[WN] Scherper???dubbel gebroken bustrens of gebroken snaffle....?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Scherper???dubbel gebroken bustrens of gebroken snaffle....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 21:24

Hallo allemaal,

vanavond op de westernles was ik zoals altijd weer kijken en toen kwam er een leuke discussie over bitten naar boven Knipoog
Iemand ging oefenen met een shank bit, enkel gebroken en dun ,et korte scharen, toen vroeg ik of er ook gewone (zonder scharen) western snaffle's waren die dubbelgebroken zijn Clown
Daarop kreeg ik dus het 'commentaar' van waarom zou je willen, is veel scherper....
Ik vertelde toen dus dat ik mijn jonge hafje op een dubbelgebroken bustrensje rijd omdat hij het dikkere enkel gebroken watertrensje veel minder goed aanpakte en het zelfs al naar vond als ik aankwam lopen Ach gut
Daarop werd mij verteld dat het onzin was, ik hoefde zo minder te doen, dat was het Bloos
Ieder jong paard moest op een enkel gebroken watertrens te rijden zijn.....want hoe scherper het bit hoe slechter de ruiter....dus?

Even voor de duidelijkheid, ik hang Wodan echt geen ander bit in hij doet het op dat dubbelgebroken bustrensje super, maar klopt het nu wat ze zeggen?
In mijn ogen is een dikker bit niet altijd vriendelijker, ik vind dat je moet kijken naar de ruimte in de mond van het paard, en of het bit niet in het gehemelte endergelijke prikt, zulk soort overwegingen bracht mij bij het bit wat hij nu heeft Vork
En de instructeur zou het wel aankijken tegen de tijd dat ik in de les kwam rijden Gestoord want ik ga namenlijk western lessen nemen met Wodan.

Maar nu wil ik toch wel weten hoe en wat nu wel en niet klopt en hoe de westernruiters hierover denken?

Groetjes Loes en Wodan..... Haha!
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 14-11-08 21:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Nibbit

Re: Scherper???dubbel gebroken bustrens of gebroken shank....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:27

Ik heb geen verstand van western, maar weet wel dat mijn paard met klein mondje veel fijner loopt op een dun bitje. Dus de ruimte in de mond heeft er zeker mee te maken.
Mijn vorige paard had een 'grovere' mond en daar lag mn dikke dubbelgebroken bit wel goed, zij kroop met het dunne bit juist achter de teugel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:28

En zowiezo is dubbelgebroken altijd milder dan enkelgebroken.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 21:29

Ja kijk, die mening heb ik dus ook maar ik was vanavond wel de enige.
Had een beetje het gevoel dat ze niet anders wisten en wat aan hun princiepes vast hingen en uiteraard was ik eigenwijs en wist er dus niet genoeg van Knipoog

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:37

Welk bit prettig is voor je paard verschilt heel erg.
Het ene paard loopt heel fijn op een dubbelgebroken terwijl een ander paard daar weer minder lekker goed mee loopt.
Echter is een dubbelgebroken bit wel zachter.
Maar het is een kwestie van proberen waar jou paard het lekkers op loopt. En als jou paard lekker loopt op een dubbelgebroken bustrens, moet je daar gewoon lekker mee blijven rijden.

Woody2015

Re: Scherper???dubbel gebroken bustrens of gebroken snaffle....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 22:29

Jaja dat was ik ook van plan.
Alleen dacht ik dat het voor de toekomst wel leuk zou zijn als er een western snaffle dubbel gebroken komt, vandaar dat ik die vraag ook stelde.
Alleen werd mij toen de bovenstaande info gegeven en in mijn ogen klopte het gewoon niet maar wilde het even uitzoekn met jullie hulp, bedankt!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:33

wat mij toch wel aan het denken ging zetten is dat mijn paard een twisted wire bijna uit mijn handen trekt en een dubbelgebroken bit liever niet aanpakt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:41

Misschien omdat veel paarden juist gaan tegenwerken bij pijnprikkels? Een paard dat met zijn voet in de prikkeldraad vast zit zal bijvoorbeeld sneller gaan trekken dan een paard dat een halstertouw om het been heeft..

pre, misschien moet je het eens uitleggen Lachen Uitleggen dat gebroken bitten de mondhoeken naar elkaar duwen, en dat enkelgebroken bitten met de punt in het gehemelte kunnen prikken..
Ik rij mijn paard sinds een tijdje op een billy allen, echt ideaal Ja Kan niet dubbelklappen, dus niet de mondhoeken bij elkaar duwen of prikken in het gehemelte, maar de bitringen of shanks kunnen wel onafhankelijk van elkaar bewegen, en zo'n bit heeft wel nog wat tongvrijheid en wat beweging Lachen

