wat een opluchting =hackamore=

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

wat een opluchting =hackamore=

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 20:23

jaren lang heb ik problemen gehad met de aanleuning.
eerste half jaar, teugeltjes los gehad, hij accepteerde het gewoon niet dat ik wat aan zijn mond vroeg.
we zijn M2, met bitje geworden, maar nu had hij toch weer een oud litteken in zijn mond open.
en van school (paardensport opleiding) mocht ik dan zo lang wel met een milde hackamore rijden.

en wat een openbaring~!

De "handrem" was weg, hij zat helemaal lekker in zijn vel, hij begon te briesen,
hij begon meer te ontspannen.
hij was in constante aanleuning Haha!

na jaren van gemuts met andere bitjes, werken aan die nageeflijkheid,
van achteren naar voren rijden, wiebelend paardenhoofd, te ver achter de teugel,
te hangend op de teugel noem maar op.... Puur alleen om zijn gangenwerk en het tonend beeld in die 10 minuten in de proef zijn we zo ver gekomen. écht rijden was het niet.

en nou in een ochtend, heb ik heel fijn gereden, hij bleef gewoon daar waar ik hem hebben wou,
hij ging niet elke pas toch weer proberen te onttrekken van die nageeflijkheid.

hij is nu alleen nog een beetje brutaal op de hackamore, dat hij zeg maar best door durft te drammen.
Maar dat is rijtechnisch goed af te leren door nog meer overgangen te maken aan mijn zit.

ik zie het helemaal zitten.
jammer dat he top wedstrijdjes niet mag he.
en met springen doe ik ook nog wel een bitje in, hackamore mag pas vanaf het Z springen, ik ga ervan uit dat dat met een reden is,
je moet ook niet met stang en trens dressuur rijden als je pas L bent toch?

hebben jullie ook zulke ervaring met de hackamore
of toch ook de mindere kant, waar je zo veel van hoort.

dat je het neusbeen er mee kan breken bijv.

Arabesk

Re: wat een opluchting =hackamore=

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:08

constante aanleuning met een hackamore? Scheve mond

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 22:44

ja wat anders?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:52

Dit soort optomingen werken slecht op constant contact. Het verschil in druk is klein, waardoor de reactie op je teugelhulpen afstompt. Een hack rij je eigenlijk op neckreining + zit en aanleuning is het gewicht van de teugels. Bij constant contact wordt de hack na een tijdje waardeloos, en dat schrijf je in je stukje al. Hij gaat "drammen" aka verschil in druk is voor hem niet meer goed waarneembaar en dan loopt hij door je drukverschillen/signalen heen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:03

Net zoals je bij de bitten steeds scherpere bitten nodig hebt voor hetzelfde effect, heb je bij bitloos ook steeds scherpere optomingen nodig voor hetzelfde effect als je constant blijft terugtrekken inderdaad.
Eigenlijk moet je met welke optoming dan ook gewoon op je zit een nette proef kunnen rijden, met een losse teugel. Pas als dat lukt dan kun je nageeflijkheid gaan vragen met de teugel, maar altijd met weinig druk, en vooral niet gaan terugtrekken als het paard de neus weg duwt.
Dan heb je straks geen hackamore meer nodig, maar kun je ook prima rijden op een simpel bitloos hoofdstel of stalhalster Lachen

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 23:07

ik begrijp jullie verhaal, maar jullie hebben mij niet helemaal begrepen, met constante aanleuning bedoel ik eigenlijk zo'n lichte druk, dat je een fragiel kuikentje vast zou kunnen houden zeg maar.

en ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat je dat kan trainen door gewoon veel overgangen te maken, van achter naar voren rijden en zo steeds mijn hand ontspannen en juist geen tegen druk geven.

drammen is goed op te lossen zonder druk te hoeven geven of aan de teugels te trekken. zo wil ik dat proberen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:12

Oja, over het breken van de neus; dat is onzin Knipoog Míts je de hack op de goede hoogte hebt hangen: twee vingers onder het jukbeen.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 23:17

nouja, en hij is met een vilten neusbrug, geen ijzeren, en de kleinste scharen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 07:02

een hele lichte druk wordt met de schaar van een hackamore omgezet in een grote druk. (natuurkunde -> kracht x arm)

probeer eens een andere optoming, via www.bitloos.nl kun je optomingen huren om uit te proberen

