Help singel probleem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Help singel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 19:39

Ik ben nu bezig 1 van mn paarden door te rijden maar ik stuiter steeds weer op het zelfde probleem.
Iedere keer krijgtt ze een dikke bult op de plaats van de singel, ook met een bontje erom. Dus na iedere keer als ik dr rijd kan ze weer een dikke week niks.
Ik heb een singel van Kalvakade, bij de andere paarden heb ik totaal geen probleem met dit merk. Ik doe steeds maar per keer 1 gaatje aantreken en dan haar benen naar voren strekken en effe een paar stapjes lopen en dan weer een gaatje. Ook na 5 minuten controleer ik weer. En later nog eens
De singel is anatomisch gevormd.
Het zadel is aangemeten en niks schuift

Welke singel kan ik het beste pakken wat misschien de druk nog beter verdeeld.

Alvast bedankt

sammie18

Re: Help singel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:27

Je kan kijken voor een singel met gel of schuim(traag, memory of nasa schuim) erin. Met het schuim kan het verminderen, maar het zou ook juist erger kunnen worden. Of van wintec hebben ze nu singels met lucht erin. Heb zelf een zadel met luchtvulling en dit verminderd de druk optimaal, en het beweegt direct mee met het paard. Het schuim heeft mijns inziens te lang nodig om zich aan te passen en loopt dus constant achter.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:34

Wij hebben ook een (dressuur)singel van kavalkade. Deze is zonder elastische delen bij de gespen. Onze merrie krijgt prompt bulten onder haar buik, net achter de singel. Sinds we een singel met elastische uiteinden hebben, geen last meer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:37

Zit die bult steeds op dezelfde plek? Misschien iets wat onder de huid zit ofzo?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 15:37

@aslo deze singel heefd ook elastische uiteinden.
Het zit inderdaad steed op de zelfde plek met een soort van naad in het midden oftewel 2 helften.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:43

Mss een bredere singel proberen? We hebben onze merrie ook wel eens gereden met de singel van onze ruin, dit is een BR, zo'n hele brede met zo'n suède achtige dikke hoes. Deze geeft bij onze merrie ook geen problemen. Tot nu toe reageert ze alleen op die kavalkade singel.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:00

Ik herken het probleem! Voor mijn merrie ben ik uitgekomen op een Eric le Tixerant-singel. Deze singel heeft een groot elastisch buikstuk, waardoor de druk over een veel groter stuk verdeeld wordt. Ze zijn alleen niet bepaald mooi...

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 16:04

Willen jullie misschien erbij zetten waar jullie singels vandaan komen, voor evt een nieuwe aan te schaffen. Alvast bedankt.

Ja ik zou ik echt een gat in de hemel springen als ik de juiste singel kan vinden. Maakt niet uit of die mooi is of niet

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:22

Wij halen de meeste spullen bij Pegasus in Kilder (Achterhoek). heerlijk winkeltje en bijna altijd alles waarvoor we komen op voorraad. Soms naar Divoza, maar valt helaas iedere keer weer tegen. Bestel wel regelmatig wat daar via de catalogus. Tja, en de Equitana in Essen. Komend jaar hopen we weer te gaan, lekker een dagje shoppen (nu alvast sparen ).

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 16:25

Ik ga eens zoeken , op het net.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:35

Eric le Tixerant-singels kun je rechtstreeks in Frankrijk bestellen of via de Hippo-winkelketen. Dezelfde singel wordt ook geleverd onder de naam Barnsby Comfort-singel (zie engelse website), maar die ben ik in Nederland nog nooit tegen gekomen. De DK-singels (danny kroetch) zijn een variant op het (octrooi!) van Eric le Tixerant, maar nog duurder (wel voorzien van schaap..). Als je zo'n singel rechtstreeks besteld: omdat ze over zo'n groot elastisch stuk beschikken, is het aan te raden om een maat kleiner te nemen dan normaal.
Mijn eigen singel heb ik via Hippodam besteld, omdat die de service boden dat ik 'm eerst mocht uitproberen.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:07

In nederland kun je hem kopen bij http://www.horsemopolitan.com of via http://www.exclusivehorseproducts.nl Maar je kan hetzelfde principe nu ook in een wintec versie bestellen.Dit is wat goedkoper en wat praktischer omdat je de wintec gewoon even onder de kraan kunt afspoelen. De singel van Eric le tixerant blijft lang nat als je paard flink gezweten heeft. Ik heb overigens zelf ook nog een dressuursingel in de aanbieding van traagschuim, maar die is kort 55 cm.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 18:53

@morelia , zou je me even kunnen uitleggen tussen ander materiaal en traagschuim? Weet me er even geen voorstelling van te maken

heb al info gevonden. Knipoog

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 19:34

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:30

is een extra uitgelijnde singel van Mattes met echt bont eraan niets? (ik weet niet of je huidige bonthoes echt is)
Afbeelding
Afbeelding

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:44

oOoKellyoOo schreef:

Dat is inderdaad die Eric le tixerant singel. Duurt even voor dat hij droog is. HIj is duur en bij mij was hij na anderhalf jaar echt op helaas. Ik ga daarom nu voor die van Wintec. Het concept is gewoon super goed.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 16:05

morelia schreef:
oOoKellyoOo schreef:

Dat is inderdaad die Eric le tixerant singel. Duurt even voor dat hij droog is. HIj is duur en bij mij was hij na anderhalf jaar echt op helaas. Ik ga daarom nu voor die van Wintec. Het concept is gewoon super goed.

Hmm ik ga niet zoveel betalen als het niet lang meegaat.
Welke is dat van wintec? Was van daag in een ruitershop en het enige wat ik vond was die van Passier

@foxy, heb zo een idee dat die te lang is, ze is vrij klein in omvan echt dames paardje type, en moet een kortere ivm slijtage door lang gebruik aan het gaatje, ben bang dat die me dan gaat knappen

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:33

Wat bedoel je precies met 'gaatje'?
Je kan deze in verschillende lengtes hebben hoor.
Hij lijkt inderdaad lang, maar dat hoort zo omdat anders de uitsparingen niet mooi om de benen vallen
dressuurzadels worden nl vaak met zeer lange singelstoten geleverd zodat ze zeker op elk soort paard passen.
Gevolg is dat veel mensen eigenlijk te korte dressuursingels kopen, en dat beeld van gespen halverwege de buik 'hoort' dan ook zo volgens de meesten.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 19:31

JA het gaatje waar de singel nu is bevestigt, ( heb nu ook een anatomisch gevormde singel) zit een klein scheurtje in, en kan dus niet langer gebruikt wordenn.
Ik zal dan moeten opmeten welke cm ik nodig heb.