Ervaring met Passier Optimum of Passier Grand Gilbert graag.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PatsyDB

Ervaring met Passier Optimum of Passier Grand Gilbert graag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 05:27

Iemand enige ervaring met Passier Grand Gilbert of Optimum?
Hoe rijden die? Liggen die stabiel op het paard?
Heeft iemand de nieuwste Passiers met Freedom Panels, die blijkbaar meer ruimte geven aan de schoft? (Sorry, ik weet niet of dit in Nederland ook Freedom Panels heet, kan best anders genaamd zijn)

Ik heb min of meer besloten dat het een Passier GG of Optimum zal worden, maar raak maar niet wijzer welke van de twee nu juist de beste is.
Momenteel rij ik in een Euroriding Diamant en vindt die heel lekker zitten. Ik heb ook een KN Symphonie en kan daar helemaal niet in rijden, ik val voortdurend voorwaarts. Dus maar hopen dat die Passiers niet zoals de KN's rijden. Enig idee iemand?

Mijn paard heeft momenteel een Euroriding boommaat 3, is dit gelijkaardig aan een Passier medium of Passier wijd?

De boommaat 3 ligt mijn paard wel goed, maar hij heeft een heel brede wervelkolom (nou ja, brede doornuitsteeksels), wel 3 vingers breed en de kamer van een Euroriding is net ietsje te nauw. De Passiers blijken een kamerbreedte van 4 vingers te hebben wat dus beter voor hem zal wezen.
Wel vraag ik me af of een breder kamer betekent nauwere kussens en dus minder groot draagvlak langs beide zijden??

Dankjewel voor enige ideetjes.
Nieuw zadel kopen is altijd zorgbarend, vooral dat die dingen zo ontzettend duur zijn.
Groetjes, Patsy.

Silence

Re: Ervaring met Passier Optimum of Passier Grand Gilbert graag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 08:07

Ik heb sinds ongeveer een maand of 3 de Passier Grand Gilbert en ben nog nooit zo tevreden geweest over een zadel.
Heb een paardje met een hele lastige rug/bouw en ben 2,5 jaar bezig geweest met het ene naar het andere zadel.
Allerlei merken geprobeerd, maar niks lag echt goed. Behalve Kieffer, maar daar kom ik elke keer met een zere rug vanaf en mijn houding is daarin echt bagger.
Wel had ik een Passier GG getest van mijn instructrice en merkte toen al dat deze super lag.
Maar goed, Passier kon ik gewoon nieuw echt niet betalen en mijn zoektocht ging verder.
Tot ik een 2e hands Passier GG tegenkwam die er zowat nieuw uitzag en bijna niks kostte.
Ik ben gaan kijken en heb het zadel gekocht. Uiteraard laten nakijken, aangezien ik wel een beetje twijfels had bij de prijs.
Maar nee hoor, was picobello in orde en eindelijk na 2,5 jaar zoeken en ruim 10 zadels later had ik eindelijk een zadel dat paste op mijn paardje. Het ligt prima op zijn korte rug (ondanks de ruim vallende inch-maat) en zijn brede schouders en hoge schoft.
Wat voor mij het enige nadeel is, zijn de lange zweetbladen. Daar kom ik met mijn korte beentjes maar net onderuit, maar dat neem ik maar voor lief nu ik eindelijk een passend zadel heb. Deze week is het opgevuld en ligt nog altijd super en mankeert nog niks aan.
Ik hoop nog heel lang met dit zadel te mogen doorgaan. Ik zit er heel fijn in (ondanks maatje meer heb ik toch een zee van ruimte op het zitvlak). En paardje lief heeft nog nooit zo fijn gelopen onder een zadel. Zadel ligt er stabiel en ik kan zelf met een te losse singel prima rijden.
Ik ben er dus heel erg tevreden over.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 08:13

Ik rijd al jaaaaaren de Gilbert.