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:26

ik wil geen andere optomingen proberen, ik heb wel eens een soort dr. cook idee geprobeerd, maar dan werd hij mij veel te lang, en nam hij veel te veel druk op de teugels, hij ging als een duikboot.

met hackamore.. ik kan neit anders concluderen dan dat het bit bij hem vele blokkades opqierpen, omdat hij van zichzelf enorm veel souplesse heeft viel het niet op, alleen het rijden voelde gewoon niet zo super.

de andere bitloze optomingen lijken me leuk voor andere doeleindes, of andere paarden met andere karakters.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:34

moonprayer, ik heb precies hetzelfde met mijn paard. Ze heeft een hekel aan een bit en altijd gedonder ermee.
Ik ben ook met een hackamore gaan rijden en dit blijkt ook voor mij/mijn paard de ideale oplossing te zijn. Ook ik krijg hiermee de juiste aanleuning en een ontspannen paard. Voor ons de ideale optoming.
Wedstrijden rijden wil ik zelf niet dus dat is ook geen belemmering.

In de bak, zowel dressuur als springen, rij ik met een korte schaar.
Buiten met een lange schaar, omdat ze hier nogwel eens flink kan drammen, met name op de terugweg.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 13:29

ik denk dat die van mij niet terug komt in tempo, hoeveel druk ik ook op de neus zal maken.
moet echt op mijn zit.

wat dat betrefd is hij wel heeeel brutaal.

het scheelt inderdaad dat je geen wedtsrijden wilt rijden, waarom is dat?
ik vind het jammer dat ik straks weer dat bitje erin moet doen, als die blokkades weer tegen zal komen, maar wellicht nie tvoor die ene keer in het proefje.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:50

Ik rij die van mij compleet op mijn zit. Alleen buiten op de terugweg, als ik haar lekker laat galoperen, dan wil ze wel eens vergeten te luisteren naar mijn zithulpen als ik wil stoppen. Dan moet ik mijn teugels gebruiken(helaas). De lange schaar is meer voor mezelf, ik rij hoofdzakelijk met 1 hand ivm handicap. Tenslotte is de hack zo scherp of zo zacht als mijn hand.
Hiervoor heb ik met alle mogelijke bitten gereden, ook scherpe. Maar naar geen een luisterde ze. Het bit indoen was ook een ramp. Mijn verzorgsters kregen het zelfs helemaal niet gedaan. De hack luistert ze prima naar. Ze stompt ook niet af zoals tamary zegt. En ze steekt vrijwillig haar hoofd in de hack, zegt genoeg lijkt me.

Wedstrijdambities heb ik nooit gehad. Ik rij wanneer ik zin heb en doe waar ik op dat moment zin in heb. Ik kan rustig ook weken niet rijden. Ik ben echt een recreatieruiter, ik houd voornamelijk van buitenrijden. Springen vind ik ook heel leuk maar niet te hoog, tot 80 cm zeg maar. Dressuur rij ik 1 x per week (les), puur omdat het goed is voor mijn paard haar rugspieren.

Voor mij bij dit paard geen andere optomingen. Wat goed gaat moet je niet veranderen!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:33

moonprayer schreef:
ik vind het jammer dat ik straks weer dat bitje erin moet doen, als die blokkades weer tegen zal komen, maar wellicht nie tvoor die ene keer in het proefje.

