Raar gevoel in je benen tijdens / na lange rit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Raar gevoel in je benen tijdens / na lange rit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 14:14

Toen ik nog een bijrijpaard (tinker) had maakte ik regelmatig buitenritten. Na een tijdje, zeg drie kwartier ofzo, zat ik helemaal niet meer lekker in het zadel en voelden mn benen raar, een beettje doods ofzo, moeilijk te omschrijven, is ook alweer een jaar geleden. Tijdens deze ritten stapten en draafden we vooral, soms een stuk galop. Ik denk dat ik de meeste last van het stappen kreeg. Het zadel was een gewoon engels dressuurzadel, ik meen een Country.
Herkent iemand dit?
Komt dit door dit specifieke zadel, door de soort van het zadel of ligt het aan mij?

Groetjes Laura

willeke_x

Re: Raar gevoel in je benen tijdens / na lange rit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:27

Dat is wel vaker zo met engelse zadels vind ik. Ik heb ook langere ritten gedaan met een dressuurzadel en kreeg ook een doods gevoel in mijn benen. Ik heb dan een randoll's boomloos zadel gekocht en daar had ik dat niet zo mee. Maar voor endurance volstaat dat zadel niet meer en heb ik het geruild tegen een stockzadel en voor op endurance wil ik specifiek een endurance zadel, omdat die zadels gemaakt zijn voor lange afstanden. Normaal zou je type wandelzadels geen problemen mogen ondervinden met een doods gevoel... Je wordt vaak ook enorm in een houding gedwongen in zo'n engels zadel, waardoor je spiergroepen niet kan afwisselen.

Wat je ook kan doen is eens testen of het niet aan je beugels ligt ook. Een bredere beugel kan al veel verandering brengen voor je voeten en onderbenen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:04

Mijn vriendin had dit probleem door te krappe rijlaarzen, zou het daar aan kunnen liggen?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:21

Je beugelriemen een gaatje langer wil wel eens helpen. Maar natuurlijk alleen doen als het echt kan voor jezelf. Bij mij hielp het. Tijdens wat langere ritten kan je je benen het best zo lang mogelijk maken en let op: Blijf op je houding letten tijdens een ontspannen buitenrit.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:24

Waarschijnlijk is het een lichte verkramping van de spieren door te lang dezelfde houding en iets verminderde doorbloeding. Je zou eens kunnen proberen als je paard er tegen kan een beetje rondjes te draaien met je voeten met je buegels uit, je tenen beetje op en eer te begewegen en te zwaaien met je benen. Op deze manier rek en strek je je benen en je kan hetzlfde een beetje doen met je armen/bovenlijf.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 19:37

Aan de rijlaarzen kan het niet gelegen hebben, die had ik nl nooit aan, altijd chaps of alleen rijschoenen.
Ik kan helaas niks meer uitproberen, sinds ik een eigen pony heb heb ik geen bijrijpaardje meer.
Rondjes draaien met mn voeten en van voor naar achter zwaaien van benen had ik geprobeerd, werkte helaas niet...

Nu ga ik zelf dus een zadel kopen voor mijn pony, kan ik tijdens het passen ergens op letten zodat ik dit probleem later niet weer krijg?

Groetjes

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:17

waar je dan vooral op moet letten is dat je niet in een houding gedwongen wordt. Vaak is het omdat je in een houding gedwongen wordt dat je verkrampt gaat zitten als je wat moe wordt.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:23

Ok, ik ga nu voor de WOW, dus daar moet ik wel op letten bij het bij elkaar puzzelen.
HAHA Arie net aan de telefoon gehad, hij komt volgende week wensdag:D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:26

Ik heb met een Engels zadel heel snel dat mijn voeten geen "slapen" (dus de bloedtoevoer wordt afgeknelt) en dat ik hele koude benen krijg. Ik rijd nu eigenlijk altijd met western of endurance zadels buiten, en heb dat niet meer. En laatst ben ik nog in de kou 2 uur weggeweest! (op western)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:28

Ben ik niet mee eens, ik heb het ook regelmatig maar heb wel een zadel wat totaal niet in een houding dwingt!
Maar ik had het met mijn cheyenne ook Nagelbijten / Gniffelen

Je beweegt je benen gewoon weinig bij rijden, dat is natuurlijk ook de bedoeling (stille beenligging), af en toe afstappen en meewandelen werkt nog het beste! Is ook goed voor jou en je pony.

_Gabriellexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:50

Mmm heb hier ook vaak last van even een stipje Lachen

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:30

Heb ik ook dan ga je steeds verzitten

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:47

Waar zit het precies? Scheenbeen, kuit, bovenbeen? Spier of bot?

Ik heb/had logesyndroom. Door het rijden zette m'n scheenbeenspier uit, maar het kapsel eromheen rekte niet voldoende mee. Daardoor kwamen er zenuwen en bloedvaten in de knel en had ik tijdens het rijden heel veel pijn en na het rijden een heel door gevoel. Naar gelang ik ermee door bleef rijden bleef dat gevoel na het rijden enkele uren tot enkele dagen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 08:46

Het zat in hele hele been, de spieren. Wat jij hebt/had klinkt niet lekker Lenneke. Wat heb je eraan gedaan of laten doen en heeft dit goed geholpen?

( Bijkomstig probleempje bij mij is dat mn knieen (botten) ook niet goed zijn. Daar is naar gekeken door een fysio en die zei dat ze niet sporen; als je je knie buigt zijn er groeven waat dat bot doorheen loopt, en die passen bij mij niet 100%. Meestal heb ik hier geen last van en het enige wat eraan te doen valt is volgens mij het versterken van spieren. )

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 09:16

Ik ben eraan geopereerd. Ze hebben het kapsel open gemaakt zodat de spier meer ruimte krijgt. Dat stelde allemaal nauwelijks iets voor en met een week zat ik alweer op het paard. Sindsien heb ik er geen last meer van.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 09:58

Dat klinkt toch best heftig..
Ik denk niet dat ik zoiets heb, want na het rijden was het vrij snel weer verdwenen. Als ik nu weer ga rijden ga ik gewoon niet langer dan een half uur / drie kwartier aan een stuk, dan heb ik er geen last van.

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:06

Jaa ik ken het ! Het zou mischien kunnen komen door verstikking van je been als je strakke laarzen hebt.
Daar heb ik ook heel veel last van, daarom rijd ik de laatste tijd niet zo graag meer met mn superstrakke thermoslaarzen, hoe koud het ook is.