Neusriem, zin of onzin?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Black_WhiteJarig

Neusriem, zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 10:52

Ik rij nu al een tijd zonder ook maar 1 neusriem, en het bevalt prima, eigenlijk beter zelfs. Dat bracht me aan het denken waarom we eigenlijk allemaal massaal een neusriem gebruiken. Heeft er iemand wel eens over nagedacht en kun je de reden waarom je ermee rijd onderbouwen, of rij je ermee om dat het zat bij het hoofdstel wat je kocht of om dat iedereen het doet?

Ben heel erg benieuwd.

De reden dat ik trouwens de neusriem er op een dag af had gehaald was omdat ik incombinatie met een touwhalster en hoofdstel ging rijden (heeft trouwens niet lang geduurd).

saskiakefie

Re: Neusriem, zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:56

het bit blijft dan iets beter zitten op zijn plaats.. sperriem wordt gebruikt dat het paard zijn mond niet kan openen, om au te zeggen. Tong uitsteken

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:59

De neusriem heeft als enige functie de mond van het paard dicht te houden. Niet meer en niet minder. Ik gebruik altijd wel een neusriem maar ik doe m absoluut niet strak.

Black_WhiteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 11:37

Dat je de mond van het paard dicht wilt hebben is duidelijk, maar wat heeft het voor voordeel?

Je dwingt het paard nog meer in een houding. Het paard kan niet kauwen (wat een onderdanige beweging is, en een beweging die laat zien dat het paard spanning van zich af laat lopen), en in mijn ogen wordt de spanning onbewust opgebouwd omdat het paard minder kan. Wat is het voordeel van die vrijheid te ontnemen?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:39

Voordeel is denk ik op wedstrijden dat je paard niet telkens zijn mond openheeft. Verder zie ik er behalve evt hoofdstel op zn plek houden geen voordeel van.

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:46

Ik rij ook nooit met een dubbele neusriem met mijn ene merrie, met de andere wel, gewoon een kwestie van aanvoelen denk ik

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:52

Ik vind het echt wel een zinnig dat het bit stiller ligt in de mond Ja

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:10

Het bit ligt behalve bij een lage neusriem nauwelijks stiller in de mond. (en wat neusriemen die voor engels niet gewaardeerd worden) Ik zou graag zonder willen rijden maar mijn eigen handwerking is daar niet goed genoeg voor. Rij dus met een lage, wel zo los dat het paard veel kan aangeven (nog net geen appel kan eten)

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:25

ik gebruik hem, maar niet strak alleen weet niet waarom

o0jamie0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:33

zou het veel verschil hebben?
ik denk dat ik morgen maar eens ga vragen of ik zonder neusriem mag rijden.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:56

ik rij wel met neusriem (duh bitloos) maar voordat ik bitloos reed had ik inderdaad dezelfde gedachte en zijn zowel mijn sperriem als neusriem weggebleven

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:04

Kijk even bij de zoek functie.. Neusriem dient voor het dichthouden van de kaken..maar versta goed; GEEN KLEMMEN, dat is vreselijk slecht!

murilena123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:33

Ik gebruik het heel losjes om te zorgen dat mijn merrie niet met haar lipjes gaat klapperen! En vooral op buitenrit..ze heeft nogal eens de neiging een tak op te wilen eten oid...

_Eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:38

Sommige paarden zijn dus ook sterker zonder neusriem, omdat ze nu heel goed kunnen verweren tegen het bit, en het goed vast kunnen klemmen, dit is denk ik ook de reden dat veel manege's de neusriem altijd gebruiken!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:40

nuggie schreef:
Sommige paarden zijn dus ook sterker zonder neusriem, omdat ze nu heel goed kunnen verweren tegen het bit, en het goed vast kunnen klemmen, dit is denk ik ook de reden dat veel manege's de neusriem altijd gebruiken!

Gaan we zo beginnen? Want dan ken ik ook nog wel wat voorbeelden van EP ruiters, en dan kan ik die groep ook wel over 1 kam gaan scheren. Blijf even respectvol, ja. Knipoog

Ik gebruik 'm idd zodat de mond niet open kan. (En het paard dus niet z'n werk kan ontlopen.)
Zijn er hier mensen die het nog beter uit kunnen leggen?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:49

nuggie schreef:

Ik lees dit anders, dat maneges om te voorkomen dat de paarden de ruiters buiten spel kunnen zetten door hun mond open te kunnen doen en zich zo te kunnen ontrekken aan de teugelhulpen een neusriem gebruiken.

