[WN] Welk bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lena83

Welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 22:44

Ik ben onlangs begonnen met het omscholen van engels naar western. Bij e vorige eigenaar werd hij vooral bitloos gereden met alleen een neusriem. Buiten wil ik hem ook wel bitloos rijden maar met trainen rijd ik hem nu op een watertrens. bij het stoppen dramt hij erg door. Ook bij halve ophoudingen duurt het vrij lang voordat hij echt stopt. ik ben nu veel met hem aan het oefenen om hem op mijn zit te rijden en dus ook op mijn zit te laten stoppen.
Als ik hem nageeflijk probeer te rijden doet hij in eerste instantie zijn hoofd omhoog. Na een tijdje geeft hij het wel op en komt omlaag. Als hij eenmaal goed nageeflijk heeft gelopen, wordt hij daarna ook wel nageeflijker.
Welk bit kan ik nu het beste gebruiken bij de training. Ik wil hem uiteindelijk wel op een shank gaan rijden. Ik heb eerder ook weleens met een myler bit gereden en dat beviel opzich ook wel goed.
Ik vind het nu erg vervelend dat ik hem best veel in de mond moet zitten voordat hij een keer reageert.
Ook het buitenrijden wordt er niet leuker op als hij gewoon erdoor heen loopt.
Alle tips zijn welkom.

ElCid

Re: Welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:21

Dan komen natuurlijk eerst de gebruikelijke vragen:
Heb je les?
Hoeveel ervaring heb je?
Als je hem stopt, hoe doe je dat dan?
Je zegt dat je hem nu op je zit bent gaan rijden, hoe rijdt je hem normaal dan, want je zit ( balans) is het allerbelangrijkste om een paard te rijden, daarmee stop je, verander je van gang, stuur je, enz.
Doet hij het op de neusriem wel goed?
Heb je hem in begin met een dubbele optoming gereden, dus met bit en neusriem, want je zal hem toch eerst meten leren wat je met het bit bedoeld en dus een tijdje op de beide optomingen moeten rijden. Dus eerst bitje erin: niet gebruiken, dan de hulpen op bitje en neusriem doorgeven, dan alleen het bitje maar de neusriem er wel bij houden en als het paard het bit helemaal 100% snapt haal je de neusriem eraf.
Trek daar een paar weken/ tot maanden voor uit ( afhankelijk van hoe hij reageert). Als je dan uiteindelijk, als hij super op de trens loopt en je hem met een minimum aanleuning kan rijden, wil en kan overstappen op shank doe je weer hetzelfde, als je het op de goed onderbouwde manier wil doen, tenminste! Knipoog
Eerst weer een neusriem bij de trens, als hij daar weer goed op reageert doe je er een shank bij ( en haal je de trens weg!), die je weer in dezelfde stapjes gaat gebruiken totdat je paard dat bit snapt en dan laat je de neusriem weg.

Het lijkt een lange weg, maar uiteindelijk kom je zo wel het beste ( en uiteindelijk toch het snelste) tot echt goed resulaten.

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 19:52

Ja ik heb les, ik rijd nu een jaar western. Rijden op zit kent hij nog niet zo goed. Maar pakt dit wel goed op. Hij werd daar voornamelijk allen met neusriem gereden omdat hij het bit niet accepteerde. Ik heb er nu geen extra neusriem bij. Mijn inziens ook niet nodig. Tijdens de les heb ik ook zonder gereden. En als de mening daar anders ove was had ik het wel gehoord. Het bit kent hij wel. Het is een paardje van 12. Als ik dressuur matig met hem rijd is hij ook wel makkelijker terug te krijgen dan buiten. Maar ik heb zelf het gevoel dat hij bij de vorige eigenaar gewoon weg kon komen met dit gedrag. Vandaar dat ze zijn overgestapt op alleen een neusriem. Ik rijd hem nu gewoon terug op mijn zit en door het gerbuiken van het bit. Zodra hij terug komt laat ik de druk weg.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:28

WN-AM -> WN-TR

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:21

zo te horen beheerst het paard nog niet eens de basis van het rijden? noch engels noch western!

hij is niet aan je been, dramt en gooit zn hoofd omhoog, halve ophoudingen kent hij niet of duurt te lang.... Je zegt zelf dat je hem toch behoorlijk in zn mond moet zitten om m te laten reageren, dat moet je eerst zien op te lossen. Denk dan voorlopig nog maar niet aan een shank en ga eerst eens aan het werk zodat hij gehoorzamer wordt aan je been en op je zit en fatsoenlijk kan sturen en stoppen. Pas als je dat allemaal voor elkaar hebt kun je denken aan een shank, eerder niet.