Ik voorspel dat dat een heel gedoe gaat worden. Ik heb dat ook ooit één keer geprobeerd, paard was zwaar beledigd, ging echt onmogelijk in verzet.. (maar je kan wel degelijk een uitzondering krijgen om wedstrijd te mogen rijden zonder bit - België/springen).
De rest van je verhaal klinkt bekend. Voor het bitloze heb ik mijn paard ook nooit op een 'normale' manier op een gebroken of dubbel gebroken trens kunnen rijden. Alleen met een stang met tongruimte stopte hij enigzins met hoofdgooien en vechten tegen het bit. Ik vermoed dat hij misschien toch een mond heeft waar een doorsnee bit niet in past.
Gelukkig hoef ik me daar al lang geen zorgen meer om te maken, we rijden al jaren bitloos Knipoog

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 16:59

die myler die ik hiervoor had had inderdaad veel tongvrijheid. en was niet zo dik als andere bitten, hij beeft een klein bekkie.
heb gisteren wedstrijd gehad, met bit dus..

hij begon heel fijn, nog zoals die op de hack liep, en werd toch steeds vluchteriger, en strakker.

ondanks dat bijna alle oefeningen verkeerd gingen, en hij iets te vluchtig was, kreeg ik nog wel een winstpuntje, was nota bene zeldzaam die avond.

vrees dat dat meer lag aan hoe de rest reed Knipoog

misschien had ik toch gewoon maar 10 minuutjes moeten inrijden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:02

Hoe klein die scharen ook mogen zijn: scharen blijven scharen. Met een dergelijke hefboomwerking heb je zelf geen idee wat je nou eigenlijk in je hand hebt. Misschien denk jij dat dit heel licht is, maar waarschijnlijk ervaart je paard dan grote druk. Hackemores zijn hoe dan ook geen optomingen waarbij je met constant contact moet gaan rijden. Ik denk dat oefeningen met wijken voor druk een veel betere oplossing is.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:19

je kan Linda Ernst eens vragen, die heeft ook een tijd met hackamore gereden, zelfde reden, wond in de mondhoek door een ongelukje.

Ze zit ook op Bokt, onder haar eigen naam

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:28

moonprayer schreef:
ik wil geen andere optomingen proberen...

tja als je niet eens een andere optoming wilt probéren houdt het gauw op he

vooral niet verder kijken dan je neus lang is Sigaar

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:08

Arabesk, kan jij nou nooit normaal reageren op iemand die er anders over denkt dan jij?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 23:29

waarom zou ik iets anders proberen als dit goed voelt.
ik merk aan mijn paard dat hij het fijn vind zo.

we zijn nou eenmaal erg verschillend, niet alles werkt bij alle paarden hetzelfde. Niet alle paarden kun je zonder gevolgen natuurlijk bekappen, en vice versa met ijzers. maar sommige wel.

Ik héb al eens bitloos gereden met een dr Cook idee.
dit werkte gewoon lang niet fijn voor mij. einde zoektocht toch

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:46

er zijn meerdere hoofdstellen dan alleen dr Cook.
Denk dat Arabesk dat ook een beetje probeert te zeggen.
en niks is makkelijker dan een hoofdstel lenen toch? Ik kan je alleen een bitloos hoofdstel verkopen, maar via die site kun je er 1 lenen!
De Sidepulls die ik verkoop, zien er goed uit voor de dressuur. Wellicht dat het dan wel lukt met wedstrijden?
Springen mag zowieso wel bitloos dacht ik trouwens?

En niet te vergeten: lekker dat je paard nu losser is geworden!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 12:49

maar het punt was, dat ik helemaal niets anders hoef te proberen als dit zo fijn werkt.

waarom zou ik me van alle sop de hals halen met optomingen, terwijl ik juist iets heb gevonden waar ik me goed bij voel, en het paard laat dit ook merken.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:51

heb je helemaal gelijk in:)

maar ik dacht dat je nog met de handrem zat? misschien dat dat bijvoorbeeld een reden was om een andere hoofdstel te proberen.

maar nu ik het nogmaals lees, klink je toch wel tevreden. hoop dat hij er net stugger door word en je zo lekker kan blijven rijden
(ik zweer zelf ook bij mijn eerste, en enige bitloze hoofdstel hoor, dus ik snap je punt:P)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 17:52

Lachen
De handrem is meer al zijn frissigheid (net week geschoren, ijskoud weer ineens) die hem in de weg zit. de draf en stap gaat het heel goed. maar in de galop kan hij gewoon ineens bedenken dat hij van ontspannen aanleuning ineens een sprintje moet trekken. allá jippieya jee

echt baldadigheid, geen angst voor de hm.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:27

[NA] --> [HAR]