Een dunner bit vind ik inderdaad ook fijner. Niet alleen omdat veel paarden niet zoveel ruimte in de mond hebben, maar ook omdat ze met een dunner bit makkelijker kunnen slikken en meer lucht krijgen.
Maar volgens mij zijn westernbitten sowieso nooit zo dik.
Soms zie ik engelse bitten liggen.. 24mm Nagelbijten / Gniffelen Kan me niet voorstellen dat een paard dan nog zijn mond goed dicht krijgt!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 07:58

Haha, MytisTinker, jij zit op een lijn met mij.
Ik heb gisteravond meerdere malen geprobeerd uit te leggen waarom juist dubbelgebroken voor Wodan en niet enkelgebroiken, door het prikken in zijn gehemelte dus Knipoog
Maar om de een of andere manier stonden ze er niet voor open, al is mijn duits ook niet helemaal vlekkeloos maar goed, ik heb gezegd het ze te tonen op het moment dat ik met WOdan kom.
Dan neem ik gewoon het enkel gebroken mee en de dubbelgebroken en geef ik wel een demonstratie, dan snappen ze vast waarom!

Ja ik heb gister dus ook naar de Billy Allen bitten zitten kijken, net zoiets als Myler toch?
Dat lijken me in de toekomst zelfs nog betere bitten voor Wodan dan wat hij nu heeft.
Ik wilde toen in eerste instantie een Myler kopen maar aangezien de overgang van een gebroken watertrens naar Myler bij een jong paard best groot is heb ik eerste even voor de dubbe;lgebroklen gekozen.

Verder denk ik ook wel dat het per paard verschilt Knipoog

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 08:07

MysticTinker schreef:
.
Soms zie ik engelse bitten liggen.. 24mm Nagelbijten / Gniffelen Kan me niet voorstellen dat een paard dan nog zijn mond goed dicht krijgt!

Nee, maar dan grijpen ze naar de aansnoerneusriem om de boel dicht te houden Vork

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 08:51

Misschien heb je hier wat aan Haha!

Afbeelding

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 14:32

@MysticTinker, kijk SUPER!!!!
Die ga ik uitprinten hoor en de volgende week meenemen naar de les.
Ik ben er vanochtend wezen kijken, en heb er uiteraard weer het een en ander over gehoord, want ze reden vanochtend dus met een enkel gebroken shank bit, paard bang voor het bit want hij moet dit dus leren, maar ik blijf dus van mening dat als hij zo'n bit zou inhangen maar dan een dubbelgebroken shank het paard minder moeite heeft met het leren van het aannemen.
Word nog wat met mij in de les haha!

Maar als ik zo naar het plaatje kijk, dan denk ik dat de lesgever bedoelt dat als het paard gewoon nageeft het bit niet steekt en dus wel ok is Frusty maar dat kan imo niet de bedoeling zijn Verward

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:56

Ik merk dat mijn paard met élk gebroken shankbit wat ongemakkelijk loopt, ook met dubbelgebroken. Maar met billy allen, en ongebroken (licht gebogen) loopt hij veel fijner Lachen Hij heeft toch duidelijk last van dat klemmen bij de mondhoeken denk ik. Doet dan vaak zijn mond open bij wat druk op de teugel..
Als die van jou dat ook zo laat merken dan zou ik me door de lesgever niet teveel laten pushen, maar gewoon je eigen gevoel volgen! Straks heb je een paardje dat bang is voor het bit, of gewoon een hekel heeft aan het bit, en das ook vervelend natuurlijk!
Die van mij had dat ook een tijdje, dat hij het bit niet meer wilde innemen.. Maar nu gaat het weer super. Hij pakt t weer vanzelf aan als ik het hoofdstel voor hem houdt Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:04

hier het tegenover gestelde, ik moet met shank rijden want mijn paard is ouder dan 6 en ik ben geen beginner meer.
Ik kan niet normaal met een billy allen met shanks rijden of met een gewone shank snaffle, dan gooit mijn paard dr hoofd omhoog en raakt in paniek. Ik rij nu met een correctional en ze is heerlijk relaxed en rustig, uiteraard is dit in overleg met een instructuer gedaan en ik heb geen harde hand. Bij haar werkte een milder bit dus averechts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:53

suleilitha schreef:
En zowiezo is dubbelgebroken altijd milder dan enkelgebroken.

