welke teugels aan een pelham?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

welke teugels aan een pelham?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:02

ik rij mijn fjordje buiten op een pelham, alleen op de bovenste teugel, en als het te spannend wordt pak ik de onderste erbij. Dieligt dus over het algemeen in een knoop op de nek.

maar als ik de onderste teugel eens moet oppakken, heb ik gelijk zo mijn handen vol. Ik heb nu op de bovenste een dresuurteugel, en op de onderste een springteugel, omdat ik niets anders thuis had.

welke teugels hebben jullie er aan hangen, die dus gemakkelijk op te pakken zijn als de situatie er om vraagt, en die niet gelijk een hand vol zijn. Dus dunne teugels, of iets synthetisch?

Martje80

Re: welke teugels aan een pelham?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 17:16

niemand tips?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:20

Biothane teugels?
Ze zijn wel lang (endurance teugels eigenlijk).
Maar je kan ze zo inkorten met een schaar gaatje er in branden met een naald en klaar ben je.
Dun en licht materiaal en heel makkelijk schoon te maken met een sopje.

Evt heb ik nog teugels liggen als je interesse hebt, dan kan je ze inkorten zonder er spijt van te krijgen. Clown
Matzwarte teugels van marylot zonder grip, wel paardenmaat, ze zijn 12 mm breed, 30 euro nieuwprijs en maar een paar keer gebruikt.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:28

ik heb voor een aantal jaren geleden, buiten ook een pelham gebruikt, en ik had gewone springteugels aan beide zitten..
Ik denk dat het er meer om gaat om hoe te rijden met 2 teugels?
ik had de onderste teugel ook nooit in een knoop, maar erbij vast!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 17:31

Dela schreef:
ik heb voor een aantal jaren geleden, buiten ook een pelham gebruikt, en ik had gewone springteugels aan beide zitten..
Ik denk dat het er meer om gaat om hoe te rijden met 2 teugels?
ik had de onderste teugel ook nooit in een knoop, maar erbij vast!

dat kan ook wel idd, maar dan heb ik 2 paar teugels in mijn handen, en aan 1 kant ook nog een zweep(voor aanvallende honden), en dat vind ik zo'n gedoe. ik zoek dan ook iets duners. had wel die ronde syntetische teugels gezien, maar vraag me af of dat fijn is in je handen?

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:33

dan zou ik inderdaad voor 'dunnere' teugels gaan.
je geeft zelf aan dat je het er alleen bij pakt indien nodig, dus je hebt het in mijn ogen niet te lang in de handen.
Misschien langs een ruitersportzaak gaan en verschillende teugels in de handen voelen?

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:20

ik had 2 dunne dressuurteugels(stang en trens teugels) aan mijn pelham de stang teugel had ik wel tussen mijn vingers maar losjes en die pakte ik er ook bij als ze niet te houden was.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:48

Net als MarissaM: een setje stang- en trensteugels. Ik heb die van Stubben, daarvan is de stangteugel smaller dan de trensteugel. Losjes tussen de vingers, en er bij pakken wanneer gewenst.

Vind het ideale teugels voor mijn kleine handen. Een springteugel is al snel wat breder, en niet te vergeten dikker dan een dressuurteugel.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:40

Een set S&T teugels Ja
Dan is een teugels smaller en dan heb je dus niet zoveel in je handen Lachen