Ik ben er zeer over te spreken, past alleen niet op alle paarden,de pasvorm is vrij specefiek namelijk.
Verder is mijn ervaring met passier dat je het of helemaal geweldig vind zitten, of helemaal niet.
Dus voor je er een aanschaft zou ik wel even een paar keer testen of het zadel voor jou wel lekker zit.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 08:35

Ik heb inderdaad hetzelfde probleem gehad met mijn KN zadel. Daarin werd ik ook echt naar voren geduwd. Sinds een half jaartje heb ik nu een Passier GG en mijn houding is een stuk beter geworden. Succes!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 08:38

Dat is bij mij ook inderdaad. Mijn houding is in het Passier zadel echt gigantisch verbeterd.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 08:39

Miesie hier op bokt had ook altijd last dat ze zo naar voren werd geduwd. Ze heeft daarom een Passier GG aangeschaft, en dat was al gelijk een stuk minder, ze zat echt een stuk netter. Jammer genoeg ligt het zadel niet meer goed op de rug van het paard, dus nu heeft ze een WOW besteld. Maar als je interesse hebt in de GG, moet je haar eens pben. leuk prijsje voor een splinternieuw zadel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 08:40

De Grand Gilbert is echt een heerlijk zadel. Ik heb hem toendertijd ruim 6 jaar op mijn paard gehad en nooit problemen. Hij paste direct perfect en lag ook goed op verschillende andere paarden.
Hij zet je direct goed in de houding zonder echt dwingend of forcerend te zijn.
Toen mijn paard overleden was heb ik hem met pijn in m'n hart moeten verkopen omdat het zonde is zo'n goed zadel te laten verstoffen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 16-11-08 08:55, in het totaal 2 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 08:42

Idd Cayenne, en dat vind ik ook zo oke aan een GG.

Ik ben heel erg tegen die dwingende monsters, zoals die kieffer met die kniewrongen van 10 cm dik, en die ainsley's .
Ruiters zitten erop als een poppetje, en de paardenrug gaat ervan naar de kl0te

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:53

Heb zelf ook een GG extra, heel tevreden over het zadel, dwingt je idd niet in een houding. Ook voor mij waren de lange zweetbladen een nadeel, maar heb ze laten inkorten en sindsdien is het ook super voor mij Clown

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:08

Kun je die gewoon laten inkorten? Voor mij zijn ze ook echt te lang. Kom er net onderuit.
Waar heb jij dat laten doen en wat kostte dat?

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:44

Ik heb ook een Grand Gilbert, al bijna een jaar nu en ben er ook supertevreden over.
Ik vind dit één van de weinige dressuurzadels waar je nog zelf in kan zitten, je wordt niet gedwongen door enorme wrongen en je zit niet in een diepe kuip zoals bij sommige dressuurzadels het geval is.

Mijn instructrice vond hem hard maar ik heb er nooit last van gehad, voor mij geen ander zadel meer!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:52

PatsyDB schreef:
Iemand enige ervaring met Passier Grand Gilbert of Optimum?
Hoe rijden die? Liggen die stabiel op het paard?
Heeft iemand de nieuwste Passiers met Freedom Panels, die blijkbaar meer ruimte geven aan de schoft? (Sorry, ik weet niet of dit in Nederland ook Freedom Panels heet, kan best anders genaamd zijn)

Ik heb min of meer besloten dat het een Passier GG of Optimum zal worden, maar raak maar niet wijzer welke van de twee nu juist de beste is.
Momenteel rij ik in een Euroriding Diamant en vindt die heel lekker zitten. Ik heb ook een KN Symphonie en kan daar helemaal niet in rijden, ik val voortdurend voorwaarts. Dus maar hopen dat die Passiers niet zoals de KN's rijden. Enig idee iemand?

Mijn paard heeft momenteel een Euroriding boommaat 3, is dit gelijkaardig aan een Passier medium of Passier wijd?

