jong paard en bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tobila

jong paard en bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 00:26

Ik fietste gisteren naar mijn paard en onderweg kwam ik een meisje tegen met een, naar schatting, 1,5 jarige merrie. Ze zag er in elk geval duidelijk jonger uit dan mijn ruim 1,5 jarige hengstje.
Het paardje had al een hoofdstel om, bit in en daardoorheen een hengstenketting!

Ik stond er eigenlijk behoorlijk van te kijken, omdat ik dat persoonlijk nogal vroeg vind voor zo'n jonkie... Ik loop in elk geval op dit moment rond met een touwhalstertje om mijn paardje en dat gaat prima

Nou heb ik dit topic niet ge-opend om andere mensen (bijv. bovenstaand meisje) aan te vallen o.i.d., maar ik ben wel benieuwd op welke leeftijd jullie je jonge paard/pony aan een bit hebben laten wennen en hoe jullie dat gedaan hebben..

Anoniem

Re: jong paard en bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:28

Hangt er van af wat voor paard en met wat voor doel. Doorgaans gebruik ik voor lastig jong spul vanaf een jaar of twee bij voorkeur een trensje om met ze van plaats A naar B te lopen. Ik heb ook wel eens in geval van nood een anderhalf jaar oude hengst van een trens voorzien. Puur voor de veiligheid van het paard, omstanders en mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:27

Wij hangen er pas een hoofdstel in op het moment van beleren. Lachen Als ze als jonkies wat te jolig worden op een halster een hengstenketting erdoor, maar zullen eigenlijk niet snel een overstap maken naar hoofdstel, beest moet toch leren lopen op een halster. Lachen

[edit] Nou hebben wij een afgesloten erf, hoeven ze als jonkies bij ons eigenlijk nergens heen, dus is een hoofdstel zoiezo overbodig, in andere situaties kan ik me er iets bij voorstellen dat je vanaf een jaar of 2 misschien een hoofdstel inhangt voor de veiligheid. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:29

Dat moet je zelf weten alleen ik waag dat niet met een hengst van 1.55.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:34

Die van mij is 2,5 en heeft nu 2x een bitje in gehad maar daarover gewoon dr halster met daaraan het touw! Ik wil dr absoluut nog niet in de mond zitten! Ik ben er ook geen voorstander van om een paard met 1.5 al een bit in te doen (met hengstenketting)

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:24

Mijn paardje had ik vanaf ongeveer ruim 2jarige een hoofdstel met trensje in. Hij was hengst, wist hoe sterk hij was en was al 2x uitgebroken toen ik met halster liep. Als ik gewoon op het erf bleef had hij wel gewoon halster om, maar buiten met idd een hoofdstel. Veiligheid vond ik wel heel belangrijk. Lees wel: dit kwam ongeveer 1x per maand voor. Nadat hij geruind was ben ik weer snel overgestapt, wanneer mogelijk, op een halster.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:38

Mijn 2 1/2 jarige shet heeft nu 3 keer 5 minuutjes een Happy Mouth bitje ingehad. Hoofdstelletje had ik al een jaar in de kast liggen (omdat ik het zo schattig vond)
Een hengstenketting kent hij niet en ik heb het hoofdstel met bit alleen gebruikt om even rustig door de bak een paar rondjes te stappen, toen er gewoon weer afgehaald en even lekker spelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:41

Ligt aan de situatie. Ik zie liever een jonkie met bit om veilig van a naar b te gaan, dan zonder bit en peerd is ervandoor.
Vooral als het om jolige hengsten gaat kan ik het mij zeker indenken dat veiligheid voor alles gaat.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 16:39

Bedankt voor jullie reacties!

Het is inderdaad wel zo dat't ligt aan de situatie en vooral hoe het paard zelf is. Het moet wel veilig blijven.
Eigenlijk heb ik natuurlijk ook wel makkelijk praten met een hengstje, die gewoon verschrikkelijk mak is Haha! .

Het neemt alleen niet weg dat ik de combinatie bit + hengstenketting erdoorheen in dit geval misschien wel wat overdreven vond...

Met wat voor soort bit kan je nou eigenlijk het beste beginnen? Ik dacht altijd: Dubbelgebroken met bol tussenstukje en wat dikker, maar nou hoorde ik laatst dat een te dik bit ook niet echt vriendelijk is (wat is dan "te dik"?) en dubbelgebroken al helemaal niet Verward Wat is jullie mening daarover? Welk soort bit gebruiken jullie?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:23

Dubbelgebroken, bol middenstukje maar bit is 18 mm.

Ligt aan de paardenmond welk bit je neemt. Hoe minder gebroken, des te rustiger het in de mond ligt (stang ligt rustiger in de mond dan dubbelgebroken vanwege al die los bewegende delen).
Dun of dik hangt van de mond af. Klein mondje moet natuurlijk een dunner bit hebben Knipoog

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:24

Ik heb gewoon een enkel gebroken bitje van HH
Het ligt niet zo zeer aan het bit (praten we wel over de normale bitjes he) maar aan de hand van de ruiter!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:26

Niet helemaal waar:
Bij normaal gebruik ligt een stang veel rustiger in de mond dan een dubbelgebroken bit. Een enkel gebroken bit ligt weer minder rustig in de mond dan een stang, maar rustiger dan een dubbelgebroken.
Dus je moet echt kijken naar het paard wat je kiest Lachen
Die van mij kan prima tegen wat meer onrust in de mond, maar ken ook paarden die alleen op een stang goed lopen omdat die stiller ligt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:31

Het zal ongetwijfeld waar zijn wat je zegt..maar bij een stang krijg ik kippevel als ik er aan denk..ik vind het niks zo'n ijzeren staaf in de mond (zeker niet bij een jong paard)!

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 21:31

Waarom wordt er trouwens vaak gezegd, dat je beter een watertrens kan gebruiken, bij een jong paard, dan een bustrens? Een bustrens ligt toch juist rustiger in de mond?

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 21:34

Jeanine84 schreef:
Het zal ongetwijfeld waar zijn wat je zegt..maar bij een stang krijg ik kippevel als ik er aan denk..ik vind het niks zo'n ijzeren staaf in de mond (zeker niet bij een jong paard)!

Hihi, dat idee heb ik ook wel een beetje, maar het ligt eraan hoe de ruiter ermee omgaat. Ik heb nog nooit met stang gereden in elk geval Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:40

Tobila schreef:
Waarom wordt er trouwens vaak gezegd, dat je beter een watertrens kan gebruiken, bij een jong paard, dan een bustrens? Een bustrens ligt toch juist rustiger in de mond?

Nee, een watertrens is rustiger juist doordat ringen erdoor heen draaien ipv vast zitten. Het kan dus zijn dat bij inwerking de ringen wat draaien, zonder dat het invloed heeft op het bit. Dus iemand met onrustige handen kan beter een bustrens hebben omdat de ringen bewegen ipv bit. Bij een bustrens breng je elke teugelbeweging over op het bit. Dus vandaar dat je bij jongere paarden beter uit bent met een bustrens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:41

Jeanine84 schreef:

klinkt inderdaad wel zo, de benaming is zo kil Nagelbijten / Gniffelen Maar gelukkig valt dat wel mee Lachen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:57

Ik 'werk' met een dubbelgebroken bitje, wel met een plat middenstukje (wilde voor bol gaan, maar die hadden ze niet) maar met deze gaat alles ook super.

Een stang zou ik niet voor kiezen, die werkt veel meer in op de lagen dan een dubbelgebroken.