Eerst met hulp van je lesgever aan het werk met de basis eventueel op een shanksnaffle of gewoon bitloos met een side-pull of bosal, goed in zn mond kijken of hij geen last zou hebben van een bit en dan wat bitten uitproberen waar hij wel lekker op zou kunnen lopen en dan basis basis basis.

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 18:52

@cissy daar ben ik ook druk mee bezig, dat wist ik ook wel. mijn vraag is alleen welk bit kan ik daar het beste voor gebruiken?? met bitloos rijden kun je niet de juiste spieren trainen in de rug die ook belangrijk zijn dus dat is voor mij geen oplossing.
Hij reageert verder wel goed op been hulpen. Hij is pas bij de tandarts geweest. Daar was alles goed mee.
Ik ben nu met trainen alleen nog maar bezig met het rijden van overgangen van stap en draf, galop is hij nog niet sterk genoeg voor. zodra ik de volte op draai springt hij overkruist. Zoals ik hierboven beschrijf wil ik hem uiteindelijk, (als het paard daar aan toe is en ik ook ) op shank gaan rijden.
Sturen gaat overigens prima.
Welk bit raad je aan? myler, snaffle, billy allen?? zeg het maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:09

lena83 schreef:
@cissy daar ben ik ook druk mee bezig, dat wist ik ook wel. mijn vraag is alleen welk bit kan ik daar het beste voor gebruiken?? met bitloos rijden kun je niet de juiste spieren trainen in de rug die ook belangrijk zijn dus dat is voor mij geen oplossing.
Hij reageert verder wel goed op been hulpen. Hij is pas bij de tandarts geweest. Daar was alles goed mee.
Ik ben nu met trainen alleen nog maar bezig met het rijden van overgangen van stap en draf, galop is hij nog niet sterk genoeg voor. zodra ik de volte op draai springt hij overkruist. Zoals ik hierboven beschrijf wil ik hem uiteindelijk, (als het paard daar aan toe is en ik ook ) op shank gaan rijden.
Sturen gaat overigens prima.
Welk bit raad je aan? myler, snaffle, billy allen?? zeg het maar

Ik zou een betere trainer zoeken die wél weet waar 'ie het over heeft, in plaats van een ander bit te zoeken Knipoog Er wordt je echt klinklare onzin wijsgemaakt (als dikgedrukte wijsheid van je trainer vandaan komt tenminste).
Mocht je gewoon liever met trens willen rijden (daar zijn geen onjuiste excuses zoals hierboven vetgedrukt voor nodig) dan is het kwestie van kijken wat het prettigst bij je paard past. De ene vindt een enkel- danwel dubbelgebroken trensje prettig, de andere heeft liever een wat rustiger mondstukje zoals bv een BA.
Misschien heb je een mogelijkheid om eens verschillende mondstukjes uit te proberen door wat te lenen van stalgenoten, trainer, winkel etc?

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 02:29

Dat komt idd bij trainer vandaan, maar soryy ik ga daar wel in mee. Ze weet echt wel waar ze over praat. maar goed die discussie ga ik niet aan. Ik heb geen excuus nodig om niet bitloos te rijden.
Het enige wat ik wilde weten is welk bitje ik het beste kan gebruiken.
maar goed doe hier maar een slotje op. ik weet voldoende

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:54

Ik train mijn paard bitloos op bosal, en reken maar dat ik al haar spieren aanspreek Knipoog Kan haar in elke houding zetten, lengte-buiging is een standaard onderdeel van de training en ze loopt op een los teugeltje nageeflijk. Ik kan dit ook op een simpel trensje, daar niet van. Maar dat je met een bitloos hoofdstel bepaalde spiergroepen niet kan aanspreken is hoe dan ook niet waar Lachen

Wat voor bit heb je nou? Ik zou er gewoon een simpele trens/snaffle in hangen, en daar zoveel mogelijk vanaf blijven. Basis basis, dus overgangen, stukje nageeflijkheid en vlug op je been.

