Passier, Stubben, Prestige, Daaleman, KN, WOW enz.)

KN, Prestige, Passier en Daaleman springen eruit.
Ik heb zelf rugproblemen dus moet ik ook daar aan denken. Het is niet makkelijk...

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:48

Mijn vorige vzpaard heeft ook een hele hoge schoft, en door kayunta@bokt heeft ze een heerlijk zadel. Misschien kun je haar eens wat vragen stellen. (www.happyhorseadvies.nl)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:52

ezmee; een zadelmaker komt ook met een bus vol 2e hands zadels hoor...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:16

Idd. En moet je de kosten van osteopaath en fysio eens op gaan tellen, krijg je ook een leuk bedragje. Heb zelf mijn paard drie weken met een slecht passend zadel gereden en had hem in die drie weken bijna naar de rasmodee gereden. Heeft meer dan een half jaar geduurd eer die rug weer in orde was Scheve mond Elke twee weken 65 Euro voor massage en heb twee keer een osteopaat moeten laten komen a 90 Euro. Men, wat wou ik dat ik gewoon een zadelmaker had laten komen...
Geloof me maar dat je dat echt niet wilt.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:21

Ik heb nu een kn..en die ligt wel goed..

ik heb passier lenox,wintec,ainsly,trowgood gehad en lagen allemaal niet goed....

HASser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:23

mijn paard heeft ook een hoge schoft en daardoor had ik ook moeite met het vinden van een passend zadel. Heb nu een kieffer lech om mee te dressuren en een kieffer beerbaum om mee te springen.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:25

Mijn paard heeft een moeilijke rug, hele hoge schoft en erg smal. Ik heb een Massimo Trail die met aanpassingen goed ligt en heb nu een JC springzadel op proef. Die ligt redelijk goed, moet alleen van voren waarschijnlijk worden opgevuld. Allebei hebben teruggesneden kamers. Ik heb heel veel merken geprobeerd maar er past maar weinig helaas...

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 11:29

suuzepuus schreef:
ezmee; een zadelmaker komt ook met een bus vol 2e hands zadels hoor...

Dan hoor ik graag welke want hier doen ze dat niet.
Dan kan ik zelf met zadels gaan sjouwen en weet ik nog niks.