meroth bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

meroth bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 20:13

Ik heb de zoekfunctie al een aantal keer gebruikt maar ik kan niet vinden wat ik zoek.
Ik ben van plan om een merothbit te gaan proberen met name omdat mijn paard erg slecht op een bit reageert. Ze wil best een paar keer met een bitje rijden maar daarna weigert ze haar mond nog open te doen en is ze moeilijk te rijden terwijl ik (volgens mij) zacht in mijn handen ben. Mijn instructeurs roepen iig altijd doe die teugels nou eens wat korter.
Ik weet alleen niet zo veel over de precieze werking van het meroth bit. Ik heb het idee dat het voor het paard nog wel eens ongemakkelijk kan zijn omdat het bit direct aan de onderkaak wordt vastgemaakt. Volgens mij kan het paard zijn tong dan niet goed bewegen en moet hij wel problemen hebben met het slikken.
Heeft iemand hiermee ervaring of meer informatie. Op de site van meroth kan ik ook niet direct vinden wat ik zoek.

8nnemiek

Re: meroth bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:36

Veel paarden lopen fijn op een meroth bitje inderdaad, het is zacht in de mond, en smaakt ook best lekker.
Maar als je paard niet graag het bit in doet dan heeft ze misschien last van haar gebit? Of misschien heb je net het verkeerde bit voor haar mond. Wat heb je nu? Welk mondstuk, welke dikte, welk materiaal, en welk soort bitringen?
Naast een ander bit kun je natuurlijk ook eens bitloos proberen te rijden. Altijd leuk voor de afwisseling, en er zijn paarden die gewoon echt niet met een bit overweg kunnen en veel beter zonder bit lopen.
Er zijn nog wel wat topics geweest over meroths, ik zal eens zoeken Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:38

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:49

Ik heb sinds kort een leren bit en die is echt super!
Ik heb het gevoel dat ze veel ontspannender loopt en het bit schuift ook niet helemaal door de mond door het kinriempje. Ze schuimt niet op dit bit, dus ik denk dat ze makkelijk kan slikken.
Maar vandaag zijn er ook 2 wolfstandjes uit gehaald, dus het kon ook daaraan liggen dat ze niet zo fijn reed op mijn andere bit.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 14:18

tanden zijn pas geleden (een week of 3/4) nog nagekeken. Er zat een klein haakje lings bij de wang en dat had ik al vermoed. Ik rijd op het moment met 2 soorten bitjes ik ben er nog niet helemaal uit welke het fijnste is. Ik rijd met een rubberen flexibel stangetje en met een dubbelgebroken koperen bit waar ik een extra laagje latexbandage overheen doe om het zachter te maken.
Ze wil op het moment haar mond niet eens meer open doen voor het bit dus het is echt wel een probleem.
Ik heb al een bitloos hoofdstel maar helaas is dit nog niet toegestaan in de rijles dus moet ik wel met een bitje rijden. Ook omdat ik met een tijdje toch wel eens een dressuurrondje wil kunnen rijden moet ik wel met een bitje trainen.

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:56

Die van mij doet ook nooit de mond open, ik heb dit bit nog maar 2x in gedaan dus weet niet of het beter word.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:03

Als je een bit in combinatie met een sperriem of strakke hanoveraanse neusriem neemt kan je paard zn tong ook niet vrij bewegen?

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:17

laura1986 schreef:
Als je een bit in combinatie met een sperriem of strakke hanoveraanse neusriem neemt kan je paard zn tong ook niet vrij bewegen?

We bedoelen bewegen binnen in de mond.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:20

In het assortiment van het merk pessoa zit een heel fijn model lederen bit. Gewoon een met leer beklede trens zonder kinriem ofzo. Daar lopen veel paarden erg fijn op. Je kunt die ook gewoon zelf maken.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:29

_rainbow_ schreef:
laura1986 schreef:

We bedoelen bewegen binnen in de mond.

Ja dat kan dan dus niet.. Niet echt ten minste. Een leren bit mag ook niet zo strak zitten dat de tong niet meer kan worden bewongen.

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:57

We bedoelen bewegen binnen in de mond.[/quote]
Ja dat kan dan dus niet.. Niet echt ten minste. Een leren bit mag ook niet zo strak zitten dat de tong niet meer kan worden bewongen.[/quote]

Mijn paard schuimt niet.... Het leren bit zit gewoon goed.
En als je slikt beweeg je je tong, ook al is het maar een klein beetje.
Dat kan dus wel met dit bit.

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:00

oneilltje79 schreef:
In het assortiment van het merk pessoa zit een heel fijn model lederen bit. Gewoon een met leer beklede trens zonder kinriem ofzo. Daar lopen veel paarden erg fijn op. Je kunt die ook gewoon zelf maken.

Die kan ik niet vinden.. Heb je een link?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 16:03

Het gaat mij dus om de zachtheid van het bit ik denk dat die van mij op een met leer bekleed bit nog niet goed reageert. Ik rijd nu of met een soepel rubberen stangetje (zonder ijzer erin) of met een dubbelgebroken koperen bitje wat ik omwikkel met latex.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:12

_rainbow_ schreef:
oneilltje79 schreef:

Die kan ik niet vinden.. Heb je een link?

