Bandages duurt het lang voordat je ze aan hebt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ramboe

Bandages duurt het lang voordat je ze aan hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 17:07

De titel zegt het al.
Ik vroeg me af het lang duurt voordat je ze alle vier aan hebt.
En geven bandages of peesbeschemers meer bescherming?
Geef je menig.
En zeg of ik beter peesbeschemers of bandages kan nemen.

lovey_ou

Re: Bandages duurt het lang voordat je ze aan hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:09

peesbescermers zijn beter qua bescherming en die kan je ook sneller af doen. bandages raad ik je niet aan..

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:12

bij mij duurt het niet lang-> bandageren.
peesbeschermers zijn idd beter Ja

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:14

Bandages hebben alleen maar nut als je op een zware bodem rijd, dan steunen ze de pezen iets. Maar op een gewone of harde bodem hebben ze geen enkele nut.
Dan is het zelfs niet aan te raden, de pezen worden nl veel warmer dan onder een peesbeschermer en das niet zo goed.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:17

Wat voor pony heb je?

Als je hem wilt bandageren ben je zo 10 min bezig als je het onder de knie hebt.
Gewoon rustig beginnen met oefenen, dit duurt wel wat langer.

Peesbeschermers zeggen het al, deze beschermen de pezen. Hierbij moet je goed kijken wat voor je koopt, niet te groot en niet te klein.

Bandages die geven niet veel bescherming, maar wat voor heb je der?
Je hebt namelijk 3 soorten.

Fleece,
deze geven geen functie en heb je geen onderlappen nodig
Acryl, deze geven steun aan pezen, banden en gewrichten, hierbij is het verstandig onderlappen te gebruiken.
Elastische, deze geven goede steund aan pezen, banden en gewrichten. Hierbij MOET je onderlappen gebruiken.
Let goed op dat je ze niet te STRAK doet, dan heb je kans dat de bloedvatten af worden gekneld.

Maar als ik jou was zou ik gewoon peeskapjes kopen, deze zijn makkelijk om te doen. Na het rijden wel goed ophangen zodat ze kunnen drogen als je pony erg heeft gezweet, minder kans op schimmels.
Als laatste, weet je hoe je ze precies om moet doen?
Laatst bijgewerkt door PrimaDonna_ op 16-11-08 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:19

Bandages gaan voor mijn gevoel ook sneller fout zitten of dat je ze verkeerd aandoet.
Peesjes moet je weten wat de voor en achterkant is en bij wijze van heb je ze dan al aan

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:42

bandages geven maar heel weinig steun,en je moet,willen ze helpen,heel goed weten hoe je moet bandageren,dat kost veel oefening wil je ze goed en vlot omhebben.

ik zou kiezen voor peesbeschermers,die kan je ook wel fout omdoen,maar minder snel als bij bandages en ze beschermen ook nog beter.

succes

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:28

Met verkeerd bandageren kan je veel schade aanrichten.. niet echt aan te raden als je er niet in geoefend bent..

Verder hebben ze qua bescherming niet heel veel toegevoegde waarde.. ze zijn verder wel mooi.. maar voornamelijk lastig..

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:47

Ik draag altijd bandages bij mijn paard! Knipoog Ik vind juist dat ze beter steunen en dat zn pezen minder warm zijn als zn peesbeschermers.
Maar niet dat dat veel uitmaakt, koel toch na het rijden altijd met water en cooling gel

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 06:45

bandages steunen bijna niet.
ik geloof aan een kant best wel dat peesbeschermers misschien warmer zullen worden,maar een lap stof vangt amper klappen op tov een peesbeschermer.

bovendien moet je zeker bij bandages heel goed weten wat je doet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:00

Bandageren vergt oefening. Ik heb zelf net zo snel vier bandages om als ik peesbeschermers om doe, maar ik heb al veel paarden gebandageerd.

Bandages beschermen rondom, interessant voor zijgangen en jonge paarden die nogal met hun benen slingeren bij balansgebrek. Peesbeschermers beschermen voornamelijk bij het aantikken van de achterzijde, en strijklappen tegen het strijken van de kogels, maar vangen door hun harde schelp wel hardere klappen op. Er bestaan ook peesbeschermers voor het achterbeen, waardoor toch een groot deel beschermd is (alleen de voorzijde dus niet).

Groot nadeel aan peesbeschermers is dat de pasvorm niet voor alle paarden even prettig zit en dat er makkelijk zand tussenkruipt, wat weer kan schuren en wondjes veroorzaken.

Bandages ademen an sich beter dan vele reguliere peesbeschermers, maar er zijn sinds de laatste jaren veel nieuwe modellen peesbeschermers op de markt die veel aandacht hebben geschonken aan de ventilatie van de paardenbenen.

Qua steun ondersteunt alleen de medische (sterk elastische) bandage. Maar een paardebeen heeft geen steun nodig, tenzij er medische problemen zijn en dan besluit je dierenarts wel wat er moet gebeuren.

Een tussenweg is de drie-in-een-beschermer. Die worden veel door oa westernruiters gebruikt. Beschermen ook rondom en zijn makkelijk aan en af te doen. Nadeel is dat ze (net als bandages) heel zwaar worden als je door een natte ondergrond rijdt, want ze slurpen alle water op.

En de laatste optie is ook nog: gewoon blote benen. Een volwassen paard wat in evenwicht is, geen zijgangen hoeft te lopen en geen gekke sprongen maakt, heeft op zich geen bescherming nodig.

Aan jou de keuze dus, voor bandages, peesjes, drie in eens, blote benen of een mengeling ervan (voor peesbeschermers, achter bandages oid)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:03

hoe lang duurt het: 10min, draai ze meestal verkeerd om Clown

nut: enkel goed om foto's te trekken Huilen van het lachen Mijn paarden hebben dus ook nooit langer dan een kwartier bandages om. Ik durf ze voor longeren wel eens gebruiken, maar onder het zadel niet.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:09

Ik gebruik ze ook maar zelden ben benag dat ze tijdens galloperen los gaan is me al een x overkomen.
Nee doe mij maar pees beschermers.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:18

Als je voor de eerste keer bandages omdoet duurt het zeker lang..
Zelf ben ik meer voor peesbeschermers. Ook omdat je die makkelijker om krijgt.