Van vele mensen hoor ik dat de mexicaanse neusriem, een scherpe inwerking heeft op de neus. Ik rijd zelf ook met mexicaanse neusriem op een paardje, wat ik graag anders wil zien, maar eigenaresse is er niet mee eens. (prima
)Maar nu lees in in mijn KNHS ORUN boek, dat deze neusriem (en ik citeer) :
"De mexicaanse neusriem heeft twee kruislings over de neus lopende riemen die door een gevoerde leren rozet op de neus bij elkaar worden gehouden. Deze riem lijkt qua werking op de gecombineerde neusriem, maar heeft het voordeel dat de neusgaten nog vrijer liggen en dat de ademhaling niet kan worden belemmerd. Daardoor wordt deze in eerste instantie ook bij veelzijdigheids paarden gebruikt. Het is belangrijk dat hij goed zit, zodat de bovenste riemen niet op de jukbeenrand kunnen drukken."
Het lijkt wel in dit stukje, dat de Mexicaanse neusriem zachter is voor het paard. Omdat ie minder word belemmerd in de ademhaling...
Ik ben hierdoor over in de war... Want mij is alleen verteld dat "deze neusriem oo zo scherp in werkt" maar eigenlijk heeft hij ook zijn eigen voordeel! Wat de andere twee neusriemen niet hebben

Meer mensen met info over de mexicaanse neusriem? Nu ben ik wel nieuwschierig!