Bij mijn verzorgpaard is het keelriempje kapot, en heeft deze dus niet meer. Ik rij dus nu zonder keelriempje. Daar merk ik dus gewoon niks van.
dus toen bedacht k me, waarvoor dienen die keelriempjes nou eigenlijk precies voor?
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Een keelriempje is inderdaad ontworpen zodat je paard het hoofdstel niet kan afstropen, als je een beetje oplet dat je paard geen gekke dingen doet heb je het riempje niet eens nodig. Mizora schreef:Plus dat bij veel mensen de keelriem zo los zit dat het paard zonder enige moeite het hoofdstel alsnog af kan doen. (leuk hoor, hoofdstel tussen de benen)

Dressuur nog steeds wat losjes, zodat 't daar in de kaak ed nog wel genoeg ruimte heeft om af te buigen. Bij springen, bos, sgw wat strakker
Ik dacht ineens, hé dat klopt niet! Had ie het kopstuk over één oor heen hangen
maritha schreef:Mijn hoofdstel voor mijn ijslander heeft ook geen keelriem.

), maar toen was ik een keer op het strand aan het rijden en ineens zat het hoofdstel dus voor z'n borst ipv aan z'n hoofd
vond ik het toch verstandiger er wel eentje te gebruiken
hestejente schreef:Hoe kun je een zwaar paard nou aan zo'n dun keelriempje meesleuren? Dat breekt toch meteen?
hestejente schreef:Hoe kun je een zwaar paard nou aan zo'n dun keelriempje meesleuren? Dat breekt toch meteen?
Vjestagirl schreef:Een keelriem zat eraan voor in de tijd dat er nog oorlogen op paarden gevoerd werden. En als je dan na zo'n slag naar huis toe moest, dan moest je dier mee, uitgeput, gewond maakte niet uit, moest mee want het was je alle duurste bezit. Dan stapte je af en inplaats van aan het bit te trekken, greep je je paard bij zijn keelriem en sleurde je hem daaraan mee. Tegenwoordig dus lichtelijk overbodig...
Mizora schreef:Plus dat bij veel mensen de keelriem zo los zit dat het paard zonder enige moeite het hoofdstel alsnog af kan doen. (leuk hoor, hoofdstel tussen de benen)