Daarnaast worden topics op Bokt niet op verzoek gesloten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:51

En als ik er een apart topic over maak, discussieer je dan wel mee? Ik ben namelijk wel héél benieuwd naar het waarom van die uitspraak van je trainer.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:30

Ik ook Ja
Maar als je wilt mag je mijn Billy Allen snaffle wel een keer probleren hoor Ja

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:44

Ik geloof niet dat dit topic is bedoelt om een discussie over bitloos of met bit uit te lokken,... daar zijn al discussies genoeg over. Ieder zijn ding, waar je jezelf prettig bij voelt!!!

Ik zou voor een buitenrit (aangezien ik het paardje ken) voor een shank zonder boog kiezen. Denk persoonlijk dat je dan al een groot probleem oplost buiten. Gewoon voor het trainen zou ik lekker op dit bitje blijven trainen of een snaffle of myler kopen. Je zou inderdaad even die van Wendy kunnen vragen of je die mag lenen, die woont dichtbij en die zie ik zondag persoonlijk Knipoog Kan ik zo misschien voor je meenemen Knipoog

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 00:52

Thanks suzan. Maar om even terug te komen op voorgaande dames.kijk anders even op http://www.paardvriendelijkrijden.nl
als je petra een mailtje stuurd kan ze het vast wel uitleggen.
Maar goed ieder zijn eigen ding. Ik weet in ieder geval dat ze voor de spierproblemen die ik met mijn paardje heb niet bitloos kan oplossen. En ze traint heel wat paarden en heeft er ook een aantal bitloos bij lopen. Het enige wat ik daarvan weet is dat ze uit ervaring spreekt dat het zonder bit niet op te lossen was.
Ik rijd nu op een dubbelgebroken watertrens, aan de dubbele lijnen met een snaffle en buiten bitloos.
@ moderateor ik heb toch heel wat slotjes op verzoek gezien op verschillende topics. Dus dacht dat dat kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:23

't IS maar een idee, maar zou het kunnen zijn dat je paard wat drammerig is met oa het stoppen omdat 'ie het dubbelgebroken trensje niet prettig vindt als daar druk op komt?
Dubbelgebroken staat bekend als 'heel vriendelijk' maar ik heb inmiddels toch aardig wat paarden meegemaakt die het knijpeffect in de tong van een dubbelgebroken trens niet prettig lijken te vinden.
Is vrij makkelijk te testen door een wat 'stiller' bit te proberen. Bijvoorbeeld met een ongebroken mondstukje (zonder tongboogje) rust dat ook grotendeels op de tong, maar 'knijpt' niet.
Of misschien vindt jouw paard het prettiger om minder op de tong en wat meer op de lagen te dragen.
Verschillende mondstukjes kunnen echt een wereld van verschil betekenen.

Site van Petra is bekend overigens Knipoog en zijzelf ook. 'k Ben alleen nog steeds heel nieuwsgierig welke spierproblemen dus niet bitloos op te lossen zijn. Ik zou het persoonlijk erg waarderen als je dat zou willen delen. We kunnen d'r alleen maar van leren...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:37

@Sonja: als het paard last heeft van het knijpeffect wordt dat denk ik wel duidelijk als ze mijn Billy Allen snaffle probeert Lachen En dat gaat ze wel doen nu Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:38

Yep, dat is (vind ik) soweiso een heel fijn, mooi rustig bitje. Ben benieuwd of daar een heel ander resultaat mee komt en de drammerigheid ineens een stuk minder of weg is Ja Zou me niets verbazen.
Succes!

