Wat is een goed hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

niki86

Wat is een goed hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 22:32

Binnekort krijg ik een nieuw paardje en wil ik eigenlijk alles nieuw kopen.
Nou zou ik jullie mening graag willen.
Kopen jullie nou liever in een keer een goed en duur hoofdsstel of is een goedkoop van laat ik zeggen €50 ook al goed.
Als jullie me iets kunnen aanraden?

niki86

Re: Wat is een goed hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 10:49

Helemaal niemand???

duckydive

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:53

De kwaliteit zit hem niet altijd in de prijs, ik heb er een van 70 euro van BR en dat is een hele fijne,van goed leer.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:59

Ik koop eigenlijk nooit dure. Ik koop hoofdstellen van Pagony, die zijn een euro of 30 en hebben een goede kwaliteit, vind ik zelf Lachen

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:03

Dan heb jij nog nooit een echt goed hoofdstel in je handen gehad. Ik koop zelf altijd wel duurdere hoofdstellen (150+), maar ze blijven gewoon mooi, het leer word mooi zacht (niet verzadigt, gewoon soepel) en zijn stevig.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:04

Utixo schreef:
Dan heb jij nog nooit een echt goed hoofdstel in je handen gehad. Ik koop zelf altijd wel duurdere hoofdstellen (150+), maar ze blijven gewoon mooi, het leer word mooi zacht (niet verzadigt, gewoon soepel) en zijn stevig.

Jawel hoor, die heb ik wel in mijn handen gehad Lachen. Het is een kwestie van onderhoud. Pagony vind ik echt goed, al is het wel de enige goede in die prijsklasse, vind ik. Ik doe nu al 8 jaar met een pagony hoofdstel, en hij is nog super.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:11

Een goed hoofdstel is wat mij betreft een goed pássend hoofdstel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:12

Uiteraard Innepin. Maar een hoofdstel van 'karton' kan nooit echt goed zitten, dat schuurt enzo Lachen

klootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:28

Sheran schreef:
Jawel hoor, die heb ik wel in mijn handen gehad Lachen. Het is een kwestie van onderhoud. Pagony vind ik echt goed, al is het wel de enige goede in die prijsklasse, vind ik. Ik doe nu al 8 jaar met een pagony hoofdstel, en hij is nog super.

Tuurlijk is het ook een kwestie van onderhoud, zelf heb ik voor jonge paarden ook pagony hoofdstellen die al jaren meegaan, maar de enige reden is omdat ze over het algemeen redelijk goed passen én bovenal goedkoop zijn.

Maar ik kan toch wel zeggen dat ik de leerkwaliteit en de uitstraling van Pagony écht BAGGER vind!

Maarja, niet iedereen is in de positie om passier/döbert te kopen, maar toch een goede Harry's Horse (van €50,-) of een BR (70,-?) zijn zeker investeringen die over het algemeen beter zijn dan de "Pagony-merken"

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:33

Meestal begin ik met redelijk goedkoop voor jong paard en daarna krijgen ze een goed merk hoofdstel, ben zelf fan van Kieffers.

Bij mijn jonge paarden ben ik altijd begonnen met een redelijk goedkoop hoofdstel. Bij mijn schimmel kreeg ik er een simpel hoofdstel bij, met koperkleurig bitje en gespjes. Die heb ik toen ook voor mijn tweede paard gebruikt. Toen de paarden goed gingen met het rijden en ze mochten blijven, kregen ze een ander hoofdstel: een goed hoofdstel van Kieffer. Deze hoofdstellen zijn wel beter dan de goedkopere.
Mn 'nieuwe' jonge paard, heeft eerst een Pagony met extra brede aansnoerneusriem van 40euro gekregen. Ik had 3 jaar terug op verjaardag een BR frontriem met blingbling gekregen en die heb ik dan ook aan het Pagonyhoofdstel gemaakt. Super mooi resultaat. Eigenlijk ''verdient" hij nu wel een nieuw beter hoofdstel, maar het hoofdstel ziet er eigenlijk nog zo mooi uit en is heel goed, dus ik wacht nog even.

foto hoofdstel Pagony met luxe frontriem BR
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WVE8Y6MN.jpg
Laatst bijgewerkt door farahmunda op 17-11-08 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:33

Tsja, als je het over Passier en Dobert hebt, dan heb je het wle ergens anders over. Ik dacht dat met 'duurdere merken' Kieffer enzo bedoeld werden, maar daar heb ik niet zulke goede ervaringen mee.
Passier en Dobert zijn prachtig maar ik heb er het geld niet voor over.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:36

Ik heb prachtige hoofdstellen van 30 euro in handen gehad.. maar ook kartonnen rotzooi van 100 euro.. Dus de prijs hoeft niet perse iets te zeggen. Bij merkhoofdstellen betaal je alleen al de helft voor het merkje wat erop zit. Een merkloos hoofdstel kan precies dezelfde kwaliteit hebben, maar dan wel 2 of 3x zo goedkoop..

Ikzelf rij niet met engelse hoofdstellen (heb ze wel verkocht in mijn winkeltje trouwens), ik rij met westernhoofdstellen.. Maar ik heb er 4 jaar geleden eentje gekocht van 50 euro, een van de goedkoopste merkloze trainingshoofdstellen uit een westernwinkel.. Toen een nachtje in de olijfolie.. en het hoofdstel is nu 4 jaar later nog zo goed als nieuw, en dat met hooguit 1x per jaar een beetje invetten, nog steeds heerlijk soepel, geen enkel scheurtje/barstje of uitgerekt stukje leer te vinden.. Ik denk dat ie zeker 20 jaar mee kan.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:36

Ik heb zelf op dit moment een Imperial Riding (€90) vind het een fijn hoofdstel, mooi zacht en soepel leer, maar ook goed stevig, en bovendien passend op mijn fjord! (wat nogal lastig is, want ze heeft normaal verschillende maten nodig om het geheel passend te krijgen)

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:40

Ik heb een Kieffer, en wil eigenlijk niet meer anders.
Fijne kwaliteit en blijft mooi Ja

niki86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 15:14

Bedankt voor jullie reacties.
Moet zeggen die Passier zijn hele mooie hoofdstellen en als die toch echt van beter kwaliteit zijn dan is dat misschien een optie.
Heeft iemand misschien ervaring met het merk Vantaggio?

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:02

Ik heb een hooffdstel van Antilope Ja Ik zocht een niet al te duur hoofdstel met een brede neusriem. Deze koste €59,95 . Vind het een super fijn hoofdstel Ja leer blijft goed en is zacht.

Evaaxspe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:28

Goedkopere hoofdstellen kunnen ook goed zijn hoor.
Je moet er gewoon voor zorgen dat het goed past, en het goed verzorgen dat het leder soepel blijft.
Ik heb er een van 10 euro kunnen kopen dit was wel in een uitverkoop maar het is heel mooi van engels leer.
er zaten ook goeie teugels bij.
En ik ben er blij mee. =D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:14

Ik heb een rondgenaaide Döbert, verschrikkelijk duur ding (338,-) maar hele fijne kwaliteit!
Pagony is wel oke, maar vind het leer niet geweldig...Prijs/kwaliteit is wel goed... Maar voor 50,- vind ik ook niet echt dat je wat kan verwachten Tong uitsteken