heeft een keelriempje nou veel nut?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maaar__

heeft een keelriempje nou veel nut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 15:09

halloo,

Bij mijn verzorgpaard is het keelriempje kapot, en heeft deze dus niet meer. Ik rij dus nu zonder keelriempje. Daar merk ik dus gewoon niks van.

dus toen bedacht k me, waarvoor dienen die keelriempjes nou eigenlijk precies voor? Tong uitsteken

sibbe

Re: heeft een keelriempje nou veel nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:11

vooral om het hoodstel op zijn plaats te houden
je zal je paard maar laten schuren aan zijn hoofd met zijn voorbeen (zeg maar) en dan glijdt het hoodstel over zijn oor dan sta je wel even te kijken denk ik
Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:52

Ik rijd ook nooit met keelriempje, zit niet eens aan de hoofdstellen Tong uitsteken Een keelriempje is inderdaad ontworpen zodat je paard het hoofdstel niet kan afstropen, als je een beetje oplet dat je paard geen gekke dingen doet heb je het riempje niet eens nodig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:00

Plus dat bij veel mensen de keelriem zo los zit dat het paard zonder enige moeite het hoofdstel alsnog af kan doen. (leuk hoor, hoofdstel tussen de benen)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:11

Mizora schreef:
Plus dat bij veel mensen de keelriem zo los zit dat het paard zonder enige moeite het hoofdstel alsnog af kan doen. (leuk hoor, hoofdstel tussen de benen)

Zo zet je dan de nieuwe mode *LOL*

Ik wist het ook eigenlijk niet, ik doe hem wel altijd gewoon goed.

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:15

Mijn hoofdstel heeft niet eens een keelriem, compleet nutteloos! Het is er zo ingeburgerd dat het normaal gevonden wordt, net zoals dat 99% van de ruiters links opstapt. Tsja, dat zijn van die dingen die allang overbodig zijn maar door gewoonte blijven bestaan. Niet dat er wat mis mee is hoor, het is alleen niet nodig.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:28

Ik had mijn keelriempje altijd eerder wat te los dan goed zitten, maar nadat ik met springen een keer met hoofdstel en al voor m'n paard op de grond stond doe ik hem maar gewoon goed vast Bloos Dressuur nog steeds wat losjes, zodat 't daar in de kaak ed nog wel genoeg ruimte heeft om af te buigen. Bij springen, bos, sgw wat strakker Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:34

Een een-oor en twee-oor westernhoofdstellen hebben ook geen keelriem. Maar het gebeurt dus best wel eens dat een paard (bijvoorbeeld door een vlieg) met het hoofd schudt en t hoofdstel afglijdt Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb het ooit eens bijna gehad; op buitenrit Clown Ik dacht ineens, hé dat klopt niet! Had ie het kopstuk over één oor heen hangen Nagelbijten / Gniffelen
Bij de westernsport doen ze daarom vaak een vlechtje in de manen achter de oren maken en het hoofdstel daarin meevlechten zodat het niet af kan glijden.

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:13

Mijn hoofdstel voor mijn ijslander heeft ook geen keelriem.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:39

maritha schreef:
Mijn hoofdstel voor mijn ijslander heeft ook geen keelriem.

Precies Lachen
zie mijn foto maar weereens:P

Afbeelding

Geen frontriem, geen neusriem, geen keelriem Tong uitsteken

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:43

Ik heb dan wel een neusriem, maar idd geen keelriem en ook geen frontriem.
Ziet er wel stoer uit met zo weinig riempjes

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:50

Heb ook een behoorlijke tijd gereden zonder : frontriem,keelriem en neusriem.
Het heeft idd tegenwoordig gewoon geen nut meer, en mijn ponny kan schuren wat ze wil maar dat ding krijgt ze niet af Clown
Nu heb ik trouwens wel alles erop en eraan maar dat is omdat ik het ook mooi vindt Huilen van het lachen

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:53

ik heb een tijdje zonder keel-, neus- en frontriem gereden omdat ik dat toen zo leuk vond staan (lang geleden Clown ), maar toen was ik een keer op het strand aan het rijden en ineens zat het hoofdstel dus voor z'n borst ipv aan z'n hoofd Bloos!
maar weer snel de frontriem erop gedaan Vork

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:54

Een keelriem zat eraan voor in de tijd dat er nog oorlogen op paarden gevoerd werden. En als je dan na zo'n slag naar huis toe moest, dan moest je dier mee, uitgeput, gewond maakte niet uit, moest mee want het was je alle duurste bezit. Dan stapte je af en inplaats van aan het bit te trekken, greep je je paard bij zijn keelriem en sleurde je hem daaraan mee. Tegenwoordig dus lichtelijk overbodig...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:57

Hoe kun je een zwaar paard nou aan zo'n dun keelriempje meesleuren? Dat breekt toch meteen?

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:00

nou ik heb toen ik net begon met rijden ook zonder neusriem en keelriem gereden, maar sinds die keer dat het hoofdstel voor de borst hing Wow! vond ik het toch verstandiger er wel eentje te gebruiken Bloos

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:02

hestejente schreef:
Hoe kun je een zwaar paard nou aan zo'n dun keelriempje meesleuren? Dat breekt toch meteen?

/me grijnst. Dikker keelriempje? Heb je de keelriem van een leren halster ofzo... daar was alles erop gericht om niet kapot te gaan in de oorlog, en niet op mooi zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:05

hestejente schreef:

die riempjes zijn net zo dik als je bakstukken. en maar iets dunner als je teugel (als je smalle teugels heb) dus zal die keel riem ook wel sterk zijn..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:47

Vjestagirl schreef:
Een keelriem zat eraan voor in de tijd dat er nog oorlogen op paarden gevoerd werden. En als je dan na zo'n slag naar huis toe moest, dan moest je dier mee, uitgeput, gewond maakte niet uit, moest mee want het was je alle duurste bezit. Dan stapte je af en inplaats van aan het bit te trekken, greep je je paard bij zijn keelriem en sleurde je hem daaraan mee. Tegenwoordig dus lichtelijk overbodig...

Ook deden ze de keelriempjes niet zo los toen. In de zomervakantie ook nog een keer voor de wagen gezien. Keelriemen zat gewoon strak, anders kon het hoofdstel afraken. Gewoon net aansluitend, dan kan vrijwel ieder paard nog gewoon de kop buigen zonder ademhalingsproblemen.

Maaar__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 18:04

pfoe, heb nu toch wel de neiging om er weer een keelriempje aan te doen haha. maar mn pony schuurt echt nooit vlak na het rijden eigenlijk,, doet ook niet zo snel rare dingen. denk niet dat ie snel er af glijd bij mij.. *even afkloppen* Clown

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:45

Dan moet je hem toch een flink stuk strakker dan normaal gezegd wordt doen wil hij functie hebben, anders doe je toch gewoon een vlechtje voor achter het oor.

Inseperable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:40

Mizora schreef:

Ik dacht ook eens stoer te zijn en eens zonder neus/keel en frontriem te rijden. Uiteindelijk ben ik dus idd zonder hoofdstel geeindigt.