Persoonlijk vind ik met neusriem veel fijner rijden omdat het paard zijn mond niet open kan sperren en zich zo aan mijn hulen en het werk kan onttrekken. OOk uit oogpunt van veiligheid voor de ruiter ben ik een groot voorstander van de neusriem. Ongeacht welke neusriem gerbuikt wordt, het paard moet altijd kunnen kauwen op een bit. Als dat niet kan is de neusriem te strak en kan je zelfs de ademhaling belemmeren van een paard.
Een lage neusriem zorgt dat het bit iets stiller in de mond kan liggen en een hoge zorgt ervoor dat het paard zijn kaken niet te ver kan openen, de sperriem zorgt ervoor dat de mond niet wagenwijd open gespert kan worden en de tong moeilijker over het bit gegooit kan worden. Een neusriemzorgt er in principe niet voor dat een hoofdstel op zijn plaats blijft zitten.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:36

Ik gebruik mijn neusriem om extreem sperren van een paard te voorkomen. Natuurlijk doen ze dat niet als je gewoon rijd, maar áls je een keer een noodstop moet maken is het toch niet de bedoeling dat het paard zijn mond open gooit. Hij zit zo los dat mijn paard nog wel een stuk haar mond open kan doen. Ze kan gewoon kauwen en snoepjes pikken. Ik heb ook een tijdje zonder neusriem gereden, maar dan wel emt een kneveltrens dat er geen bitring in de mond kan verdwijnen in een noodsituatie.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:22

Als ik hem eraf haalt vind ik dat niet zo prettig voor het paard aangezien het bit dan alle kanten op kan gaan. En het staat inderdaad ook mooier vind ik Lachen.
Moet hem trouwens ook wel gebruiken want heb de sperriem ook nodig anders opent hij zijn mond.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:29

Raar toch, dat het in het western rijden heel normaal is om zonder neusriem te rijden. Op wedstrijden mag het niet eens, voor de training wordt het soms wel eens gebruikt om de paardenmond dus dicht te houden.
De positie van het bit hoort ook zonder neusriem stabiel te zijn, anders is er iets mis met het gebruik van het bit door de ruiter of past het bit niet.
Wij, mijn man rijdt klassieke dressuur en ik western, rijden vrijwel altijd zonder neusriem en hebben nooit last van wiebelende bitten of open monden.
Bij onze jonge hengst doen we hem soms wel om omdat die inderdaad soms zijn mond wil opendoen omdat hij nog in de "wenfase" zit en dan is het wel eens handig,dit doet hij ook als het bit er los inhangt dus zonder teugelcontact. Op shows rijdt mijn man wel met een hele los zittende neusriem, voor het "mooi".
Ook een neusriem is een hulpmiddel en moet ook als zodanig gebruikt en gezien worden, al kan het in sommige gevallen ook een stukje versiering zijn, maar dan zit hij dus los.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:34

Ik heb nog nooit een neusriem gebruikt bij m'n jonge paard. En ja in het begin speelde hij veel met het bit, dat kan geen kwaad. Na een maandje of 2 hield hij z'n mond vanzelf mooi dicht. Ik rij western.
Onze arabier spert z'n mond wel open, toch gebruiken we geen neusriem. Waarschijnlijk is dit een soort "trauma" van in het verleden aangezien hij dat alleen doet wanneer hij wat gestresseerd is. Hij laat dan evenwel mooi het bit los. Aangezien hij niet voor wedstrijden dient, trekken we het ons niet aan.
Onze vroegere draver (engels gereden) daar lieten we de laatste jaren ook de neusriem weg (die reacties die we kregen!), hij heeft daar nooit van geprofiteerd ofzo. Toen wist ik dat zo'n martelding niet echt nodig is.
Voor mij = onzin!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:37

hebben jullie het nou over een neusriem of een sperriem?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:40

saskiakefie schreef:
hebben jullie het nou over een neusriem of een sperriem?

In mijn geval op allebei. Knipoog

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:44

Met mijn eigen pony vroeger ging op een gegeven moment de neusriem kapot. Ben ik maar zonder gaan rijden. Nog nooit enig verschil gemerkt.
Nu rijd ik western, ook zonder neusriem en het maakt echt geen fluit uit. Heb het nooit begrepen.

Chris_Luxz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:02

Black_White schreef:
Dat je de mond van het paard dicht wilt hebben is duidelijk, maar wat heeft het voor voordeel?

Je dwingt het paard nog meer in een houding. Het paard kan niet kauwen (wat een onderdanige beweging is, en een beweging die laat zien dat het paard spanning van zich af laat lopen), en in mijn ogen wordt de spanning onbewust opgebouwd omdat het paard minder kan. Wat is het voordeel van die vrijheid te ontnemen?

Je suggereert dat mensen die met een neusriem rijden de vrijheid ontnemen van hun paard...Daar ben ik het niet mee eens.

Het voordeel dat je paard z'n mond niet zo ver kan opendoen is omdat je dan beter kan blijven inwerken wat ten goede komt van je aanleuning.
Afhankelijk van hoe strak je de neusriem aantrekt blijft kauwen altijd mogelijk. Sommige ruiters nemen het begrip "aansnoerneusriem" erg letterlijk, dat is niet de bedoeling. De bedoeling van die brede neusriemen is om de druk over een breder oppervlak te verdelen.

In ieder boek staat, en op iedere manege wordt gezegd dat er 2 vingers ruimte tussen de neusriem dient te zitten en een vuistje tussen de keelriem.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:57

Maar waarom zou een paard zijn mond open willen doen? In mijn ervaring gebeurd dat alleen als ik te streng ben met mijn handen. En dan is het feit dat het paard zijn mond open kan doen een goed alarmbelletje dat ik meer ontspannen moet rijden.