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 23:41

He Sonja ik heb morgen les zal het even vragen en vermelden. Over het rijden moet ik zeggen dt hij wel steeds makkelijker wordt. Ik kan al met minder druk sneller een stilstand krijgen.
in het begin gaat hij soms nog wel het gevecht aan. maar later stopt hij al bijna helemaal alleen op mijn zit.
Maar ik wil graag andere bitjes proberen. vandaar dit topic Knipoog
ben heel benieuw wat hij op de ba van wendy doet.
overigens nog tips voor het opstijgen??
stilstaan heeft meneer niet van gehoord. Zodra ik een voet in de beugel zet begint hij te lopen.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 07:39

lena83 schreef:
He Sonja ik heb morgen les zal het even vragen en vermelden. Over het rijden moet ik zeggen dt hij wel steeds makkelijker wordt. Ik kan al met minder druk sneller een stilstand krijgen.
in het begin gaat hij soms nog wel het gevecht aan. maar later stopt hij al bijna helemaal alleen op mijn zit.
Maar ik wil graag andere bitjes proberen. vandaar dit topic Knipoog
ben heel benieuw wat hij op de ba van wendy doet.
overigens nog tips voor het opstijgen??
stilstaan heeft meneer niet van gehoord. Zodra ik een voet in de beugel zet begint hij te lopen.

Ik heb ook eens zon paardje gereden
Afstappen, paard terug zetten waar hij stond voordat je opstapte ( dit mag best wel ferm ) weer opnieuw opstappen!
Net zolang totdat hij stilstaat, dan blijf je even zitten ,uitvoerig belonen en weg rijden !

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 13:54

@ backup: goede tip had ik zelf ook al aan gedacht. Gek he dat mensen hen paard er zo mee laten wegkomen. Met poetsen en opzadelen heb ik precies het zelfde. Eerst heb ik het genegeert. Maar dat hielp niks. Ik zet hem nu elke stap die hij vooruit zet weer terug. Op het laatst hoef ik alleen mijn vinger maar op te houden en hij stapt achter uit heel grappig.
Hij si nu ook al een stuk minder druk met poetsen en zadelen. Ik moet er natuurlijk ook wel even bij vermelden dat ik hem nog maar 3 weken heb. En dat alles natuurlijk nieuw en spannend is. Maar goed ik wil het graag van begin af aan goed aanpakken, zodat ik er straks profijt van heb.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:41

lena83 schreef:
@ backup: goede tip had ik zelf ook al aan gedacht. Gek he dat mensen hen paard er zo mee laten wegkomen. Met poetsen en opzadelen heb ik precies het zelfde. Eerst heb ik het genegeert. Maar dat hielp niks. Ik zet hem nu elke stap die hij vooruit zet weer terug. Op het laatst hoef ik alleen mijn vinger maar op te houden en hij stapt achter uit heel grappig.
Hij si nu ook al een stuk minder druk met poetsen en zadelen. Ik moet er natuurlijk ook wel even bij vermelden dat ik hem nog maar 3 weken heb. En dat alles natuurlijk nieuw en spannend is. Maar goed ik wil het graag van begin af aan goed aanpakken, zodat ik er straks profijt van heb.

ik ben nu zelf met een jonge merrie aan de gang En echt waar met conseqentie kom je een heel eind!
Gewoon gaan doen en niet meteen wonderen verwachten , Als hij steeds is weg gekomen met dit gedrag heeft het wel even tijd nodig!!!
Paarden zijn heel slim en leren ook heel gauw. Jammer genoeg is het makkelijker de slechte dingen aan te leren, dan af te leren Knipoog
Succes !!!!

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 21:15

@ backup, ja dat is het zeker. Meneer is ook aardig dominant dus heb nog veel werk met hem. Maar dat geeft niet vind ik wel leuk.
Maar bedankt voor de tips

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 14:21

even een update: waarschijnlijk heeft hij toch iets niet goed met zijn tanden. Volgens de instructrice heeft hij een mondgeur en waarschijnlijk door te scherpe kiezen achterin.
Volgend weekend komt de tandarts. Ben benieuwd.
Over bitloos ben ik gisteren helemaal vergeten te vragen maar ik mail nog wel even en dan plaats ik het zodra ik bericht heb.