Info mexicaanse neusriem...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Info mexicaanse neusriem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 11:37

Het is mij nou onduidelijk hoor!

Van vele mensen hoor ik dat de mexicaanse neusriem, een scherpe inwerking heeft op de neus. Ik rijd zelf ook met mexicaanse neusriem op een paardje, wat ik graag anders wil zien, maar eigenaresse is er niet mee eens. (prima Knipoog )

Maar nu lees in in mijn KNHS ORUN boek, dat deze neusriem (en ik citeer) :

"De mexicaanse neusriem heeft twee kruislings over de neus lopende riemen die door een gevoerde leren rozet op de neus bij elkaar worden gehouden. Deze riem lijkt qua werking op de gecombineerde neusriem, maar heeft het voordeel dat de neusgaten nog vrijer liggen en dat de ademhaling niet kan worden belemmerd. Daardoor wordt deze in eerste instantie ook bij veelzijdigheids paarden gebruikt. Het is belangrijk dat hij goed zit, zodat de bovenste riemen niet op de jukbeenrand kunnen drukken."

Het lijkt wel in dit stukje, dat de Mexicaanse neusriem zachter is voor het paard. Omdat ie minder word belemmerd in de ademhaling...
Ik ben hierdoor over in de war... Want mij is alleen verteld dat "deze neusriem oo zo scherp in werkt" maar eigenlijk heeft hij ook zijn eigen voordeel! Wat de andere twee neusriemen niet hebben Knipoog

Meer mensen met info over de mexicaanse neusriem? Nu ben ik wel nieuwschierig!

Woody2015

Re: Info mexicaanse neusriem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:42

Nou de rozet die op het neusbot zit oefent daar ook druk op uit, als het paard protest geeft met zijn mond bijvoorbeeld door hem te sperren, dan komt er meer druk op het neusbot te staan en dat doet pijn of het is in ieder geval een vervelend gevoel.
Daardoor zullen de meeste paarden zich minder sterk maken of minder snel protest geven.
Dus in mijn ogen is het wel degelijk een neusriem met een in ieder geval andere weking dan een engelse neusriem en in mijn ogen dus ook scherper, je moet denken aan het effect wat je ook bereikt met een hackamore, ook druk op het neusbot en daarop moeten ze toegeven, doen ze dat niet dan komt er een pijnlijke druk op het neusbot te staan, alleen is een hackamore nog heftiger natuurlijk!
En hoe strakker je de neusriem aantrekt hoe effectiever het natuurlijk werkt.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:34

in aanvulling op pre: vandaar dat veel mensen zich suf zoeken naar een bontje om onder de rozet te kleven, dat vermindert de scherpe inwerking tenminste al iets

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:40

Ik heb inderdaad ook een bontje onder mijn mexicaanse neusriem, staat nog mooi ook. Verder doe ik hem redelijk losjes aan, dus van druk is er dan weinig sprake

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:56

Nou zolang het paard de kaken niet spert is er buij los dragen weinig druk.
Je kunt ze ook met bontje kopen, maar duurrr Knipoog

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:14

Hij werkt dus meer op één plek in, maar is voor de rest vriendelijker (en dus beter).

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:14

dan koop je dus een bontje los achteraf voor een prikkie Haha!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:18

Ja weet je wat het is.......ik reed mijn ouder merrie ook altijd op mexicaanse neusriem, met goed effect.
Maar in mijn ogen is het bij alle bitten, neusriemen, hulpteugels en noem maar op van groot belang dat je weet hoe je er mee om moet gaan, en dat is vaak het probleem, dat zulk soort 'neusriemen' verkeerd worden geburikt of door een onbewkaam iemand.
En dan doe je het dier in kwestie meer pijn dan goed.

Ik heb toen gewoon een stukje schapenbont gezocht en daar een rondje uitgeknipt, rondje uit een oude vilten lap geknipt en dit vervolgens aan elkaar gelijmd en toen onder de rozet gedaan, werkt zeer dempend en maakt het dus vriendelijker.