Deze: http://www.2dehands.nl/pessoa-stang-led ... ?qq=pessoa
Latex is ook fijn, maar sommige paarden krijgen er plekjes van. Zwart rubber is weer heel stroef en wordt daarom niet zoveel meer gebruikt. Die paarden zijn dan wel weer fijn op dit bit. En het is heel makkelijk zelf te maken.

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:06

InekeH87 schreef:
Het gaat mij dus om de zachtheid van het bit ik denk dat die van mij op een met leer bekleed bit nog niet goed reageert. Ik rijd nu of met een soepel rubberen stangetje (zonder ijzer erin) of met een dubbelgebroken koperen bitje wat ik omwikkel met latex.

Wat voor bit is dat dan, die soepele?

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:08

Die kan ik niet vinden.. Heb je een link?[/quote]
Deze: http://www.2dehands.nl/pessoa-stang-led ... ?qq=pessoa
Latex is ook fijn, maar sommige paarden krijgen er plekjes van. Zwart rubber is weer heel stroef en wordt daarom niet zoveel meer gebruikt. Die paarden zijn dan wel weer fijn op dit bit. En het is heel makkelijk zelf te maken.[/quote]

Maar het is nog wel hard, ik vind dit bit heel fijn. Maar ik mag er niet mee starten.
Dus ik ben een beetje aan het rond kijken alvast.
Een ongebroken trens of hoe dat ook heet van Happy Mouth leek me wel wat.
Maar het liefst heb ik toch iets zachts..

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:14

Dit is een ongeveer-voorbeeld, ik heb een zelfgemaakte variant hierop.
Je kunt ook gewoon een flexibele dikke staaldraad onder het leer gebruiken (net als onder de kunsstof happymouth) , of zoals wij hebben een leren met kunststof verstevigd riempje dat op dezelfde manier als op de link met leer bekleed is. Je kunt het bit dus zo flexibel en zacht (laten) maken al je zelf wilt. We hebben hier ook van die latex om bitten, maar die zijn zeker niet zachter. Maar elk paard heeft ook weer zijn eigen voorkeur. Ik zat er zelf aan te denken om er een aantal te maken en via kapaza of marktplaats weer te verkopen.
Hier worden de paarden er mee zadelmak gemaakt en in de springsport ook wedstrijd gestart.

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:50

oneilltje79 schreef:
Dit is een ongeveer-voorbeeld, ik heb een zelfgemaakte variant hierop.
Je kunt ook gewoon een flexibele dikke staaldraad onder het leer gebruiken (net als onder de kunsstof happymouth) , of zoals wij hebben een leren met kunststof verstevigd riempje dat op dezelfde manier als op de link met leer bekleed is. Je kunt het bit dus zo flexibel en zacht (laten) maken al je zelf wilt. We hebben hier ook van die latex om bitten, maar die zijn zeker niet zachter. Maar elk paard heeft ook weer zijn eigen voorkeur. Ik zat er zelf aan te denken om er een aantal te maken en via kapaza of marktplaats weer te verkopen.
Hier worden de paarden er mee zadelmak gemaakt en in de springsport ook wedstrijd gestart.

Pb als je die gaat verkopen Tong uitsteken .

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:58

Voorlopig nog niet hoor, was maar een idee wat ik misschien wil gaan doen. Tong uitsteken

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 21:28

ik heb meroth bit nu gevonden bij een webshop voor maar 50 euro. Kent iemand de webshop van trekkingsaddles? Ik vind het wel vreemd dat ze de bitten voor maar 50 euro aanbieden terwijl verder iederen hem voor 65 euro aanbied.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:42

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 22:07

MysticTinker schreef:
Hier hebben ze er een voor 17,50 Haha!
http://www.mijnwinkel.nl/shop70000/

Maar zo'n goedkopere zal waarschijnlijk iets minder goed zijn natuurlijk

Die kwam ik vandaag ook net tegen!
Heb ik net een dure gekocht..
Maar ik weet niet of deze wel goed is?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 16:34

Ik wil toch het liefst een "echte" meroth. Daar heb je ook nog 2 jaar garantie op zitten dus mocht er iets mis mee zijn kan je hem terug brengen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:39

Ik heb ook een tijdje een lederen bit gebruikt. Anouar liep er fijn mee. Ik liet het kinriempje heel los en had het bit gewoon aan het hoofdstel.

Leg hem wel heel regelmatig in de zonnebloemolie. Dat heb ik niet gedaan (te weinig) waardoor hij best wel snel versleten was.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:53

Mijn paard was ook erg blij met een meroth bit. Die van de ruitershop lijkt mij erg dik toe en wit geverfd. De echte meroth is puur leder zonder schadelijke (looi)stoffen.
Ik ben echter over gegaan op een gewoon bit (en rij ook geregeld bitloos) omdat die van mij erg bijt op zijn bitten. Ik kan een leren bitje echter iedereen aanraden, ze gaan helaas niet zo lang mee als metalen bitjes over algemeen. Mijn paard was erg goed te houden, reageerde erg goed en was ontspannender. In de winter is het prettiger, omdat leer warm voelt en een metalen bit erg koud kan zijn.