Ja dubbelgebroken knijpt in de tong en werkt meer in op de mondhoeken, dat is vast veel fijner dan een bit dat in het verhemelte prikt Haha!
Ik weet niet of je wel over 'milder' kunt praten bij bitten. Is zó afhankelijk van de grootte en vorm van de mond van het paard, de voorkeur van het paard om op tong, lagen of mondhoekjes bewerkt te worden, ruiterhand etc...

Ik denk dat het maar net is wat je paard het prettigst vindt. Persoonlijk denk ik dat een ongebroken trens over het algemeen het vriendelijkst en rustigst is.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:06

Als je wilt voelen hoe 'scherp' een bit ongeveer is (met inderdaad de voetnoot dat dat ook een beetje per paard verschilt, afhankelijk van de mond) kun je het bit om je opgeheven onderarm doen en vragen of iemand anders wil trekken. Dan voel je wat elk bit om de kaak doet. Dus niet het prikken in't verhemelte of de tong, maar puur hoe groot het 'notenkraker'effect op de kaak is. Want dat is wat een gebroken bit doet (enkel gebroken dus idd meer dan dubbel gebroken), het is een soort notenkraker op de onderkaak van het paard. Hang daar dan nog een paar scharen aan en dan verveelvoudig je de kracht waarmee je kraakt ook nog es.
Wil je dat notenkraker effect niet, dan moet je idd een ongebroken bit nemen, of iets met een rollertje in't midden, zoals bijv. een Billy Allen of een Myler Comfortsnaffle (waarbij de laatste anatomisch gevormd is en ontworpen om niet te 'knijpen').

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 08:17

Ok, ik heb Wodan toendertijd dus eigenlijk ook op een Myler willen rijden maar dacht juist dat dat nog heftiger was, niet dus?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 08:48

Ligt er aan welke Myler natuurlijk, maar de Myler Comfort snaffle met wide barrel (brede rollertje) is in mijn ogen juist een van de zachtste bitjes die je kunt krijgen. Dit bit kan niet dubbel (als je'm op z'n smalst 'vouwt' blijft er nog zoveel ruimte tussen de ringen dat daar een paardenkaak tussen past. Hij kan dus niet 'knijpen'), is anatomisch gevormd dus ook weer geen rechte 'stang' in de mond (een Billy Allen is ongeveer het zelfde princiepe, maar dan recht en dat geeft toch weer meer druk in de mondhoeken en op de tong) en heeft toch de indipendent side movement waardoor je wel links en rechts onafhankelijk van elkaar kunt inwerken. Geen scherpe bochten die extreem kunnen prikken... ik vind het een superbitje en hoewel ik van plan ben m'n huidige paardje bitloos te gaan rijden, gaat m'n Mylertje níet weg...

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:15

Ik ben ook erg tevreden over de myler, inderdaad heb ik ook het verschil gevoelt op mijn arm met een gewoon dubbelgebroken bit.
Als je een myler wil proberen, ze hebben bij de myler verkoop punten de probeer service, je betaalt het bit{ze zijn niet goedkoop}, je mag het een x-aantal dagen proberen, bevalt het ou je het bit, breng je het terug dan krijg je je geld minus, ik dacht 10 euro terug voor het proberen.
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb het toen ook zo gedaan bij de winkel in westerbork van monique.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 14:36

Ja ik zal eens gaan zoeken.
Ik ken de Myler bitten, heb er op de stoeterij waar ik voor heb gereden verschillende friezen en de andalusiers en ook een haflinger mee gereden alleen had ik toen dus de verkeerde info of in ieder geval niet genoeg info waardoor mijn beeld iets anders was bij een Myler bit.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:26

Ook tussen de Mylerbitten zitten 'heftige' hoor, maar de Comford Snaffel met Wide Barrel is echt een mooi bitje.
Afbeelding
Niet te verwarren met de Low port comfort snaffle trouwens, die is al weer wat 'strenger'.
Afbeelding

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 16:22

Nee de bovenste is ook die die ik bedoel!
Wie weet dat Wodan die over een tijdje in ga hangen, hij word morgen nagegeken door de DA op haken, omdat hij dus erg tegen de hand en het bit is de laatste tijd, is het dat niet dan is het bit misschien een probleem!