ervaring merotisch hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

ervaring merotisch hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 15:32

Als je veel leest op een forum als bokt, wordt je weleens nieuwschierig... Zo lees ik regelmatig over diverse bitloze optomingen, en ik wil dan graag dingen zelf ervaren voor ik er een mening over vestig.
Nu heeft een stalgenoot van mij een crossrope bridle, dus tja, dan wil ik dat wel even proberen.
Dus vandaag haflinger gevangen Knipoog zadel op, crossrope om, en rijden maar.
Paard is zowel western als dressuur gereden.
Rijden op basis van neckreining deed ze perfect. Overgangen terug, ophoudingen, reageert ze allemaal prima op, had daar eigenlijk vrij weinig voor nodig.

Toen dubbele teugelvoering (2 handen dus) en engels opgepakt. In stap op de rechte lijnen redelijk stabiel, maar toch heb ik erg het gevoel dat je tegenstrijdige signalen geef. Op het moment dat ik bijv iets aan de buitenteugel vraag, komt het via het cross systeem aan de binnenkant door. Vond ze erg verwarrend.
Dus mijn persoonlijke bevindingen:
Voor recreatie (buitenrijden bijv) of rijden via neckreining: Ja
Voor dressuurmatig: Nee...

Just my two cents...
Laatst bijgewerkt door snowdon op 04-01-09 10:54, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: edit snowdon: [NA] --> [HAR] + edit Katja: Op verzoek van topicstarter titel gewijzigd

Anoniem

Re: ervaring crossrope bridle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:49

Helemaal mee eens Ja
Ik had ook moeite met de tegenstrijdige signalen, ben benieuwd hoe de mensen dat doen die wel tevreden zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:47

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:30

Als hij goed zit krijg je absoluut geen tegenstrijdige signalen hoor , je krijgt wel als je rechts "trekt" (de teugel van de hals haalt) links een duwende beweging tegen de kaak , maar dat is juist een heel vanzelfsprekend signaal.

Alleen de CRB werkt alleen zo goed als hij netjes op maat gemaakt is , en goed om het hoofd bevestigd zit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 18:15

maar als ik mijn binnenhand bijv op de de volte van de hals af haal om haar wat meer in stelling te krijgen en wat meer op het binnen achterbeen, snapte ze dat totaal niet, terwijl ze dat met bit, sidepull of stalhalster (andere bitloze optomingen nooit mee gereden) prima snapt

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:52

Hier ook eigenlijk alleen maar goede ervaringen met de CRB
Ik vind hem voor dressuur ook iets minder geschikt maar verder...super!!!!

Idd maat is wel belangrijk.
En als je paard het principe wijken voor druk niet goed beheerst, tja dan kan het misschien wat verwarrend zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 19:21

lady, als het paard wijken voor druk niet goed zou beheersen, zou ik er ook geen neckreining mee kunnen rijden denk ik....

Verder via de link van Joviban:
Ik had er geen 1 die onder de kaak kruist vanuit de keelriem, maar 1 die enkel onder de neus kruist. het was eigenlijk ook niet meer dan een neusriem, snap nu de verwarring. Heb op de link even gezocht en het blijkt een Merotisch hoofdstel te zijn

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:37

OOOOH ja maar dan heb je het ook over een totaal ander hoofdstelletje , daarbij had ik datzelfde probleem , dus nu begrijp ik je helemaal Ja

Een CRB werkt juist perfect , heeft niet de nadelen van de diverse bitloosjes , maar wel de voordelen. Ik blijf er gek op Lachen

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:17

Bij mij werkt juist het crossrope systeem heel erg goed. Mijn paard reageert er héél erg licht op en nam het metteen goed op. Het sidepull systeem vond ze dan weer minder. Ik had het gevoel dat ik bijvoorbeeld mijn binnenhand véél verder moest naar binnen brengen om haar bijvoorbeeld op een volte te sturen. Bij het crossrope systeem kan ik juist net als in dressuur mijn handen netjes naast elkaar houden op te sturen. Zelfs het voorwaarts neerwaarts lopen lukt voor haar doen beter met het crossrope systeem dan bijvoorbeeld met het sidepull systeem.
Nuja wij zitten wel nog maar echt in de basis van de dressuur, dus over moeilijkere oefeningen kan ik eigenlijk nog niets zeggen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:59

De CRB is een vernuftig hoofdstelletje!
Werk duidelijk naar het paard toe en het paard leert tegelijkertijd het duw en trek gevoel. (om het maar even in het plat nederlands te zeggen)

LadyMadonna

Re: ervaring merotisch hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 13:11

heb even een mod gevraagt de titel aan te passen vanwege de ontduidelijkheid