Waarvoor dient dat soort bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Waarvoor dient dat soort bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 21:09

Hey,

ik vroeg me eens af of er een lijst bestond waarin bij elk bit een beschrijving stond voor wat voor paard het geschikt is of wat voor functie het heeft?

Mijn paarden hebben allemaal een nieuw bit nodig (heb hoofdstellen gekocht met gratis bit bij, maar maten zijn niet juist) en heb geen idee wat voor bit ze het best kunnen gebruiken.

1tje ga ik laten overschakelen naar bitloos omdat ze zo braaf is ook zonder hoofdstel, de andere twee niet.

Wie o wie heeft er een mooie uitleg Knipoog

GirlyMelis

Re: Waarvoor dient dat soort bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:11

Raadpleeg de wiki Knipoog! Hier staat in ieder geval iets over dikte etc. Dan moet je er zelf ook wel redelijk uitkomen Haha!.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 21:21

op de wiki is het nogal beperkt, daar staat de basis op maar niet alle bitten Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:37

Wat heb je nu voor bitten? Als ze er goed op lopen kun je ze misschien ook houden, of dezelfde nemen.

De lijst ken ik niet..
Maar even in het kort, de belangrijkste punten:
Over de bitringen:
Een watertrens heeft draaiende ringen, bitstuk zal daardoor iets meer met de mond meedraaien, maar er kunnen velletjes tussen de bitringen komen en wondjes ontstaan.
Een bustrens is zachter dan een watertrens bij de mondhoeken.
Een D-trens is ook zacht bij de mondhoeken, maar duwt wat meer opzij bij een zijwaartse teugelhulp. Is dus iets duidelijker. Maar door de scherpe puntjes kunnen er bij gevoelige huidjes wel eens wondjes ontstaan.
En een kneveltrens is een extreme D-trens, verdeeld de druk over een nog groter oppervlak. Heel duidelijk voor jonge paarden.

Over de mondstukken:
Een enkelgebroken bit knijpt de mondhoeken bij elkaar, en kan in het gehemelte prikken. De bitringen kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen waardoor de hulpen duidelijker zijn.
Afbeelding
Een dubbelgebroken bit knijpt de mondhoeken iets minder bij elkaar, kan niet in het gehemelte prikken, en de bitringen kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen waardoor de hulpen beter doorkomen.
Een ongebroken trens kan niet knijpen of prikken, de bitringen kunnen niet onafhankelijk van elkaar bewegen, dus de hulpen komen íets minder goed door.
Een myler level 1 of billy allen bit kan niet knijpen of prikken, de bitringen kunnen wel onafhankelijk van elkaar bewegen, dus de hulpen komen wel goed door.

En dikte van het bit:
De dikte van het bit moet worden afgesteld op de grootte van de paardenmond. Een paard met veel ruimte kan een dikker bit aan dan een paard met een piepklein mondje.
Bitten worden verkocht van 10mm t/m 24mm.
10mm is erg dun, en mensen met een harde hand kunnen het paard pijn doen bij de mondhoeken doordat de druk over een heel klein oppervlak wordt verspreid.
24mm is erg dik, er zijn maar weinig paarden die zo veel ruimte in hun mond hebben. Een dik bit verdeelt de druk over een groot oppervlak, maar zorgt ook dat er weinig ruimte overblijft voor de tong, dus moeilijker om te slikken, en dus moeilijker ademhalen.
Het ideale bit is de tussenmaat: 18mm.
Ben je rustig met je handen, of heeft je paard een kleine mond, dan kun je rustig een 14mm bit nemen.
Ben je onervaren, trekt je paard erg hard terug, dan kun je kiezen voor een 21mm bit. Maar let op dat het wel past!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:41

niets meer aan toe te voegen mystictinker !
maar let wel op dat je geen bit neemt met hefboomwerking zoals een pessoa of een pelham die werken nl ook achter de oren en dat is vrij scherp !

maar waarom hebben al je paarden een nieuw soort bit nodig ?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 21:48

Voor amore: koperen enkelgebroken bustrens
Esquna: dubbelgebroken bit met dik bol stuk
Zyta: gewoon enkelgebroken bitje

Amore laat ik overschakelen naar bitloos maar de andere twee zijn zeer gevoelig in de mond en daar worden ze tijdens longeren nogal gek van. Ik longeer altijd eerst voor ik rij dus dan hebben ze hun bit wel al in...

Waarom ze aan een nieuw bit toe zijn? Omdat ik vind dat ze niet fijn lopen op de bitten die ze nu hebben... Heb het gevoel dat ze er zelf ook niet zo tevreden over zijn.

Alle paarden lopen zeer gemakkelijk op een trensje met rolletjes maar wou even afwachten op wat meer info voor ik nieuwe bitten koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 07:50

bedoel je een D trens met 2 kleuren ijzer ?
deze:
http://www.ruitershophetwittepaard.nl/i ... ollers.gif
?

zo ja zou ik daar neit mee rijden, dit is nl een erg gemeen bit. Het geeft nl kleine "electische" schokjes af omdat de 2 metalen met elkaar reageren.

maar mischien zou je eens voor Esquna een dubbelgebroken bitje met een plat stukje kunnen proberen.
en Zyta ook een dubbelgebroken met plat middenstukje ?
of vinden ze het bewegenlijke in hun mond niet fijn ? dan zou je een ongebroken trens kunnen proberen zo een als de onderste
dus met een lichte buiging in het bit voor een beter pasvorm in de mond.
http://static.bokt.nl/w/images/thumb/b/ ... renzen.jpg

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:34

Ik ZWEER bij mijn Myler!! Zowel mijn vorige paardje waarbij ik wel 10 bitten heb geprobeerd, als bij mijn nieuwe paardje werkte deze super! Pakken het bit super fijn aan, en reageren er perfect op. Nieuw kosten ze wel even wat, maar zou nooit meer anders willen!

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:29

ik heb een kneveltrens erg fijn bitje