De boommaat 3 ligt mijn paard wel goed, maar hij heeft een heel brede wervelkolom (nou ja, brede doornuitsteeksels), wel 3 vingers breed en de kamer van een Euroriding is net ietsje te nauw. De Passiers blijken een kamerbreedte van 4 vingers te hebben wat dus beter voor hem zal wezen.
Wel vraag ik me af of een breder kamer betekent nauwere kussens en dus minder groot draagvlak langs beide zijden??

Dankjewel voor enige ideetjes.
Nieuw zadel kopen is altijd zorgbarend, vooral dat die dingen zo ontzettend duur zijn.
Groetjes, Patsy.

Lijkt mij belangrijk dat hij ook goed op je paard ligt en ik kan niet uit je verhaal opmaken of deze zadels ook door een ervaren zadelpasser zijn aangemeten.

PatsyDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 19:23

Dankjewel iedereen. Klinkt allemaal goed die GG.
Lange zweetbladen is voor mij geen probleem, ben zelf 1.75m, dus moet lukken.

Schangah, de Euroriding kocht ik bij Drunens ruiterhuis en die was opgemeten en lag toen goed, maar het nauwe kamer achter baarde me wel zorgen, omwille van zijn brede wervelkolom. Nou ja, hij heeft er toch enkele jaren goed ingelopen, maar toen ging het bergafwaarts.
Ik heb hier een zadelmaker laten kijken, maar die kerel werkte enkel met schuim (foam) gevulde springzadels (close contacts) en volgens mij wist hij niet goed wat er mee aan te vangen.

De KN heb ik cadeau gekregen, maar zelf wist ik onmiddelijk dat die eveneens niet 100% op het paard lag, plus ik kan er niet in rijden.

Het enorme probleem dat ik heb is dat er hier bij mij in de buurt (grens NJ & PA) geen Master Saddlers zijn. Je staat er gewoon alleen voor. Een zadelmaker laten uitkomen om een paar zadels op je paard te passen is onmogelijk, want de meeste winkels hier in de buurt stockeren enkel close contacts en geen dressuurzadels. Wel kan je maatwerk krijgen (gelijkaardig aan Hulsebos), maar die kost minimum $6,000 en indien je een gewoon rekken zadel koopt zoals bv een Passier, die trouwens ook nabij de $4,000 kost, willen ze daar niet aan werken, want ze willen enkel maatwerk verkopen en ook enkel hun eigen maatwerk zadels aanpassen. Echt super idioot. Ik had nog nooit zo'n onzin gehoord, maar toch is het hier zo.

Ik heb nu de keus of uit Florida een zadel te laten opsturen, op basis van fotos van mijn paard en een schoft belijning en die dan een maand te huren vooral eer te kopen. Of in Vermont is er ook een winkel die me gratis een zadel wil opsturen en dan laten uitproberen voor 7 dagen en daarna terugsturen of kopen.

In de VS is zadel laten aanpassen echt een ramp. Het land is gewoonweg te GROOT en veel te weinig zadelmakers/passers. Afgezien van je instructeur of instructrice sta je alleen en bered je jezelf met het nemen van fotos en proefrijden.
Ik voel me daar heel ongemakkelijk bij, maar heb weinig keus.

Dankjewel voor alle antwoorden, indien iemand nog meer ervaring, zet die hier dan graag neer Lachen.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:43

Zo dat is inderdaad wel een heel gedoe om daar een zadel aan te schaffen. Misschien een idee om op een of andere manier een mal te maken van de rug van jouw paard en die op te sturen naar het bedrijf waar jij je zadel wilt kopen.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 00:40

Ik had hiervoor ook een euroriding diamant en viel ook altijd voorover.. Ik heb van mijzelf ook een holle rug en met dat zadel werd het alleen maar erger!
Toen ben ik overgestapt op de GG en mijn houding verbeterde meteen, door de wat vlakkere zit en ongedwongen zit.
Momenteel staat ie helaas te koop.. Hij ligt niet goed meer op mijn pony, omdat ie te rond is geworden. Beetje haflinger/fjord achtig Tong uitsteken Anders had ik het zadel waarschijnlijk nooit weggedaan!

