Bitloos

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LynnM

Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 21:35

Hey, ik heb een vraagje, ik heb onlangs een bwp merrie van 8jaar gekocht.
En ja die was gewoon bitloos met een touwhalster en de de teugels western gereden. En ik had haar daar in de piste geprobeerd (wat supper ging), maar nu thuis, bij mij op de piste is ze altijd aan het rondkijken (wat me niet stoort), maar ik denk dat ze hierdoor minder goed luisterd. Ze stopt moeilijk en luisterd niet zo goed naar mijn hulpen. (ik trek me soms dood aan de teugels)
Ik heb ze ondertussen al 3weken, en je zou denken dat ze dan de piste al gewoon is...

Langs één kant zou ik graag een bit indoen, maar dit heeft ze nognooit gedaan, dus ik heb geen idee hoe ze hierop zou reageren.
Dus kan iemand mij 'helpen' met wat ik het beste zou doen. Side-pull, Hackamore of tipjes voor het gewone bitloos met touwhalster?
Ik zou graag iets kiezen wat het beste is voor men paardje...

(ik hoop dat het hier juist staat en dat ik gebnoeg uitleg gegeven heb)

Groetjes Lynn Vaya en Peppy natuurlijk:)

s6801881

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:40

Jij bent waarschijnlijk gewend om met costante licht druk te werken, echter "bijt" een touwhalster dan. Daarom is een touwhalster ook minder geschrikt voor de dressuur. Wat je kan doen is eerst even gewoon met een stal halster te rijden, Die "bijt" namelijk niet bij lichte druk.

Wat ook kan is dat je haar gewoon moet loslaten en alleen aan de teugels komen als je wat vraagt (is ze gewend ivm touwhalster).

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:38

Als je je´dood moet trekken´ om te stoppen gaat er iets helemaal fout. het is aante raden om je te verdiepen in de werking van bitloze hoofdstelen. Daarnaast zou het geen gek idee zijn om les te nemen bij iemand die hier ervaring in heeft.

Ik ben heel erg voor bitloos maar je moet er wel goed mee om gaan. Als je niet weet hoe en wat schiet het natuurlijk niet op. Over het touwhalster staat veel op paardnatuurlijk.nl , de test op de site van paardnatuurlijk zou ik niet te strak naar kijken.. Bitloos.nl kan ik je ook aanraden, hier kun je ook verschillende soorten uitproberen.

Ik ga mijn ponypaardje rijden met een Glucksrad. Hiervoor is het wel handig om eerst het bijbehorende boek te lezen. Het is geschikt voor dressuur maar ook voor western.

Als je nog vragen hebt kun j eook altijd een PBtje sturen.

LynnM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 23:09

Bedankt voor de info, ik zal daar wat info opdoen. Op de piste gaat het ook veel beter dan op wandeling, vanuit volle galop stoppen duurd wel eventjes... Maar ik zal de sites eens bekijken, want ik wil men paard niet ùeer in de war brengen.
Naar de hulpen van men benen luisterd ze wel heel goed