Martingaal of tiedeman, lastig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

L_isanne

Martingaal of tiedeman, lastig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 18:53

Hallo,
ik heb al gezocht of er al meerde topics over zijn gemaakt en dat is het geval, maar daarin kon ik niet de informatie vinden die ik nodig had, dus dan probeer ik het maar zo..

Wanneer ik tijdens een buitenrit aan het galopperen ben is er niks aan de hand, maar zodra ik mijn pony terug wil nemen naar de draf, gooit ze d'r hoofd omhoog en heb ik niet veel controle meer..
Ook met springen doet ze het af en toe, niet vaak, want ze is redelijk makkelijk met springen, maar toch.. waarschijnlijk doe ik hem met springen ook af en toe om..
Het is niks medisch, heb haar daarop al laten nakijken, dat was in orde.
Nu weet ik niet of ik een martingaal of tiedeman moet kopen, want een tiedeman is naar mijn idee wat strenger dan een martingaal, maar sommigen zeggen dat een tiedeman makkelijker is.. En een martingaal staat beter bekend voor tijdens het springen..

Kan iemand helpen? Bloos
Laatst bijgewerkt door L_isanne op 18-11-08 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Shorks

Re: Martingaal of tiedeman, lastig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:56

Als je een martingaal aandoet kan je pony haar hoofd nog wel omhoog doen maar heb je betere controle omdat het bit op dezelfde plek blijft liggen. Een thiedemann zorgt ervoor dat het hoofd helemaal niet meer omhoog kan. Ik rijd ook altijd buiten met martingaal, ik vnd dat vriendelijker dan een thiedemann en het helpt wel Knipoog (mijn paard doet precies hetzelfde als die van jou)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:00

Ik zou inderdaad ook voor een martingaal gaan, die is net zo makkelijk, en is inderdaad minder streng. Ook met springen is dat handiger! Lachen

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 19:03

Oké, maar moet je dan van die 'teugelvlinders' hebben aan je teugels, of is dat niet persé nodig? Bloos

edit: Bedankt voor de reacties! Lachen

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:04

martingaal!
want met een thiedeman mag je niet springen. dan kan je paard over de kop gaan en hij is ook veel strenger en als je een thiedeman koopt krijg je hem nooit meer zelf aan de teugel (eigen ervaring) Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:06

lisannee93 schreef:
Oké, maar moet je dan van die 'teugelvlinders' hebben aan je teugels, of is dat niet persé nodig? Bloos

Je bedoelt teugelstops?

Afbeelding

Zou ik wel doen i.v.m. veiligheid. De ringen kunnen makkelijk achter de gesp van de teugels blijven hangen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:08

Ja dat zou ik ook zeker doen!
Ik wist het eerst ook niet van de teugeldingen, en toen bleef die haken bij de gespjes van de teugels aan het bit, en toen trok die m,n pony dus omlaag, erg sneu..! Die dingen heb je dus wel nodig.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 19:09

Ja, die bedoel ik Knipoog..
Laatst bijgewerkt door L_isanne op 18-11-08 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:11

Natuurlijk niet, maar het is wel veel veiliger. Ik zou ook gewoon eerst een martingaal proberen. Dan heeft je paard ook niet altijd veel druk. Als het probleem er dan nog steeds is, zou ik een tiedeman proberen.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 19:12

Oke, bedankt!
Ik ga een martingaal proberen.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 19:25

Dit probleem is ook niet echt rijtechnisch op te lossen, of wel?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:27

Jawel, bijna alle problemen zijn rijtechnisch op te lossen, maar aangezien dit probleem zich vooral bij springen en buitenrijden voordoet, en je (ik iig) daar over het algemeen wat minder controle hebt als in de dressuurbaan, kies ik ervoor om een martingaal om te hangen. Dan kan ze het hoofd niet meer omhoog doen, terwijl jij je op de volgende hindernis kan concentreren.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 19:29

Ja, zo dacht ik er dus ook over.
Maar ik wilde er eerst zeker van zijn dat ik niet iets anders kon proberen, dan meteen een hulpteugel te gebruiken Knipoog.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:42

Heel verstandig. Lachen

Maar kies je dan toch voor een hulpteugel: een martingaal is IMO de meest vriendelijke. Als je 'm goed afstelt werkt-ie alleen als het nodig is.

Ondertussen kun je proberen het rijtechnisch op te lossen, zodat je later zonder kunt. Maar dan heb je tot die tijd iig iets voor 'noodgevallen'.