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:25

Ik heb een passier Optimin. Ik heb nog nooit zo'n fijn zadel gehad. Hij heeft geen diepe zit, maar ik zit er super vast in. Hij ligt ook perfect op mijn brede paard. Ik heb drie jaar gezocht naar een passend zadel, en deze paste meteen. Het zijn wel dure zadels, maar dan heb je ook wat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:06

De Passier Optimum heb ik nog nooit opgezeten, Passier Grand Gilbert heb ik verschillende gehad. Ik kies zelf wel altijd het oudere type, dat valt net iets anders en de zweetbladen zijn korter (ik ben maar klein). Maar voor jou is dat met jouw lengte geen probleem. De zit van de Passier is smal, wat ik erg prettig rijden vind. De kamer is echter ook smal, en dus zeker niet voor alle paarden even makkelijk te passen. Ik lees dat jouw paard brede doornuitsteeksels heeft en dan ben ik toch ernstig aan het twijfelen of Passier GG geschikt gaat zijn! De leerkwaliteit is erg goed, de zadels blijven lang mooi en zijn voor evt. verkoop erg waardevast. Ik heb vorig jaar nog een Passier GG van 16 jaar oud verkocht voor 850 Euro, zadel zag er dan ook nog piekfijn uit.
Ik las dat je Euroriding Diamant prettig vond rijden. Euroriding staat bekend om juist de brede ruimte in de kamer, veel meer dan Passier wat juist vrij smal is.
Tevens heeft de Diamant erg veel wrong en de Passier heeft eigenlijk alleen wat steun aan de dijbenen (waardoor je dus zo prettig ongedwongen zit zonder het gevoel te hebben dat je op jezelf bent aangewezen) en een kleine kniewrong dus de overgang qua zit weet ik niet of je bevalt, dat is persoonlijk.
Ik zit voor jou te denken aan een Wow zadel, die worden ook in de USA gepast, maar geen idee wat ze kosten daar (hier 2500 Euro). Zo'n zadel wordt echt voor jouw paard opgebouwd.
http://www.wowsaddles.com/index.htm

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:48

Ik heb sinds kort een 2e hands Passier Optimum en ik moet zeggen dat dit toch nu toe het fijnste zadel is wat ik gekocht heb.
En ik heb in de loop der jaren veel merken en uitvoeringen gekocht oa: Passier GG extra; Kieffer; Ainsley: Prestige; Stubben; Wintec; Pagony;Pessoa enz, enz.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:54

misschien kan je nog wat meer informatie vinden over de zadelmerken die er in de USA zijn via de site http://www.horsetackreview.com/
Lijkt me dat je toch meer richting de Engelse merken moet zoeken. De Engelse merken zijn over het algemeen wat verder met hun vernieuwende zadelontwerpen en technieken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:51

Als je paard een brede wervelkolom heeft zou ik niet voor passier kiezen Bloos
Een Wow zadel is goed aanpasbaar
en als je het zadel besteld met meerdere kopijzers en een breed kussenkanaal kun je veel kanten op
Engelse merken hebben over het algemeen een breder kussenkanaal

PatsyDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 23:47

Urielle & Unamie, jullie hebben gelijk, de Passiers hebben in principe niet zo'n breed kamer, maar hier in de VS kan je de Optimum & GG krijgen met Freedom Panels, en daarbij is het kamer achter wel 5,5cm breed. Ik heb er eentje gezien en ik kon er makkelijk 4 vingers inschuiven achter. Bij mijn huide Euroriding kan ik er net 3 vingers inschuiven. Vandaar dat ik dus die interesse in die 2 zadels heb, want verder heb ik nog geen model gevonden waarbij het kamer echt zo ruim lag.

Wel, moet ik zeggen dat die WOW zadels HEEL interessant klinken, ik had daar nog nooit van gehoord. Ik ga eventjes nakijken of ik die hier ergens kan krijgen via internet of zo. Het zadel blijkt helemaal aanpasbaar te zijn, en dat is zeker een plus. Dankjewel voor de link.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:51